nancy Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Hahaha, nou Kohtje, zet 'em op, ik doe het je niet na! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kate Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Yes Hannah! Zat nog even over trots te lezen. Het is maar welke draai eraan gegeven wordt. Niet trots, calvinistisch of boedhistisch? Ik hou van mezelf, dat dan weer wel. Maar dat terzijde. Ieder zijn eigen beleving en dat is prima. Nou dit was best wel een lekker weekje, met de start van mijn minder werken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kate Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Jemig Koh. Wat moet dat dan met mij. Ik ben hier zowat het langst, maar word nooit oudgediende. Of zullen we aan woorddomino gaan meedoen, dat schiet lekker op? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
haddock Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Geweldig nieuws, Hannah! Mobiel moet je zijn in deze wereld. De rest: ga goed, hou 't zo droog als je wilt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Afwezig Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 En voor iedereen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dylan Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Nou A3, dat jij je daar niets bij voor kunt stellen komt denk ik eerder doordat jullie aan hetzelfde woord twee heel verschillende betekenissen toekennen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Afwezig Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 (bewerkt) A3 die stelling hanteerde/ken ik ook, en die is niet gezond. Ik ben een behoorlijke zwart/wit denker met als valkuil perfectionisme. Als je de lat voor jezelf zo hoog legt dat je daarom niet van jezelf kunt houden, dan ben je in mijn optiek volgens de gangbare psychologische theorieën wel behoorlijk irreëel bezig. Wellicht interessant om je hierin eens te verdiepen: http://books.google.nl/books?id=JyloFR13l0oC&pg=PT11&lpg=PT11&dq=perfectionisme+irre%C3%ABel&source=bl&ots=8BDjUmTP4O&sig=XxdVKATx3hlLzOKTQE38tCvbRIU&hl=nl&sa=X&ei=zPTPUruQFdGU0QW2loDgCg&ved=0CDUQ6AEwAQ#v=onepage&q=perfectionisme%20irre%C3%ABel&f=false 10 januari 2014 bewerkt door WillemW Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kate Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 (bewerkt) Mag je wel trots zijn op jezelf, maar niet tevreden? Laat staan van jezelf houden? Ik realiseer me dat het een beetje gek over kan komen. Ik roep het ook niet in het dagelijks leven. En nee, ik heb niet de indruk dat mijn omgeving me niet mag. Wat ik bedoel is dat in wezen, iedereen de moeite waard is om van te houden. Iedereen is precies goed zoals hij in wezen is. Van nature. Veel ellende komt naar mijn idee voort uit dat mensen zichzelf niet goed genoeg vinden, het ergens anders menen te moeten halen, beter te moeten zijn dan een ander. Aan allerlei normen te moeten voldoen en die ook aan anderen opleggen. We zijn allemaal schepseltjes van leven. Met allerlei variatie. Van nature zijn we blije kinderen. Allemaal gelijkwaardig. Dan hoef je jezelf niet minder dan een ander te vinden, of jezelf groter te maken. Dan presteer je omdat je het leuk vindt om iets te doen, niet omdat je pas de moeite waard bent als je iets neerzet om trots op te zijn. De basis is al goed. Dat bedoel ik met houden van jezelf. Net als van anderen en al het leven om je heen. Hoe je dat doet weet ik niet. 10 januari 2014 bewerkt door Kate Afwezig reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Haaaa, perfectionisme.. mooi onderwerp. Ik wilde ook altijd perfect zijn, het perfect doen.. Keer op keer stelde ik mezelf teleur, en door m'n gedrag daardoor ook anderen. Ik heb geprobeerd mijn drang naar perfectie los te laten. Tot in het absurde. Resultaat was dat álles goed was, want perfect hoefde het/ik niet te zijn. Kwaliteit werd een vies woord. Gaandeweg kwam ik erachter dat mijn drang naar perfectie niet weg te nemen is. Want al snel was ik niet meer tevreden met mezelf. Toen heb ik voor mezelf het begrip perfectie verzacht. Ik Streef naar perfectie, ik hoef het niet te zijn, te bereiken. Het streven naar perfectie zonder de verwachting het ooit te bereiken doet me wel elke keer proberen mezelf te overtreffen, net een treetje hoger, een stapje verder. Ik heb geleerd niet zó tevreden met mezelf te worden dat ik niet meer verder hoef, maar ook te accepteren dat ik nu op de top van mijn kunnen presteer. Morgen kan ik altijd proberen het beter te doen dan vandaag. Vandaag was dan misschien niet perfect, maar als ik mijn best heb gedaan was vandaag best een goede dag. Ik onderscheid op mijn manier een subjectieve (hierboven omschreven) manier van perfectionisme en een objectieve manier. Die objectieve manier heb ik afgezworen. Ik hoef niet meer zozeer aan de (denkbeeldige) eisen van anderen te voldoen. Ik hoef niet meer te zijn wie ik denk dat anderen vinden dat ik moet zijn.. Afwezig reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kate Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Of hoe je denkt dat anderen vinden dat je moet zijn. Veel zit ook alleen in je eigen hoofd. En dan nog. Iedereen kan wel wat anders van je willen. Daarom vind ik het belangrijk om zo veel mogelijk bij mezelf te blijven, wat voor mij belangrijk is en goed lijkt. Binnen de omstandigheden en mogelijkheden. En ja de drang tot ontwikkeling, zo noem ik het liever, zit blijkbaar in ons. Doe je 10 x een handeling, bedenk je ineens hoe het nog net iets handiger kan. Dat is een talent dat we hebben. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Afwezig Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Mijn "probleem" met perfectionisme bestaat voor een deel ook uit het feit dat ik van anderen dezelfde prestaties verwacht. Dat is erg risicovol, want niet alleen ben/was ik daardoor vaak teleurgesteld in mijn eigen doen en laten, maar ook in de prestaties van mijn omgeving. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Herkenbaar, Willem. Maar dat is een gevolg van "alles onder controle willen hebben". Ik word door schade en schande ook hierin steeds een beetje wijzer. Ik kan alleen verantwoording nemen voor mijn eigen doen en laten. Wat een ander doet of laat is zijn/haar verantwoordelijkheid. Hoe moeilijk ik het soms ook vind, ik probeer tóch de de verantwoordelijkheid voor de prestaties van anderen bij die ander te laten. Ik hoef niet aan andermans eisen te voldoen, de ander hoeft niet aan die van mij te voldoen. Leven en laten leven, zogezegd. Maar dan ook écht. Afwezig reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
eline Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 en hier de grote instort..... ik ga maar off, vind ik dan niemand zo belangrijk dat ik daarvoor de drank kan laten gaan? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Eline, niemand is voor jou belangrijker dan jijzelf. Hoe kun je de wereld verbeteren als je jezelf niet kunt verbeteren? Het begint allemaal bij jouzelf, meis. Voor jezelf de drank laten staan is op dit moment het mooiste wat je voor de rest van de wereld kunt doen. De rest is allemaal logisch gevolg. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Afwezig Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Ietje. Eline, nu is altijd het moment om weer met stoppen te beginnen. Niets om je voor te schamen, giet die fles leeg, eet een stevige (brood)maaltijd en kruip vandaag eens lekker vroeg onder de wol. Jullie kunnen het, echt waar! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Hoi allemaal, Niks aan de hand Wijfie, vanmorgen was er nog geen dagdraad en om een nieuwe dagdraad te starten had ik geen tijd voor. Bovendien was er nog iemand anders aanwezig vanmorgen en ook dan wacht ik, anders zijn er 2 dagdraden en dat vind ik heel vervelend. Bij deze dus: DAGPACT Asje Wijfie Albert (beetje laat maar beter laat dan nooit hè?) Eline FOEI Ietjefietje FOEI Gunn van harte gefeliciteerd Hannah FANTASTISCH Zo nu eten maken Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Stink ik? Net waren er nog 6 ingelogd, nu nog maar 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Ik weet ff niets te zeggen op Eline en Ietje alleen zou ik Ietje het eerlijk tegen mijn man zeggen. als hij er dadelijk zelf achter komt, krijgt hij veel meer wantrouwen dan wanneer je het zelf zegt. Verder vind ik het #$%^&*%$#$ dat jullie gedronken hebben. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 (bewerkt) . Dus ik dacht ik koop 1 fles wijn voor de liefhebbers. Volgende keer even door laten werken dat je zelf ook een groot liefhebber bent. En dus geen wijn halen. Je man kan ook de wijn halen! 10 januari 2014 bewerkt door Ludwig Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Ga er maar van uit dat ik het goed bedoel. Je zal je echt beter moeten wapenen. Een drinkersbrein kan rare sprongen maken. Als je alle drank uit huis doet, zoals je eens aangaf is dit echt de kat op het spek binden. Maar ja, gedane zaken... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Eerlijk ben je wel en dat is verstandig. Gelukkig kan je hier alles vertellen. Er omheen draaien is niet de oplossing. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
VM1 Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 'n avond perfectionisme vs chaos eerlijk altijd.... optimist tot in de kist Niemand iets "opdringen" wel zeggen wat je zelf zou doen. Wat niet zo n goed idee is ... denk dat we dat allemaal zo ongeveer wel weten, anders waren we niet hier. Toch.. goede raad van peers is altijd (op elk vlak ) een verrijking!! Afwezig reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Ik mis Soothe Ludwig Spuddie ingelogd zie ik Sorry belachelijk weinig tijd gehad voor het forum en ook soms geen zin in (als je gaat lezen `s avonds heeft reageren geen zin meer) Afgelopen maandag heb ik me behoorlijk verwond met witlof snijden (plakje van mijn duim af) als horecaffer is dat natuurlijk not done. Is ook heel lang geleden dat het me overkomen is, en ik was nog wel zo blij met mijn nieuwe messen . Ach heb een deukje in mijn duim nu en daar is mee te leven hoor. Afwezig reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Spud blijf even hangen, Je schreef toch over een afkeer van drank. Ik had wat opgeslagen en stuur het nu. Lees de verhaaltjes maar eens. Moment. PB komt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jani Geplaatst 10 januari 2014 Rapport Share Geplaatst 10 januari 2014 Goedenavond, Vanmorgen was er nog geen dagdraad en ik heb nog nooit een draad gestart en ook geen tijd om dat vanmorgen uit te vogelen. Bij deze dus: DAGPACT Asje Wijfie Albert Hardleers Gunn van harte gefeliciteerd Hannah, wat fijn voor jou, gelukkig kan je mobiel blijven, nu het lopen en fietsen niet meer lukt, een hele opluchting lijkt me. En Ietje en Eline, ik weet gewoon niet wat te zeggen, Ik vind het wel eerlijk dat je het hier meld. Ook heb ik geen "tovermiddeltje" zodat je de trek in drank kan weerstaan anders als wat jullie al doen, nl, hier komen, plannen, afleiding zoeken en over je "trek"praten. Het is in mijn beleving een individuele keuze, waarbij wij/ ik alleen aan de zijlijn kunnen roepen, doe het niet, laat het, je krijgt spijt, etc. De actie ( niet drinken) moet echter door jullie uitgevoerd worden. Ik hoop voor jullie dat morgen weer een nieuw begin kan worden met wat je wilt!! En echt, hier is ook niets in huis, dat kan ik echt nog niet aan en het helpt me wel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden