Spring naar bijdragen

met drank op, op het forum komen

Aanbevolen berichten

N.a.v. nu de 2 berichten van Wijfie, Kunsie en Running Liesje (vannacht),

wil ik graag reageren. En misschien anderen ook wel.

Als het iemand uitkomt, wordt er geschreven dat je hier

niet mag komen als je hebt gedronken.

Liesje zou erom weg willen blijven, Wijfie lijkt zo Kunsie weg te jagen.

Beiden komen hier om adb te worden, dus hebben het forum nodig (mijn invulling).

In mijn beleving is hier vaker de diskussie geweest, maar altijd vanuit een aanleiding,

die de meningen emotioneel flink kleurt. De een valt aan, de ander vlucht of vecht terug.

Iedereen zou hier welkom moeten zijn, hoe we ook schrijven.

Een van de regels is dat we met respect met elkaar omgaan, en dat geldt of je nu wel of niet gedronken hebt.

De lontjes mèt drank, zijn wel meestal korter dan zonder, dus logisch dat er dan minder

tactvol wordt geschreven. Helaas kan dat dan weer onveilig zijn voor mensen die meelezen, maar nog niet durven schrijven, de nieuwen dus.

En degene die zich gekwetst voelt, voelt zich ook minder veilig.

Als het echt uit de hand loopt zijn de moderators ervoor, om in te grijpen, maar die zijn er

meestal niet op het moment zelf.

Dus we hebben en houden zelf de verantwoording om hier eens goed over na te denken

en er samen uit te komen. Of niet natuurlijk.

Dit draadje zakt straks ook weer en iedereen blijft vanuit zichzelf naar het geheel kijken.

Maar als ik lees dat Jen, Kunsie en Running Liesje overwegen weg te blijven, dan raakt me dat toch wel.

Dus voor nu, hoop ik dat we hier er zelf even bij stil kunnen staan;

wat zou voor jullie werkbaar zijn; hoe willen jullie je hier uitgenodigd blijven voelen en hoe

kunnen we tegelijkertijd ervoor zorgen dat ook nieuwe mensen zich uitgenodigd voelen.

Als er gescholden wordt, als mensen elkaar afkatten, cynische opmerkingen schrijven: hoe helpend is dat? Voor de individu, voor jezelf, voor het geheel?

Drank maakt vaak niet de leukste kanten in ons los.

En als er over nachtelijke kroeg wordt geschreven, dan is het anders om een kabbeldende

conversatie te lezen, waaraan mensen veel kunnen hebben; of om er rotberichten te lezen.

Iedereen weet van zichzelf meestal wel of je een nare dronk hebt of niet.

Dat kun je je meestal nog wel herinneren aan hoe je wakker wordt: heb ik ruzie gemaakt?

Of was het gezellig? Niet dat ik dronken posten zou propageren, maar waar is de grens he, met drank?

denk er eens over na als je niet hebt gedronken en maak eens de balans op.

Liefst van al: kom hier vóór je wilt gaan drinken.

Dat vergt veel. En wie weet kan het toch!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi gebalanceerd bericht Jane 4!

De regel voor mij is elkaar blijven begrijpen en respecteren en niet kwetsen.

En soms moeten we onszelf overstijgen de ander goed te begrijpen.

En de uitschieters die alle kanten opgaan, moeten niet het forum gaan vullen,

maar men heeft wel meer kompas nodig.

Een zweeds gezegde :

Love me when i least deserve it, becourse that's when I really need it!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi Jane:heart:

Ik blijf het ook haten dat forummers elkaar in de haren zitten om welke reden dan ook.

Het is mezelf overkomen in 2009 en had er bijna voor gekozen om niet meer naar adb te komen, maar doordat ik me bedacht dat ik er voor mezelf was, moest ik de keuze voor mezelf maken om te blijven.

Het is een alcoholforum, dat is dus niet wenselijk dat er gedronken word. (uitzondering voor de minderaars, die horen ook op adb)

Slecht voorbeeld maar kan even niks anders verzinnen. Mensen waar een been van geamputeerd moet worden mogen naar een zieken huis, mensen met een gebroken been zouden er niet naar toe mogen omdat dat minder is.

Ik haatte het in 2009 dat forummers uitglijers en terugvallen hadden, ik kon het toch ook?

Waar ben ik nu?

Als je drank op hebt reageer je anders.

Misschien is het een idee om niet op adb te komen als je gaat drinken of drinkt. ( ik weet niet hoe dat werkt voor minderaars hoor)

Laat iedereen in zijn en haar waarde, allemaal mensen en iedereen heeft wel wat en leestaal is ook nog eens anders als spreektaal.

Hier laat ik het bij

Liefs Albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen, we hebben allemáál gedronken. Voor de één is het alleen wat langer geleden dan voor de ander.

Dit forum is er m.i. voor iedereen die dat bij zichzelf als een probleem ziet en dit probleem ook serieus neemt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik gedronken heb lees ik hier wel maar schrijf ik niet. Laat staan dat ik reageer op anderen. Ik weet dat ik met drank op anders reager dan zonder.

Ik heb er wel moeite mee als ik merk dat er onder invloed hier geschreven wordt. Bij de AA is het regel dat je je mond houdt als je de afgelopen 24 uur gedronken hebt. Dat is niet voor niets maar zeker niet bedoelt als een soort straf. De ervaring heeft geleerd dat...

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat mensen hier posten als ze gedronken hebben of drinken... geen probleem als ze op een normale manier nog kunnen communiceren en het voor de anderen niet duidelijk is dát ze hebben gedronken, kortom, als zij hun gewone en eigen zelf blijven.

We hoeven op dat moment dus niet te merken dat iemand zit te nippen.

Is iemand ladderzat dan lijkt het me beter om niet te posten.

Datzelfde geldt voor mensen die een kwade dronk hebben en vervelend of lelijk gaan doen.

En ook voor mensen die overdreven aanhalig worden.

Wat ik ronduit niet vind kunnen is als mensen gaan beschrijven dat ze nu heel gezellig met een glaasje en een hapje achter de laptop zitten.

Of vertellen dat ze heerlijk veel hebben gedronken en daar blij mee/van zijn.

Dat soort postings kan dat voor de ander een enorme trigger zijn.

Hoewel ik zelf een minderaar ben en dat ook nooit verzwegen heb vind ik het soms irritant om te lezen dat mensen uitgebreid gaan vertellen dat ze nu het stadium hebben bereikt dat ze op bepaalde momenten of op bepaalde dagen of bij speciale gelegenheden heel relaxt een paar glaasjes gezellig kunnen meedrinken.

Let wel: dát je vertelt dat je minderaar bent, prima.

Maar doe het beperkt, ga niet uitweiden, en ga het vooral niet voorstellen als iets wat zo heerlijk is, ook dat kan een ander weer behoorlijk triggeren, zo van : 'dat kan ik ook' of 'dat wil ik ook kunnen, ik ga dat ook doen' ...

Ik hoop dat ik hier niemand mee voor het hoofd heb gestoten.

Maar dit is hoe ik er over denk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal proberen te omschrijven hoe ik het heb ervaren de afgelopen 2 nachten.

Dit is mijn verhaal en zegt alles over mezelf en is geen veroordeling van andere mensen hier op het forum.

Het waren voor mij 2 nachten waarin ik niet kon slapen, onrustig was en had behoefte aan contact.

Ben diverse malen op het forum geweest, maar deelnemen aan een gesprek tussen mensen waarbij iedereen of enkele mensen gedronken hebben wil ik niet en kan ik niet. Dan haak ik af.

Dus ja, op dat moment heb ik er moeite mee als er mensen op het forum zijn die aangeven dat ze behoorlijk gedronken hebben.

Maar dit wil niet zeggen dat ik niet wil dat er gezegd wordt dat er gedronken is. Ik heb liever openheid dan het stiekeme gedoe. En bovendien is vaak aan de reacties te lezen of er alcohol in het spel is of niet.

Iedereen is bezig om alcohol de baas te worden volgens mij en moet daarin de ruimte hebben om zijn of haar weg te gaan.

Een oplossing heb ik zo niet. Misschien een apart draadje, dus niet via de dagdraad.

Maar ik heb geen idee of dit gaat werken.

Dit is wat ik voor nu hierover wilde zeggen.

:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet wat hier zich de afgelopen dagen heeft afgespeeld, maar ik snap dat het even hard om hard ging. :(

Een forum voor mensen met een alcoholprobleem en dan zeggen dat ze niet mogen komen als ze gedronken hebben, snap ik niet zo goed. Als iemand de sterke drang heeft gehad om te drinken en hier helaas aan heeft toegegeven en over wil praten, dan is volgens mij het forum de plek om het te bespreken. Als iemand een minderaar is en met een drankje op achter de laptop gaat zitten, dan mag dat van mij ook. Ik geef toe, het wekt weleens jaloerse gevoelens op, maar ik zit hier voor mezelf (en ik kan niet minderen) net als ieder ander. Het enige wat ik niet leuk vind is als iemand blijft volhouden dat degene adb is, terwijl je in alles merkt dat dit nog niet het geval is. Dan zou ik liever hebben dat degene zegt dat hij/zij het moeilijk heeft, zodat we misschien kunnen helpen? Maar dat is vanuit mezelf bekeken. Ik ben hier ook weleens op het forum geweest met een stevige in de kraag. Maar ik ben er volgens mij nooit oneerlijk over geweest. Want als ik eenmaal tot het besef kom wat ik aan het doen was, spijt kreeg, dan is het fijn als er mensen zijn die het herkennen en om daarover te praten.

Nou ja, dat is mijn mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, ik heb gedronken, maar ik heb niemand afgelopen nacht kwaad gedaan. Sterker nog, ik heb een maatje gevonden met wie ik samen ga stoppen.

Ik vind dat iedereen hier mag komen, in welke toestand dan ook. Daar is het een alcoholforum voor.

Ik snap niet dat alleen "droge" mensen hier zouden mogen komen (al is het merendeel daar gelukkig niet mee eens).

Ik ben nu onder invloed. Maar niet totaal niet meer voor rede vatbaar.

Waar is de steun gebleven die we elkaar altijd gaven?

Dank aan de lieverds die dit gezemel wel begrijpen.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh wat vind ik het moeilijk om hierop te reageren.

De standpunten van Jane en Yvonne ondersteun ik, ook omdat ik vind dat er te allen tijde respect voor elkaar moet zijn.

Heb je gedronken, ontken het dan niet. Terwijl ik dat schrijf realiseer ik me, dat ik het zelf ook heel moeilijk (aan mijn man) kon toegeven als ik teveel had gedronken.

Als iemand het bij hoog en bij laag ontkent, dan voel ik me schuldig omdat ik denk dat ik iemand verkeerd beoordeeld heb.

Als iemand gaat schelden of kwetsen dan moeten we die persoon maar negeren, want het is m.i. ook niet juist om hen de toegang dan te ontzeggen, want ze hebben hulp nodig. Ze moeten dan ook maar voor lief nemen dat wij ze adviseren om de rest van de drank weg te gooien.

Soms komt er iets goeds uit voort (zoals bij Belle en Runningliesje) of omdat het de volgende dag toch wel erg confronterend blijkt wat iemand allemaal gepost heeft.

Even tot zover mijn overwegingen. Ik vind het heel goed dat Jane het aan de orde heeft gesteld.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk zelf dat, als iemand gedronken heeft en het er moeilijk mee heeft, dan is het goed als die persoon op het forum komt, zodat we misschien kunnen helpen. Er zullen dan ook weinig mensen zijn die getriggerd worden door iemand die op dat moment moeilijk zit.

Als iemand vervelend gaat worden, gaat schelden, verwijten maken,onzin uitkraamt, of, wat nog erger is, leve de lol en mensen wat voel ik me goed, ik ga een feestje bouwen in m'n uppie, dan wordt het heel anders. Daardoor kunnen mensen wel getriggerd worden.

Ik vind dan dat men die persoon moet aanspreken zodra die weer op de d.d. komt.

Iedereen weet dat na een dag doorzakken die persoon met een fikse kater zit, en zeker de d.d. van de dag daarvoor gaat na lezen, met alle schaamte van dien. Hem of haar daar op aanspreken zal veel meer nut hebben dat op het moment dat iemand gedronken heeft, bovendien raak je de irritatie die je zelf hebt veel beter kwijt. Negeren van die persoon op het moment dat deze drinkt, en vervelend is, is volgens mij ook het beste.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jane, bedankt voor deze discussie.:present:

Wijfie :heart: ik heb zaterdagnacht wel 10 keer nagelezen, maar kon geen onzinnigheid

vinden in wat ik heb geschreven.

Ik laat me dus niet meer zo snel uit het veld slaan en ga meer voor mezelf opkomen:)

En ik ga het weer een tijdje drooghouden.

Dag 3 is begonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn eerste dagen was ik hier ook wel eens dronken. Ik ben daar nooit op aangesproken.

Slechts een keer ben ik er op aangesproken dat Soothe vond dat ik wel gedronken

had en dat ik heel enthousiast was over mijn eerst avond cafe, maar dan op alcoholvrij.

Waar ik heel trots op was.

Dus bedenk zelf of je hier wel of niet wilt komen, wat mij betreft zo lam als een

aap. Tactive is hier die gastheer of gastvrouw. Die zo gastvrij is dat je hier

zelfs mag binnenvallen als ze zelf niet thuis zijn.

Zo gastvrij ben ik in mijn eigen huis niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Jaap ...Tactive is hier die gastheer of gastvrouw. Die zo gastvrij is dat je hier zelfs mag binnenvallen als ze zelf niet thuis zijn. ...
quote>

:D ... maar wel de kans loopt, ook al ben je al lang weer weg, er alsnog uitgekieperd te worden. Doe dat maar eens na!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er niks over te zeggen of mensen hier mogen komen.

Dat mogen ze.

Als er een vraag om hulp is of de intentie om er wat aan te doen, dan vind ik het nog wel zinvol. Als er alleen maar onder duidelijke invloed wat wordt gekletst, heb ik zelf meestal geen zin om te reageren. En soms vind ik het nog grappig ook, niet iedereen heeft een nare dronk. Wetende dat ze de volgende dag weer met de gevolgen zitten natuurlijk. Dat is de keerzijde.

Marika, geloof jij niet dat een aai welgemeend kan zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kate, ik ben het helemaal met je eens.

Ik heb zaterdag nog eens nagelezen en mij motiveert het alleen maar meer om te stoppen.

En daar heb ik een streng woord voor nodig (dank je Belle!) en een aai over mijn bol.

Dit hoeft uiteraard niet voor iedereen op te gaan, maar een compliment af en toe, al heb je het drinken maar een uurtje uitgesteld kan heel fijn zijn. Daarom snap ik die opmerking van Marika maar deels. Ik snap hem ook weer wel vanwege de zachte heelmeesters... maar ik denk dat het heel persoonlijk is.

Laat iedereen maar komen en idd de volgende dag geconfronteerd worden. (Als er gedronken is). Voor anderen is het weer een bewijs hoe fijn het is droog te zijn!

Keep it nice, love, Lies:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: sieraad
Prima... je bent hier tenslotte om alcohol de baas te worden en dat zal niet altijd zonder alcohol kunnen...quote>

Tja, ik heb hier weinig aan toe te voegen, zo denk ik er ook over.
Voor de rest is er al zoveel gezegd, het enige wat ik nog wil
toevoegen is, dat als het me ergert, ik gewoon scroll.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik denk dat ik wel weet hoe dat gaat, vrouwen zijn heel intuïtief daarin.

Het kan ook zo: Links zie je onze namen staan en als je dan Jaap ziet en

je vind hem een beetje zelfverwaande droogkloot dan schuif je de pagina

lekker omhoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...