hub02 Geplaatst 14 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 14 uur geleden Vandaag lukt het wel. Zeker als ik op het dagpact ga staan. Ik heb geen zin om hier op dit forum onzin te verkopen, en ik heb er steun aan. Ik heb dan 1 week niet gedronken. Dat was vorige week mijn doel, en ik ben tevreden met het resultaat. Morgen geen dagpact voor mij. Dat is niet hoe ik het vroeger zou hebben gedaan, en het is beslist niet de “juiste” methode. Maar het is dat hetgeen ik, misschien onbewust, vanaf het begin in gedachten had. Als het vanaf vrijdag weer een week zo lukt, dan zijn dat, zoals Ian Dury zei, “Reasons to be cheerful, part three”.
bumperjim Geplaatst 11 uur geleden Rapport Geplaatst 11 uur geleden (bewerkt) Ga je nou gepland terugvallen of wat is het idee? 🤔 Wat je stiekem in gedachten had dat hoef je niet persé uit te voeren, zeker niet als het idee van koning alcohol kwam. 11 uur geleden bewerkt door bumperjim
hub02 Geplaatst 10 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 10 uur geleden (bewerkt) @bumperjim Mijn eerste en enige stoppoging lukte door 10 jaar lang geen druppel aan te raken. Zo’n 2 jaar geleden kwam ik in een situatie dat het me allemaal niets meer uitmaakte en begon weer met drinken. Ik leef sinds die tijd als kluizenaar, ik kan geen geluid of mensen meer verdragen. Mijn vriend is daar de enige uitzondering op. De enige avond in de week waaraan ik nog plezier beleef is als hij komt. Dan schaken, drinken (alcohol) en kletsen we. Ik wil dat niet missen of bederven. Niet voor de alcohol, maar om het leven draaglijk te houden. Natuurlijk heb ik over morgen nagedacht. Ik weet dat ik zo die alcoholbeestjes in mijn hersenen wakker houd, maar ik wil toch proberen of me dit op deze manier lukt. 10 uur geleden bewerkt door hub02
Yvonne Geplaatst 10 uur geleden Rapport Geplaatst 10 uur geleden Goeie god Hub, wat doe je jezelf daarmee aan??!! Ja, als je het zou kunnen beperken tot alleen de donderdagavond een paar..... Geloof je er zelf voor 100% in?
hub02 Geplaatst 10 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 10 uur geleden 1 minuut geleden zei Yvonne: Goeie god Hub, wat doe je jezelf daarmee aan??!! Ja, als je het zou kunnen beperken tot alleen de donderdagavond een paar..... Geloof je er zelf voor 100% in? Nee, ik geloof er niet voor 100 % in. Net als jij vraag ik me dat ook af. Ik wil dat proberen, lukt het zo niet, dan zal ik de dingen opnieuw overwegen.
Yvonne Geplaatst 10 uur geleden Rapport Geplaatst 10 uur geleden Overwegen??? Dat klinkt alweer zo vrijblijvend Hub.
hub02 Geplaatst 10 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 10 uur geleden Zojuist zei Yvonne: Overwegen??? Dat klinkt alweer zo vrijblijvend Hub. Ik geloof dat jouw zeer begrijpelijke reactie zich met mijn anwoord hierboven aan Bumperjim hebben gekruist. Ik weet inderdaad nog niet wat ik doe mocht het niet lukken om op deze manier te "stoppen". Ik ben het wel met je eens dat er meestal niks fatsoenlijk uitkomt als ik langer over iets nadenk.
Rosee Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden Op de een of andere manier snap ik het. Het klinkt alsof je vooral de verbinding niet wil missen die je voelt op zo'n avond? Kan dat? En kan dat er ook zijn zonder alcohol? Denk dat je er spijt van krijgt als je gaat drinken omdat je van binnen weet dat je er niet achter staat. Is dat het waard?
hub02 Geplaatst 9 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 9 uur geleden (bewerkt) 36 minuten geleden zei Rosee: Op de een of andere manier snap ik het. Het klinkt alsof je vooral de verbinding niet wil missen die je voelt op zo'n avond? Kan dat? En kan dat er ook zijn zonder alcohol? Denk dat je er spijt van krijgt als je gaat drinken omdat je van binnen weet dat je er niet achter staat. Is dat het waard? Wat jij, en ook @bumperjim en @Yvonne, zegt, klopt helemaal. Ik weet gewoon nog niet of het dat waard is. Ik ben erg onzeker daar over. Die vriend komt altijd op donderdag en vanaf morgen neemt hij de drank mee. Ik zal, behalve die dag, dan ook niets in huis hebben. Ik weet ook niet of diezelfde verbinding er is als hij alleen drinkt. Hij is geen alcoholist, zoals ik. Maar voor hem maakt het de avond (mede) gezellig. Ik heb een grondige reden (tja, wie niet) om niet meer te drinken. Ik zal dat niet uit het oog verliezen. Als het lukt het drinken tot èèn avond per week te beperken, dan is dat prima voor mij. 9 uur geleden bewerkt door hub02
Quinn Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden Gast, je hebt je beslissing al genomen. Je stomme beslissing, zullen we maar zeggen, maar hé, wie ben ik.
Yana Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden Op 8-2-2026 om 13:14 zei hub02: Ik ben weer begonnen met drinken (wat natuurlijk binnen enkele weken grenzenloos zuipen werd) toen ik ervan uitging dat ik niet lang meer te gaan had. Ik ga daar nog steeds van uit. Ik vraag me al steeds af wat je daarmee bedoelt? Het klinkt alsof je (ongeneeslijk) ziek bent? Mooi dat je je plannen over morgen hier gewoon deelt, je zult vanzelf wel merken hoe het uit gaat pakken. Ik hoop dat je hoe dan ook hier blijft schrijven en blijft opstaan als je struikelt.
hub02 Geplaatst 8 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 8 uur geleden Hoi @Quinn. Ik heb niet de beslissing genomen om weer te gaan drinken. Ik weet hoe moeilijk ik het me maak. Ik geef mezelf gewoon een week "proeftijd". De kans is groot, ik weet het, dat dit zo niet gaat werken. Ik denk, of ik maak me dat wijs, kan ook, dat een week er wel bij kan bij al die tijd die ik zonder rem heb gedronken. Mocht het fout gaan, dan weet ik tenminste zeker dat dit niet werkt. Een ezel als ik stoot zich wel vaker aan dezelfde steen.
Quinn Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden Had een heel verhaal. Maar goed, ik gun je nuchterheid. Ons soort moet soms aardig wat klappen incasseren om iets te leren. Goed, ik ga proberen de klappen weg te slapen. Later. Houd je goed @hub02
lady jane Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden en als je nou eens helemaal omdenkt Hub? Je mailt je vriend vandaag nog over dit gedoe? Bent eerlijk over hoe kwetsbaar je bent en hoe je hecht aan zijn vriendschap en bezoek? Misschien kan hij dan een andere proef doen, met en voor jou en jullie. Samen schaken, praten en elkaar nuchter een avond per week meemaken. Ervaren hoe dat (na de eerste onwennige avonden) misschien wel net zo waardevolle tijd met elkaar doorbrengen. Terug naar drinken kan altijd nog. Maar je bent nu door de ergste detox heen, fysiek. Samen dit experiment aangaan, geeft hem de kans nog meer voor jou te betekenen dan hij al doet. Het geeft jou de kans jezelf weer terug te vinden zoals je die 10 jaar was. Je hebt altijd weer keus. Wel of niet drinken. Je zou zelfs een stuk met die vriend kunnen gaan wandelen ooit. Dan praat je immers nog weer anders met elkaar dan thuis. Er is nog zoveel mogelijk. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar om het leven te leiden/lijden wat je nu hebt daar moet je ook heel sterk voor zijn. Dus overweeg eens iets anders misschien? Rosee reageerde hierop 1
hub02 Geplaatst 8 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 8 uur geleden @Yana. Ik ben destijds weer begonnen met drinken na 2 hartinfarcten binnen 3 dagen. De rest van de daaropvolgende medische encyclopedie zal ik je maar besparen. Zelfs toen ik zwaar dronk was ik nooit ziek. Mijn huisarts kende me niet eens. Ik kan er gewoon niet tegen als dokters met me klooien. En echt, ik zal proberen niet te struikelen. lady jane en Yana reageerden hierop 2
lady jane Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden oei, ja die begrijp ik wel, denk ik. en toch ook; als je lichaam sindsdien al die drank en ongezonde eetpatronen aankan? Dan kan het misschien ook herstellen op een gezondere manier? Geen idee of dit klopt hoor. Jij kent jezelf het beste. Maar de keus die je na die hartinfarcten maakte, hoeft niet blijvend te zijn. Of is het een soort van Leaving Las Vegas manier om er tussen uit te peren? (hoop dat ik dit mag vragen?)
hub02 Geplaatst 4 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 4 uur geleden (bewerkt) @lady jane Ik vind het zo lief van jou dat je zoveel moeite voor me doet. Natuurlijk mag je dat vragen. Die hartinfarcten zijn niet het enige wat ik heb. Dus ik ga er inderdaad niet van uit dat mijn lichaam zich zal herstellen. Ik laat mij niet meer onderzoeken en ik zal beslist nooit meer worden opgenomen in een ziekenhuis. Ik ben nog nooit voor mijn hart op de geindiceerde revalidatie of controles geweest. Toen ik na het zetten van een stent naar de hartafdeling werd gebracht kwam ik op een twee persoons kamer. Ik kan niet tegen radiogejengel, nooit gekund. Er lag nog iemand, dus stond natuurlijk ook zo'n jengeldoos aan. Ik vroeg of die uit mocht mocht, maar meneer vond dat ik me maar een beetje moest aanpassen. Lekker, lig je daar vastgebonden aan bewakingsapparatuur, met mijn tinnitus en gehoorovergevoeligheid. Ik heb toen die plakkers en draden van me afgetrokken, een taxi gebeld en ben naar huis gegaan. Voor mijn prostaatkanker laat ik wel nog bloedprikken (kan hier in de buurt) en ik lees wel via de pc in mijn dossier de uitslag. Geen gedokter dus. Mijn andere kankersoort laat ik niet eens meer onderzoeken. Ik krijg de jeweetwel van mensen en hun idiote gedrag. Zelfs mijn afval breng ik s'nachts naar de container beneden, omdat ik dan niemand tegenkom. Ik ben 67, ik heb een testament, een euthanasieverklaring en een niet-reanimerenverklaring. Een soort van Leaving Las Vegas? Het is, denk ik, meer een soort van berusting in de dingen zoals ze gaan. Mijn lever overleeft vermoedelijk de rest van mijn onderdelen. Vandaar dat ik de avonden die ik met mijn vriend nog krijg belangrijker vind dan het 1 X per week drinken. Ik wil alleen maar de dingen, voor zover dat mij nog lukt, onder controle hebben voor de tijd die ik nog heb. Geen flauw idee hoe lang dat nog is. Ik heb de beslissing over morgen en het al dan niet drinken zolang mogelijk voor me uitgeschoven. Ik wou het niet echt onder ogen zien. Langer uitstellen dan vandaag gaat niet. Ik probeer het zo, ondanks de risico's. 3 uur geleden bewerkt door hub02 lady jane reageerde hierop 1
Quinn Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden Wat dan ook en hoe dan ook @hub02 ik heb er steun aan dat je hier bent. Bedankt voor je openheid vriend. hub02 reageerde hierop 1
Yana Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden Wat een verhaal zeg. Longcovid zorgde in het begin bij mij ook voor overgevoeligheid voor geluid, het moet een hel geweest zijn voor je op die kamer. Moedig van je om hem te peren! Op 8-2-2026 om 13:14 zei hub02: ... ik heb de keuze om in een roes dood te gaan of misschien nog wat nuchtere tijd te krijgen, zoals die, waarvan ik in mijn “droge periode” intens van kon genieten. Ik wens je een mooie droge periode toe waar je intens van kunt genieten. Wie weet hoe lang die periode kan worden!
hub02 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) @Yana Dankjewel! Lief van je. Maar ik ben nu heel nieuwsgierig en ik kan het niet laten je dit te vragen. Als je dit niet wil vertellen dan snap ik dat natuurlijk volledig. Heb jij Covid gehad? Ik was nooit ziek, ik rookte en dronk niet, ik was vegetarier en deed aan sport. Ik kreeg mijn eerste hartaanval meteen de dag nadat ik de boosterprik had laten zetten. Ik weet het, toeval bestaat en dat soort dingen. Ik begrijp het helemaal als je dit liever niet zegt. Aanvulling: ik ben er destijds natuurlijk heel erg mee bezig geweest. Dat ik niet tegen radio-herrie kon heb ik altijd gehad. Maar tinnitus kreeg ik pas na de boosterprik. Ook zomaar, uit het niets. 2 uur geleden bewerkt door hub02
Mariposa Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Toeval? Voor mijn werk kom ik dagelijks bij 2 verschillende huishoudens, ik hoor dit soort verhalen continue. Heel veel mensen die nooit ziek waren en na de prikjes hartklachten kregen of er aan dood zijn gegaan. Nee hoor, dit is geen toeval. Ken je de boeken van Jan B. Hommel, neuroloog? Aanrader...
Yana Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Ik heb het niet door een vaccinatie gekregen maar door een besmetting met het virus. Het is nog recent, van afgelopen september. Ik was ook nooit ziek, ik dronk niet veel, niet roken, vegetariër en veel buiten. Maar ik werd vreselijk ziek, heb 10 dagen in het ziekenhuis gelegen en bleef daarna last houden van de meest bizarre symptomen. Ik heb het hevig te pakken, het is soms echt hel en ik vraag me regelmatig af of ik niet liever dood zou willen. Ik hou nog even vol.
Mariposa Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden @Yana Kreeg jij hartklachten door besmetting van het virus??
Yana Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) Nee, niet echt hartklachten. Alhoewel ik regelmatig wakker word met een hart dat 140 slagen per minuut doet en bij geringe inspanning wil hij wel onregelmatig bonzen maar dat valt in het niet bij de andere klachten die ik heb. 1 uur geleden bewerkt door Yana
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden