renaldo61 Geplaatst 22 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 22 uur geleden Voor mij persoonlijk heeft alleen maar een zeer harde aanpak gewerkt. Of dit forum daarvoor geschikt is? Nee. Maar dat wil niet zeggen dat een te zachte aanpak de juiste oplossing is.
renaldo61 Geplaatst 22 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 22 uur geleden Ik had vandaag kipfilet, rijst en groenten in een currysaus
Amalia Geplaatst 21 uur geleden Rapport Geplaatst 21 uur geleden 32 minuten geleden zei renaldo61: Voor mij persoonlijk heeft alleen maar een zeer harde aanpak gewerkt. Of dit forum daarvoor geschikt is? Nee. Maar dat wil niet zeggen dat een te zachte aanpak de juiste oplossing is. Iedereen heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing, maar het wil er bij mij niet in dat zachte heelmeesters tegenwoordig de beste zijn. karin123 en Spirit reageerden hierop 2
Mormel Geplaatst 21 uur geleden Rapport Geplaatst 21 uur geleden 19 minuten geleden zei Amalia: Iedereen heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing, maar het wil er bij mij niet in dat zachte heelmeesters tegenwoordig de beste zijn. Kennelijk maak jij geen verschil tussen zacht en begripvol.
Amalia Geplaatst 20 uur geleden Rapport Geplaatst 20 uur geleden Natuurlijk wel. Een begripvolle behandelaar hoeft zeker niet zacht te zijn. Juist niet, zou ik zeggen.
knakker Geplaatst 19 uur geleden Rapport Geplaatst 19 uur geleden Dat indelen in hard en zacht vind ik altijd wat ridicuul. Misschien dat er inderdaad mensen zijn waarbij ook na hun kindertijd een harde aanpak meer effect sorteert. Mij gaat het echter vooral om de inhoud. Daarbij mag alles luid en onomwonden worden gezegd en hou ik van scherpe discussies, maar de uitwerking ervan hangt eigenlijk maar zelden af het volume of het materiaal van de handschoenen van de heelmeester.
knakker Geplaatst 19 uur geleden Rapport Geplaatst 19 uur geleden Leuk om je weer eens te lezen @Musashi. Ik ben nog aan het nadenken over die ‘foert houding’. Een snelle Google zegt mij dat het betrekking heeft op de stoelgang, maar dat maakt de uitspraak er niet begrijpelijker op. Musashi reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 11 uur geleden Rapport Geplaatst 11 uur geleden (bewerkt) 12 uur geleden zei Amalia: Destijds had niemand nog gehoord van de mantra "je bent goed zoals je bent", dus toen kon je nog eens een balletje opwerpen omtrent iemands gedrag. Tegenwoordig moet het allemaal vooral begrip uitwasemen. Dat maakt het hele forum nogal saaaaaaaaai en voorspelbaar, en dus schrijft men ook minder. Hahaha je verraadt echt je leeftijd 🤣 Het idee je bent goed zoals je bent is volgens mij al 50 jaar oud. Of 1200 jaar oud als je het terugzoekt bij het zen boeddhisme. (Stroming die overigens alcoholgebruik afkeurt). Maar hee als je daarmee het forumbezoek van de laatste maanden kan verklaren... 💪🏻 Wat doe je zelf hier als het zo saai is? 11 uur geleden bewerkt door bumperjim Yana reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 11 uur geleden Rapport Geplaatst 11 uur geleden Niets, werkelijk niets is simpeler en saaier en voorspelbaarder dan een alcoholist uitmaken voor een domme *** omdat hij weer gedronken heeft. Misschien voel je je er zelf wel goed door, als je dat persé nodig hebt, maar de alcoholist had het zelf ook al in de gaten dat hij slecht bezig was. Alcohol is zelf een harde "leermeester" ook al leer je er niks van. Je kan een alcoholist slaan en schoppen zoals sommigen dat met een hond doen. Je kan ook proberen om de zaak wat beter te begrijpen en op een intelligentere manier te helpen, ongetwijfeld zinvoller en effektiever. Mormel, Musashi, Yana en 1 andere reageerden hierop 4
Musashi Geplaatst 11 uur geleden Rapport Geplaatst 11 uur geleden @knakker hihi was het maar waar hè. Eens goed zeiken (heeft bij ons ook een dubbele betekenis - bij jullie ook?) kan de druk er ook wel eens afnemen 😅 Als Nederlands vertaling van foert (heb ik niet) maar moet ik direct aan dit liedje denken. En dan met name de eerste twee zinnen. Oh my, wat was ik als kind ook verliefd op die jongen! 🥰 en sorry ook, schrijven zonder emojis kan ik ook niet (meer) 😆 Voor de rest ben ik ook wel een alles-of niets persoon. Ik kan nogal snel in overdrive gaan. Door gisteren hier een bericht(je) te schrijven, kan ik heel gemakkelijk weer gaan overdrijven. Zo stond ik vanmorgen op met het idee om me op het dagpact te zetten. Woensdag is een dag ‘dat het mag’ maar ik bedacht me ook dat ‘mezelf iets gunnen’, eigenlijk net zou zijn om niet te drinken ipv wel. Ik schrijf daarom ook maar even hier, dan moet ik de dagdraad van vandaag niet open doen en blijven de opties nog even open. Maar het kriebelt dus wel…
Amalia Geplaatst 10 uur geleden Rapport Geplaatst 10 uur geleden Vreemd (voor mij) dat een "harde" aanpak hier door sommigen wordt geassocieerd met "bruut" of "gewelddadig", althans zo lijkt het. Dat zal wel iets zeggen over de eigen opvoeding. Ik denk zelf meer aan een contrast met de softe en natuurlijk volslagen belachelijke "je bent goed zoals je bent"-houding, waarbij je mensen maar laat aanmodderen c.q. in hun sop gaarkoken. Met een wat hardere aanpak bedoel ik dat je durft aan te geven dat rustig afbouwen na een binge onzinnig en kansloos is of het geloof in terugkeren naar gematigd drinken zelfbedrog. Die insteek ontbreekt namelijk bij de zachte broeders en zusters. karin123 reageerde hierop 1
Amalia Geplaatst 10 uur geleden Rapport Geplaatst 10 uur geleden 1 uur geleden zei bumperjim: Wat doe je zelf hier als het zo saai is? Ik probeer soms nog wel eens aan de boom der gezapigheid te schudden. karin123 reageerde hierop 1
Amalia Geplaatst 10 uur geleden Rapport Geplaatst 10 uur geleden 1 uur geleden zei bumperjim: Je kan een alcoholist slaan en schoppen zoals sommigen dat met een hond doen. Haha, de meest onzinnige opmerking hier in tijden. Wie verzint zoiets?! Moet haast wel iets zeggen over je eigen gevoelsleven en diepere gedachten.
bumperjim Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden 27 minuten geleden zei Amalia: Haha, de meest onzinnige opmerking hier in tijden. Wie verzint zoiets?! Moet haast wel iets zeggen over je eigen gevoelsleven en diepere gedachten. Altijd ad hominem als je geen argumenten hebt 👍🏻
Yvonne Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden Kijk, zo krijg je tenminste weer een beetje discussie op gang. En ja, dat hele softe werkt ook niet echt. Ik ben wel wat rustiger geworden in de loop der tijden hier. Ooit een ban gehad van een week of twee weken en diverse waarschuwingen van de moderator omdat ik te fel was. Kan me nog een keer herinneren dat een dame klaagde omdat ze 125 kerstkaarten moest schrijven, zóóó vreselijk veel werk... en dat terwijl er hier ook een dame postte die van een minimum moest rondkomen en geen nagel had om haar kont te krabben... maar toen ik (blijkbaar niet al te vriendelijk) uitte dat ik dat geklaag heel lullig vond naar iemand die het niet breed heeft kreeg ik een officiële waarschuwing... En zo werd het forum langzaam maar zeker een stuk vlakker misschien. Forumleden die in het begin heel veel postten, wel wilden stoppen maar het niet konden en daaraan onderdoor gingen, pagina's vol met narigheid soms op één dag. Ruzies, elkaar niet kunnen luchten of zien en toch doorgaan.... En heel eerlijk: ik mis de boze mensen nog wel eens hoor en het gekrakeel ook wel. Mooi, zomaar even wat herinneringen... ik word oud hahahaha. Nu rennen want moet over een half uur 30 kilometer verderop zijn...
knakker Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden (bewerkt) @Musashi: zeiken heeft bij ons de betekenis van urineren en zeuren; is er bij jullie ook nog een derde zoals bij poepen wellicht? Aja, ‘foert’ wordt me duidelijk. Overigens had ik zelf vroeger een gruwelijke hekel aan dat bijdehante gedrag van Danny de Munck. Ik ben in het algemeen eigenlijk niet zo dol op die pedante wijsneuzigheid van jonge kinderen dat anderen juist zo schattig vinden. Maar ik zou het leuk vinden als je wat vaker hier zou schrijven, jij dekselse theemuts 🙂 (Kijk, daar ontglipte mij zowaar zomaar een emoji) 9 uur geleden bewerkt door knakker Musashi reageerde hierop 1
knakker Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden 49 minuten geleden zei Amalia: Met een wat hardere aanpak bedoel ik dat je durft aan te geven dat rustig afbouwen na een binge onzinnig en kansloos is of het geloof in terugkeren naar gematigd drinken zelfbedrog. Die insteek ontbreekt namelijk bij de zachte broeders en zusters. Ik heb de indruk dat juist over deze onderwerpen de meesten hier het wel roerend eens zijn.
renaldo61 Geplaatst 9 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 9 uur geleden Dat een zachte aanpak beter is als een harde confrontatie?
knakker Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden 28 minuten geleden zei renaldo61: Dat een zachte aanpak beter is als een harde confrontatie? Nee. Ik doelde op de twee voorbeelden die Amalia noemde: rustig afbouwen na binge & terugkeer naar gematigd drinken. Dat daar de meningen hier volgens mij niet zo over verschillen. Of je nou hard of zacht bent. Wat dat ook moge betekenen.
Musashi Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden Zacht en lief zijn voor mezelf ben ik aan het leren en oefenen. Het helpt mij enorm om niet te vervallen in de extremen van alles of niets. Want als niets niet meer niets is, wordt het anders meteen alles. Vanuit de foert-houding: ‘het is toch allemaal al naar de knoppen’.
Mormel Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden @knakker: ik wist niet dat het woord foert in Nederland niet gebruikt werd. Misschien kun je dit het best vertalen naar het je m'en foutisme. Foert als een manier om het je allemaal minder aan te trekken en niet zo zwaar te tillen aan je eigen woorden/daden, in plaats van eindeloos te piekeren over het effect daarvan. @Amalia: mijn afkeer van een "harde" aanpak komt omdat ik dit vaak zie bij ex-gebruikers. Of het nu alcohol of tabak is, sommige gewezen verslaafden plaatsen zichzelf op een voetstuk en hebben enkel nog een afkeurend woord over voor de drug en daarbij ook voor de gebruiker. Persoonlijk vind ik het zinniger om bij verslaafden te gaan zoeken naar redenen voor hun gebruik, die triggers te identificeren en ze hoop te geven dat een terugval niet het einde betekend; dit in tegenstelling van het belerende vingertje waarbij je boos wordt om een terugval, daar dit gewoon schuldgevoelens in de hand werkt en de mogelijkheid schept dat de gebruiker zichzelf toch als verloren beschouwd en geen poging meer onderneemt om te stoppen.
lady jane Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 43 minuten geleden zei Mormel: dit in tegenstelling van het belerende vingertje waarbij je boos wordt om een terugval, gaat het dan echt om boosheid @Mormel Ik kan me moedeloosheid, machteloosheid, frustratie of ongeduld indenken, maar niet echt boosheid. Soms is het bij sommige terugvallers niet verkeerd lijkt mij. zachte heelmeesters maken stinkende wonden, wordt in Ned. vaak genoemd. Maar het belangrijkste is denk ik, aanvoelen wie de zachte/veilige en wie de strengere aanpak nodig heeft. Als voorbeeld; Renaldo schrijft nu steeds dat hij die hardere aanpak nodig had en nog steeds niet mag drinken van zijn psych. Maar of zij echt boos was op hem? Of gewoon niets anders meer wist dan om het te verbieden en stevig aan te pakken? Daar kan alleen zij antwoord op geven. Het is vaak al jaren een probleem he dat terugvallen. En hoe en wanneer de knop dan wel om kan en waarom eerder niet, dat weten we denk ik vaker niet dan wel. En op een forum is denken dat je het weet voor de ander nog een stuk moeilijk dan mensen in het echie meemaken. 1 uur geleden bewerkt door lady jane
Amalia Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden @Mormel ik kan een eind meegaan in je redenering, want belerende vingertjes en boosheid werken doorgaans averechts, zeker ook bij mij. Aan de andere kant werkte het opbrengen van begrip en zachtheid naar mij toe ook zeker niet. Ik dacht dan vaak: oh, zo erg was het kennelijk toch niet, en zag dat dan weer als een vrijbrief om na een tijdje op de oude voet door te zuipen. Dreigen met relatiebeëindiging, uithuiszetting van kinderen of het verlies van een baan waren op termijn veel effectiever. Begrip tonen en een zachte aanpak, van mij mag het, maar ik geloof niet in de effectiviteit daarvan.
renaldo61 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 1 uur geleden @Mormel We hebben het hier al eens over gehad. Ik was het lang niet eens met de verslavingsafdeling van de kliniek waar ik was. Hun aanpak was pak eerst de verslaving aan, stop met alcohol drinken, stop met te gokken, stop met eindeloos videospelletjes te spelen, stop met ... . Volgens mij leggen ze bij de AA hier ook de nadruk op. Pas daarna ben je in staat om je andere problemen aan te pakken is hun redenering. Ik kan niet anders als hun daarin gelijk te geven. Mijn huidige psychiater pakt alles tegelijk aan. Maar de nadruk ligt bij haar toch ook bij pak de verslaving aan. Je kunt stoppen met alchohol te drinken, daar komt het op neer.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden