Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Eigenlijk vind ik die bedenking van @bumperjim niet slecht. Niet om commentaar te geven want het is goed dat het zo vlot gaat, maar ergens gaat er toch een oorzaak zitten waarom het in het verleden problemen gaf.

Geplaatst
1 uur geleden zei Mormel:

Eigenlijk vind ik die bedenking van @bumperjim niet slecht. Niet om commentaar te geven want het is goed dat het zo vlot gaat, maar ergens gaat er toch een oorzaak zitten waarom het in het verleden problemen gaf.

Als je al een langere tijd problemen met alchohol hebt, wordt de alchohol zelf de oorzaak. Dan heb je geen andere oorzaak meer nodig. Gewoon het niet kunnen stoppen wordt het probleem. 

Ik denk hierbij aan de animatie 'hoe werkt een verslaving'

Geplaatst
Op 25-9-2025 om 09:58 zei bumperjim:

...maar soms vraag ik me af of het je energie kost en hoeveel. En of je daardoor af en toe in een zwart gat lazert en dan ineens aan de alcohol bent en niemand snapt er wat van, want alles ging zo prima.

Deze verklaring heb ik ook overwogen, maar ik geloof het niet. Wat je beschrijft zijn allemaal dingen die mij meer energie opleveren dan kosten. Maar het blijft voor mijzelf ook een idiote paradox: dat ik vanuit een tevreden en genoeglijk leven soms ineens zo snoeihard in de drank wegzink. Ik ben geneigd een groot deel vanuit mijn dwangmatige gewoonten te verklaren. Als ik die gewoontes eenmaal langere tijd ontwend ben gaat het mij opmerkelijk eenvoudig af de drank te laten staan, heeft ook het verleden geleerd. Daarbij zou het goed kunnen dat oude hardnekkige associaties mij ‘ineens’ naar de drank doen grijpen. Dat er wat dwarsverbanden in mijn onderbewuste omgelegd moeten worden. Dat is de reden dat ik nu mijn toevlucht ook zoek in - voor mij als nuchter boerke zijnde - in wat alternatieve therapievormen.

Geplaatst

Misschien leidt dat "tevreden en genoegelijke" leven onafwendbaar (?) periodiek naar een "Is dit alles (wat er is?)"-gevoel, en plop, daar gaan we weer met de bottoms up...

Geplaatst
Op 25-9-2025 om 16:55 zei Mormel:

maar ergens gaat er toch een oorzaak zitten waarom het in het verleden problemen gaf.

Ik heb wel vaak die neiging om op zoek te gaan naar een oorzaak, maar vind die niet. Misschien zit ik in dat opzicht wel wat teveel vast aan het causale denken. Toen ik zes jaar geleden na een detox van zes dagen in een kliniek een ambulant traject volgde en toen helemaal geen hinder meer had van zucht naar drank had de therapeut ook een houding van 'Daar komt niets van in meneertje, er moet méér aan de hand zijn'. Misschien is het wat @renaldo61 hierboven zegt dat de alcoholisme op gegeven moment zichzelf drijft. Misschien is er in de verborgen diepten van mijn persoonlijkheid wel degelijk veel als oorzaak boven water te hengelen. Ik weet het niet. Wanneer ik er langdurig in slaag om de drank buiten de deur te houden hoef ik ook niet persé een logische verklaring. Maar als er wat in het systeem hapert wat mij telkens opnieuw doet terugvallen wil ik het wel graag weten natuurlijk.

Geplaatst
16 minuten geleden zei Amalia:

Misschien leidt dat "tevreden en genoegelijke" leven onafwendbaar (?) periodiek naar een "Is dit alles (wat er is?)"-gevoel, en plop, daar gaan we weer met de bottoms up...

Dat zou wellicht  plausibel zijn als ik voor mijn tevreden en ietwat burgerlijke leventje wegvlucht in wilde drankgelagen in de kroeg. Lallend ten onder. Maar mijn zuipen van de laatste jaren is echt van een stuitende treurigheid. Met de deur op het nachtslot en in het diepste geheim en volstrekte eenzaamheid vreugdeloos en zonder ook maar één moment te genieten de flessen naar binnen klokken.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...