Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)
6 uur geleden zei lady jane:

Hoe interpreteer je investeren?
Ikzelf investeer heel veel tijd in zo actief mogelijk blijven. 

Dat bijvoorbeeld.

Investeren in je gezondheid.

investeren in je relaties.

investeren in de wereld om je heen, iets goeds doen, vrijwilligerswerk of zo

de bloemen water geven of brood aan de eendjes

investeren in wat dan ook, want je krijgt er altijd wat voor terug. "Waar moet ik nog voor leven" dat doel dat creëer je zelf. In aktie komen. Als ik me depressief voel, weet ik na een halve eeuw dat ik in aktie moet komen en dan komt de rest vanzelf.

bewerkt door bumperjim
Geplaatst
9 uur geleden zei lady jane:

Maar ik heb nooit grote ambities gehad. Werd vaak geestelijk lui genoemd. En die klopt ook wel. Maar ik "ben"en  meestal erg tevreden nu.

Dat heb ik de Stier ook vaak verweten. Maar gisteren concludeerde ik dat we toch wel erg OK zijn met zn vieren. Ambitie is ook maar een vinger lang en duurt niet langer dan totdat de testosteron op is. 

Geplaatst
11 uur geleden zei lady jane:

Maar ik heb nooit grote ambities gehad. Werd vaak geestelijk lui genoemd. En die klopt ook wel.

Nou zeg, dat is toch ook maar een oordeel van een ander? Misschien ben je juist heel mindful en zen. Waar ambitieuze en overspannen types weer allemaal cursussen voor moeten volgen (been there). Het hoeft niet groot en uitdagend te zijn, of succesvol in de ogen van anderen. Als je ouder wordt merk je ook dat je soms niet zozeer allemaal dingen bij hoeft te leren, maar eerder dingen afleren die je in de weg zitten.

Tsja waar doe je het allemaal voor. Iedereen vraagt zich dat wel eens af denk ik. Kunst is om er iets van te maken, het leven. Verbinding te voelen met anderen en de wereld om je heen wat mooier te willen maken. Te kunnen genieten van de simpele dingen van het leven. En in beweging blijven.

Ik hoop maar niet dat Claudius de handdoek in de ring gooit.

Geplaatst
23 uur geleden zei Kunsie64:

En jij @Yana Heb je er zelf al een antwoord op gevonden? 

Ik hoopte eigenlijk dat niemand de vraag terug zou kaatsen 🙂

Vanaf de puberteit vond ik het leven vreselijk zinloos en ik begreep niets van de drive van veel mensen om zich te storten op studie, carrière, gezin... Ik was er behoorlijk wanhopig over en ik zocht in veel hoeken van de wereld naar zingeving en net als bij Jane viel uiteindelijk de hele vraag weg toen ik meditatie ontdekte en ik me meer leerde overgeven aan de ervaring van dit moment.

Nu ervaar ik het leven als een mooi avontuur, zinloos maar prachtig.

Niet als ik erover nadenk, dan vind ik het vreselijk, hoe we de aarde onleefbaar maken, de wreedheden en al dat lijden. Maar de directe ervaring van ieder moment is zo mooi stil en ruim, dan vraag ik me niet af waar ik voor leef, ik leef gewoon.

Geplaatst

@Yana  Wat een prachtig antwoord, Ik kan me er helemaal in vinden. Behalve het mediteren, daar moet ik nog aan werken. Ik heb ooit een cursus gedaan bij de Bhagwan in Egmond aan zee zo'n 35 jaar geleden. Toen was dat heel erg populair. Je had die vergevorderde die konden zgn " hoppen " dat vond ik toen heel eng om te zien...nu nog trouwens🙃

Geplaatst
6 uur geleden zei Kunsie64:

@Yana  Wat een prachtig antwoord, Ik kan me er helemaal in vinden. Behalve het mediteren, daar moet ik nog aan werken. Ik heb ooit een cursus gedaan bij de Bhagwan in Egmond aan zee zo'n 35 jaar geleden. Toen was dat heel erg populair. Je had die vergevorderde die konden zgn " hoppen " dat vond ik toen heel eng om te zien...nu nog trouwens🙃

Haha, iedereen moet lekker doen waar 'ie blij van wordt maar ik streef er niet naar om te hoppen of iets anders wonderbaarlijks te leren. En bij 'vergevorderd' zijn in meditatie heb ik eigenlijk ook zo mijn bedenkingen. Ik hou wel veel van Bhagwan/Osho en ik kan me niet voorstellen dat hij ooit het hoppen gepromoot zou hebben.

Voor mij is meditatie simpelweg me losmaken uit de eindeloze gedachtenstroom, even echt aanwezig zijn, de wind langs mijn huid voelen, de traktor in de verte horen, de geur van gemaaid gras... Het is met aandacht doen wat ik doe, of dat nou wandelen of de wc schoonmaken is, alles wordt mooier van echt aanwezig zijn.

Ik doe ook wel 'formele' meditaties, keurig rechtop zittend met gekruiste benen, maar gewoon fietsend gaat het ook prima hoor. Iedereen kan het, gewoon nu, even je aandacht naar dit moment brengen, naar je ademhaling, naar de stilte in jezelf. Al is het maar 1 seconde, dat is al kostbaar. 

Jij kent het vast ook @Kunsie64, dat je soms aan het fietsen bent maar er eigenlijk niet echt bent en dat je je dan opeens bewust wordt van de fluitende vogels en verbaasd bent dat je die daarvoor niet hoorde. Nou, dat dus.

Geplaatst

@Yana Ik had niet veel met de Bhagwan. Het was gewoon een losse cursus in hun gebouw en ik woonde in het dorp dus ik heb me ervoor opgegeven. Ik was zoekende naar van alles in het leven. Achteraf zocht ik gewoon een beetje rust en geluk. 

En met het kunnen vinden in jouw verhaal bedoel ik dat ik vroeger ook alle kanten opvloog en veel reisde omdat ik dacht dat het ergens anders beter was. Ik was ook lid van Greenpease om de wereld te veranderen. En in de kroeg probeerde ik iedereen te overtuigen om ook lid te worden. Soms lukte dat ook nog! En ik vind de wereld nog steeds één grote kolerebende, maar ik denk er nu ook niet zoveel meer over na. Lekker gaan op die fiets en van alles voelen, ruiken en zien, dat is prachtig! En een enorm gevoel van vrijheid. Ik benijd jouw vaak als je over je campertochtjes schrijft in de winter. Want in de winter op mijn fiets weg met een tentje is me net iets te koud.🥶

Geplaatst
7 uur geleden zei Claudius:

Ik wil na mijn gesprek van afgelopen woensdag met mijn psychiater

Zij heeft jou een schop onder de kont gegeven en gezegd dat je op eigen benen moet gaan staan.

En dat kun jij ook prima!

Geplaatst
3 uur geleden zei karin123:

Zij heeft jou een schop onder de kont gegeven en gezegd dat je op eigen benen moet gaan staan.

En dat kun jij ook prima!

Dat van die schop onder mijn kont zal wel kloppen. Maar ze wil volgens mij dat ik helemaal niet dat ik op mijn eigen benen sta. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...