bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) Iemand heeft hier het warme water uitgevonden kennelijk. Zendingsdrang kan ook een verslaving worden. 😁 %s om %s bewerkt door bumperjim lady jane en billy1981 reageerden hierop 2
bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 4 uur geleden zei Cici100: @lady jane Ik doe dit eenmalig. Als het nu niet resoneert, misschien later wel. Wat definiëren we eigenlijk als "goed doen"? Er zijn legio mensen die het een tijdje "goed hebben gedaan" en daarna keihard terugvallen. Zolang je de werkelijke oorzaak niet oplost, kan je 10 of zelfs 20 jaar onthouding hebben, maar zodra er een grote gebeurtenis in je leven komt, val je mogelijk terug omdat je dat als noodrem gebruikt. Sommige mensen voelen dat ze hun hele leven lang strijd moeten voeren. Dat wil je toch niet? Wat ik niet snap: jarenlang heeft de industrie miljarden gespendeerd aan reclames, design en alles om je "verslaafd" te maken, en dan verwijt je mij zendelingengedrag? Wordt wakker! Ik ben zelf ook "verslaafd" geweest aan roken en alcohol. Ik weet hoe het is om in die illusie te leven. Om je gerust te stellen: ik ben gisteren begonnen en vandaag is de laatste dag. Daarna zal ik niet meer actief zijn en vragen beantwoorden of reageren. De boeken spreken voor zich. Ik ben allang verder met mijn leven. Dit is puur omdat ik één keer de boodschap wil delen, omdat ik net als jullie dat "verslaafde" gevoel heb gekend. Dus: jij bent krachtig genoeg. Niks moet, alles mag. Begrijpelijk dat dit weerstand oproept. Dat is volkomen normaal - we hebben allemaal geleerd om in de verslavingsmythe te geloven. Ik zet geen vraagtekens bij jouw ervaringen of succes. Wat ik in twijfel trek is het raamwerk waarmee we die ervaringen interpreteren. Het voelt bedreigend als iemand suggereert dat een fundamenteel geloof dat je hebt misschien niet klopt. Denk eens hierover na: hoe kan een levenloze substantie als alcohol of nicotine jou "dwingen" om het te gebruiken? Het heeft geen bewustzijn, geen wil. Het is de betekenis die jij eraan geeft die de macht creëert. Ik heb geen agenda behalve het delen van wat mij heeft bevrijd. Neem wat resoneert, laat de rest liggen. Uiteindelijk bepaal jij wat waar is voor jou. Een hoop poeha maar hoe lang ben jij zelf gestopt? Je klinkt alsof je middenin de stopeuforie zit 🤣 Ik ga geen boek van je kopen, veel te simplistisch verhaal.
Woman Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Ik lees ook gek taalgebruik, zinsopbouw wat niet klopt. Voor mij is dat een red flag om niet op het linkje te klikken. Ik klik sowieso niet op opgedrongen ongevraagde linkjes.
Jannigje Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Ik dacht, ik lees weer eens mee vandaag en misschien reageer ik zelfs wel. Maar Dat doe ik wel een andere keer . Goede paasdagen allemaal
Cici100 Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) @bumperjim Ik ben zelf al 3 jaar gestopt met roken en 2 jaar gestopt met alcohol. Waarom ik opeens de zendingsdrang had, komt door een collega op werk. Ik vond het zielig dat ze alleen mij vertelde over haar probleem. Terwijl ze aan de oppervlakte lijkt op iemand die alles voor elkaar heeft, bleek dat niet zo te zijn. Vandaar deze tijdelijke zendingsdrang. Nogmaals, als je een fles whiskey voor mijn neus zet, gebeurt er niks met me. Als ik met collega's in het rookhok sta, dan boeit de geur, de actie, de zogenaamde handeling me niet. Sterker nog, ze denken eerder dat ik nooit roker ben geweest. Bij drinken had ik meer een relatieprobleem mee, dat kostte me meer tijd om echt te gaan zitten en mezelf te confronteren. Door middel van de boeken kwam ik elke keer een stuk verder, totdat ik wist: dit betekent niks meer voor me. Omdat: Ik heb mijn overtuigingen, emoties en waarden ontdekt. Het zijn levenloze objecten Ik beslis zelf wanneer ik wat doe ik kan kiezen Nogmaals, na vandaag zul je niets meer van mij horen en ligt de informatie daar. Jij bepaalt zelf of je het gaat lezen, of je kritiek hebt, of dat je er totaal niet in wilt duiken. Dat is een keuze die je zelf maakt. Omdat je fan bent van hersenchemie: ik geloof dat je bij een hardnekkige gewoonte ("verslaving") 200 dagen nodig hebt voordat je in staat bent je te voelen net als een niet-roker of alcohol gebruiker. Dit komt doordat je neurale paden elke dag versterkt worden. Dit is geen uitnodiging om te tellen, maar gewoon een biochemisch resultaat. En er valt geen boek te kopen, het is gratis het is gewoon informatie. Men is tegenwoordig verbaasd dat er nog mensen zijn die iets gratis doen. Daarom zeggen ze weleens: je bent wat je denkt. %s om %s bewerkt door Cici100
lady jane Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 8 uur geleden zei Cici100: Ik ga nu verdwijnen het is 12:00 mooie tijd om te verdwijnenn altijd jammer als iemand niet doet wat ze belooft.
bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 2 uur geleden zei Cici100: @bumperjim Waarom ik opeens de zendingsdrang had, komt door een collega op werk. Ik vond het zielig dat ze alleen mij vertelde over haar probleem. Terwijl ze aan de oppervlakte lijkt op iemand die alles voor elkaar heeft, bleek dat niet zo te zijn. Vandaar deze tijdelijke zendingsdrang. De tang en het varken
Oskar Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Hallo weer eens. Een beetje reuring op het forum vandaag, gezellig. Interessant wel om zowel de bijdragen van @Cici100 maar ook de reactie van veel forummers op hem te lezen. De vorm van zijn berichten roept ook bij mij wel weerstand op, maar met de inhoud ben ik het voor een groot deel eens. Ik zie verslaving ook niet als een hersenziekte, maar eerder als een dwangmatig patroon van gedragingen. Wat overigens bij mij bepaald niet tot de conclusie leidt dat het daarmee altijd eenvoudig is er vanaf te komen. erik en Yana reageerden hierop 2
Oskar Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 5 uur geleden zei Jannigje: Ik dacht, ik lees weer eens mee vandaag en misschien reageer ik zelfs wel. Maar Dat doe ik wel een andere keer . Goede paasdagen allemaal Goed je weer eens te lezen Jannigje. Is u een weinig overstelpt vandaag? Ook voor jou: Goede Pasen.
bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 7 minuten geleden zei Oskar: . Ik zie verslaving ook niet als een hersenziekte, maar eerder als een dwangmatig patroon van gedragingen. Wat overigens bij mij bepaald niet tot de conclusie leidt dat het daarmee altijd eenvoudig is er vanaf te komen. Denk ik ook. Het is een zaak van lange adem om dat gedrag "om te leiden" over andere sporen. Ieder die met een hoop lawaai binnenstuitert en zegt dat verslaving niet bestaat is niet echt helpend bezig maar vooral zichzelf aan het tentoonstellen. Ik denk dat er op het forum al meer dan genoeg ervaring en intelligentie is rondom het stoppen.
Oskar Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Ja, het is wel jammer dat de bombarie de boodschap vertroebelt. Ik dacht eerst: daar is weer een boekverkoper die het forum volblaft met berichten en weer weg is. Maar deze praatte terug, dat was wel leuk. De discussie over dit onderwerp vind ik altijd wel interessant. Verslaving als ziekte waartegen men de rest van zijn leven moet strijden. Of verslaving als dwangmatig gedrag waarbij het vooral als een opluchting voelt wanneer je je eenmaal van je ketenen hebt weten te bevrijden. erik en Yana reageerden hierop 2
Oskar Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s @Jannigje traditiegetrouw luister ik vandaag de Johannes Passion. Zing jij die dit jaar nog? En - ik durf het eigenlijk nooit beter te weten dan Bach - maar vind jij ook niet dat hij de Johannes had moeten afsluiten met Ruhet wohl in plaats met dat zouteloze koraaltje dat nu het slotstuk ervan vormt?
billy1981 Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 18 uur geleden zei Cici100: Als je datzelfde benzinestation passeert nadat je partner net heeft ingebroken, wekken die rokende mensen geen enkele "hunkering" op - ook al zijn de "triggers" identiek. Haha wat een voorbeeld :-D
billy1981 Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Pfoe even de rest van de berichten gelezen. Los van de inhoud, vind ik de enorme stelligheid ehmm hoe zal ik het zeggen, het wekt irritatie op. Terwijl ik altijd zo tolerant ben :-) Ongetwijfeld(?!) met goede bedoelingen. Ik mis bij dit soort beweringen altijd het vleugje nuance. Kennelijk wordt dat dan weggelaten omdat dat afbreuk zou kunnen doen aan de absolute waarheid die gepresenteerd wordt. Als ervaringsdeskundige geloof ik zeker in een genetische component (hersenziekte ben ik geen fan van), die het sommigen onder ons lastiger maakt. De combinatie met de omgevingsfactoren bepalen denk ik de kans op het ontwikkelen van verslavingsgedrag. Ik heb geen wetenschappelijke pdf'jes bijgevoegd die dit ondersteunen, tis op basis van de N=1 van ondergetekende :-) Fijne Paas allen!
bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Ik denk ook dat verslavingsgevoeligheid erfelijk is. Karaktertrekken zijn erfelijk in het algemeen, zo vreselijk veel dingen zijn erfelijk dat het bijzonder zou zijn als verslavingsgevoeligheid het niet was. Ik zie het ook om me heen maar dat is anecdotal evidence. Wat niet wil zeggen dat je verdoemd bent om een leven als verslaafde te leiden, denk dat dat de boodschap was die er helaas wat moeilijk uit kwam.
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s Ik had daar een topic over geopend. Het grootste gedeelte van mijn leven heb ik gebruikt. En eenmaal verslaafd genees je er nooit meer van. Althans dat is mijn conclusie tot nu toe.
bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) Ik denk ook dat je er niet van geneest. Dat wil niet zeggen dat je gedoemd bent om te drinken de rest van je leven. Dat wil wel zeggen dat het niet allemaal zo simpel is. Als je triggers wegredeneert als "het zijn maar gedachten dus ze zijn niet echt", dan kan je bv ook een depressie wegredeneren. "Je kan gewoon kiezen om gelukkig te zijn". Alsof de depressieve dat niet al duizend keer gehoord heeft. Bravo en lekker helpend. In theorie kan je stellen dat het waar is, dat blijft in de praktijk betekenisloos. Beetje Dunning-Kruger effekt lijkt me. Beetje Amerikaans ook zoals het klinkt, het zou me niks verbazen als het een google vertaling van een stukje van Amerikaanse afkomst is. De verwijzing naar Vietnamveteranen 😁 %s om %s bewerkt door bumperjim
Yana Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) Een vertaling uit het Amerikaans zou best kunnen en het tenenkrommende taaltje was dan ook even doorbijten maar ik vond het wel interessant. Overtuigingen en gewoontes spelen een grote rol en die kun je veranderen, je bent dus geen willoos slachtoffer. Mooi toch? Het doet mij aan het verhaal van Bob denken, hoe moeiteloos je kunt stoppen als je je denkwijze verandert. %s om %s bewerkt door Yana
bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) Het grappige is dat ik het er wel grotendeels mee eens ben, maar het simplisties van tafel vegen van triggers en alles afdoen als "het zijn maar gedachten dus het is niet echt" irriteert mij mateloos. Gedachten zijn wel echt, net als een overvliegende vogel echt is. Plus dat "wat de industrie niet wil dat wij te weten komen", zo begint vrijwel elke scam, dat "ingewijde verhaal" kennen we zo onderhand wel. %s om %s bewerkt door bumperjim billy1981, Yana en Yvonne reageerden hierop 3
bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Ja je hebt overtuiging nodig, je moet al je wilskracht op een hoopje gooien, maar dan nog is het niet moeiteloos of iig als je hier een enquete houdt voor wie het stoppen moeiteloos was en voor wie het een kwestie was van keihard doorbikkelen de eerste paar weken/maanden, dan denk ik dat er behalve Bob niet veel mensen in de eerste groep zitten.
Yana Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Zou het niet kunnen dat als je je overtuigingen verandert dat je dan juist geen wilskracht nodig hebt? Ik ben na 35 jaar roken echt zonder een dubbeltje wilskracht gestopt. Niet mijn verdienste hoor maar door de e-sigaret bleek dat ik alleen maar verslaafd was aan de handeling, aan de gewoonte dus, nauwelijks aan de nicotine, dat was een hele gekke gewaarwording. Op een dag vergat ik gewoon die e-sigaret en klaar.
Yana Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Jij hebt het over wegredeneren en ik denk ook dat je diepe overtuigingen niet zomaar kunt wegredeneren of wegdenken. Maar als je het ziet dan heb je het door. Haha, lekker Kruyffiaans. Etty zou daar vast hele zinnige dingen over kunnen zeggen, ik mis daar de hersencellen voor.
lady jane Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Nou dat valt wel mee @Yana, die hersencellen heb je best, ik meen te herkennen dat ze bij jou wat meer rust krijgen omdat je meer in het hier en nu kunt leven. En dan komen de zintuigen weer meer tot leven. In elk geval schaar ik me naast Bob en jouw stoppen met roken. Ik prijs me gelukkig nooit craving te hebben gehad na mijn definitieve stoppen. Die had wel bij jarenlang geworstel eerder, dus ik heb beide ervaringen; die mèt hersengevecht en de laatste lekker lui zonder.
Yana Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) 47 minuten geleden zei lady jane: ik meen te herkennen dat ze bij jou wat meer rust krijgen omdat je meer in het hier en nu kunt leven. En dan komen de zintuigen weer meer tot leven. Wie weet, klinkt goed in ieder geval. %s om %s bewerkt door Yana lady jane reageerde hierop 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden