Lika Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart (bewerkt) 25 minuten geleden zei Oskar: @Lika: ik begrijp dat je moeder een plek heeft gevonden in een tehuis. Ik vind dat mooi. Voor jullie beiden. Het zal nog wel gaan golven. Maar koester steeds het goede. Klopt! Ik koester me te pletter!! Met name omdat ik haar leuke kanten weer veel beter kan zien. Ze heeft - uit zelfbescherming begonnen door corona en een slechte motoriek- zichzelf 5 jaar opgesloten in huis. Er kwam uiteindelijk bijna niemand meer. En zij raakte in de tussentijd ook nog aan het dementeren. Daarnaast is ze koppig. Pogingen van mij om aanpassingen aan het huis voor elkaar te krijgen, iets met een rolstoel : alles wees ze af. Maar eigenlijk…. Vindt ze mensen heel leuk. Houdt ze van spelletjes en grapjes en de wereld. Dat zie ik nu weer een beetje terug. Dit is hoe het is gegaan. Ik kan het niet terugdraaien en als ik het beter had gekund had ik het wel beter gedaan. Maar ik geniet zo dat ik mijn moeder weer een beetje als de opgewekte persoon terugzie die lekker mens-erger-je-niet heeft gespeeld of naar muziek heeft geluisterd. en ik vind het zo knap van haar dat ze het kan ‘pakken’. Wow!! Ik was gisteren naar een muziekuitvoering in het huis met haar en ik was ontroerd door al die oudere mensen bij elkaar. Zo mooi. Zo sterk. Ze doen het toch maar. Dement en al of beperkt in beweging. Hoppa. Leven, contact maken ( in de meeste gevallen) en aanpassen aan de omstandigheden die voor velen elke dag misschien wat slechter zijn. Diepe bewondering en liefde. Ik kan er uren en pagina’s mee over doorschrijven:-) 17 maart bewerkt door Lika Oskar en Maja reageerden hierop 2
Spirit Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart Vaak met mijn koren in verzorgingstehuizen gespeeld. Dankbaar publiek altijd en sommigen, die nog goed ter been zijn, doen een dansje, of ze zingen enthousiast mee. De mensen worden er echt wel vermaakt. Oskar en Lika reageerden hierop 2
Spirit Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart Heb contact gehad met mijn Maatje. Ga er hier niet over uitwijden. Ben wel blij, dat ik hem te pakken heb gekregen. lady jane reageerde hierop 1
Spirit Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart Wat is hier aan de hand? Lika heet ineens gelijkwaardig en ik ben een geest? Ben toch echt Spirit. Lika en Maja reageerden hierop 2
Spirit Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart Heeft niemand dit opgemerkt? Nu ben ik ineens weer gewoon Spirit en Lika, weer gewoon Lika.
Oskar Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart 17 minuten geleden zei Spirit: Wat is hier aan de hand? Lika heet ineens gelijkwaardig en ik ben een geest? Ben toch echt Spirit. Dat klinkt heel surrealistisch. Maar ik heb niks vreemds opgemerkt. Ik ben Lika trouwens. bumperjim reageerde hierop 1
Lika Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart ik merkte ook niets @Spirit. Klinkt beetje creepy.
Claudius Geplaatst 17 maart Auteur Rapport Geplaatst 17 maart 2 uur geleden zei Spirit: Heb contact gehad met mijn Maatje. Ga er hier niet over uitwijden. Ben wel blij, dat ik hem te pakken heb gekregen. Je bedoeld wel degelijk @Zbb ?
lady jane Geplaatst 17 maart Rapport Geplaatst 17 maart 3 uur geleden zei Oskar: Ik ben nieuwsgierig geworden naar daslook. Kun je dat gewoon in de winkel kopen, of moet ik daarvoor ook gaan snuffelen in de berm? Bij een tuincentrum kun je zaad of een plant kopen, het woekert snel dus als je genoeg hebt kun je de bloemen die zaad vormen verwijderen. Met een plant beginnen heeft de voorkeur las ik. Ken je iemand met een volkstuin? Of iemand die kruiden kweekt zelf? Mijn zus blijkt het al jaren in haar tuin te hebben. Maar ze woont wat ver weg, dus ik ben blij dat ik wat mag halen uit zn volkstuin. Ik heb zelf geen tuin dus het wordt een potplant.
bumperjim Geplaatst 18 maart Rapport Geplaatst 18 maart (bewerkt) 11 uur geleden zei Lika: Klopt! Ik koester me te pletter!! Met name omdat ik haar leuke kanten weer veel beter kan zien. Ze heeft - uit zelfbescherming begonnen door corona en een slechte motoriek- zichzelf 5 jaar opgesloten in huis. Er kwam uiteindelijk bijna niemand meer. En zij raakte in de tussentijd ook nog aan het dementeren. Daarnaast is ze koppig. Pogingen van mij om aanpassingen aan het huis voor elkaar te krijgen, iets met een rolstoel : alles wees ze af. Maar eigenlijk…. Vindt ze mensen heel leuk. Houdt ze van spelletjes en grapjes en de wereld. Dat zie ik nu weer een beetje terug. Dit is hoe het is gegaan. Ik kan het niet terugdraaien en als ik het beter had gekund had ik het wel beter gedaan. Maar ik geniet zo dat ik mijn moeder weer een beetje als de opgewekte persoon terugzie die lekker mens-erger-je-niet heeft gespeeld of naar muziek heeft geluisterd. en ik vind het zo knap van haar dat ze het kan ‘pakken’. Wow!! Ik was gisteren naar een muziekuitvoering in het huis met haar en ik was ontroerd door al die oudere mensen bij elkaar. Zo mooi. Zo sterk. Ze doen het toch maar. Dement en al of beperkt in beweging. Hoppa. Leven, contact maken ( in de meeste gevallen) en aanpassen aan de omstandigheden die voor velen elke dag misschien wat slechter zijn. Diepe bewondering en liefde. Ik kan er uren en pagina’s mee over doorschrijven:-) Het is echt een levensles. Het gaat er niet zozeer om wat je doet, maar om je vermogen om ervan te genieten. Als je dat laatste niet kunt, dan blijf je voor jezelf uit rennen, om @Oskar even te citeren. Ik heb dat nu een beetje met de e-mountainbike. Ik heb dat ding gekocht omdat mn fietsmaat overgegaan is op elektrisch, anders kon ik m niet meer volgen. Omdat er hier vrijwel geen paadje een beetje christelijk langzaam omhoog of omlaag gaat (alles is halsbrekend steil en rotsachtig) was mountainbiken altijd een zaak van pijn in de benen en pijn in de kont, tenzij dat je echt een bloedvorm had van 2 of 3x per week rijden. Op sommige klims ging je hartfrequentie echt over de limiet en stond je eenmaal boven 10 minuten lang uit te hijgen met een bonkende kop op zoek naar een shortcut terug naar huis. Niet voor watjes dus. Tegenwoordig knetteren we overal met een noodgang omhoog en omlaag 3 uur lang, op zoek naar, ja naar wat eigenlijk? En je denkt dat je sportief bent maar als je een paar dagen later 5 km gaat hardlopen met je grote pens dan moet je al ff pauzeren halverwege 🤣 Dus ja, waar is het genieten precies? Er is geen genieten zonder balen, is mijn conclusie. Soms om het goed te maken rij ik te lang door en is de batterij leeg. Dan moet je met zo'n loodzwaar kreng de laatste bult over voor je thuis bent, dat is gelukkig een baalmoment 😁 18 maart bewerkt door bumperjim Francoise en Lika reageerden hierop 2
Lonster1 Geplaatst 18 maart Rapport Geplaatst 18 maart 20 uur geleden zei Rosee: maar wel binnen de perken gehouden? Redelijk. 2-3 drankjes wilde ik, maar de serveerster gooide mijn wijnglas om, net toen ik het laatste slokje wilde nemen. Toen kreeg ik een vol nieuw glas en had daar gemengde gevoelens over. Hebberig en een soort chagrijn, want ik zou er maximaal 3 en nu zijn het er vier. En ik heb drie dagen achtereen die 2-3 drankjes gedaan, en dan sluipt er weer een behoefte in. Dat gesodemieter, dat is vervelend. Ik vind dat altijd wat lastig om te beschrijven hier, maar meestal lukt het me om 2 of 3 keer per maand 2-3 glazen te drinken. Ik ga me weer eens bezinnen op wat langer niet drinken, ik weet dat het me goed doet.
bumperjim Geplaatst 18 maart Rapport Geplaatst 18 maart Ja 2-3 gedurende 3 dagen is voor mij ook te veel, dan gaat het weer veel te veel trekken. Eentje is te doen, twee is eigenlijk al fout, en dan max 2 dagen, geen 3 achter elkaar.
Spirit Geplaatst 19 maart Rapport Geplaatst 19 maart 17 uur geleden zei Francoise: Hopelijk alles goed met @Zbb❤️ Nee.
Claudius Geplaatst 19 maart Auteur Rapport Geplaatst 19 maart 4 minuten geleden zei Spirit: Nee. Hoezo? Je antwoord lokt een vraag uit!
Claudius Geplaatst 19 maart Auteur Rapport Geplaatst 19 maart (bewerkt) Is het niet de taak van die organisatie om steeds hulp te bieden? Kan hij eventueel nergens anders terecht? 20 maart bewerkt door Claudius
bumperjim Geplaatst 19 maart Rapport Geplaatst 19 maart (bewerkt) Lijkt me vreselijk moeilijk om in zo'n organisatie te werken als het je taak zou zijn om altijd maar weer hulp te bieden aan iemand die voortdurend terugvalt. Waar haal je dan als hulpverlener je motivatie vandaan? Dat zijn ook geen machines. Of het moet al een goed verdienmodel zijn, sprak hij een beetje cynisch. 19 maart bewerkt door bumperjim
Spirit Geplaatst 19 maart Rapport Geplaatst 19 maart 4 uur geleden zei bumperjim: Lijkt me vreselijk moeilijk om in zo'n organisatie te werken als het je taak zou zijn om altijd maar weer hulp te bieden aan iemand die voortdurend terugvalt. Waar haal je dan als hulpverlener je motivatie vandaan? Dat zijn ook geen machines. Of het moet al een goed verdienmodel zijn, sprak hij een beetje cynisch. Daar worden ze toch voor betaald? Heb zelf ook slechte ervaringen bij deze organisatie.
bumperjim Geplaatst 19 maart Rapport Geplaatst 19 maart Als je betaald krijgt dan ben je dus per definitie gemotiveerd bedoel je? 🤣
Claudius Geplaatst 19 maart Auteur Rapport Geplaatst 19 maart 5 uur geleden zei bumperjim: Lijkt me vreselijk moeilijk om in zo'n organisatie te werken als het je taak zou zijn om altijd maar weer hulp te bieden aan iemand die voortdurend terugvalt. Waar haal je dan als hulpverlener je motivatie vandaan? Dat zijn ook geen machines. Of het moet al een goed verdienmodel zijn, sprak hij een beetje cynisch. @Spirit De instelling (psychiatrische kliniek ) waar ik opgenomen was heeft verschillende afdelingen waar ze aan verslavingszorg doen. Maar er is een afdeling waar volwassen met niet al teveel bijkomende problemen (ouderdom, andere psychische problemen buiten verslaving, ...) op die afdeling heb ik iemand geweten die daar al voor de elfde keer opgenomen was. Later werd ze doorgestuurd naar een ouderen afdeling. Ik weet niet of dat die persoon een record had. Maar het duidt er zeker op dat ze in sommige klinieken U zomaar niet doorsturen voor een alchohol probleem. Ikzelf had ook verschillende opnames op enkele jaren onder andere ook in de PaaZ.
lady jane Geplaatst 19 maart Rapport Geplaatst 19 maart (bewerkt) 2 uur geleden zei Spirit: Daar worden ze toch voor betaald? Heb zelf ook slechte ervaringen bij deze organisatie. geen enkele organisatie heeft een slagingskans van 100% ik las ooit dat zelfs de AA maar een van 12% had destijds. Dat zegt echt niet zomaar iets over de instelling alleen. Ook de verslaafden hebben natuurlijk een grote rol. Zomaar daar schuld leggen is te kort door de bocht. Je kunt je ook afvragen waarom jij het nu wel redt en eerder niet @Spirit het meeste moet toch echt uit jezelf komen. Omstandigheden moeten veranderen, gewoonten, sociaal leven enz enz enz En net als dat we hier op het forum mensen niet meer lezen, dan kunnen wij ook niets betekenen. hulp echt aanvaarden, zelfreflectie ontwikkelen en dan ook actief iets met de therapie/adviezen/hulp doen valt echt nog niet mee. Heel af en toe komen we iemand tegen van wie we wel aannemen wat eerder niet kon. Maar dan nog moeten we wel zelf in de actie gaan. 19 maart bewerkt door lady jane bumperjim reageerde hierop 1
Claudius Geplaatst 19 maart Auteur Rapport Geplaatst 19 maart Ik weet niets over slagingspercentages, wat ik wel weet is dat als ik op het terrein van de verslavingskliniek rondliep dat ik veel oude bekenden terug tegen kwam. En dat zijn alleen diegene die terug willen opgenomen worden. Ik ga wel niet van de veronderstelling uit dat ze velen proberen te dwingen om opgenomen te worden zoals bij mij het geval was.
bumperjim Geplaatst 20 maart Rapport Geplaatst 20 maart 15 uur geleden zei lady jane: geen enkele organisatie heeft een slagingskans van 100% ik las ooit dat zelfs de AA maar een van 12% had destijds. Dat zegt echt niet zomaar iets over de instelling alleen. Ook de verslaafden hebben natuurlijk een grote rol. Wow 12% 😫 Dan moet je idd als organisatie je hele aanpak onder de loep nemen, daarbij inbegrepen het selectieproces van je clienten. Anders wordt het 88% bezigheidstherapie voor alle betrokkenen.
Lonster1 Geplaatst 20 maart Rapport Geplaatst 20 maart Ik weet niet of je de verslavingszorg nu moet zien als een commercieel bedrijf. Het selectieproces aanpakken en alleen maar kansrijke klanten toelaten klinkt niet erg sociaal. Bovendien zijn de meeste verslaafden grote leugenaars, dus wie moet je geloven? Degene die snapt hoe hij in het plaatje past en zich goed kan uitdrukken? karin123 reageerde hierop 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden