Spring naar bijdragen

Zaterdag 12 november 2022


Yvonne

Aanbevolen berichten

38 minuten geleden zei Oskar:

Nou, ik spreek vooral geen dingen af waar ik geen zin in heb. Ik snap ook nooit zo goed waarom zo ontzettend veel mensen zo ontzettend vaak afspraken zeggen te hebben waar ze helemaal geen zin in hebben. Ga dan niet, denk ik dan. Zoals nu het jaarlijkse terugkerende gemekker over de feestdagen weer is begonnen. Ik voel mij volstrekt vrij om de feestdagen door te brengen op de manier die ik aangenaam vind. Dat kan ook gewoon zonder volk erbij zijn. Het lijkt soms alsof half Nederland zich verplicht voelt om de kerstdagen tandenknarsend bij de familie door te brengen. Waarom is dat toch?

emotionele chantage? 

Zo te lezen ben jij daar niet gevoelig voor:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei Oskar:

Nou, ik spreek vooral geen dingen af waar ik geen zin in heb. Ik snap ook nooit zo goed waarom zo ontzettend veel mensen zo ontzettend vaak afspraken zeggen te hebben waar ze helemaal geen zin in hebben. Ga dan niet, denk ik dan. Zoals nu het jaarlijkse terugkerende gemekker over de feestdagen weer is begonnen. Ik voel mij volstrekt vrij om de feestdagen door te brengen op de manier die ik aangenaam vind. Dat kan ook gewoon zonder volk erbij zijn. Het lijkt soms alsof half Nederland zich verplicht voelt om de kerstdagen tandenknarsend bij de familie door te brengen. Waarom is dat toch?

Helemaal mee eens, zo doen wij het ook. Bij ons komt zelden familie over de vloer. Dat komt mede omdat de dichtstbijzijnde meest naaste familie op 5 uur rijden woont :D Daarom vind ik Kerst met familie altijd erg gezellig en na zo'n lang weekend heb ik mn dosis ook wel weer gehad.

Verder komt hier nooit iemand waarvan ik denk ik heb eigenlijk liever dat je niet komt, of die mn energie helemaal leegpompt. Daarmee spreken we gewoon nooit iets af.

Alleen mn moeder valt in de categorie energiezuigers. Daar ga ik ook altijd alleen naartoe. De Stier gaat al jaaaaren niet meer mee. Die verzint daar ook geen excuses voor. Het is gewoon zo :P 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig heb ik niet verschrikkelijk veel afspraken over het algemeen, heel weinig eigenlijk. 
Iedereen weet onderhand wel dat ik een hekel aan verjaardagen heb en geen mens ben om gezellig op visite te zitten.
Maar er zijn zo heel af en toe toch dingen waar ik een ander, een mij dierbare ander, verdriet mee zou doen als ik zou weigeren... 
En morgen is zo'n gelegenheid. En wie weet heeft @Rosee helemaal gelijk en ga ik het gewoon best gezellig vinden... 

En jaaaaa, ook onze familie woont minimaal 3 uur rijden hiervandaan en dat is voor de meesten ongeveer aan het andere eind van de wereld. 
Laat ik daar nou ook geen enkel probleem mee hebben ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei rapilos:

@TRUBBELZAK,

Ik drink druivensap met spa rood
(kwart druivensap aanvullen met spa rood)
Erg lekker en niet zo mierzoet

Jaaaaa, met water aanlengen inderdaad (en een héél klein beetje cranberrysap).
Prikwater is ook een heel goed idee voor erbij, dat zou net wat lekkerder kunnen zijn, want ik ben ook niet zo een zoete.
Dank voor de tip :D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Oskar:

Nou, ik spreek vooral geen dingen af waar ik geen zin in heb. Ik snap ook nooit zo goed waarom zo ontzettend veel mensen zo ontzettend vaak afspraken zeggen te hebben waar ze helemaal geen zin in hebben. Ga dan niet, denk ik dan. Zoals nu het jaarlijkse terugkerende gemekker over de feestdagen weer is begonnen. Ik voel mij volstrekt vrij om de feestdagen door te brengen op de manier die ik aangenaam vind. Dat kan ook gewoon zonder volk erbij zijn. Het lijkt soms alsof half Nederland zich verplicht voelt om de kerstdagen tandenknarsend bij de familie door te brengen. Waarom is dat toch?

Jaaaaah, inderdaad, hier dito de vraag, waarom is dat toch. 

Hebben we ruim 22 jaar geleden afgeschaft: sint, piet, kerstman, paaslunches, eieren zoeken, kaartjes versturen, moederdag, vaderdag, verjaardagen en alles wat niet fijn voelt aan verplichtingen, vrijwel álles afgeschaft. In het begin voelde ik me wel schuldig, met name tegenover mijn moeder eerder aanwensels of gewoontegetrouwe conditionering dan vanuit Liefde omdat je écht iemand graag ziet. Ik ga liever met haar naar de markt om een visje te scoren, dan een uitgebreid kerstdiner eten :D

Beter het hele jaar door gewoon lief voor elkaar zijn en aandacht aan elkaar geven of gezellig samen eten wanneer het fijn voelt, voor mij dan het liefst spontaan: 'hey zijn jullie thuis? We komen koken en eten"! We hebben periodes gekend (en mensen) waar we wekenlang van tevoren moesten afspreken vanwege hun druk ingevulde programma's, maar wat ook opvallend is, dat als je eeeecht geen zin hebt, dat het dan onverwachts achteraf gezien toch best gezellig is geweest. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei TRUBBELZAK:

Jaaaaa, met water aanlengen inderdaad (en een héél klein beetje cranberrysap).
Prikwater is ook een heel goed idee voor erbij, dat zou net wat lekkerder kunnen zijn, want ik ben ook niet zo een zoete.
Dank voor de tip :D

 

Wij hebben een sodastream, maken dan zelf prikwater en doen er een scheutje citroensap bij, ook heerlijk. 

bewerkt door Yvonne
Letter teveel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei Yvonne:

En jaaaaa, ook onze familie woont minimaal 3 uur rijden hiervandaan en dat is voor de meesten ongeveer aan het andere eind van de wereld. 
Laat ik daar nou ook geen enkel probleem mee hebben ;) 

Wij zijn geëmigreerd uit Nederland en hebben een gezellig vakantie - of weekendje weg adres. Veel logees hier en gelukkig hoeven ze niet in huis te slapen maar in de tenten die in de zomer op worden gezet. In de winter is het lekker rustig ... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Yvonne:

Wij hebben een sodastream, maken dan zelfs prikwater en doen er een scheutje citroensap bij, ook heerlijk. 

Die heeft onze dochter ook, ze woont om de hoek, ik zal dat ding eens even gaan stelen vandaag en citroen heb ik ook in huis - hmmmm er borrelen nieuwe ideetjes naar boven voor sapjes zonder alcool (ik luste écht niets anders dan water, thee, koffie, rode wijn en sporadisch een biertje) de druivensap is echt té zoet om zo te drinken en frisdrank is een no go (van kind af aan al spastische darmen, dus nooit gedronken) Dank je wel ... ik maak straks een foto ervan (haha) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Oskar:

Nou, ik spreek vooral geen dingen af waar ik geen zin in heb. Ik snap ook nooit zo goed waarom zo ontzettend veel mensen zo ontzettend vaak afspraken zeggen te hebben waar ze helemaal geen zin in hebben. Ga dan niet, denk ik dan. Zoals nu het jaarlijkse terugkerende gemekker over de feestdagen weer is begonnen. Ik voel mij volstrekt vrij om de feestdagen door te brengen op de manier die ik aangenaam vind. Dat kan ook gewoon zonder volk erbij zijn. Het lijkt soms alsof half Nederland zich verplicht voelt om de kerstdagen tandenknarsend bij de familie door te brengen. Waarom is dat toch?

Omdat je niet alleen op de wereld bent. Je hebt nu eenmaal te maken met familie die je met kerst niet alleen wil laten zitten. Mijn ouders zijn beide flink op leeftijd maar ik weet hoeveel mijn moeder er naar uitkijkt om iedereen weer te zien. En hoe ouder je wordt hoe meer neefjes en nichtjes, schoonouders etc. erbij komen door voortplanting en scheidingen. Nu zijn er maar 2 kerstdagen wat betekend dat je meerdere mensen tegelijk moet uitnodigen omdat je anders mensen teleurstelt. Natuurlijk zitten daar mensen tussen die elkaar niet mogen en dan krijg je ook irritaties. Maar de basis gedachte om iedereen bij elkaar te hebben vind ik belangrijker dan mijn eigen egootje dat geen zin heeft in een aantal mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig kan iedereen zelf kiezen. Ik ben meer een einzelganger.
Heb ook het meeste afgeschaft, maar maak ook losse keuzes, selectief.
Dus met een zus meer dan met de andere twee. En na een jaar of 20
oud en nieuw met allemaal bij broer gevierd en zelfs blijven slapen.
Het bleek echt gezellig en na de corona waren we blij elkaar weer eens te kunnen zien zo.
Maar voorlopig is het ook wel weer goed zo. Onze ouders zijn al lang dood, dus het
centrale punt viel weg en het werd een beetje los zand. Sommigen vieren alles en zien
elkaar dus heel vaak. Mn kinderen en mij zelden of nooit. En toch klopt het in liefde/basis wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Fruitvlieg:

Maar de basis gedachte om iedereen bij elkaar te hebben vind ik belangrijker dan mijn eigen egootje dat geen zin heeft in een aantal mensen.

Als het bijeenbrengen van bepaalde groepen keer op keer leidt tot dezelfde irritaties of frustraties; als mensen er onderling niet meer in slagen om op een vriendelijke en prettige manier bijeen te zijn, dan vind ik persoonlijk dat je beter thuis kunt blijven en wat anders kunt gaan doen. Het gaat mij trouwens er helemaal niet om te blijven hangen in je eigen ego. Ik vier Kerst dit jaar met een groep zwervers. Juist omdat ik het een mooi feest vind waarop je wat voor je medemens kunt betekenen vind ik het jammer als het zo vaak beperkt blijft tot een plichtsmatig kniezen omdat het anders zo sneu is voor oma. Ik bedoel: máák er iets van met elkaar. Of doe het dit jaar eens een keer anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...