Spring naar bijdragen

Maandag 10-10-2022


bolletje

Aanbevolen berichten

Als je in de zorg werkt, is het inderdaad anders om ziek te zijn. Je moet ook oppassen dat je anderen niet aansteekt. Ik kan thuis werken, dat is wel praktisch. Nu half dagje thuis werken en dan naar kantoor. Kijken of het lukt zo tussendoor even een wandelingetje te maken, in plaats van achter de laptop te zitten continu. Eind van de middag zwemmen.

Ik had gehoopt dat mijn energie en zin om dingen te doen hoger zou blijven na het stoppen met dagelijks drinken, maar dat blijft heel wisselend. Het weekend een beetje zitten lummelen, terwijl ik van alles van plan was. Nou ja, het is niet anders. Vandaag weer een tandje erbij. 

DAGPACT:
Prana
Yvonne
fonny
Lonster

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Lonster1:

Ik had gehoopt dat mijn energie en zin om dingen te doen hoger zou blijven na het stoppen met dagelijks drinken, maar dat blijft heel wisselend. Het weekend een beetje zitten lummelen, terwijl ik van alles van plan was. Nou ja, het is niet anders. Vandaag weer een tandje erbij.

In bed gaan liggen en ontspannen Lonster, iedere dag een uurtje. Nu pak je toch iedere keer een beetje af van wat je aan energie opbouwt,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Lonster1:

Ik had gehoopt dat mijn energie en zin om dingen te doen hoger zou blijven na het stoppen met dagelijks drinken, maar dat blijft heel wisselend. Het weekend een beetje zitten lummelen, terwijl ik van alles van plan was. Nou ja, het is niet anders. Vandaag weer een tandje erbij. 

@Lonster1 Ik las daar eerder iets over in een boek van Clare Pooley (met de inventieve titel Charndonnee), ik typ het even voor je over:

PAWS -> Post Acute Withdrawal Syndrom
Blijkbaar is dit het tweede stadium van het afkicken van alcohol (of welke drug dan ook) dat intreedt na het eerste heftige stadium van lichamelijk afkicken. Het zoeken van de hersenen naar een nieuw evenwicht gaat blijkbaar niet zonder schommelingen, waardoor je last kunt hebben van emotionele, fysiologische en lichamelijke symptomen.
De aanvallen lijken een cyclus te volgen; sommige mensen beweren dat het een maancyclus is, omdat het om de 28 dagen voorkomt of zelfs letterlijk bij volle maan. Als de rozewolkfase wordt opgevolgd door de muur is dat de eerst PAWS-aanval, maar deze symptomen kunnen nog wel twee jaar lang blijven terugkeren.
Het goede nieuws is dat elke aanval korter en minder hevig is en binnen een paar dagen verdwijnt. En als je je ervan bewust bent en erop voorbereid bent, kun je ermee omgaan.
Blijkbaar is het onvoorbereid zijn op een PAWS-aanval vaak een aanleiding voor een terugval. Dan denk je dat het steeds beter gaat en ineens, BAM!, voelt het alsof je weer terug bij af bent. Je verliest het vertrouwen dat het ooit beter zal gaan en grijpt naar de fles.
Symptomen van PAWS zijn onder andere: stemmingswisselingen, angsten, prikkelbaarheid, vermoeidheid, lusteloosheid, een wisselend concentratievermogen en verstoorde slaap (inclusief enge dromen waarin je gaat zuipen). [...]
Wat kan ik doen tegen PAWS? Dit zeggen ze op addictionsandrecovery.org: Je kunt je herstel niet versnellen. Maar je komt er wel doorheen als het van dag tot dag benadert. Als je je verzet tegen de post-acute ontwenningsverschijnselen of eroverheen wilt walsen, raak je uitgeput. En als je uitgeput bent, wil je weer gebruiken (drank of drugs) om eraan te ontsnappen.

Niet echt super-nieuwe-info, want dat je niet meteen out of the woods bent na een maand ofzo weet iedereen hier wel, maar hopelijk helpful om nog eens te lezen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...