Spring naar bijdragen

Artemis


Artemis

Aanbevolen berichten

Dank je @Musashi ja ik weet dat je me op de hielen zit, daarom ga ik niet drinken, ik wil toch niet dat je me inhaalt :D

Dat tijgerboek. Je kan ook op Peter Levine googelen, hij heeft heel veel materiaal op You Tube.  ik oefen wat hij als oefeningen aangeeft. leer van de dieren. Is de samenvatting. Hoe gaan dieren met trauma om? Schudden, beven, trillen, rollen, rennen, ik kijk naar mijn kat, wat doet zij bij stress, doe maar na 

bewerkt door Artemis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dieren of althans honden gaan idd makkelijk met onaangename ervaringen om, zoals je zegt schudden ("shake it off") maar een trauma bv door mishandeling daar heeft ook een hond jaren last van, dat schud je niet ff van je af.

Maar goed dieren zijn zeker een voorbeeld voor ons in die zin dat ze veel meer in het moment zitten dan wij. Niet bezig met gisteren of morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-5-2021 om 08:40 zei bumperjim:

Dieren of althans honden gaan idd makkelijk met onaangename ervaringen om, zoals je zegt schudden ("shake it off") maar een trauma bv door mishandeling daar heeft ook een hond jaren last van, dat schud je niet ff van je af.

Maar goed dieren zijn zeker een voorbeeld voor ons in die zin dat ze veel meer in het moment zitten dan wij. Niet bezig met gisteren of morgen.

Hoi @bumperjimNee dat schud je niet even van je af. Als je het boek leest zie je dat Peter Levine een heel ervaren iemand is, hij werkt met soldaten met heel zware PTSS. Uit Afghanistan, oorlogsgebieden. Hij deelt een filmpje over een heel langdurig therapie proces met een PTSS soldaat , iemand die was opgegeven , zwaar aan de medicijnen zat en Locked In was. De zorgvuldigheid waarmee Peter Levine werkt. De veiligheid van deze soldaat bewaakt. 

Even afschudden lukt niet. Even trauma's herbeleven is een heel slecht idee. 

In de natuur dissocieert een dier vlak voordat hij/zij door de tijger wordt gedood. Hij/zij is er niet bij. De zegen van de natuur. Dissociatie is een zegen. 

Ik zoek dat filmpje even op. 

 

bewerkt door Artemis
typefout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boeiend inderdaad! Ik heb het filmpje gekeken. Een goeroe die ik volg gebruikt ook delen van die kennis.

De oefening die ik doe gaat om het totaal ervaren van een gebeurtenis. Emoties helemaal doorvoelen. Niet wegstoppen, fixen of analyseren. Voelen. Het is een simpele oefening die me veel moeite kost. Het confronteert me met mijn neiging om weg te lopen en afleiding te zoeken.

Heb je een therapeut nodig om jezelf te helen? In principe niet. Een klankbord is wel fijn, dat zoek ik in een goede vriendin, die die oefening ook regelmatig doet. Het helpt me aan meer ruimte in mijn hoofd, minder tobben. Je hoeft niks op te lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag 121 

dank jullie @bumperjim (ik had je gemist drummakker) 

@Musashiik kom je gauw feliciteren met jouw 4 maanden

@GewoonDoen ik heb hapto therapeuten gehad. geen succes 

@Lonster ik ben ook wel benieuwd. Ik ga nadenken over wat je schrijft. 

Dank je @Reacher:rose: ik zie je vaak bij @Quinn mijn AdB netwerk is nog steeds klein, kan niet veel behappen, dat komt wel, hoeft ook niet. 

Hi @Etty :rose:

allemaal bedankt en bossen bloemen. 

 

bewerkt door Artemis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag 121 

door hier te schrijven, te lezen gebeuren er mooie dingen in mijn hoofd, in mijn hart. Ik heel. 

Door niet te drinken kom ik dichter bij mezelf. Ik voel mezelf wel stoer, het werkt door in mijn werk. Elke morgen word ik fit wakker en dank mezelfl dat ik niet gedronken heb. Elke middag rond 17-21 uur heb ik enorme trek. Het zijn de ik-mis-de-smaak-van-wijn triggers. Wat een onzin, ik mis niets, ik win. 

Ik verwen mezelf elke dag met iets, gisteren met plantjes. Ik word zo gelukkig als ik een plantje koop. Mijn man ziet het aan me, hij zegt, jij hebt  iets met plantjes en dieren. En kinderen. Artemis, Godin van de natuur. Nu staat het plantje in mijn tuin, ik heb groene vingers. Mooi toch.

Over mijn lichaam voelen. Ik heb mijn eigen Yoga ontwikkeld mbv De Tijger Ontwaakt. Ik doe Tijger Yoga, elke dag. Tijger Yoga, laat je fantasie maar los, de tijger is ontwaakt 

:heart:

bewerkt door Artemis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Artemis voor dit citaat! Vooral die laatste alinea neem ik mee want Omg wat is dit een valkuil, iets met een ezel die zich -tig keer stoot aan dezelfde steen...als een automatisme., want dat wordt van ons gevraagd: overal een mening over hebben...remind to self: merk het op en wees vooral mild voor jezelf! Dat dan ook weer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-5-2021 om 09:39 zei Artemis:

Ik leer uitstellen, ik val af, ik kan zonder eten, dus ook zonder alcohol, ik kan wachten, ik kan verdragen, ik ga niet dood als ik niet eet of geen alcohol drink, ik zorg goed voor mezelf, ik zorg goed voor mijn lichaam. 

Dat klinkt goed. Ik ben ook bezig met deze dingen. Pas om 12:00 uur ontbijten, gezond eten. Yoga, ademhalingsoefeningen. En de beoefening die ik doe met het ervaren en accepteren van de emoties en gedachten in het leven doe ik met filmpjes van Juno Burger. Ik zit bij een besloten facebookgroep die dat steeds de eerste week van de maand doet. Ik doe nu voor de 6e of 7e keer mee en hoor steeds weer nieuwe dingen. 

Bewust worden van wat er in je systeem leeft en er niet voor weg lopen. Het helemaal ervaren en erkennen. Als dat lukt, blijf je niet hangen en zoeken wat je er mee moet, is het idee. 

https://www.junoburger.com/the-invitation/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank jullie @Musashi en @Lonster

ik lees rond en leer veel van wat ik lees. Over grenzen, respect, licht en donker, zwart/wit, kleuren van de regenboog. het niet-drinken maakt veel oud zeer in mij wakker. ik zit in de trojka met @Musashi en Johan, 4 maanden nuchter, Ik ben vrolijk, het is rotweer en ik ga zo de storm trotseren. 

@Lonster dank je voor je uitnodiging. Ik ben nog niet zo ver. 

bewerkt door Artemis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Lonster:

 En de beoefening die ik doe met het ervaren en accepteren van de emoties en gedachten in het leven doe ik met filmpjes van Juno Burger. Ik zit bij een besloten facebookgroep die dat steeds de eerste week van de maand doet. Ik doe nu voor de 6e of 7e keer mee en hoor steeds weer nieuwe dingen. 

Bewust worden van wat er in je systeem leeft en er niet voor weg lopen. Het helemaal ervaren en erkennen. Als dat lukt, blijf je niet hangen en zoeken wat je er mee moet, is het idee. 

https://www.junoburger.com/the-invitation/

heel erg bedankt, ik denk er over na :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die invitation is van Juno Burger, niet van mij Artemis. Het is de uitleg over de beoefening waar ik aan mee doe, omdat je er naar vroeg. Geen aansporing. Jij loopt het pad van de tijger al.

Ja het is wel goed om naar buiten te gaan. Mijn neiging de laatste tijd, wat zeg ik, het laatste jaar, is juist om erg naar binnen te gaan. Maar vanmiddag/vanavond een afspraak met een vriendin van het extraverte en ondernemende type. Dat is leuk, wij vullen elkaar goed aan.

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...