Spring naar bijdragen

Pubquiz vragen


Vocatus

Aanbevolen berichten

Op 5-5-2021 om 09:47 zei Yvonne:

In welk schitterend  (kinder)boek spelen Mijneniet en Jouwewel een hoofdrol en wie is de schrijver? 

Mocht iemand nog het antwoord op deze vraag willen weten: De tuinen van Dorr van Paul Biegel. Gegoogled omdat @Yvonnehet niet wilde zeggen. :mellow: Sinds pagina 82.

Ik ga het ook lezen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij geeft een rijstplant wel meerdere keren per jaar rijst, of hebben we daar ook alweer aan de software gesjoemeld?

Wel grappig dat hier kennelijk geen boerenzonen/dochters uithangen. Koeien en dergelijke moeten wel degelijk eerst bevallen voordat ze melk geven, dat komt niet zomaar op commando. Maar de kids (althans de stiertjes) vreten we meteen op terwijl de melk overvloedig blijft stromen. Tis een beetje cru nietwaar... Wij krijgen geitekaas rechtstreeks van de boer behalve een maand of twee (geloof ik) in de winter als de geiten op zwangerschapsverlof zijn.

Terug naar de kip, volgens mij is het een kwestie van eeuwenlange selectie en van veel kalkhoudend voer dat ze zo vaak een ei leggen.

Ik krijg nou toch wel zin om even te googelen om het echt te weten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een kip die geheel in vrijheid rondscharrelt, begint eind januari te leggen als reactie op het lengen van de dagen. Zo'n kip legt bijna iedere dag een ei, totdat ze bij een dozijn eieren broeds wordt en stopt met leggen. In 21 dagen broedt de kip daarna de eieren uit. Als haar kroost groot genoeg is, gaat de kip na enkele maanden weer leggen. Zo kan zij eventueel nog een nest grootbrengen. Eind september, bij het korter worden van de dagen, stopt de kip met leggen.
 

Door een aantal kunstgrepen kan een kip echter het hele jaar door leggen. Als telkens de eieren weggehaald worden, krijgt de kip geen nest vol, en zal ze niet broeds worden. Dit geldt nog sterker bij kippen waarbij de broedsheid eruit gefokt is. Een kip die makkelijk broeds wordt, gaat namelijk uiteindelijk zelfs broeden op één of twee eieren.

 

Daarnaast kan de kip het gevoel voor seizoenen worden ontnomen. Door in de nachthokken kunstmatige verlichting toe te passen, krijgen de kippenhersenen geen seintje meer dat de dagen korten, en blijven de kippen het hele jaar door leggen.


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kocht een ei
de melkboer zei: 
't komt zó onder de kip vandaan
'k ben nog te laat van huis gegaan 
om 't mee te kunnen nemen
Hier heeft u een jong leven 
van 16 cent of meer
en namens de ouders 
smaak'lijk eten meneer

Het lag nog warm te leven in mijn hand
Ik mikte reeds zorgvuldig op de harde hete rand
van de pan en kon de geur al ruiken
van dit veel te vroeg gestorven kuiken
En het ei zei, en het ei zei:
Denk eens dat het een jongetje is dat je gaat staan te bakken
denk eens dat het je broertje is  dat zacht sist in de pan
en dat 'ie dan verkrampt van angst de rand probeert te pakken
Wat dan, wat dan.....

Hoe loopt het af in dit lied van Jaap Fischer?

ps. uit mijn hoofd hè, geen google aan te pas gekomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(Toen het ei zei, (rep), denk s dat t n jongetje is wat je hier gaat staan bakken.......) shoot, staat al in de tekst. Afloop weet ik niet.

 

Onze kippen hielden in t najaar ook op met leggen, in t voorjaar pas weer.

Ben ook gek op eende-eieren, werkt hetzelfde.

Als deze wreedaard vroeger n nest vond haalde die er een tijdje iedere dag n eitje uit, de eend lei wel door.

bewerkt door haddock
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik reken het goed hoor @haddock, hij broedt het ei uit en dat gaat als volgt:

Ik rolde hem zorgvuldig in een deken
en heb toen zelf 2 weken liggen wachten op iets moois
Slechts verwarmd door één hoop, slechts verwarmd door één laken,
tot het ei begon te kraken

En het kuiken zei, het kuiken zei:
Haha het was geen jongetje dat je had willen bakken
Haha het was je broertje niet dat zacht sist in de pan
En ik heb me voor de zoveelste keer door een kuiken laten verlakken
Maar de volgende dag at ik rijst
met hele jonge kip of haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...