Spring naar bijdragen

Mijn verhaal over/ voor mij


Musashi

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Musashi:

Ja dus dat...heel vroeg geleerd dat ze de koppigheid duidelijk heeft van de vader, daar kan ik echt niet van winnen! Hier gebeurde het helaas wel vaak, tot we er horendol van werden...een andere aanpak drong zich dus vanzelf op... en het werkt toch al beter hoor...minder strijd...meer begrip...

Koppigheid is 1 ding en niet persé negatief, maar ze moeten leren dat water bij de wijn doen kan leiden tot betere resultaten. Als alle liefde van 1 kant moet komen, houdt bij mij alle medewerking snel op. Als we kunnen onderhandelen dan is er veel mogelijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei bumperjim:

Als alle liefde van 1 kant moet komen, houdt bij mij alle medewerking snel op. Als we kunnen onderhandelen dan is er veel mogelijk. 

Ja dat helpt ook wel goed...als...dan... of niet nu maar straks...of geen mamaatje papaatje spelen (zo beu die rollenspellen ;-) maar wel iets dat ik ook leuk vind...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Musashi:

Ja consequent zijn dat heb ik ook moeten leren hoe dat precies ging/ gaat...ik dacht vb als je 1 keer ja zegt, dat het dan voor dat altijd ja moet zijn....nu weet ik dat je het voor die keer gewoon moet volhouden...andere keer kan anders zijn...elke situatie is uiteindelijk anders. ik probeer nu consequent consequent te zijn :-). Nee blijft nee (ook al denk ik in mezelf tja waarom eigenlijk ook niet) maar eens nee gezegd moet nee blijven...maar zoals gezegd ze wordt te slim...vb we leren om iets vragen met alsjeblieft...als ik nu nee zeg, komt er dan die heel lieve ‘appelieft’ maar dan van m’n hart een steen maken..:nee is nee...oefening baart kunst! :-)

Ach het is geen doodzonde om je af en toe te laten overreden :) als het maar niet voortdurend gebeurt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet ze tijdig verantwoordelijkheid weten te geven. Stier deed dat altijd veel beter dan ik. Ik bracht ze meestal naar school 's ochtends en dan liep ik te stressen opschieten!! We hebben nog 5 minuten!!

Totdat ik zei luister als jullie te laat komen is het niet langer mijn probleem. Toen was het papa opschieten!!! :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat ook. Je wil niet in bad ok dan ga je maar stinken, en hop Voila ze springt er in...:-) je wil geen kleren aandoen, ok dan maar kou in je blootje en Voila ze staat klaar :-)...allemaal wat trucjes van de foor...die vermijden dat ze uit haar waarde wordt gehaald of ‘gedwongen’ want dat werkt dus echt averechts...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(Ik lees nu net het andere draadje)

Wat straffen en belonen betreft: bij een hond moet het binnen een paar sekonden gebeuren, anders legt hij het verband niet. Met kinderen zou het denk ik ook zo snel mogelijk moeten gebeuren. Ik had op een gegeven moment een stoplicht gemaakt groen/oranje/rood. Normaal stond het licht op groen, maar was er slecht karma gemaakt dan kon het op oranje springen, en als er dan een verzoek kwam om langer op te blijven of iets te snoepen oid dan viel dat bij oranje licht in het water. Hoewel er eventueel met excuses of ander goed gedrag nog wel een groen licht van viel te maken. (Een valkuil is: goed gedrag niet erkennen gedurende de dag en zo dus vergeten het licht weer op groen te zetten als beloning). Als het licht rood zou worden, stond er iets verschrikkelijks te gebeuren. Ik heb nooit nader gedefinieerd wat dat zou zijn want het is nooit rood geweest :D

Verdere straffen waren: naar je kamer, hoewel dat eigenlijk geen straf is maar gewoon helpend, even kalm en ophouden met wat je ook maar aan het doen was voor vervelends. Out of my sight.

Fysieke straffen (de spreekwoordelijke tik op je billen) had ik zonder verder na te denken en uit hulpeloosheid van mijn ouders gekopieerd, maar de holenbeer overtuigde mij op 5-jarige leeftijd dat dat volstrekt geen indruk maakte, heb ik vervolgens ook nooit meer gedaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ieder kind is anders, iedere ouder is anders en ieders stijl is anders. Als het bij je past en goed (genoeg) werkt, is het prima. Openstaan voor ideeën en andere zienswijzen is best handig, je leert er van. Ook hoe je het niet wilt.

Als ik echt diep twijfel aan mezelf als vader, bedenk ik maar dat ik een veel betere ben dan de mijne. En ook ik ben uiteindelijk groot geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik keek ooit nog wel eens naar die Nanny-opvoedprogramma's
en het leek nog te werken ook
alles wat ik niet deed
en ik zat er vaak met kromme tenen naar te kijken
op de een of andere manier, zo gemaakt en afgedwongen
maar de ouders waren er altijd dolblij mee
en ik hield weer extra van mijn druk en nog drukker kinderen
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Musashi, je bent een geweldige mama, dat weet ik zeker want de liefde voor je dochter is vanaf hier voelbaar. Die opvoedtechnieken zijn allemaal interessant en nuttig maar als je gewoon je best doet, veel liefde geeft en niet moedwillig kwaad doet is het goed. Perfect lukt toch niet en ze zal ongetwijfeld frustraties aan haar opvoeding overhouden, dat hoort er gewoon bij. Veel knuffelen en zeggen dat ze jouw allerliefste is... dat is het mooiste dat je geven kunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei lady jane:

ik keek ooit nog wel eens naar die Nanny-opvoedprogramma's
en het leek nog te werken ook
alles wat ik niet deed
en ik zat er vaak met kromme tenen naar te kijken
op de een of andere manier, zo gemaakt en afgedwongen
maar de ouders waren er altijd dolblij mee
en ik hield weer extra van mijn druk en nog drukker kinderen
 

Alles is makkelijker met de kinderen van een ander. Wij keken daar vaak samen met de kinderen naar. "Zo irritant zijn jullie niet hè?" Neehee. "En wij doen het toch wel iets beter dan die ouders hè?" Jaahaa :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmm ja die stoplichten lijkt me wel wat @bumperjim dat zal ik eens bespreken hier want het is Idd wel heel belangrijk om als ouders ook op dezelfde lijn te zitten hè...dat weet ze ook al wel, als papa vieze woorden gebruikt of niet luistert (vb komen eten) dan is hij ook ‘stout’ :lol: mmm krijg nog een betere ingeving: ik maak die stoplichten gewoon en gebruik ze voor hen allebei! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was ook altijd stout wat vieze woorden betreft. Ik heb ze wijsgemaakt dat vieze woorden alleen voor volwassenen zijn. Dat heeft een paar jaar gewerkt en daarna gebruikten ze er meer dan ik.

Toen de jongste nog klein was, vroeg ik eens welke vieze woorden ken je allemaal? Daar kwam toch een serie uit die snel crescendo ging tot ongekend niveau, ik viel haast van mn stoel van het lachen. (Dat moet je dan natuurlijk niet doen :( :P )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatste was over de vieze woorden wss, niet de stoplichten... ;-) ja ze zei zelf ook al heel snel ***verdomme...:huh: wel confronterend hè want dat gebruiken wij, dacht ik, toch niet echt zo veel... had Idd ook wel wat schrik dat ze dat elders er zo zou uitfloepen ja, zo klein, dat kan alleen maar ad ouders liggen dan hè... oepsie :D weten wanneer dus...nog een goeie tip! :-) Merci beaucoup!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kind is thuis maar ze miste oma. Ik vroeg haar of oma dan de allerliefste is. Nee, jij, antwoordde ze. :heart:
 

Ps ik zeg al even op voorhand: het gaat me niet om een rangschikking of keuze die ze moest maken tussen personen. Graag geen commentaar dat ik haar dat zou uitlokken want nee dat was niet mijn bedoeling. Gewoon bijhouden deze quote omdat het hartverwarmend voor me was...en dat had ik gewoon even nodig dezer dagen want huil momenteel meer dan me lief is...she Made my day! :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Musashi:

 

Ps ik zeg al even op voorhand: het gaat me niet om een rangschikking of keuze die ze moest maken tussen personen. Graag geen commentaar dat ik haar dat zou uitlokken want nee dat was niet mijn bedoeling. 

Wat minder druk maken om wat andere mensen van je vinden en dat je verantwoording moet afleggen :)

Dat probeer ik ook

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Musashi:

@VocatusJa heb er wat schrik van gekregen sinds ik vanmorgen het had over het systeem van de drie boekjes...terwijl ik eigenlijk gewoon wou zeggen wat een q-time dat voor mij is...

Dat heb ik niet meegekregen. maar je moet daar echt aan gaan werken. Ondanks dat ik erg mondig en dominant kan zijn, heb ik heel mijn leven last gehad dat ik constant bezig was wat anderen van mij vinden. Vermoeiend en werkt problematiek in de hand. Ik kan nu sinds 2 jaar pas zeggen dat ik het enigszins in de hand heb.

Verder wat maakt het eigenlijk ook uit? Zitten 8000 mensen op dit forum ofzo, zullen echt wel 100 bijzitten die jou waardeloos vinden. Nou en,..zijn ook honderden die jou geweldig vinden. Ik heb iig bij jou de indruk dat jij jezelf in de spiegel kan aankijken en kan zeggen dat je echt je best doet om het beste persoon te zijn die je kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Vocatus:

Dat heb ik niet meegekregen. maar je moet daar echt aan gaan werken

I know! Dat is wel echt mijn pijnpunt, zoals je zegt het is gewoon mega vermoeiend! Daar hetzelfde met die gedachten oefenen, het zijn maar gedachten dat ik denk dat anderen mij stom vinden...die gedachten leren laten overwaaien...want ze zijn niet echt (net als de gedachte dat je alcohol wil - eigenlijk wil je dat niet, je denkt dat je dat wil maar dat is niet zo)

 

7 minuten geleden zei Vocatus:

Ik heb iig bij jou de indruk dat jij jezelf in de spiegel kan aankijken en kan zeggen dat je echt je best doet om het beste persoon te zijn die je kan zijn.

Dat is dan echt een verkeerde indruk...dat kan ik echt niet (goed)! Ik kijk in de spiegel en zie meestal niet veel goeds...nu ik beter voor mezelf begin te zorgen gaat het precies beter en beter...ook daar weer: oefenen en volhouden en (ik val in herhaling) weer oefenen om de gedachten (ik ben waardeloos/ anderen vinden mij waardeloos) proberen te klasseren als ‘maar gedachten’: ik denk dat ik waardeloos ben betekent niet dat ik waardeloos ben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Musashi:

I know! Dat is wel echt mijn pijnpunt, zoals je zegt het is gewoon mega vermoeiend! Daar hetzelfde met die gedachten oefenen, het zijn maar gedachten dat ik denk dat anderen mij stom vinden...die gedachten leren laten overwaaien...want ze zijn niet echt (net als de gedachte dat je alcohol wil - eigenlijk wil je dat niet, je denkt dat je dat wil maar dat is niet zo)

Gedachten weg duwen of in jouw geval laten wegvliegen is best moeilijk. Een belangrijkere vraag lijkt me 'ook al vinden anderen je stom, en dan?'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wie zegt dat anderen me stom vinden? Dat ben ik zelf, dat zijn mijn gedachten, niet perse die van hen...daarom werk ik aan gedachten daar kan ik wel iets aan doen, moeilijk ja maar wel mogelijk! 
ik ben ook niet zo van de so what, neem alles altijd (veel te) serieus..

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Musashi:

Maar wie zegt dat anderen me stom vinden? Dat ben ik zelf, dat zijn mijn gedachten, niet perse die van hen...daarom werk ik aan gedachten daar kan ik wel iets aan doen, moeilijk ja maar wel mogelijk! 
ik ben ook niet zo van de so what, neem alles altijd (veel te) serieus..

.

Er is dan in ieder geval ruimte voor verbetering. Als je helemaal perfect zou zijn nu, dat zou ook saai zijn :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Vocatus:

goed persoon vind die dat zou moeten kunnen

Ik zie niet goed in waarom ik daar een goede persoon voor ben en ook niet waarom ik dat zou moeten kunnen. Mijn automatische gedachte is dan weer: zie je wel, ik zou dat moeten kunnen en ik kan het niet, wat een loser ben je toch weeral...en Voila zijn we terug bij af! :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Musashi:

Ik zie niet goed in waarom ik daar een goede persoon voor ben en ook niet waarom ik dat zou moeten kunnen. Mijn automatische gedachte is dan weer: zie je wel, ik zou dat moeten kunnen en ik kan het niet, wat een loser ben je toch weeral...en Voila zijn we terug bij af! :-)

Dat is idd een goed voorbeeld. Ik bedoel "ik vind dat jij dat verdiend en het recht hebt om dat te doen en dat je op mij de indruk maakt elke dag je best te doen" 

Jij interpreteert het als " waarom kan ik dat niet, zou het moeten kunnen" 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...