Spring naar bijdragen

Mijn verhaal over/ voor mij


Musashi

Aanbevolen berichten

@bumperjim ja, gefermenteerde thee! Je hebt er wel een ‘scoby’ voor nodig, dit is een soort zwam die aangroeit en die de suikers in de thee omzet in zuur (of zoiets, ik begrijp heel het wetenschappelijke proces ook niet zo goed, dat is te moeilijk voor mij) maar het zou dus wel boordevol (on)bewezen gezondheidsvoordelen zitten! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei bumperjim:

Maar je moet suiker toevoegen aan je thee begrijp ik? Thee zonder suiker bevat geen suiker voor zover ik weet B)

Klopt maar dat zet zich dan tijdens het proces om in zuur...het uiteindelijke drankje bevat dan eigenlijk geen suiker meer en is absoluut niet meer zoet maar zuur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei brazer:

én alcohol

Volgens mij alleen in eerste fase? En Max 0,5% (als ik me niet vergis - zoals rot fruit ongeveer had ik onthouden) om die reden moet het % voor prefab komboucha (die je ook kan kopen) ook niet vermeld worden...

maar ja, Idd wel oppassen voor iemand die vb geen tiramisu eet omwille van die reden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@brazer snap ik wel, maar ik heb er in elk geval geen ‘alcohol’ gevoel van gehad in die zin dat het me niet stimuleert tot meer... (drink een borrelglaasje per dag nu ongeveer) 

heb je de film ‘drunk’ gezien? Ik nog niet maar ik had daarover gelezen dat er gesteld werd dat we een ‘natuurlijk’ alcohol % van ongeveer 0,5% in ons bloed hebben? Of is dat echt gewoon gezwets?

zit ook op maandpact maar ik vind dit nu echt geen zonde daartegen. Beschouw mezelf nog steeds als niet-drinker momenteel.

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dit is ook niet mijn specifieke deskundigheid, maar in het algemeen is het zo dat bepaalde gisten suikers omzetten in alcohol.

En die gisten kunnen zomaar in  je 'brouwsel' terecht komen.

Zuurkool, ook een product van fermentatie,  zou geen alcohol bevatten.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Musashi:

Volgens mij alleen in eerste fase? En Max 0,5% (als ik me niet vergis - zoals rot fruit ongeveer had ik onthouden) om die reden moet het % voor prefab komboucha (die je ook kan kopen) ook niet vermeld worden...

maar ja, Idd wel oppassen voor iemand die vb geen tiramisu eet omwille van die reden...

Max 0.5% is voor mij geen punt (pint schreef ik haast :D ) van discussie. Overigens bevat de huisgemaakte tirumisu in huize bumperjim geen alcohol, wel koffie ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei bumperjim:

Overigens bevat de huisgemaakte tirumisu in huize bumperjim geen alcohol, wel koffie ;)

Amai nu begon ik ineens keihard te twijfelen! Maar inderdaad koffie en amaretto dan...toen we laatst afhaalden bij de Italiaan smaakte de laatste toch wel heel hard door...had er eerst niet bij stilgestaan en toen ik het zo proefde even getwijfeld mss maar toch opgegeten...toch geen last van gehad naar ik weet...en Idd die mogelijke % van kombucha lig ik eigenlijk echt totaal niet van wakker hoor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

49 minuten geleden zei Musashi:

Amai nu begon ik ineens keihard te twijfelen! Maar inderdaad koffie en amaretto dan...toen we laatst afhaalden bij de Italiaan smaakte de laatste toch wel heel hard door...had er eerst niet bij stilgestaan en toen ik het zo proefde even getwijfeld mss maar toch opgegeten...toch geen last van gehad naar ik weet...en Idd die mogelijke % van kombucha lig ik eigenlijk echt totaal niet van wakker hoor...

Uiteraard hoeft dat geen probleem te zijn, al is er ook bij de die lage concentraties die tinteling van alcohol die...

maar goed ik reageerde alleen omdat je suggereerde dat alcohol 'natuurlijk' in het lichaam voor zou komen, dat is niet zo, het

is  uiteindelijk een lichaamsvreemd  gif,  dat dranken houdbaar maakt, en zo is het gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Musashi:

Amai nu begon ik ineens keihard te twijfelen! Maar inderdaad koffie en amaretto dan...toen we laatst afhaalden bij de Italiaan smaakte de laatste toch wel heel hard door...had er eerst niet bij stilgestaan en toen ik het zo proefde even getwijfeld mss maar toch opgegeten...toch geen last van gehad naar ik weet...en Idd die mogelijke % van kombucha lig ik eigenlijk echt totaal niet van wakker hoor...

Er zijn verschillende scholen denk ik, voor tiramisu, en omdat mijn vrouw niet van alcohol houdt gaat er geen druppel in. Toch is hij lekker :D vooral de dag erna. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over angst en dronken waarheid

Nav de gebeurtenissen hier gisteren en eerdere discussies die ik aan mij voorbij liet gaan maar waar ik wel over maalde probeer ik mijn gedachten hierover te bundelen als volgt:

1. Ik heb geen probleem met mensen die hier schrijven als ze gedronken hebben, integendeel, het motiveert mij om dit net niet te doen, een bevestiging dat ik op het goede pad zit.

2. Wat ik wel heel erg vind is dat ‘dronken zijn’ precies een vrijgeleide is voor onacceptabel gedrag: respectloos, geen begrip, onbeleefd, kwetsend tov andere mensen. Ik vind niet dat alcohol een excuus mag zijn om dat te ‘mogen’ doen. Integendeel, ik zou vb zelf express niet hier komen moest ik toch dronken zijn en hiervoor de behoefte voelen op dat moment. Uit bescherming voor mezelf en de ander. Om dezelfde reden heb ik bewust nooit geappt en getelefoneerd wanneer ik dronken was, net omdat ik daar ook veelvuldig het slachtoffer van ben geweest.

3. Dronken waarheid is niet meer waarheid. Het is een (bezopen/ verwrongen/ nep) waarheid, enkel in het hoofd van die dronken persoon maar niet DE waarheid

4. ik heb een reële angst dat zoiets mij hier zou overkomen. Daardoor voelt het hier met momenten echt niet veilig. Als men dronken hier eender welke aanval mag doen, tja zie ik echt geen nut van adb-forum, integendeel dan lijkt alcohol hier de baas!

5. Sowieso ben ik (te) gevoelig voor de mening van anderen maar tegen dronken meningen bestaat geen verweer, argumentatie maw het is zinloos. Ik weet niet wat ik zou doen moest mij dat hier overkomen: boos worden, verdrietig zijn, gekwetst,...het zou voor mij een reële optie zijn om dan weg te vluchten, hier nooit meer te komen.

6. Het kan ook een les zijn voor mijn echte leven, meer bepaald om te leren omgaan met het dronken gedrag (verwijten) van mijn verwekker: beseffen dat de woordenkots niet DE waarheid is maar een dronken (valse) mening die je best negeert, naast je neerlegt, zeker niet aannemen als waar. Het zegt meer over de (verborgen) emoties van de dronken persoon dan over de ontvanger.

7. Wat ik het ergste van al vind is als zo’n dronken verwijten nuchter niet worden bijgestuurd/ overdacht worden nadien, in nuchtere toestand. Dan is een excuus vaak op zijn plaats maar dat die dan niet komt, is vooral een gemiste kans voor de ‘dronkaard’, enige zelfreflectie is op dat moment op zijn plaats. Dat dit niet gebeurt zegt weer meer over de ‘gever’ dan over de ‘ontvanger’. Ik hoef dan dus geen excuses te (ver)wachten want dan stel ik me op als slachtoffer van de dronkaard en eigenlijk is die het dan gewoon niet waard!

ik hoop deze lessen te kunnen meenemen moest ik ooit weer geconfronteerd worden met zo’n dronken verwijten en niet te vervallen in mijn oude gedrag (zelftwijfel, zelfhaat, het is allemaal mijn schuld, ik ben slecht enz. Enz.)

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...