Spring naar bijdragen

6 weken staat de teller en mijn hoofd overweeg om weer te starten


gelukkigzonder

Aanbevolen berichten

Maar... doe het niet.

na 300 x stoppogingen van welgeteld 2 dagen, weken of zelfs 3 maanden, staat nu de teller op 6 weken.

ik voel me prima. 
Fris, fruitig, meer focus, slaap veel beter. Kortom, je zou zeggen. Dus?

De afgelopen dagen merk ik dat ik in mijn hoofd al bij de winkel ben om een fles wijn te halen. 
Ik ben zogenaamd aan het droog drinken.

Hoe gaan jullie hiermee om? En is het herkenbaar? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las boeken, was actief op dit forum en deed een online cursus. Dat hielp me goed om gemotiveerd te blijven in de begintijd. Ook werkte ik aan vervolgstappen waarvoor een helder hoofd voorwaardelijk was, dus dacht ik niet de hele tijd aan drank maar was ik meer met andere dingen bezig. Dingen die ik ook al gauw belangrijker ging vinden naarmate ik daarmee meer vorderingen maakte. Dat heb ik als een opwaartse spiraal ervaren waardoor het ook steeds makkelijker werd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij hielp het om de film in mijn hoofd alvast vooruit te spoelen als ik trek had. Het voornemen om dit keer niet teveel te drinken, het toch weer tot het gaatje gaan en de ellendige dag erna. Ziek, angstig depressief en kwaad op mezelf, dezelfde waanzin keer op keer. 
Meestal was het doorspoelen al voldoende om de twijfel aan mijn besluit de kop in te drukken. Daarbij kan het helpen iets te gaan ondernemen, bel iemand, spreek je uit, bezoek een meeting maar ga niet in je hoofd zitten. Zucht gaat over en hoe vaker je dit ervaart hoe meer vertrouwen je krijgt en hoe sneller je de zucht weer van je afschud.

Bij het onder controle krijgen van verslaving hoort accepteren en leren omgaan met zucht. Dat is “part of the deal” maar het wordt makkelijker.
6 weken is al een mooie score en vandaag proberen bij je besluit te blijven is al genoeg voor een frisse start van morgen...

Succes in je zoektocht naar de grote droogte!

 

 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben 's ochtends vroeg gaan sporten om zo een nieuw ritme te kweken. Dat gaat niet samen met 's avonds doordrinken en ik merk dat het sporten me steeds meer doet voelen dat ik mijn lijf niet nog een keer zo wil gaan verwaarlozen als ik in de afgelopen jaren heb gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan niet zeggen dat ik een voor mij werkend advies heb tegen het droogdrinken. Ik weet wel goed hoe het voelt, dat al je “echte” aandacht voor de dingen in de wereld de hele dag is weggetrokken, een hele nare geestesgesteldheid.

Misschien kun je proberen - naast de goede dingen die ik hier al lees - dat één keer een fles halen nooit het geval is, een beetje als uit het vliegtuig in de lucht springen zonder parachute en denken “ik klauter zo wel weer aan boord”, dus de zwaartekracht ontkennen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei knakker:

Maar als je het tussen je oren nou zo voor elkaar krijgt dat het totaal geen optie is om dat eerste glas te nemen, dat de onderhandelingsruimte 0 is, dat je het niet eens meer gaat overwegen dan wordt het ineens een heel stuk eenvoudiger. Zo heb ik het ervaren. En ja, ik weet wel dat het makkelijk klinkt, maar volgens mij kán het ook echt veel makkelijker zijn dan de meeste alcoholisten denken. Als je maar tegen elke prijs wegblijft uit dat grijze gebied waarin je twijfelt om er misschien nog eentje te nemen, nog één keer lekker losgaan. Als ik in dat weer in dat grijze gebied terecht kom weet ik dat ik weer voor lange tijd verloren ben. Blijf ik buiten dat gebied dan is het eenvoudig. Het is maar één stapje.

Voor mij is het precies dit. 'Neem een besluit en voer het uit.' Punt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wat een fijne berichtjes, dank je wel allemaal. Inmiddels het bijna 8 weken en ik voel me qua helderheid prima. Ben alleen gruwelijk moe. Omdat ik de afgelopen weken een soort van spurt heb gemaakt qua werk en focus, is er weinig rust geweest. Ik slaap overigens zoveel beter nu.

Ik merk dat de slaap veel dieper is, veel intenser en word dus niet meer midden in de nacht wakker.

De vermoeidheid kan het detoxen niet zijn, maar misschien een reactie op mijn  lange dagen.

Met alcohol functioneerde ik ook, maar eerlijk is eerlijk, voor de helft.

Nu doe ik zoveel meer op een dag. 

En qua trek, tja, ik voel soms echt ruimte in mijn hoofd. Zo van, dan is er een feestje dus....

Maar voel ook veel meer dat dit niet werkt. Want ik denk niet aan 1 glas, nee ik denk aan een fles. Heftige confrontatie vind ik dat.

Ik ga dus maar mooi door met een alcoholvrije dag vandaag. Bekijk het dus per dag. Werkt voor nu even het beste. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

en weer bijna 2 weken verder. 

Is het makkelijk? Soms, soms ervaar ik echt dat het makkelijk is.

Maar, ook momenten dat ik vooruit denk. Ik denk dan aan bepaalde dagen, feestjes etc. Dan wil ik niet zozeer dronken worden maar die roes voelen. Mij even laten gaan. 

Gelukkig overheerste frisse gevoel.

En mijn slaap is zoveel meer beter en dieper. Eigenkijk is dat het grootste cadeau. We gaan dus nog even door. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@lady jane, mooi gezegd. Dank je voor je reactie.

 

Ik voel me vandaag rotter dan rot. Nee niet gedronken maar zou het liefste nu naar de winkel rennen en een fles kopen.

ik voel me leeg, vermoeid en zelfs down. Ik heb veel gehuild vandaag en overdag heb ik zelden zin in alcohol maar vanmiddag begon de drang al. Vandaar dat ik even van me afschrijf. Wie weet lucht het op.

Hoe gingen jullie om, de eerste maanden na het stoppen? Welke fases kwamen jullie tegen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-10-2020 om 20:58 zei bumperjim:

Die, onder andere :) 

Ik heb geleerd dat het gewoon voorbij gaat zonder dat je er wat mee moet met die downheid, dat er morgen weer een dag is.

"Soms is het even k" zoals dat hier vaak geprofeteerd wordt.

Sterkte!

Ja precies dit. De drang naar verdoven is er dus nog. Voel je je rot, hop, we gaan maar weer drinken want het gevoel moet gestopt worden.

Gisteren een betere dag wat ook nog eens mega productief bleek te zijn. Dan ben ik ontzettend blij dat ik de dag ervoor niets heb gedronken. Dank je voor je woorden weer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-10-2020 om 21:23 zei knakker:

Of je nou drinkt of niet meer drinkt, het leven zal altijd uit bestaan uit goede en slechte dagen. Maak je daarover zorgen noch illusies. Mensen die net gestopt zijn hebben echter nogal eens de wonderlijke neiging om alle slechte dagen te wijten aan het missen van de drank. Besef je echter bij al je drankzucht wel goed dat het nog een heel stuk rotter zou voelen als je nu wel zou gaan drinken.

Bij mij nam overigens het aantal goede dagen zienderogen toe na het stoppen. Maar het was geen directe promotie naar het Walhalla. Ook in het leven van een ezel komt nog steeds de sores langs. Gelukkig ook maar. Stel je voor dat je elke dag alleen maar vrolijk & blij zou zijn. Ik zou daar doodongelukkig van worden.

Die walhalla is idd nog niet echt ontstaan. Het is meer kleine dingen die het groot maken. Het wakker worden zonder kater. Meer focus. Genieten van een wandeling of de glimlach van je kind. 

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me nu meer wil richten op de kinderen. Het is alsof ik soms geleefd heb maar zij waren we bij en deed alles voor ze maar niet in het hier en nu. Snap je? Het is ook dat ik het gevoel heb dat ik tijd moet inhalen, terwijl dat dikke bullshit is. Want dat is onmogelijk. Er is een schuldgevoel wat er soms is. Moet ik mee dealen. 

Ze hebben altijd hun natje en droogje gehad. Liefde  en aandacht. Maar toch dat laatste, had meer gemogen. Door dat schuldgevoel ben ik soms kribbig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi gelukkig zonder. Wat is het walhalla? Een heerlijk gelukkig verblijf. Het hoogsthaalbare geluk. Eh..... Forget it. Leven is vallen en weer opstaan. 

Op 7-10-2020 om 06:48 zei gelukkigzonder:

Die walhalla is idd nog niet echt ontstaan. Het is meer kleine dingen die het groot maken. Het wakker worden zonder kater. Meer focus. Genieten van een wandeling of de glimlach van je kind. 

Precies dit is wat het leven mooi maakt, de kleine dingetjes. Dat schrijf je helemaal goed. 

Voorheen kon de fles je helpen die verrekte rot gevoelens te dempen, en nu moet je dat helemaal zelf doen. En dat is wat stoppen zo verrekte moeilijk maakt, omdat je je daar soms geen raad mee weet. Althans: dat was voor mij het geval.

Ik hoop dat je je schuldgevoel om kan zetten. Namelijk: van je verleden kun je leren. Das het mooie! Heel veel succes. 

bewerkt door maartje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...