Spring naar bijdragen

Vers lid


Deirdre

Aanbevolen berichten


Och Deirdre, ik mag morgen weer drinken als ik wil. Heb het mezelf nooit verboden, dat werkt averechts, beperkend en daardoor beangstigend.
Vanmorgen heb ik met mezelf afgesproken om in elk geval vandaag niet te drinken.
Dat doe ik nu al bijna tien jaar elke morgen. "Nooit meer" kan ik mezelf niet en nooit beloven, daarmee hou  ik mezelf voor het lapje. Ik ben alcoholist, weet je.

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yana:

Zover denk ik ook nog niet vooruit, "nooit meer" wil er bij mij nog niet in. Hoeft ook niet misschien?
Eerst nam ik me voor om 3 weken niet te drinken, toen bedacht ik dat 4 weken ook wel een goed idee was, toen was ik bijna bij een maand dus dat moest ook wel kunnen. Inmiddels ben ik 6 weken onderweg en heb ik bedacht dat ik voor 3 maanden ga. En daarna... kijk ik weer verder.

Merk jij voordelen aan het niet drinken? Ik heb een hele lijst, dat stimuleert me.

Ik dacht ineens dat 100 dagen een goed idee was. Maar blijkbaar schoot m’n brein daarvan in de paniekstand. Wat fijn dat jij zo veel voordelen kan opschrijven voor jezelf! Ik merk vooral dat ik in het weekend actiever ben (fijn!) en heel vroeg fris en fruitig wakker word (weet nog niet wat ik daarvan vind... :)) Wel heb ik gemerkt dat ik sociale evenementen prima kan handelen zonder drank - ik ben ook best lollig zonder alcoholische versnapering in de hand. Ik moet alleen zelf heel bewust zelf de rem eraf gooien - want daar heb ik nu geen hulp meer bij. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoel je dat je de rem van jezelf af moet gooien om los te komen, zeg maar? Interessant en een leuke ontdekking dat je dat kan.
Ik krijg de indruk dat ik nu meer plezier heb in gezelschap, misschien wel omdat ik meer in contact ben met mensen i.p.v. steeds bezig te zijn met waar ik zo snel mogelijk een volgend glas vandaan kan halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja @Deirdre, daar zijn wij nou goed in: onszelf voor de gek houden. Hoeveel jaren denk je al: ik moet echt minderen, laat ik het vanaf vandaag eens bij 1 of 2 glaasjes houden? We zullen hier allemaal moeten toegeven dat de rem kapot is en dat matigen en verslaving niet echt hand in hand gaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Deirdre:

Ik dacht ineens dat 100 dagen een goed idee was. Maar blijkbaar schoot m’n brein daarvan in de paniekstand. Wat fijn dat jij zo veel voordelen kan opschrijven voor jezelf! Ik merk vooral dat ik in het weekend actiever ben (fijn!) en heel vroeg fris en fruitig wakker word (weet nog niet wat ik daarvan vind... :)) Wel heb ik gemerkt dat ik sociale evenementen prima kan handelen zonder drank - ik ben ook best lollig zonder alcoholische versnapering in de hand. Ik moet alleen zelf heel bewust zelf de rem eraf gooien - want daar heb ik nu geen hulp meer bij. 

Je moet geen periode afspreken van 100 dagen of wat dan ook. Je gaat dan ofwel flippen en direct terugvallen, ofwel ernaar uitkijken en tzt alsnog terugvallen. 

Je moet eerst geen verslaafde meer zijn en je weet niet hoe lang dat gaat duren. Ernaar uitkijken dat je weer mag drinken is verslaafdengedrag. Iemand die niet verslaafd is weet helemaal niet of hij/zij komende vrijdagavond gaat drinken of niet. Een verslaafde daarentegen telt de uren af. 

Zie je t verschil? Eerst lekker flink lang droog staan tot je t allemaal niet zo desparate meer hoeft. Gewoon lekker overzichtelijk dag voor dag. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben daar nog steeds niet over uit. Wilde mezelf eerst 3 maanden resetten door niet te drinken en daarna af en toe een drankje. Inmiddels wil ik er ern half jaar van maken want het gevoel dat ik er nog niet klaar voor ben. Tja wanneer dan wel en wanneer ben je niet meer verslaafd? Denk dat als je enorm veel trek hebt in een wijntje, je het juist niet moet doen. Dan ga je ook door met drinken want 1 glas is niet genoeg. Maar als je er niet echt trek in hebt, waarom zou je dan eigenlijk? Voor de gezelligheid is zonde, dan wil je toch liever als je trek hebt maar dat kan dus niet. De circel is rond als je me nog kan volgen:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Nina:

Volgens mij eenmaal verslaafd altijd verslaafd. Ik leef niet in een droom ooit van mijn verslaving af te komen en 'gewoon ' te kunnen drinken. En tja wat is gewoon drinken dan ook ? 

Ja hoe lang is een chinees...

Ik ben zelf van de verslaving af in zoverre dat ik een normale relatie met alcohol kan hebben dwz af en toe wat drinken, zonder terug te vallen in de oude gewoonte. 

Dat wil niet zeggen dat ik nooit meer cravings heb op bepaalde momenten. Maar mijn drinkgedrag is het drinkgedrag van een niet-verslaafde. Ik zit gemiddeld ruim onder de helft van de WHO limiet volgens mn app. Er zit geen gewoonte meer in, geen vast patroon en ik ben er heel weinig meer mee bezig. 

Dat lukt veel mensen overigens niet. 3 dingen zijn nodig om het te laten lukken:

1 nooit AL te zeer verslaafd zijn geweest

2 goed inzicht in en werken aan de achterliggende redenen

3 steeds alert blijven dat je niet weer de fout ingaat

100% perfect clean wordt het niet, die illusie moet je niet nastreven anders ben je daar weer gefrustreerd over. Maar wie is er wel perfect ook van de niet-verslaafden :P Ik ben er niet krampachtig mee bezig iig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Rosee:

Ben daar nog steeds niet over uit. Wilde mezelf eerst 3 maanden resetten door niet te drinken en daarna af en toe een drankje. Inmiddels wil ik er ern half jaar van maken want het gevoel dat ik er nog niet klaar voor ben. Tja wanneer dan wel en wanneer ben je niet meer verslaafd? Denk dat als je enorm veel trek hebt in een wijntje, je het juist niet moet doen. Dan ga je ook door met drinken want 1 glas is niet genoeg. Maar als je er niet echt trek in hebt, waarom zou je dan eigenlijk? Voor de gezelligheid is zonde, dan wil je toch liever als je trek hebt maar dat kan dus niet. De circel is rond als je me nog kan volgen:blush:

Gewoon normale trek zoals je trek in thee kan hebben. 

Heel erg trek dwz craving is verdacht en moet je niet op ingaan. 

Ja het is best wel subtiel wat is gewoon en wat is craving en kan je jezelf weer prachtig mee voor de gek houden. Maar wie zichzelf voor de gek houdt is verslaafd en dus weer terug naar af in dat geval: de eerste niet nemen vandaag!! :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

bj je schrijft o.a. die 3 dingen die nodig zijn om het te laten lukken
alsof die een algemeen geldende waarheid zijn.
Maar voor mij gelden heel andere dingen.
Dus misschien kun je beter alleen namens jezelf spreken wat jij denkt dat jouw waarheid is.
Ik lees dat je nog cravings hebt en jezelf als niet langer als verslaafd beschouwt???
Ikzelf ken geen cravings sinds ik gestopt ben. Toch was ik nog lang afhankelijk en ben ook ik
nog steeds hier actief met alcohol gerelateerde dingen bezig. Wat is verslaafd en is het voor iedereen hetzelfde?
Ik denk het niet. Voor mezelf: ik beschouw mezelf als onmatig. Ik heb drank afgezworden, maar zal altijd momenten en periodes
hebben dat ik onmatig ben. Zo denk ik nu te weten. Voor zover mogelijk mag ik onmatig zijn met gezonde dingen. En soms
ook minder gezond bezig. Ik ben en blijf mens en zal nooit perfect zijn of dat zelfs nastreven. Voor mij werkt dit. Nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei lady jane:

bj je schrijft o.a. die 3 dingen die nodig zijn om het te laten lukken
alsof die een algemeen geldende waarheid zijn.
Maar voor mij gelden heel andere dingen.
Dus misschien kun je beter alleen namens jezelf spreken wat jij denkt dat jouw waarheid is.
Ik lees dat je nog cravings hebt en jezelf als niet langer als verslaafd beschouwt???
Ikzelf ken geen cravings sinds ik gestopt ben. Toch was ik nog lang afhankelijk en ben ook ik
nog steeds hier actief met alcohol gerelateerde dingen bezig. Wat is verslaafd en is het voor iedereen hetzelfde?
Ik denk het niet. Voor mezelf: ik beschouw mezelf als onmatig. Ik heb drank afgezworden, maar zal altijd momenten en periodes
hebben dat ik onmatig ben. Zo denk ik nu te weten. Voor zover mogelijk mag ik onmatig zijn met gezonde dingen. En soms
ook minder gezond bezig. Ik ben en blijf mens en zal nooit perfect zijn of dat zelfs nastreven. Voor mij werkt dit. Nu.

Ja natuurlijk, disclaimer, dit is mn eigen theorie gebaseerd op mn eigen observaties. Het is niet voor iedereen hetzelfde. Dat realiseren mensen zich toch hopelijk als ik dat soort dingen schrijf? (Of als ze een boek hierover lezen... ) Vandaar ook mijn laatste post net voordat jij antwoordde. :) 

We hebben hier wel vaker over geboomd LJ. Het is niet zwart/wit je bent verslaafd je bent niet verslaafd je bent voor altijd verslaafd of je kan er vanaf komen. Ben je verslaafd als je cravings hebt betekent dat dan dat je niet verslaafd bent als je een dag geen cravings hebt, kan dat dan een dag niet verslaafd en een andere dag wel? Enz enz maar het levert niet echt iets op :) 

Voor mezelf ben ik van het alcoholprobleem af (dwz een zeer bescheiden consumptie, zonder het woordje verslaafd er wel of niet aan te hangen) en is mijn relatie met alcohol genormaliseerd. Jij hebt daar twijfels over op basis (denk ik) van sommige inconsistenties in wat ik schrijf. Maar als we dat ff in het midden laten hier, want dit is niet mijn draadje. Overigens, ik wil helemaal geen reclame maken voor mijn aanpak. Misschien praat ik er al te veel over.

Het ging erom dat je denk ik geen periode met jezelf moet afspreken zo van dan mag ik weer drinken. Want het zit m in dat “weer”. Nee het wordt nooit “weer” hetzelfde. Zo lang die opwinding in je hoofd zit krijg je nooit een normale relatie met alcohol. 

Of dat laatste überhaupt mogelijk is daar zijn de geleerden het niet over eens zoals blijkt ;) 

 

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim ik blijf twijfelen of je die cravings af en toe hebt OMDAT je soms nog wat drinkt, hoe weinig ook. Zouden die niet verdwijnen als je nooit meer zou drinken? Ben je niet meer met alcohol bezig door zo nu en dan te drinken? ( dit is geen aanname hoor, maar een vraag. Weet dit oprecht niet.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei Rosee:

@bumperjim ik blijf twijfelen of je die cravings af en toe hebt OMDAT je soms nog wat drinkt, hoe weinig ook. Zouden die niet verdwijnen als je nooit meer zou drinken? Ben je niet meer met alcohol bezig door zo nu en dan te drinken? ( dit is geen aanname hoor, maar een vraag. Weet dit oprecht niet.)

Ik weet het ook niet :) 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim, Ik denk zelf dat cravings zeker extra in stand gehouden worden als er toch af en toe iets alcoholisch wordt genuttigd. Je houdt in je brein een ( verslavings-) systeem in stand.  Ik zeg niet dat er geen cravings meer zullen zijn als je helemaal niets meer drinkt ( ik heb dat zeer zeker af en toe in meer of mindere mate), wel dat je een systeem in stand houdt wat je liever kwijt wilt ( ik spreek voor mijzelf). Juist andere gewoonten op vooral de " drankmomenten", bij  bepaalde herinneringen, je favoriete terrasje etc etc...  helpen je brein zich te " resetten". 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim, Ik geloof overigens niet dat de verslaving weg is als je nog af en toe behoefte hebt te drinken. Anders zou het je niets uitmaken. En zou je domweg volledig van alcohol afblijven. ( mijn persoonlijke mening). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een activiteit op m’n draadje: leuk! Ik vind het fijn dat de stap naar “helemaal gestopt” naar “een normale relatie met alcohol” hier in ieder geval bespreekbaar is. ALS ik ooit weer iets drink, dan wil ik dat in elk geval niet uit het gevoel doen dat ik het nodig heb. Gisteren had ik een feestelijke première en dan klamp ik me altijd meteen vast aan een glas champagne, letterlijk m’n houvast. Nu stond ik ongemakkelijk, maar toch vrij relaxt te kijken naar al die mensen die in rap tempo pijpjes pils en glazen champagne achterover slaan. Dat ga ik net zo lang doen, tot ik er niet meer over na hoef te denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja het blijft een splijtzwam, de vraag of je ooit nog normaal een glas alcohol kan drinken, net als een “normaal iemand” (snif! :() of dat dat betekent dat je het nodig hebt en dus verslaafd bent gebleven. En dat je nooit meer terug kan in de tijd.

Voor mij is alles waar “nooit meer” en “voor altijd kapot” in zit volledig in strijd met mijn levensvisie. Gezond optimisme of ongezond irrealisme, the jury is out :) 

Waarop hij nog een thee inschonk ;) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei Deirdre:

Wat een activiteit op m’n draadje: leuk! Ik vind het fijn dat de stap naar “helemaal gestopt” naar “een normale relatie met alcohol” hier in ieder geval bespreekbaar is. ALS ik ooit weer iets drink, dan wil ik dat in elk geval niet uit het gevoel doen dat ik het nodig heb. Gisteren had ik een feestelijke première en dan klamp ik me altijd meteen vast aan een glas champagne, letterlijk m’n houvast. Nu stond ik ongemakkelijk, maar toch vrij relaxt te kijken naar al die mensen die in rap tempo pijpjes pils en glazen champagne achterover slaan. Dat ga ik net zo lang doen, tot ik er niet meer over na hoef te denken.

Ongemakkelijk maar toch vrij relaxt, dat is al een mooie stap die je gemaakt hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had het hier al vaker gelezen, maar als na bijna twee weken het nieuwtje eraf is, wordt het wel lastig hoor! Juist op “gewone” momenten: ik kon altijd zo uitkijken naar m’n eerste weekenddrankje op vrijdag... Voor andere echte “drankmomenten” voel ik me nog wel goed gewapend. Zaterdagmiddag een reünie met collega’s van m’n eerste baan. (Daar namen we elke dag om 16:30 een koffiebekertje met wijn) en ‘s avonds een boel mannen en bier over de vloer die zich rondom de tv gaan verzamelen om voetbal te kijken. Dat wordt een lange dag, maar de mindset is goed.

Wel even mezelf bij de les houden door hier te rapporteren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...