Spring naar bijdragen

Herstel van lichaam na stoppen


AlJo

Aanbevolen berichten

gefeliciteerd!
terecht of niet, de piekers erover zijn jammer,
je kunt een check-up laten doen voor rust.
En het lichaam herstelt meestal goed, zelfs
de hersens las ik laatst.
De geest daar heb je zelf ook invloed op, dus
als je daaraan twijfelt zou ik er wat coaching
bij zoeken. Maar als je verder tevreden bent,
dan op naar de 2 jaar, voorlopig!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-2-2020 om 22:02 zei Tomorow:

Hey, ik ben nu anderhalf jaar nuchter en ben e trots op maar ik pieker toch enorm over de schade die ik mezelf (lees hersenen) heb aangedaan. Is dit terecht? 

Groetjes 

Of dat terecht is weet ik niet. Heb je ook (lichamelijke) klachten?

Ik pieker zelf ook over mogelijke hersenschade, omdat ik allerlei lichamelijke klachten heb.
Ontwenningsverschijnselen en/of hersenschade / neuropathie? Dat is op dit moment nog steeds onduidelijk voor mij.
Sinds vorige week ben ik (weer) met de alcohol gestopt. Voor de vierde of vijfde keer.
Nu met behulp van diazepam met een afbouwschema in 9 dagen, zeer kort dus.
Omdat ik zowel alcohol dronk als jarenlang een benzo weet ik niet waar mijn klachten vandaan komen.
Ik heb eerder de diazepam afgebouwd en ben door blijven drinken. Zelfs de diazepam compenseren met meer alcohol.
A.s. maandag slik ik mijn laatste diazepam tablet.

Als het mij lukt om de alcohol en de diazepam te laten staan weet ik pas over enkele weken / maanden of mijn klachten verdwijnen.
Na de eerste dag zonder alcohol voelde ik mij al veel fitter, doe geen dutjes overdag meer.
Ik slaap ook goed, overdag ben ik actiever en 's avonds moe,.
Maar dat goed slapen kan ook door de diazepam komen.

Vorig jaar heeft mijn huisarts wat neurologische testjes gedaan: over een rechte lijn lopen, met je wijsvinger naar je neus gaan, voetzolen prikken met een oorsmeer staafje (scherp en zacht), dat soort testjes. Niets aan de hand.

Misschien ook iets voor jou @Tomorrow
 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 7-2-2020 om 11:45 zei Roberto:

Of dat terecht is weet ik niet. Heb je ook (lichamelijke) klachten?

Ik pieker zelf ook over mogelijke hersenschade, omdat ik allerlei lichamelijke klachten heb.
Ontwenningsverschijnselen en/of hersenschade / neuropathie? Dat is op dit moment nog steeds onduidelijk voor mij.
Sinds vorige week ben ik (weer) met de alcohol gestopt. Voor de vierde of vijfde keer.
Nu met behulp van diazepam met een afbouwschema in 9 dagen, zeer kort dus.
Omdat ik zowel alcohol dronk als jarenlang een benzo weet ik niet waar mijn klachten vandaan komen.
Ik heb eerder de diazepam afgebouwd en ben door blijven drinken. Zelfs de diazepam compenseren met meer alcohol.
A.s. maandag slik ik mijn laatste diazepam tablet.

Als het mij lukt om de alcohol en de diazepam te laten staan weet ik pas over enkele weken / maanden of mijn klachten verdwijnen.
Na de eerste dag zonder alcohol voelde ik mij al veel fitter, doe geen dutjes overdag meer.
Ik slaap ook goed, overdag ben ik actiever en 's avonds moe,.
Maar dat goed slapen kan ook door de diazepam komen.

Vorig jaar heeft mijn huisarts wat neurologische testjes gedaan: over een rechte lijn lopen, met je wijsvinger naar je neus gaan, voetzolen prikken met een oorsmeer staafje (scherp en zacht), dat soort testjes. Niets aan de hand.

Misschien ook iets voor jou @Tomorrow
 

Piekeren over lichamelijke schade ken ik ook,de tijd moet nog leren of iets hersteld.Het stoppen met slaapmiddelen heeft wel effect gehad,ben afgevallen en beweeg wel makkelijker, slaapapneu is vrijwel verdwenen,kijk naar de kleine veranderingen misschien kunnen ze je een beetje oppeppen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Vandaag een hele week + 1 dag niet gedronken. Als ik over het forum heen lees ben ik geen uitschieter qua alcohol gebruik, omdat ik over het algemeen niet dagelijks drink. Wel een dag of 4/5 in de week met behoorlijke hoeveelheden.

Ondanks dat ben ik wel sportief en heb ik een behoorlijk goede fysieke conditie. De afgelopen maanden heb ik er echter behoorlijk met de pet naar gegooid, maar dat is vrijwel elk jaar tijden de zomer. Bij mooi weer begint het redelijk te knetteren in mijn hersens.

Maar ben dus vorige week gestopt met drinken. Ik heb de hele week als een beer geslapen. Meestal 10 uur achter elkaar of iets langer. Dat kon omdat ik vorige week pas in de middag hoefde te beginnen op mijn werk. Sinds gisteren slaap ik weer de 'normale' 8 uur en voel me inmiddels weer als herboren. Heerlijk gevoel is dat.

Ik heb nu wel dat ik heel vast slaap en heel realistisch droom. Ik heb ook elke nacht gedroomd dat ik zin heb om te drinken en dat ik in de supermarkt op het punt sta om alcohol te kopen. Heel vreemd. Kun je zien hoe diep dat in je systeem zit. Als ik wakker word ebt dat gevoel weer weg, want het is best makkelijk gegaan deze week. Daar moet ik wel eerlijk bij vermelden dat het bij mij meestal na 1 week droogstaan erger begint te jeuken.

 

Ben deze week tevens 5 X naar de sportschool geweest, en dat heeft ook zeker meegeholpen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag,

De uitgebreide beschrijving maakt veel duidelijk over de schade die we onszelf aandoen. Toch herken ik de heftige fysieke en psychische reacties niet. Ik lust hem wel, drink periodes bewust niet maar tijdens vakanties, weekenden ect drink ik graag en stevig Duvels Triples en wijn.

 

Eigenlijk heb ik als ik drink lichamelijk totaal geen klachten. Uiteraard kan ik mijn lever niet zien maar ik sport, studeer functioneer prima. Toch maakt je verhaal duidelijk wat ik mezelf eigenlijk aandoe. Ik stop nu weer voor de rest van het jaar. Daarna zal ik wel weer wat drinken totdat ik besluit dat het weer genoeg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb veel aan dit artikel ( herstel van lichaam na stoppen alcohol ) gehad toen ik een half jaar geleden stopte met alcohol. Vanwege gezondheidsproblemen  wilde ik gezonder eten/drinken en ook afvallen.

Ik heb sindsdien niets meer gedronken en ben erg gaan letten op goede producten. Alle informatie hierover heb ik via het internet opgezocht en o.a. dit artikel gaf me veel inzicht.

Ben inmiddels 15 kg. afgevallen en i.d.d. ik heb veel meer energie en zie er beter uit. 

Bedankt! PAM-67 jaar

bewerkt door POM
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
Op 13-4-2018 om 17:46 zei AlJo:

Na 1 maand: zul je ook echt beginnen te zien dat je huid mooier wordt. Goed nieuws voor de lever. Het vet in je lever neemt af met 15% en zal dus je buikvet kunnen afnemen

Deze snap ik niet helemaal Het vet in je lever zal met 15% afnemen. Is dat de hoeveelheid vet die ontstaan is door (teveel) alcohol? Neemt dit vet nog meer af als je nog langer niet drinkt? Welk vetpercentage heeft een gezonde lever? Kortom, wat zegt dit percentage precies?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-2-2020 om 22:02 zei Tomorow:

Hey, ik ben nu anderhalf jaar nuchter en ben e trots op maar ik pieker toch enorm over de schade die ik mezelf (lees hersenen) heb aangedaan. Is dit terecht? 

Groetjes 

In het begin wordt normaal befact gegeven voor de hersenen, het is een soort vitamine die de hersenen helpt te herstellen na overmatig drinken, of drugs.  Best vanaf eens je bloed laten onderzoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
4 uur geleden zei Mariann:

Ik hoop dat het ook invloed heeft op je darmen als je stopt. Ik heb sinds de zomer buikklachten, na 7 weken minderen en nu 1 week niets kan ik er nog niet veel over zeggen. Wel heb ik er meer last van als ik veel drink.

Mijn ervaring is dat die maag- en darmklachten verdwijnen als sneeuw door de zon als je stopt met alcohol.
En daardoor (beter) gaat eten.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
Op 13-4-2018 om 17:46 zei AlJo:

Nadat ik gestopt was met drinken ging ik er ook veel over lezen. Met name over ontwenningsverschijnselen, hoe om te gaan met trek en schade die alcohol aan het lichaam kan aanbrengen. Maar gelukkig is het lichaam een hele efficiënte "fabriek" die ook heel goed kan herstellen, mits er geen onherstelbare schade is aangericht. Voor mezelf miste ik een lijstje met positief herstel van het lichaam als extra houvast ( ben nu eenmaal een feitjes en lijstjes mens) Vandaar dat ik hier plaats wat ik ben tegen gekomen. Wellicht dat de lijst nog aangevuld kan worden.

Na 24 uur: Het meest directe effect van alcohol dat je als eerste voelt is waarschijnlijk de kater. Dit komt o.a. omdat je lichaam aan het "opschonen" is. Ook zal je bloedsuikerspiegel langzaam weer stabieler worden. 

Na 48 tot 72 uur: gaat je lichaam detoxen. Het allerergste is voorbij. Ontwenningsverschijnselen kunnen langer aanhouden. Met name vermoeidheid is een klacht die langer kan blijven.

Na 72 uur: Veel hersencellen gaan regenereren. Angst, nervositeit en misselijkheid kunnen sterk zijn in deze periode.

Na 1 week: je slaapritme wordt behoorlijk in de war geschopt door alcohol. Je denkt misschien dat je er lekker door kunt slapen, maar eigenlijk is dat meer knock-out gaan. Vaak wordt je midden in de nacht wel een paar keer wakker waardoor je geen goede nachtrust hebt. Goed nieuws als je 7 dagen niets hebt gedronken. Je slaapritme begint na 7 dagen beter te worden.

Na 2 weken: last van maagzuren? Grote kans dat dit door alcohol komt. Als je 2 weken gestopt bent met drinken zullen de klachten afnemen. Daarnaast wordt je huid gezonder, begin je ook af te vallen en verbetert de spijsvertering zich.

Na 3 weken: nieuwe neuronen beginnen zich te ontwikkelen en ondersteunen je cognitieve functies. Als je veel drinkt stijgt je bloeddruk. Na 3 tot 4 weken zonder alcohol zal die hoge bloeddruk weer wat minder worden. 

Na 1 maand: zul je ook echt beginnen te zien dat je huid mooier wordt. Goed nieuws voor de lever. Het vet in je lever neemt af met 15% en zal dus je buikvet kunnen afnemen, als je de drank tenminste niet hebt vervangen door snoepen en snaaien. De witte en grijze stof in je hersenen begint in grootte toe te nemen.

Na 2 maand: veel studies hebben aangetoond dat de cognitieve functies na 2 maanden geen alcohol weer terug naar normaal gaan.

Na 3 maand: je mentale gezondheid heeft zich na 3 maanden zonder alcohol weer hersteld. Gevoelens van depressie en angst, die te maken hebben met stoppen met drinken, zijn zo goed als voorbij. Helaas geldt dat niet voor depressies die hier los van staan. Door veel drank worden je bloedcellen groter en dat maakt je moe. Het kost je bloedcellen nl meer zuurstof om door het lichaam te gaan. Maar na 3 maanden zullen deze bloedcellen zich vernieuwen waardoor je een stuk meer energie overhoudt en je fitter voelt.

Na 1 jaar: dan kun je gemiddeld 6 kilo aan buikvet kwijt zijn. De kans op mond, lever en borstkanker is sterk verminderd. En je portemonnee? Uitgaande van 2 kratjes bier in de week ruim €1600 bespaard.

 

Ik gooi dit even weer omhoog voor alle nieuwelingen, dit heeft mij enorm geholpen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ja ik heb die drang ook, ik heb het ook toegelaten omdat het hielp. Nu probeer ik er weer vanaf te komen na meer dan een jaar gestopt te zijn, is nog niet gemakkelijk. Ik schreef ook eerder over darmklachten, die zijn uiteindelijk wel verdwenen, waarschijnlijk wat ontstoken door de drank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...