Spring naar bijdragen

Woensdag 11 april 2018


Gast

Aanbevolen berichten

22 minuten geleden zei Kohtje:

Ik heb vanmorgen drie kwartier besteed aan het overschrijven van anderhalve bladzijde van een voor mij leerzaam boek.
Op het eerste gezicht misschien een nutteloze bezigheid, want dat boek lezen gaat zeker sneller dan het overschrijven.
Maar ik zie wel degelijk de voordelen.
Door het woord voor woord over te schrijven dringt het voor mij lekker langzaam tot me door, heb ik ook tijd om tijdens het schrijven
wat te mijmeren over wat ik lees/overschrijf.
Ik verbeter er mijn handschrift mee (heb er speciaal een nieuwe vulpen voor aangeschaft).
Het is voor mij een vorm van mediteren, m'n emoties en gedachten kanaliseren tot die ene kleine bezigheid.
Geen muziek aan, heerlijk stil. En de lucht van papier en inkt... 

Jaaa, dat was ik nog helemaal vergeten: ik schrijf. Ook met een goede vulpen op goed papier, wat een luxe.
Ik schrijf niet alleen aan de stappen, maar onder andere ook een dagboek. Zelfreflectief.
Wat jij ervaart, Kohtje, kan ik helemaal onderschrijven. Als alcoholist/verslaafde kan ik in mijn hoofd beter goochelen dan welke Hans dan ook. Da goochel ik het precies die kant uit die dan wenselijk is. Momenten later kan dat makkelijk weer anders zijn.

Schrijven beklijft voor mij. Het staat er gewoon. Tussen de impuls in mijn hoofd en het bewegen van de pen over het papier gebeurt er iets wat inderdaad lijkt op zorgvuldig waarnemen, beetje als Mindfulness. Ik heb en neem de tijd om de bewoordingen te kiezen, zodat het zo dicht mogelijk bij mijn gevoel komt. En dat is precies waarom het zo goed is voor mij. Mijn gevoelsleven heeft door het decennialang misbruik een stevige knauw gekregen en zwaar achterstand opgelopen. Om eerlijk te zijn, vind ik dat het zwaarste stuk van mijn herstel. Maar ook een heel waardevol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei NickyLJ80:

Ik dacht dat ik de enige was die (delen van) teksten uit interessante boeken overschreef. Ik heb precies hetzelfde Kotje, komt beter "binnen" dan. Leuk om te lezen dat iemand anders dat ook heeft. Maar euh...hier dan wel met zo'n goedkope balpen:lol:

Voor een paar tientjes zou je eens een vulpen kunnen proberen, zo een met patronen levert geen geklieder op. Een wereld va verschil voor mij. Het schrijft zoveel gemakkelijker en lichter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom was het ook zo'n belangrijk onderdeel in de kliniek, het dagboek schrijven. Elke ochtend lazen we dan aan elkaar voor wat
we de vorige dag ervaren hadden. Al schrijvend ga je, zogezegd, op loopsnelheid door je bovenkamer.
Het viel me op dat het voorlezen 's morgens soms moeilijker was dan het schrijven. Schrijvend kwam ik inderdaad vaak zó dicht bij mezelf
dat ik het de volgende dag bijna genant vond om het voor te lezen. En daar was ik niet de enige in..
Goede manier van zelfreflectie, dat (dagboek)schrijven. Rustgevend ook..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ow...mooi over dat schrijven.

Ik heb er lang een weerstand op gehad..schrijven...ofwel...daar viel iets te onderzoeken. En nu schrijf ik 'morningpages'...elke ochtend drie pagina's gedachtenloos schrijven...het lukt niet elke ochtend, maar als ik het niet doe, mis ik iets. Het helpt mij in mijn ADB proces. Het houdt me bij mezelf. Het zorgt dat ik de dag in een andere staat begin. Boeken overschrijven doe ik niet, wel maak ik graag aantekeningen van dingen die ik lees en wil onthouden. En in mijn tas zit altijd een schriftje, waarin ik aantekeningen maak. Ook met vulpen...heerlijk...niet handig in handtas...maar wel het fijnste..of een zacht potlood.

En wat ik verder doe om deze dag nuchter door te komen is gezonde afstand nemen van dat wat bij een ander hoort...en dat betekent heel concreet op sommige zaken hier niet reageren, oefenen ze daar te laten waar ze horen. Wat is van mij en mag/moet ik daar wat mee? Vroegah vond ik overal wat van en kwam alles 'pats' binnen. Ik merk dat mijn oefening hier nu kunst baart :) 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi mensen...over dat schrijven...ik krabbel met een noodgang ook elke dag wat in een schriftje...gewoon de feitelijke dingen van die dag. Het is zo slordig dat ik het zelf amper lezen kan...ik denk dat ik ook een mooie vulpen met een nieuw schriftje ga kopen, ik heb tijd genoeg om het te doen.:)

Mijn oudere zus komt zo op visite, ik heb een lekkere aardbeientaartje gehaald. Ze weet nog niet dat ik al een tijdje gestopt ben met drinken. Ik denk dat ze er heel blij mee zal zijn...en anders wel met de taart!:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schrijf veel te weinig eigenlijk, terwijl het zo fijn kan zijn. Toch misschien maar eens een vulpen en schriftje met kaft aanschaffen. Dan kan het "in stijl", misschien trekt het dan meer:lol:

En wéér iemand die over taart begint...dus nu wil ik ook taart. Of eigenlijk zo'n hazelnootschuimgebakje.

Gezellige middag kunsie, benieuwd wat je zus er van vindt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Quinn:

Goedemiddag @Jannigje

Ha @Quinn, ik ben blij dat je er weer bent :rose:

1 uur geleden zei Lars:

Hallo lieve @Jannigje :heart:

Lieve @Lars, dank je! :heart: . Gefeliciteerd met je vijf maanden. Ik heb het gisteren wel gelezen, maar ben een beetje schuw de laatste dagen. Ik kan geen leuk  plaatsen, dus krijg je :rose::rose::rose::rose::rose:  van me. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand zei me ooit dat het goed voor mij zou zijn om te gaan schrijven, afijn, ik deed een poging. Boodschappenlijstjes werden het, droge feiten, geen succes. IK stopte tot ik op een gegeven moment zomaar opnieuw begon en toen vloeide de pen opeens rijkelijk.  Veel van wat ik in schriften heb geschreven heb ik verbrand, ik wilde niet dat iemand anders het ooit zou lezen. Nu schrijf ik op de pc, niet regelmatig, het wisselt.

wat ik merk is dat het me vooral helpt als ik me onrustig voel, met zo’n gevoel alsof er iets dreigt wat ik niet bergrijp of kan vatten. Dan begin ik maar gewoon en tot mijn verrassing kan ik dan uitkomen bij gevoelens en gedachten die ik vooraf niet had kunnen bedenken. En soms schrijf ik ook om dingen niet te vergeten.

Mooi onderwerp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, ik ben gestopt met teruglezen. Even in 1 woord: KLEUTERKLAS

Kap er gewoon mee, what's done is done en nou verder! :angry:

Pffff moest ik even kwijt

Verder wel lekker gewerkt ondanks mijn beroerde start wel wat eerder naar huis gegaan. Nu al spijt gezien het welles/nietus spelletje  hier

Het is heerlijk weer ik ga zo wandelen met mijn sponsor:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...