Spring naar bijdragen

Just do it!


Lieselotje

Aanbevolen berichten

Wat ben ik het "zat" om zo afhankelijk te zijn lichamelijk en psychisch aan drank. 

Nu sinds een jaar of 3 4 drink ik elke dag, soms ben ik het weer eens moe en bespreek ik me bemoedigend toe, maar dan begint het trillen na enkele uren en een wijntje lost het weer op. Vast heel herkenbaar voor velen! 

 

Afgelopen jaar in een burn out terechtgekomen, relatie verbroken en mijn eigen bedrijf verlaten, nu zit ik thuis en merk ik steeds meer en steeds meer dat drank mijn leven beinvloed. Zelfs op vakantie was ik lichamelijk niet altijd in staat om activiteiten uit te oefenen omdat ik mijn lichaam aan het vergiftigen was. Afspraken die ik cancel ivm een soort van kater of omdat ik dan niet kan drinken. Beheersd mijn leven! 

 

Vannacht was ik het zat, ik werd wakker misselijk omdat mijn laatste borrel in de middag was en voelde zoveel schaamte en teleurstelling. Ik heb mijn hele lieve partner wakker gemaakt en alles opgebiegd. Want ik denk dat jullie dit ook wel herkennen, drinken kan heel goed stiekem, zeker als je eigenlijk vrijwel alles wel "lust" en in mijn geval al maanden maar enkele uren per week (vanuit huis) werkt. Natuurlijk gaf mijn partner wel eens aan van doe is even wat minder, maar dan ging er weer een wijntje in en was ik weer in orde. Maar kom op zeg, ik ben 34 wil gaan trouwen en proberen zwanger te worden, dus denk aan de toekomst! Just do it! 

 

Kortom DAG 1 (16 uur nuchter)! Ik zit op de bank met de laptop op schoot te zweten. Geen eetlust maar voel me sterk om door te zetten. Mijn beste vriendin en moeder ingelicht deze ochtend voor steun. Mijn partner is er ook absoluut voor me en me dus ingeschreven op het forum. Vanochtend al heel wat uurtjes verhalen gelezen van jullie en ik hoop dat ik hier de steun kan krijgen maar ook kan bieden.

 

Ik heb enkele vraagjes: Welk topic helpt me het beste om niet terug te vallen? Is er een goede app die ook nog kan begeleiden hierin?

 

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Liefs Lieselotje. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Lieselotje, dat zijn alvast een paar goede stappen! Steun bij de hand en dit forum voor herkenning en ervaringsdeskundigen er bij. Heb je overwogen om je huisarts in te schakelen? Op dit subforum http://forum.verslavingdebaas.nl/forum/9-ditjes-datjes-dagdraad/ wordt elke dag een nieuw topic met de datum van de dag geopend, een virtueel koffiehuis, zeg maar. Als het moeilijk wordt, log in en schrijf erover, het helpt. Succes met deze eerste dag. Elke dag heeft genoeg aan zichzelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Lieselotje !

 

Je hebt al een paar goede stappen ondernomen zeg !

Wat ontzettend fijn, dat je partner er voor je is (dat geluk had ik niet)

Dat is zoveel waard !

Ik kan je aanraden om heel veel water te drinken vandaag, om de ontgifting wat sneller te laten verlopen.

Wens je heel veel geluk en sterkte, en wat Quinn ook al zei; de virtuele huiskamer, zit onder de rubriek ditjes en datjes, onder het kopje; woe. 25 januari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Quinn, dank je voor je reactie ik heb een berichtje geplaatst voor uitleg in dagdraad. 

 

Huisarts, nee die drempel is te hoog voor me! Teveel schaamte :-( Ik weet dat ze het wel vaker meemaken natuurlijk en vast begripvol zijn, maar ik hoop het te kunnen met hulp van mijn partner, vriendin en op zijn tijd ook familie. Erkenning is stap 1 nu op naar stap 2 nuchter blijven. Ik zie wel op tegen het afkicken. Hoe heb jij dit ervaren? 

 

Hi Rapilos, dank je voor de tip ik heb al 1,5 liter ranja gedronken en een cup a soup. Begin nu toch langszaam een beetje trek te krijgen dus zo maar eens een boterham eten. Ik heb daar inderdaad geluk mee, na een relatie die minder goede invloed op me had heb ik nu een hele lieve zorgzame verloofde EN die rookt niet en drinkt amper... Dat motiveert me ook enorm om aan onze toekomst te gaan werken. 

Waar haalde jij je steun vandaan? 

bewerkt door Lieselotje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van harte welkom Lieselotje! :D Wat goed dat je hulp hebt ingeschakeld!!

Dat afkicken is verrot ja! Heb weleens zo hard getrild dat soep  met een lepel eten echt niet mogelijk was XD
Heel veel sterkte deze dag! Hou je maar rustig en probeer inderdaad genoeg water te drinken en gezond te eten

Nogmaals van harte welkom, hoop dat je je snel beter voelt!

 

Groetjes, Vasja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb toen een on-line programma gevolgd bij b.rijder Lieselotje

Dat was in 2008

Moest steeds wat opdrachtjes maken en kreeg dan antwoord van een begeleider, die mij ook daarin steunde

Ben toen 4 jaar droog gebleven.

Daarna weer behoorlijk aan het jo-jo en gegaan

Soms maanden, weken niet, dan weer een tijdje wel

Maar dronk gelukkig, niet zoveel, dat ik er de andere dag van ging trillen.

Nu weer zonder alcohol vanaf 1 januari

Bevalt prima moet ik zeggen, en heb mezelf nu ook op het jaarpact gezet hier ,als stok achter de deur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lieselotje, Welkom! Je kan hier enorm veel steun vinden door het lezen van andermans verhalen. In elk geval dat geldt voor mij zo. Zelf ben ik ook pas actief op dit forum maar het helpt mij echt. Wat fijn dat je partner je bijstaat. helaas is dat bij mij op dit moment niet zo maar ik ga mijn uiterste best doen dat vertrouwen te winnen. Je kan het ook! Trouwen, proberen zwanger te raken wat een mooie toekomst voor je! Die moet je niet willen vergooien door die achterlijke drank! Ik ben de hele dag aan de thee en spa rood. Geeft je een heerlijk "reiningend" gevoel! succes, je kan het! En mocht je er even door heen zitten moet je gewoon het forum bezoek, er is altijd wel iemand die je een hart onder de riem wil steken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb meerdere pogingen ondernomen. Dit keer viel het afkicken fysiek wat mee. Ben opgenomen (nu nog) dus begeleiding te over. Trillen, beroerd, hoofdpijnen, maar geen wanen of delirium. Echt afgekickt vind ik mezelf overigens beslist niet, al is de fysieke behoefte er nu niet meer.

Hulp zoeken is altijd goed, als je het hiermee redden kunt, perfect. Maar houd de opties in je hoofd voor als het moeilijker wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier. Heel goed dat je besloten hebt om met de alcohol te stoppen.

Je vraagt om wat tips dus probeer ik in die richting wat op te schrijven, maar het is ook nogal verschillend van persoon tot persoon. 

 

Bij andere verhalen op dit forum kun je lezen wat je de eerste tijd zou kunnen verwachten. Reken er op dat je je de eerste paar weken extra moe kunt voelen omdat je lichaam energie nodig heeft om zich te herstellen. Bij de een duurt dat langer dan bij de ander. Hetzelfde geldt voor moeite hebben om in slaap te komen. Maar als je eenmaal weer een normaal dag/nachtritme krijgt zul je merken dat je slaap kwalitatief veel beter wordt dan toen je nog dronk. Op wat langere termijn zul je je waarschijnlijk dus veel fitter gaan voelen.

 

De trek naar een drankje (ook wel "craving" genoemd) kan hevig zijn, maar het komt meestal in vlagen en gaat dus ook weer over. Het is goed om een tijdje voor je zelf te noteren wanneer dat gebeurt, wat je op zo'n moment doet of gedaan hebt en hoe lang de ergste trek eigenlijk aanhoudt. Je krijgt dan waarschijnlijk vaste patronen te zien zodat je het in de toekomst kunt voorspellen en er maatregelen tegen kunt nemen. Het zal je ook opvallen dat het meestal na een minuut of 20 weer verdwijnt en je kunt het dus voorbij laten gaan terwijl je even wat anders gaat doen of het gewoon uitzitten. 

 

Op dit forum staat bij "Tips en Adviezen" een topic 

Presentatie: verslaving, valkuilen en behandeling

Je vind daar een link naar een presentatie van Dr. Els Noorlander met uitleg over verslavingsmechanismen die ik je zeker win aanraden eens te volgen. 

 

Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Vasja, pfff dat wordt de eerste dagen dus geen soep eten! Toen ik in Mei afgelopen jaar door de anti-deprresiva voor de burn out niet heb mogen drinken had ik dat ook, maar dat was dus ook nog in combinatie met medicijnen en anti-depressiva is ook troep wat betreffende bijwerkingen, gelukkig ben ik hier al een hele tijd weer vanaf.

 

@Rapilos, wat goed dat je de strijd weer opnieuw aan bent gegaan! Al 25 dagen droog. Het begin is weer gemaakt.

 

@Wanhoopje ik achtervol je dus vooral je best doen zodat dit ook zo blijft! Klopt en voor die toekomst met mijn partner wil ik er voorgaan en hier ben ik ook heel dankbaar voor, anders lag ik waarschijnlijk nu alweer in de goot als hij niet elke avond thuis zou komen. Hopelijk veranderd bij jou de situatie met je partner, steun is toch nodig in deze moeilijke tijd.

 

@Quinn, tja of ik het hier mee kan redden, ik hoop het en anders zal ik me bij je melden voor advies. Hoelang ben je al opgenomen? Ik zal je verhaal anders eens gaan lezen zometeen.

 

@Bob, dank je voor je tips. Ik was het filmpje vanochtend van Dr. Els Noorlander al tegengekomen op het forum. Ik hoop dat ik over enkele dagen / weken weer slaap als een roosje en fit wakker wordt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook hier op je eigen draad nog welkom liselotje. Ik ben na mijn laatste keer stoppen erg ziek geweest van de afkick. Hartkloppingen, zweten, trillen, alles deed zeer. Voelde als een griep in het kwadraat zeg maar. Huisarts was achteraf wel boos dat ik dat zo op deze manier had gedaan. Hij had liever detox gezien in een kliniek aangezien hij het nogal risicovol vond. Maar het is goed gegaan. Ik ben er nog.

Jij veel succes! Kom veel lezen en typen hier! Iedere dag is er 1!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen lieve mensjes.

Dag 2! Ik lig nog lekker even te lezen in bedje naar jullie verhalen.

Nacht en avond goed doorgekomen. Had wel hoofdpijn maar wilde niet nog een paracetamol pakken omdat ik er al 2 gedurende de dag had genomen en hiervoor gewaarschuwd werd

bewerkt door Lieselotje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lieselotje, ik volg jou ook :-) Goed dat je de tweede dag goed begint. En dat je toch heerlijk 7 uurtjes hebt geslapen. Zelf neem ik voor het slapen een Valeriaan teblet in. Deze zijn volledig onschuldig en geven net een beetje meer rust. Ik lig dan niet de hele tijd te piekeren en val redelijk snel in slaap. Je droomt er wel wat heftiger door maar je wordt een stuk uitgeruster wakker, misschien ook eens proberen. Je kan ze gewoon bij de Hema of Kruitvat kopen voor ongeveer 4 euro.
Vandaag ook weer volhouden he, je kan het!! We zullen iedereen (en vooral ons zelf) eens laten zien hoe sterk we zijn en dat we dit gevecht gaan winnen!! (zeg ik nu heel stoer...)
Succes en ga ervoor!! x

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook het idee dat nachtelijk zweten een van de meest voorkomende afkickverschijningen is. Voor de rest gaat het eigenlijk best prima, al heb ik nog steeds een lichte suis en wat hoofdpijn.

 

@Wanhoopje ik heb Melatonine en HTP-5. Gisteren HTP-5 ingenomen, het mag ook beide, maar was aardig moe dus dacht laat het eventjes hierbij.

 

Op naar de keuken, nasi met sugarsnaps, paprika en bosui en gemarineerde kip. Jam! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lieselotje, top dag 3 in de planning. Je gaat leuke dingen met je partner dus jij gaat die dag gewoon goed doorkomen!
Ik ben ook aan de 5-htp! Goed spul is dat :-) Ik heb wel de drang om het glas ook vaker half leeg dan half vol te zien dus daarom nam ik die al, ik heb wel het idee dat ze helpen.

Zet hem op vandaag, stel jezelf, je partner en mij niet teleur!! Succes je kan het! Liefs :sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lieslotje, 
Ik had je al op het draadje van Wanhoopje voorbij zien komen maar ook ik heet je van harte welkom op het forum. Stoppen met drinken is niet moeilijk. Het volhouden, veranderen van je levenspatronen is des te moeilijker. Ik trek vaak verhalen van Frommers uit elkaar en geef er mijn mening over. Dat doe ik dan natuurlijk ook bij jou  :blush: 
Veel zal je misschien bekend voorkomen omdat ik dat vaak ook typ bij anderen die hier nieuw zijn.  Zelf heb ik een blogje bijgehouden over mijn ervaringen met alcohol en hoe het met mij gaat na het stoppen.

 

 

Wat ben ik het "zat" om zo afhankelijk te zijn lichamelijk en psychisch aan drank. 

Nu sinds een jaar of 3 4 drink ik elke dag, soms ben ik het weer eens moe en bespreek ik me bemoedigend toe, maar dan begint het trillen na enkele uren en een wijntje lost het weer op. Vast heel herkenbaar voor velen! 

  • Herkenbaar. Ik was dronk niet elke dag bewust maar welk elke dag onbewust. Biertje na een vergadering, biertje na het werk en in het weekend helemaal los. 

 

 

Afgelopen jaar in een burn out terechtgekomen, relatie verbroken en mijn eigen bedrijf verlaten, nu zit ik thuis en merk ik steeds meer en steeds meer dat drank mijn leven beinvloed. Zelfs op vakantie was ik lichamelijk niet altijd in staat om activiteiten uit te oefenen omdat ik mijn lichaam aan het vergiftigen was. Afspraken die ik cancel ivm een soort van kater of omdat ik dan niet kan drinken. Beheersd mijn leven! 

  • Zelfde gehad. Blijkbaar volgen vele het hetzelfde patroon, wat dat betreft is alcoholmisbruik erg voorspelbaar. Je komt in een neerwaartse spiraal en maakt alles langzaam kapot. 
  • Drank beheerste mijn hele leven. Ik had het zelf niet door maar al mijn problemen kan ik herleiden naar het overmatig drinken. Zelfs mijn burnout. 
  • Afspraken niet nakomen, ziek zijn, een van de vele redenen om te stoppen met drinken. Mijn redenen om te stoppen lees je hier

 

 Want ik denk dat jullie dit ook wel herkennen, drinken kan heel goed stiekem, zeker als je eigenlijk vrijwel alles wel "lust" en in mijn geval al maanden maar enkele uren per week (vanuit huis) werkt. Natuurlijk gaf mijn partner wel eens aan van doe is even wat minder, maar dan ging er weer een wijntje in en was ik weer in orde. Maar kom op zeg, ik ben 34 wil gaan trouwen en proberen zwanger te worden, dus denk aan de toekomst! Just do it! 

  • Jazeker! Alles hebben, alles goed voor elkaar maar dat alles langzaam kapot laten maken door alcohol. Welkom bij de club! Hier een artikel over succesvolle maar stiekeme drinkers 
  • Stiekem drinken is heel herkenbaar. Ik ging letterlijk alleen thuis zitten met de gordijnen dicht en in mijn eentje lekker drinken tot ik erbij neer viel. De laatste keer was het zo erg dat ik daarna besloten heb om nooit meer te drinken. Mijn redding. Net op tijd 

 

Ik heb enkele vraagjes: Welk topic helpt me het beste om niet terug te vallen? Is er een goede app die ook nog kan begeleiden hierin?

 

  • Geen. Elk topic werkt voor iedereen anders. Begin rustig aan met verhalen van anderen hier te lezen. 
  • Blijf vooral schrijven in je eigen topic, al is het maar om alles van je af te schrijven of om voor jezelf een naslagwerk te maken dat je later nog eens terug kan lezen
  • Mijn blog natuurlijk, maar dat had ik al verteld haha. 
  • Ik gebruik de app 'NoMore' te vinden in de appstore en is een simpele dagenteller waar je in kunt vullen dat je gestopt bent met ...... daar kun je dus 'alcohol' in vullen, of kantklossen of kroegtijgeren of drakenjagen, wat je wil. De app unlockt 'beloningen' na mate de dagen verstrijken. Dit zijn badges die je kunt verdienen. Superflauw maar voor mij vooral een reminder hoevele dagen ik niet gedronken heb. (Na een maand begint het echt leuk te worden en ben je trots op het bereikte aantal dagen)

 

Verder nog wat algemene tips

  • Stop met drinken en hou jezelf daar aan. Zet een stok achter de deur.
  • Kijk 
    , deze heeft mij enorm geholpen om alles te begrijpen. 
  • Zet op papier wat voor problemen je hebt gekregen door de alcohol, mijn redenen staan hier.
  • Hou een dagboek bij, dit kan hier op het forum als dagdraadje of op een eigen pagina of worddocument
  • Zoek hulp, Dit forum helpt, of bij een vriendin/vriend waar je jouw probleem op een eerlijke manier uitlegt. 
  • Vraag aan je vrienden hoe zij jouw zien als je gedronken hebt. Hoe ben je echt? 
  • Haal alle alcohol voorlopig uit huis, dit voorkomt cravings. 
  • Als je toch trek krijgt, drink alcoholvrije wijn of malt bier al alternatief. Daarnaast drink tonic, bitterlemon spa. 
  • Drink veel water/koffie/thee (koffie caffeine vrij in de avonduren) 
  • Blijf weg van suikerhoudende dranken als alternatief hier word je helemaal gek van. 
  • Ga op tijd naar bed en op tijd naar huis; Geloof mij, na half 1 's-nachts mis je echt niets meer van een feestje. Ja, zatte mensen, vallen op de grond, kitsen in de heg enz.
  • Mensen die zeggen dat als je vroeg naar huis gaat of niet drinkt een saaie piet bent of een flauwerik zijn niet jouw echte vrienden, die zouden je keuze juist respecteren
  • Doorbreek patronen. Dit duurt een aantal weken, dus bijv niet meer tijdens het koken een glas wijn ingieten.
  • Heb * aan anderen en laat je niet gek maken. Jij doet dit voor jezelf, laat je niet overhalen door anderen om toch te drinken (daarom die stok!)  
  • Ga sporten, de eeuwige dooddoener maar het is wel zo. Ik heb sporten weer opgepakt en dat is mijn nieuwe 'verslaving'
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Keesje, dankjewel voor het uit elkaar halen van mijn voorstelronde. Verfrissend :-D

Veel van de tips had ik wel al voorbij zien komen maar enkele niet. Ik zal als ik tijd heb eens dieper in je dagboek duiken.

 

Over je redenen, dat is een hele lijst! Een goede houvast waarom je nooit meer wilt drinken. Voor mij is het zo dat ik dan maar een "beginner" ben, eigenlijk nog een vrij beschaafde zeg maar en voor mij is de hoofdreden mijn gezondheid en de toekomst (we willen graag ouders worden). 2016 was geen fijn jaar en daardoor de gewoonte gekregen om mijn gevoel weg te drukken met drank... Mij heeft nog nooit iemand naar huis hoeven te dragen en ik ben ook geen kroeg- of mannentijger. Dronk ook zelden teveel rondom familie, kennisen of collega's en heb een gezonde relatie. 

Houdt niet in dat als ik zo door zou gaan dat die lijst van jou ook wellicht bij mij meer raakvlakken zou krijgen, dus goed dat optijd de oogkleppen eraf zijn gegaan!

 

Ik ga dat appje ook eens bekijken!

 

@Wanhoopje, thanks lady! Vannacht hielp de 5-HTP helaas niet, MAAR nog geen paracetamol gepakt, de douche deed al wonderen! Voor de rest de PB. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...