Spring naar bijdragen

Donderdag 12 januari


Quinn

Aanbevolen berichten

Bor, ik begrijp je vragen niet.

Het is zoals Vol schrijft, het maakt niet uit wat die buurvrouw denkt en bovendien weet ze precies wat mijn probleem is: een alcoholrprobleem dat ik onder controle probeer te houden zonder helemaal het drinken op te geven. Dat is heel praktisch, want soms vraagt ze zelf al : drink je nu (vandaag) wel of geen wijn? Vaak loop ik zo even langs om wat te delen en dan trek ik niet eens mijn jas uit, blijf een half uurtje, en vertrek., Je hoeft buren die je vaak ziet toch niet steeds wat aan te bieden? Voor haar maakt het weekend daarin ook nog wel een verschil.

Zo, ik verwacht dat de situatie nu voldoende duidelijk is,

Eigenlijk had ik eerst een stukje willen lopen, maar het waait nu niet alleen, het regent ook, Het moet wel leuk blijven en ben ook nog niet van verkoudheid af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke dan. Kohtje....

 

jou Hogere Macht, een Macht die ...nou vul maar in jezelf...

Heb ik ook maar mijn Hogere Macht is daar.

Kennelijk niet waar de jouwe is maar dat hoeft tohg ook niet?

 

nee bor, niet doen, laat los. geen discussie. ieder z'n eigen manier/overtuiging.

 

ok, 1 puntje: het is niet 'jou Hogere Macht' maar 'jouw Hogere Macht'. jouw met een W. bezittelijk voornaamwoord.

       je zegt ook: 'mijn Hogere Macht', en niet 'mij Hogere Macht'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag beste mensen,

Ik was onlangs bij mijn allereerste meeting, NA welteverstaan. Het was een vrij grote groep voor mijn gevoel, een man of dertig. We deden stap 1. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was. Van de sfeer, de saamhorigheid (het fellowship begrijp ik) en vooral van de aandacht, hulp, warmte en ja: liefde voor ons nieuwkomers. Mijn ervaring was dus positief, en ik zou iedereen aanraden om het gewoon eens te proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat je zo'n positieve ervaring had yogajuf. Ikzelf zit nog wat op de wip. Heb al wel adressen in de buurt opgezocht maar er zijn heel veel groepen en dan weet ik weer niet goed waar ik moet beginnen etc... als ik de griep overwonnen heb ga ik toch de stoute schoenen maar eens aantrekken en dan zie ik wel. Lijkt me nml ook wel fijn om naast het forum mensen face tot face over dit onderwerp te kunnen spreken. Mag ik vragen waarom je voor NA gekozen hebt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja SBS, dat praten met anderen over het onderwerp is zo waardevol... Ik heb niet echt bewust gekozen eerlijk gezegd, ik ben er meer per ongeluk terechtgekomen. Bij NA gaat het over verslaving in het algemeen - alle stoffen dus, en gedragingen, in de breedste zin, inclusief alcohol. AA is gericht op alcohol. Althans, zo heb ik het begrepen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi LJ, gelijk in mijn agenda gezet!

 

Ik moet wel lachen als het om taaltechnische verbeterpuntjes gaat: heerlijk mierenn ;)

 

Vanmiddag het bos in (met auto) en weer flink vol met dood hout geladen. Toch nog 2,8 km heeft dat

opgeleverd, lekker frisse neus gehaald. Zo het kacheltje weer aansteken.

En koken.

 

eet lekker, laters!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja SBS, dat praten met anderen over het onderwerp is zo waardevol... Ik heb niet echt bewust gekozen eerlijk gezegd, ik ben er meer per ongeluk terechtgekomen. Bij NA gaat het over verslaving in het algemeen - alle stoffen dus, en gedragingen, in de breedste zin, inclusief alcohol. AA is gericht op alcohol. Althans, zo heb ik het begrepen...

Mag ik even?

De NA heeft het over de ziekte verslaving, een ziekte die resideert in je hoofd. Een ziekte die los staat waarmee die ziekte zich manifesteert. Toen ik mijn drank opgaf uitte de ziekte zich bij mij op talloze andere uitingsvormen: eten, kopen, relaties en ga zo maar een eind door.

Er zijn NA groepen waar het niet gewenst is je middel te noemen of wat en hoeveel je gebruikte. Het gaat om de ziekte verslaving.

Ik kan me helemaal vinden in die zienswijze.

De AA, waar ik ook ervaring mee heb, bekijkt het inderdaad wat 'krapper'. Er zijn alcoholisten die zich (in eerste instantie) niet kunnen of willen identificeren met 'drugs en junks'. Later gaan ze wel inzien dat (hoop ik) dat alcohol een harddrug is. Gemeten aan de impact die het gebruik ervan persoonlijk en maatschappelijk heeft en de enorme schade die alcohol aan je lichaam aanricht. Het is een ware sluipmoordenaar, de effecten treden vaak nog op als mensen al jarenlang volledig gestopt zijn en gezond zijn gaan denken en leven.

 

Je zou kunnen zeggen dat de NA (1953) een groeistuip van de AA (1935) is door voortschrijdend inzicht.

Bij de groepen waar ik kom, zowel AA als NA, is iedereen met een verslavingsproblematiek die wil stoppen met gebruiken of de processen wil stoppen, van harte welkom.

http://www.aa-nederland.nl/

https://www.na-holland.nl/

 

Er zijn later nog meer 'smaken' xA opgericht: CA, OA, SLAA, enzovoorts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...