Spring naar bijdragen

Donderdag 12 januari


Quinn

Aanbevolen berichten

Zelfhulpgroepen.

 

Ook ik ben volledig overtuigd van het nut, noodzaak zelf zoals ik het voel, van zelfhulpgroepen. De xA-familie is al even genoemd en dat zijn de meest bekende. Ze zijn gebaseerd op het 12-stappenprogramma en schijnen statistisch gezien goede resultaten te hebben.

 

Naast de xA-familie heb je in het oosten van het land Intact groepen, die door Tactus worden gefaciliteerd. In de randstad, maar ook op andere plaatsen, heb je Buitenveldert groepen. Intact ken ik goed en hanteert een totaal andere formule dan de AA, NA et cetera. Veel meer een gespreksvorm, Mij paste Intact beter.

 

De problematiek blijft hetzelfde natuurlijk: verslavingsgedrag. Wat jowan aanstipte heb ik ervaren. Stoppen met drank en veel gaan snoepen en eten, in mijn geval. Soms een aanvalletje van dingen willen kopen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet dat ik al naar bed ga, maar ik zet de pc uit, want ik moet morgen op, een voor andere mensen normale tijd, opstaan. Dat wordt nog wat, vorige x kon ik er niet van slapen en was dus heel suf en duf op mijn vrijwillerswerkje.

O ja, dat vergeet ik bijna, ben al helemaal bij mo. ochtend, ik meld me droog af.

Buurvrouw zat ook in de lappenmand en zei: ik geef je niets te drinken.

Mij best, ik had net een liter thee op, dus niet bepaald dorstig.

Mss waag ik het morgen om naar de supermarkt te gaan, maar 1 ding tegelijk, dan blijf ik zen. Hoop ik tenminste

Ik wens iedereen een goede nachtrust toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste AA meeting was ook pas na 1 jaar en 8 maanden nuchter. Kreeg een uitnodiging van AR van hier dit forum toen hij opgenomen was en ik hem wel eens opzocht. Ging met hem mee in eerste instantie en daarnaast ben ik zelf ook alcoholist. Best gek dat ik nooit eerder puur voor mezelf gegaan was en nu wel met een ander mee. (wat zegt dit over mij dat ik niet voor mezelf ging maar wel mee met een ander.....) Niet dat ik nu geen steun nodig heb, niet dat ik nu klaar ben met mijn verslaving. Juist niet. Wat dat betreft deel ik wat MG schrijft over overtuigd zijn van nut en noodzaak voor mij om te gaan. Herken wat Fruit schrijft over iets gewoon gaan vinden. Na mijn AA meeting was ik weer eens duidelijk met mijn neus op de feiten gedrukt en te erkennen dat ik alcoholist ben. Echt te accepteren dat ik nooit met alcohol kan omgaan. 

 

En ja het middel maakt niet uit. Mijn verslavingsgedrag van blowen roken drinken relaties/hulpverlenersgedrag (codependancy) is allemaal een pot nat. Ik ga naar codependancy meetings (CODA) die werken volgens hetzelfde model (Minnesota model) Dit omdat daar de gespreksstof gaat over codependancy gedrag. Mijn verslaving waar ik het meeste werk nog in te verzetten heb in het accepteren en er mee leren omgaan. Gezonde gelijkwaardige relaties leren aangaan. In die meetings ben ik zeker ook niet de enige alcoholist. Meerdere mensen zijn ook beide. Hebben de ziekte verslavingsgedrag. Ook al ga ik niet naar de AA op dit moment maar naar CODA, ik besef mij heel goed dat ik met al mijn uitingen van verslavingsgedrag te dealen heb. Ben en blijf een alcoholist ook al ben ik nu 2 jaar nuchter.

 

Ben het verder eens met MG dat ik de voorkeur zou hebben voor een groep die qua vorm meer een gesprek zou hebben in plaats van sharen zonder crosssharing (reageren op elkaar) Soms is het wel fijn dat je een paar minuten ononderbroken je verhaal mag doen maar heel graag zou ik met codependancy meer van gedachten willen wisselen in een groep. Zoals dit AdB forum ook is. Met elkaar wisselen en delen, soms in een forum soms in het echt op een meeting. Maar er bestaan geen vormen voor codependancy in die vorm bij mijn weten.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfhulpgroepen.

 

***********************************

Naast de xA-familie heb je in het oosten van het land Intact groepen, die door Tactus worden gefaciliteerd. In de randstad, maar ook op andere plaatsen, heb je Buitenveldert groepen. Intact ken ik goed en hanteert een totaal andere formule dan de AA, NA et cetera. Veel meer een gespreksvorm, Mij paste Intact beter.

*****************************

De xA zelfhulpgroepen die ik bezoek en dus ken (12) hanteren alle nagenoeg dezelfde werkwijze:  praten met elkaar.

Niet in een discussievorm, niet in een vorm waarin er op elkaar gereageerd wordt, maar waar eenieder vrij en veilig is zijn ervaring en hoop te delen met de overige bezoekers.

Het onbevooroordeeld luisteren naar een ander en daarvan meenemen wat je past en gebruiken kunt en het overige te laten voor wat het is: een persoonlijke ervaring, heeft elementen van "Geweldloze Communicatie".

Een praatvorm waaraan ik als alcoholist veel aan heb bij mijn herstel. In vroeger dagen had ik een mening, de enige juiste en die moest zó overgebracht worden dat anderen daarna ook die mening hadden........

Het onderwerp kan een van tevoren gelezen stap, traditie, een verhaal uit het BigBook, een ingebracht topic (onderwerp) of elk ander AA, NA of verslavings- en herstelgerelateerd onderwerp zijn.

Praten dus, netjes en beheerst en vooral met veel respect voor de ander.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jowan schrijft over sharen over een stap, traditie, patronen of een willekeurig persoonlijk verhaal over verslaving gerelateerd onderwerp ken ik, zo gaat dat ook bij groepen die ik ken. Dat is dus altijd met de mededeling dat crosssharen niet gewenst is. En dat begrijp ik enerzijds wel en soms heeft het dus voordelen. Maar na de meeting blijven we dan hangen en gaan dan echt praten met elkaar. Dan krijg je tips over bijvoorbeeld iets wat je kan lezen, dan reageer je op wat je herkent bij elkaar. Niet om gelijk te willen hebben juist niet. Als men het gelijk willen hebben kan temperen dan vind ik delen met elkaar juist zinvol. Zo zie ik dat men dat hier ook virtueel doet. Juist in de interactie zit voor mij de meerwaarde. Dat zou ik graag anders zien in xA groepen. De tijd na de meeting vind ik zoveel waardevoller. 

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Size does matter......bij nader inzien bedenk ik me na het lezen van Fruitvlieg over veiligheid dat coda groepjes vooral lekker klein en knus zijn. Het is met 5-10 mensen zo ongeveer. Ik heb begrepen dat NA groepen in het centrum van Amsterdam (en andere grote steden) zo 10x zo groot kunnen zijn. Daarin zit voor mij een verschil in veiligheid.

 

En meningen in de vorm van oordelen heb ik ook niet graag en helaas is dat wel een gevaar met crossharen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

*****************************. De tijd na de meeting vind ik zoveel waardevoller. 

Dat is die ook. Of het veel waardevoller is dan de bijeenkomst zelf, weet ik niet, maar wel waardevol. Bij de meetings waar ik kom wordt er zelfs tijd voor ingeruimd, na de meeting.

In vroeger tijden, lees het BigBook er maar op na, werd er na 'een strakke meeting' juist samen nagepraat en koffie gedronken, waar vaak de vrouwen of partners aan meededen. Op die manier kwam ook codependency aan de orde, werd het gezien als ook een uiting van de ziekte verslaving. In die informele bijeenkomsten werden ook vriendschappelijke zaken beklonken. Zoals iemand tijdelijk van huisraad voorzien, of mee helpen verhuizen en dergelijke. Ik zie dat tegenwoordig nog wel terug en waar mogelijk probeer ik dat te bevorderen door buiten de meetings om dingen te organiseren als waandelingen en dergelijke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...