Spring naar bijdragen

Heel graag tips en steun!

Devi

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie naar mijn verhaal willen luisteren:

ik ben een vrouw van 51. Vanaf mijn 30ste speelt alcohol een rol in mijn leven. In eerste instantie als rustgever, vriend, steun en toeverlaat. Maar uiteindelijk groeide alcohol uit tot het zwarte moeras, het oneindig diepe en droeve gat waarin ik rond mijn 44ste in dreigde te verdwijnen.

Toen heb drastische stappen ondernomen en ben twee jaar nuchter geweest en het derde jaar heel af en toe een uitglijder. Maar langzamerhand komt mijn 'vriend alcohol' me weer veel vaker troosten en ik weet dat hij opnieuw kan uitgroeien tot dat angstaanjagende zwarte moeras. En ik ben bang. En ik voel me zelf waardeloos.

Dit valt al die jaren helemaal niet op voor de buitenwereld: ik heb blozende wangen, sport regelmatig, heb een leuke baan, een prachtige zoon en sinds vijf jaar ook nog eens een geweldige partner aan mijn zijde. Ik schrijf, schilder, teken en klets wat af in het leven. Vriendschappen zijn van grote waarde voor mij. Daarnaast ben ik ook erg graag op mijzelf, heb relatief veel tijd met mezelf nodig en veel rust. In mijn hoofd is het altijd druk en wanneer ik onder de mensen ben raak ik snel overloaded. Alleen goede vrienden merken dat op; op mijn werk en in gezelschap ben ik een en al energie. Inmiddels kan ik heel goed uit de voeten met de combinatie van al deze eigenschappen. En mijn partner en beste vrienden ook. Ik heb gewoon een verdomd fijn leven!

Maar ik blijf achtervolgt worden doordat grote verlangen. En de laatste jaren neemt het (vaak stiekeme) drinken weer langzaam toe. Het ondermijnt mijn zelfvertrouwen (wat een loser voel ik me elke keer weer wanneer mijn vriend vraagt: 'heb je iets gedronken?' en ik 'ja' moet antwoorden of wanneer ik om half 7 's ochtends in de auto op weg naar mijn werk zit met een bonkend hoofd door de fles wijn die ik gisteravond zo nodig dacht te hebben).

Ik heb hulp gezocht en gehad: ben op AA meetings geweest, dat was het niet helemaal voor mij. Heb al eens online een therapeut gehad. Ben bij de Helderheid in Amsterdam geweest. En op het dieptepunt heb ik een vriendin in vertrouwen genomen die me vanuit dat diepe moeras weer op de been heeft geholpen: zij was er altijd voor mij en ruim 2 jaar was ik nuchter en bloeide ik helemaal op. Toen de behoefte het weer won van mijn euforische nuchterheid en ik die vriendin niet langer 'tot last' wilde zijn vond ik een heel fijne gesprekspartner in de praktijkondersteuner van mijn huisarts. Maar ook daar moet ik keer op keer eerlijk vertellen dat het weer niet gelukt was.....ik raakte uitgeblust. En dacht; ik verdoe jou tijd en mijn tijd want er verandert niets.

En mijn leven gaat door, en het gaat zelfs goed: nóg leukere baan gevonden. Kind al heel groot en gezond en vrolijk. Een heel lieve man....en toch.

Mijn vriend is een niet-drinker (wat een geluk voor mij!), zijn vader was/is alcoholist. Ik drink af en toe stiekem boven wanneer ik aan het werk ben. Ik word niet dronken, ik kan in eerste instantie juist heerlijk werken maar .....de keren nemen toe, de blikjes bier nemen toe. En uiteindelijk word ik wel een beetje dronken en vooral heel moe en wil alleen nog slapen. En dan de teleurstelling bij mijn partner elke keer.....en de angst dat hij mij erom zal verlaten, op een dag.

Ik weet gewoon niet meer wat te doen. Ik wil niet verder wegglijden, ik sta nu nog rechtop de rails van het leven, zo voelt het. Maar ik wil daar ook blijven. Ik ben eigenlijk op zoek naar de gouden tip, en naar een hand.

Bedankt voor het lezen alvast. Groeten van Devi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Devi.

Ik kan je op dit moment niet concreet helpen.

Herkenning in je verhaal, dat wel.

Wat in me opkomt is medicatie om de trek te verminderen?

En dan is verder gaan kijken wat nou de reden is van toch steeds die slok?

Zodat je daar verandering in aan kunt brengen?

Er zullen in de loop van de dag zeker nog meer helpende reacties komen.

En er is een schat aan ervaringen te lezen hier op het forum.

Heel veel succes alvast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Devi,

verraad is wat door mijn hoofd zoemt,

je vriendin die je hebt "gedumpt?"

de huidige vriend die jou treft om zijn grenzen mbt drank te leren kennen

en bovenal jij aan jezelf.

Wat een herkenning voel ik

en heb ook ik moeten meemaken

in soortgelijke omstandigheden.

Mijn keerpunt kwam hier op adb

waar ik tot mijn naieve konklusie kwam

dat ik er niet alleen in en voor stond.

Daarna telden alle argumenten om wel te drinken ineens niet meer,

kun je nagaan hoe een holle excuses ik al die jaren heb gebruikt/misbruikt.

De enige tip die ik voor jou heb is dus

stop jezelf voor de gek houden en accepteer opnieuw hulp

neem deze echt serieus, wees eerlijk naar jezelf en anderen en neem nooit meer alcohol.

zo simpel het lijkt, zo is het in wezen ook

en elk triggerpunt, verleiding, euforie enz enz enz ligt BUITEN jou

een oprecht besluit ligt BINNEN jou en de uitvoering is ook weer aan jou,

met hulp, hier en elders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties Kruidenthee en lady Jane,

Kruidenthee, welke medicatie bestaat er om je behoefte aan alcohol te verminderen? Vind het wel een interessante optie hoewel ik denk dat ik de uiteindelijke oplossing in mijzelf moet (kunnen) vinden. Maar een beetje hulp idvv medicatie zou prettig of ondersteunend kunnen zijn. Vooralsnog is hardlopen een goed alternatief voor mij om in een (veel gezondere) roes te raken.

Bedankt, Devi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er geen ervaring mee Devi.

Het bericht na mij bevat volgens mij 

een belangrijker advies...maar die heb je er ook al uitgepikt.

Medicatie kan ondersteunend zijn denk ik, maar als je er mee stopt,

zit je weer op hetzelfde punt (denk ik zo..want heb zelf geen ervaring)

Hulp, geen alcohol meer nemen, het besluit....

Het zit in jezelf, je moet het zelf doen. Maar je hoeft het niet alleen te doen.

Opnieuw hulp accepteren schrijft LJ...eerste stap de huisarts?

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Devi,

Je schreef dat je achtervolgd blijft worden door dat "grote verlangen" en vreest daardoor weer naar dat "zwarte moeras" getrokken te worden. Ik zie dat als de kern van het probleem dat je omschrijft, en merk op dat de voorwaarden voor een rijk en gelukkig leven voor het overige in ruime mate voorhanden zijn. Het komt er dus op neer hoe je dat grote verlangen de baas kunt blijven.

Het lijkt me essentieel voor jezelf uit te zoeken waar dat verlangen in jouw geval nu precies voor staat. Sommige mensen verlangen naar alcohol om iets weg te drukken waar ze last van hebben, anderen proberen er iets te in vinden wat anders ontbreekt. Wat is het voor jou? Als dat voor jezelf duidelijk is kun je beter analyseren en prioriteiten stellen. Misschien zijn er andere manieren om hetzelfde te bereiken, misschien is het eigenlijk ook niet zo nodig en wordt het verlangen al minder als je je dat eenmaal realiseert. 

Ik denk wel dat er in jouw geval een knop omgezet moet worden die nog teveel in de twijfelstand staat. Uit je hele verhaal komt duidelijk naar voren dat je zonder alcohol beter functioneert dan met, in elk geval als het oncontroleerbaar wordt of dreigt te worden. Maar ook dat die oncontroleerbaarheid steeds weer om de hoek komt kijken. Dan is de conclusie niet zo moeilijk: helemaal stoppen en wel voor altijd, omdat jij het zelf wilt. En daarna vooral blij zijn dat je er nu eindelijk echt van verlost bent, en nooit meer twijfelen.

Van de externe hulpbronnen die ik ken (maar ik ken ze lang niet allemaal hoor) lijkt me voorbijalcohol.nl van Petra Moes het meest passend, maar die borduurt voort op de methode van De Helderheid uit Amsterdam, die je al kent, dus ik weet niet of dat voor jouw nog iets nieuws betekent. Kijk maar eens op de website van voorbijalcohol.nl. Je kunt er kiezen uit verschillende hulpverleningsmodellen, waaronder groepsbijeenkomsten en persoonlijke internetcursussen.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Devi,

De enige tip die ik voor jou heb is dus

stop jezelf voor de gek houden en accepteer opnieuw hulp

neem deze echt serieus, wees eerlijk naar jezelf en anderen en neem nooit meer alcohol.

zo simpel het lijkt, zo is het in wezen ook

Ook van mij een welkom! En ik sluit me aan bij Lady Jane. Vooral heel eerlijk zijn hierover.

Sterkte en succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Bob, Meya en Dolphin!

Wat fijn dat ik hier al zo snel zoveel respons krijg! Ik heb net een gesprek gehad met mijn vriend over mijn alcoholgebruik/-verlangen en Bob, jouw reactie raakt wat mij betreft echt de kern. Wat schrijf je dat helder. Dankjewel. En Meya, inderdaad: vandaag niet drinken, daar begint het mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Best goed, dank je Dolphin. Dag twee zit er bijna op en ik voel me alweer een stuk rustiger. Lezen op dit forum helpt. Ook weer een afspraak bij (de praktijkondersteuner van) de huisarts gemaakt. Ik wil gewoon rust in mijn hoofd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Devi

Welkom hier, dit forum kan je echt steun bieden om te stoppen met drinken. 
Ik heb in mijn korte periode hier (41 dagen) veel geleerd hier. 

Ook ik heb een voor de buitenwereld geweldig leven en herken mijzelf helemaal in jouw plaatje ondanks dat ik ruim 20 jaar jonger ben. 
Voor mij waren er verschillende redenen om te stoppen. Drank en de gevolgen ervan gingen mijn leven beheersen en maakten mij tot een persoon waar ik mijzelf ernstig voor schaamde. 

Ik zal hieronder wat tips zetten die ik voor mij erg goed werken en waar je misschien wat aan hebt. (deze heb ik ook al eens bij andere neergezet) 

Ik (begin 30) had ook geen rem meer, en bleef maar drinken. Dit was ik beu. Mijn redenen om niet meer te drinken staan uitgebreid beschreven in mijn blog (dag 9) 

Tijdelijk stoppen met drinken

• Werkt bij mij niet, vaak genoeg geprobeerd, na een paar dagen toch weer begonnen en dan vaak nog erger om 'de schade' in te halen. 
  • Zet er een doel op. Dit werkte bij mij bij het stoppen met roken en ook met drinken. Ik heb erop gezet: 1000,- boete en een vakantie. Dit helpt je door de eerst weken heen om dat voor mij 1000,- veel geld is. Daarna verdwijnt de weddenschap op de achtergrond en gaat het vanzelf.
  • Tijdelijk is te kort om resultaat te zien en voor gedragsverandering. Patronen doorbreken en andere aanleren duurt minimaal 3 maanden. 

Negatieve Reacties 

• DÉ hoofdreden om te stoppen! Ik was er klaar mee, mijzelf constant voor schut zetten en alles en iedereen om mij heen vernietigen. Op een gegeven moment was ik het lachtertje van de vriendenclub geworden. Zo wilde ik niet meer bekend staan.  

Wat te drinken met alcoholdrinkende vrienden?

• Om te beginnen, Malt. Ik vind Amstel het beste smaken en na ruim een maand weet ik al bijna niet meer hoe echt bier smaakt. (En geloof me, ik was een connaisseur op het gebied van speciaal bier) Alcoholvrij bier valt ook niet op in de kroeg voor het 'Sociale Plaatje' want daar zul je in het begin aan moeten wennen, en de omgeving ook. Gewoon zeggen: ik drink niet meer. punt.
  • Water met smaakje. Spa munt of citroen vind ik erg lekker als het ijskoud is. Ik blijf weg van frisdrank, daar zitten bakken met suikers in en krijg dan last van 'sugarrush' 
  • Light producten. Niet ideaal en meestal niet te zuipen, en in tegenstelling wat men beweert ook helemaal niet gezond, maar een stuk minder calorieën
  • Koffie. Het zwarte goud. Gewoon filtermaling. Al die luxe cupjes/crupjes/pads zit een hoop vet in en is kneiterduur. Tip: in de avond cafeïnevrije koffie, kun je gewoon slapen.  
  • Alcoholvrije wijn. Ook een schoneschijn ophouder. Heb er een aantal geprobeerd, het is dat het in een wijnfles zit, koop anders druivensap. smaakt hetzelfde alleen minder duur. 

Is het nog wel leuk zonder alcohol?

• JA! in tegendeel, het is een stuk leuker. Je bent niet meer de zatte aap, de lastige mens en kunt het wel volhouden tot het eind van de avond. In mijn blog beschrijf ik genoeg voorbeelden dat het gezellig is. Alcohol=Gezellig en Gezellig=Alcohol zit allemaal in je hoofd. Ik doe net zo 'gek' zonder als voorheen met alcohol en de spanning om jezelf elke keer uit te dagen om iets te doen is al een kick op zich.
  • Oja, bijkomend voordeel, niet naar huis gebracht te hoeven worden, niet zat op de grond liggen en de ochtend erna geen kater maar fris uit bed. Alleen dat is al een fantastische reden om niet meer te drinken(Lekker ergens met je partner of je zoon naar toe in plaats van uitkateren in bed of op de bank) 
  • Mensen die zeiken over dat je geen alcohol drinkt mooi links laten liggen, zij weten niet wat voor problemen je het heeft opgeleverd. En nogmaals, in het begin keek iedereen mij een beetje vreemd aan maar nu ze er aan gewend zijn worden de feestjes, uitjes enz alleen maar leuker. 
  • Je wordt een beter persoon. Mensen gaan weer met je om, gaan met je mee en hoeven zich niet zorgen te maken over 'Die zatlap' Kleine complimentjes zorgen voor een boost van je zelfvertrouwen. 
  • Meer tijd: Ik heb zeeen van tijd over nu. Voorheen had ik dagen last van een kater, lusteloos, ziek en misselijk. Nu fris en fruitig en sport ik weer 3 tot 4x in de week. Je houdt tijd over omdat je geen kater meer hebt maar ook omdat het drinken nu geen tijd meer in beslag neemt. (Ik ging doordeweeks een hele avond alleen thuis zitten om van 19.00 tot 00.30 stiekem te kunnen drinken, kansloos) 

Sociale Stigma

• Dikke vinger aan 'de bierdrinkende vrienden' 'de kroegtijgers' 'stapmaten' of wie dan ook die je tegenkomt. Drinken is de meest sociaal geaccepteerde verslaving. Het hoort erbij dat je na een vergadering, wedstrijd of wat dan ook een drankje doet. Boeiend, gewoon nee zeggen. Nogmaals, even door 'de zure appel' heen bijten en nu kiezen voor jezelf. Mensen die commentaar geven links laten liggen. Jij doet dit voor jezelf en voor niemand anders. Geloof me, mensen gaan echt zien dat je zonder drank een nog leuker persoon bent/wordt dan je al was en gaan uiteindelijk de 'dronken zuipschuit' vergeten. 

Erken dat je een alcoholist bent

• Een van de moeilijkste dingen is erkennen dat je alcoholist bent. Ik heb daar ook moeite mee. Je ziet bij het woord alcoholist toch altijd die dronken zwerver voor je, die onverzorgde werkloze enzovoorts. Ik ben erachter gekomen dat niets minder waar is. Ook goed functionerende mensen kunnen alcoholist zijn en dat heel lang volhouden totdat uiteindelijk de bom barst. 
    Ik raad je aan om dit dit en dit te kijken. 
    Allemaal mensen met belangrijke en hooggeplaatste banen die alcoholist zijn/waren. 

Zoek een andere verslaving

• Dit bedoel ik op een positieve manier. Ik ben verslavingsgevoelig. Ik ben verslaafd geweest aan roken en aan drinken, met deze ben ik beide gestopt en heb een nieuwe hobby gevonden; Sporten. Dit is gezond en het werkt verslavend. Ik heb voor mijzelf doelen gesteld en het is erg lekker om te zien dat mijn lichaam en geest aan het veranderen zijn. (gewichtsverlies, beter conditie enz) Ook betrek ik er langzaam aan een stukje voeding bij waardoor het nog leuker wordt.

Kijk onderstaand filmpje van Els Noorlander. Deze kreeg ik als eerste tegen mijn oren geslagen (Nog steeds bedankt Lady Jane) en gaf een heel duidelijk beeld hoe een verslaving werkt. en VOORAL welke valkuilen er zijn in de toekomst als het GOED met je gaat. 

Sorry voor het lange betoog. 

Heel veel succes en als je iets wilt weten, ik ben er voor je! 

[media=https://www.youtube.com/watch?v=pqjRCj5DIRs][/media]

bewerkt door Keesje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfffff....wat een dag. Van half 7 tot net heel druk geweest. Nu kan ik lekker naar boven, mijn favoriete foute zender kijken: ID

Vond het heel fijn dat er hier vanmorgen gevraagd werd hoe ik me voelde (MijnGerrit)!

Morgen drink ik weer niet! Alvast weltruste allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje Smart;-) Toch veel gezappt naar TLC (ook al zo lekker fout): over eetverslaving (my 600 lb life)....ontzettend heftige droom over gehad (herkenning van veslavingscomponent). Nu aan het bijkomen van de nacht en al die dromen met de kat op mijn schoot. Op naar weer een lange werkdag....maar dan lonkt het weekend ook alweer;-)

Vandaag geen drank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PS: ik moet hier nog een beetje mijn weg zoeken merk ik. Zie nu pas dat ook Quinn en Keesje een reactie hebben gestuurd. Wat fijn! Helaas moet ik nu haasten, lees het later rustig door. Bedankt nogmaals allemaal. Heel fijn die steun!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...