Spring naar bijdragen

Een poging wat meer uit het leven te halen


Gast

Aanbevolen berichten

Pelle! 

 

Welkom aan boord maat. 
Hier Kees de Zuipschuit! (intussen niet meer)
Fijn dat je mijn blog hebt gelezen en jezelf er in herkent. Ik denk dat jou ervaringen en die van mij niet ver van elkaar liggen! 
Ik (begin 30) had ook geen rem meer, en bleef maar drinken. Dit was ik beu. Mijn redenen om niet meer te drinken staan uitgebreid beschreven in mijn blog (dag 9) 

Om een paar vragen voor je te beantwoorden (vanuit mijn optiek, iedereen is anders): 

 

Tijdelijk stoppen met drinken

  • Werkt bij mij niet, vaak genoeg geprobeerd, na een paar dagen toch weer begonnen en dan vaak nog erger om 'de schade' in te halen. 
  • Zet er een doel op. Dit werkte bij mij bij het stoppen met roken en ook met drinken. Ik heb erop gezet: 1000,- boete en een vakantie. Dit helpt je door de eerst weken heen om dat voor mij 1000,- veel geld is. Daarna verdwijnt de weddenschap op de achtergrond en gaat het vanzelf.
  • Tijdelijk is te kort om resultaat te zien en voor gedragsverandering. Patronen doorbreken en andere aanleren duurt minimaal 3 maanden. 

Negatieve Reacties 

  • DÉ hoofdreden om te stoppen! Ik was er klaar mee, mijzelf constant voor schut zetten en alles en iedereen om mij heen vernietigen. Op een gegeven moment was ik het lachtertje van de vriendenclub geworden. Zo wilde ik niet meer bekend staan.  

Wat te drinken met bierdrinkende mannen?

  • Om te beginnen, Malt. Ik vind Amstel het beste smaken en na ruim een maand weet ik al bijna niet meer hoe echt bier smaakt. (En geloof me, ik was een connaisseur op het gebied van speciaal bier) Alcoholvrij bier valt ook niet op in de kroeg voor het 'Sociale Plaatje' want daar zul je in het begin aan moeten wennen, en de omgeving ook. Gewoon zeggen: ik drink niet meer. punt.
  • Water met smaakje. Spa munt of citroen vind ik erg lekker als het ijskoud is. Ik blijf weg van frisdrank, daar zitten bakken met suikers in en krijg dan last van 'sugarrush' 
  • Light producten. Niet ideaal en meestal niet te zuipen, en in tegenstelling wat men beweert ook helemaal niet gezond, maar een stuk minder calorieën
  • Koffie. Het zwarte goud. Gewoon filtermaling. Al die luxe cupjes/crupjes/pads zit een hoop vet in en is kneiterduur. Tip: in de avond cafeïnevrije koffie, kun je gewoon slapen.  
  • Alcoholvrije wijn. Ook een schoneschijn ophouder. Heb er een aantal geprobeerd, het is dat het in een wijnfles zit, koop anders druivensap. smaakt hetzelfde alleen minder duur. 

Is het nog wel leuk zonder alcohol?

  • JA! in tegendeel, het is een stuk leuker. Je bent niet meer de zatte aap, de lastige mens en kunt het wel volhouden tot het eind van de avond. In mijn blog beschrijf ik genoeg voorbeelden dat het gezellig is. Alcohol=Gezellig en Gezellig=Alcohol zit allemaal in je hoofd. Ik doe net zo 'gek' zonder als voorheen met alcohol en de spanning om jezelf elke keer uit te dagen om iets te doen is al een kick op zich.
  • Oja, bijkomend voordeel, niet naar huis gebracht te hoeven worden, niet zat op de grond liggen en de ochtend erna geen kater maar fris uit bed. Alleen dat is al een fantastische reden om niet meer te drinken (las dat je kids hebt, kun je die ochtend mooi gebruiken om iets leuks met ze te doen ipv met een kater in bed of op de bank) 
  • Mensen die zeiken over dat je geen alcohol drinkt mooi links laten liggen, zij weten niet wat voor problemen je het heeft opgeleverd. En nogmaals, in het begin keek iedereen mij een beetje vreemd aan maar nu ze er aan gewend zijn worden de feestjes, uitjes enz alleen maar leuker. 
  • Je wordt een beter persoon. Mensen gaan weer met je om, gaan met je mee en hoeven zich niet zorgen te maken over 'Die zatlap' Kleine complimentjes zorgen voor een boost van je zelfvertrouwen. 
  • Meer tijd: Ik heb zeeen van tijd over nu. Voorheen had ik dagen last van een kater, lusteloos, ziek en misselijk. Nu fris en fruitig en sport ik weer 3 tot 4x in de week. Je houdt tijd over omdat je geen kater meer hebt maar ook omdat het drinken nu geen tijd meer in beslag neemt. (Ik ging doordeweeks een hele avond alleen thuis zitten om van 19.00 tot 00.30 stiekem te kunnen drinken, kansloos) 

Sociale Stigma

  • Dikke vinger aan 'de bierdrinkende vrienden' 'de kroegtijgers' 'stapmaten' of wie dan ook die je tegenkomt. Drinken is de meest sociaal geaccepteerde verslaving. Het hoort erbij dat je na een vergadering, wedstrijd of wat dan ook een drankje doet. Boeiend, gewoon nee zeggen. Nogmaals, even door 'de zure appel' heen bijten en nu kiezen voor jezelf. Mensen die commentaar geven links laten liggen. Jij doet dit voor jezelf en voor niemand anders. Geloof me, mensen gaan echt zien dat je zonder drank een nog leukere kerel bent/wordt dan je al was en gaan uiteindelijk de 'dronken zuipschuit' vergeten. 

Sorry voor het lange betoog. 

Heel veel succes en als je iets wilt weten, ik ben er voor je! 

 

Groetjes Kees

bewerkt door Keesje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet lang qua lijfelijk, die afkeer

maar gelukkig wel psychisch

ik had al een afkeer over wie ik werd

als ik teveel gedronken had.

Ik leerde dat dat  mijn onderdrukte schaduwkant was.

Nu mag ik van mezelf ook soms een bitch zijn

en kan daar van genieten zelfs.

Probeer er wel mijn humor bij te koppelen hoor,

maar af en toe krijg ik wel eens een hint dat iemand mij

als arrogant ervaart. Dat vind ik nog steeds pijnlijk.

Maar we zijn nu eenmaal niet alleen positieve mensen, we

hebben ook een donkere kant. Het gaat erom om ook die te erkennen

en nu merk ik steeds vaker dat ook die donkere kanten talenten kunnen zijn.

Het gaat erom wat ik er mee doe, en dat ik mijn intuitie durf te vertrouwen

in de timing en bij wie wel en wie niet. Dat gaat steeds beter.

Maar echt makkelijk is het niet. Ik heb wel veel meer moed gekregen en kan

beter mijn verantwoordelijkheden nemen nu. En de positieve kanten zijn sterker

en echter geworden. Dus op de balans staat de sterke/goeie kant in de plus :)

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt weer voor deze reacties!

Poeh, mijn hoofd tolt.

Het idee om nooit meer te drinken boort zich steeds dieper in mijn hersenen.

Wat hoop ik dat ik dat gevoel blijf houden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil helemaal niet meer drinken! Ook morgen niet! Ik hoop alleen zo dat ik dat morgen ook nog denk...

Het probleem met minderen was dat ik er elke dag mee bezig was. En zo vaak ging dat toch fout, ging ik toch weer mijn eigen gestelde grenzen over.

Ik ben er zo klaar mee, ik wil het niet meer. 

Ik wil helder zijn, gezond zijn, fit zijn, oud worden, vrij zijn!

 

Ik wil vrij zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil echt niet meer drinken.

 

Wereld, kom maar op, vrienden, kom maar op, feestjes, kom maar op!

Gezellige middagborrels, kom maar op, lenteterrasbier, kom maar op, hypocrietewijnafdelingen in de supermarkt, kom maar op!

Buurman, kom maar op, beste vriend, kom maar op, ex, kom maar op!

sportkantine, kom maar op, weekend, kom maar op, vakantie, kom maar op, barbecue, kom maar op, uit eten, kom maar op!

 

Ik ben er klaar voor, ik drink niet meer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh,

's Nachts thuiskomen en nog een boek kunnen lezen! Niet op zoek naar meer alcohol die ik nodig denk te hebben om in slaap te kunnen vallen, niet bang zijn dat ik rare dingen heb gedaan, of dat ik nu nog gekke dingen ga appen, Er aan denken de katten binnen te halen. Geen lampen vergeten aan te doen. En nog precies weten wat er allemaal is gebeurd.

Er was er inderdaad nog één die geen alcohol dronk. Hij dronk bijna nooit. Was me nooit opgevallen. 

Ik heb het zelf bij Amstel malt gehouden, beviel prima. 

 

Het verbaast me dat ik helemaal geen drang voel om wat te drinken. Geen moment getwijfeld vanavond. Zo benieuwd hoe dat verder gaat. Els Noorlander heeft het over graving, ik ken dat gevoel heel goed. Heb hele gekke dingen gedaan om aan drank te komen. Maar dat was ook vooral als ik al wat op had. Bier en wijndrinkende teamgenoten hebben iig niets getriggerd. Fijn.

 

En morgen geen kater!

Welterusten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Gerrit, dit is wel mooi om over na te denken.

Ik voel me op dit moment zo moe van de drank, dat ik geen moment twijfel dat ik ook ook vanavond weer zonder alcohol in slaap val. Maar eens zal de trek weer komen. Goed om nu al te bedenken hoe ik daar dan mee om zou kunnen gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een opwelling vandaag langs de huisartsenpost gegaan toen ik daar in de buurt was en een afspraak gemaakt voor maandag. Het verbaasde me achteraf dat ik naar binnen durfde te stappen, niet bang was voor eventuele patiënten in de wachtkamer en dat ik de assistente zelfs om een huisarts vroeg die hier iets mee kon. Vijf jaar geleden had eens al mijn moed bij elkaar geschraapt en zenuwachtig via de telefoon een afspraak gemaakt. De huisarts toen heeft alleen bloed laten prikken en dat was het. Nu kreeg complimenten van de assistente, ze had er maar meteen een dubbel consult van gemaakt, had ik lekker de tijd. En met tranen die in mijn ogen prikten, ja waarom?, wandelde ik weer naar buiten. 

 

Ik weet niet precies wat ik wil, maar voordat ik terug kan krabbelen de boel maar in gang zetten was het idee.

 

Verder voel ik me wat mat en vlak. Zijn dat dan de ongevoelig geworden receptoren in het door alcohol ontregelde systeem in de hersenen? Normaal gesproken had ik me een glas ingeschonken en was het probleem opgelost. Nu niet, maar ik vind het niet erg. Laat het maar zo wezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, let it be, let it be.

Hoe jij erover denkt en hoe je het aanpakt... ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken.

Je wilt duidelijk heel erg graag, en Pelle, het is zo fijn om van die verstikkende verslaving af te zijn. Ik ben er zelf nog lang niet, maar ik herken veel in jouw opgeluchte, en ook vastberaden toon.

Afgelopen nu, we zijn toch niet gek! Moet je lezen hoe fijn je je voelt!

Succes ermee, en ook gefeliciteerd met je opwelling van vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is prettig om jullie reacties te lezen. Fijn.

 

Ik weet niet wat ik van de huisarts kan verwachten, ik ken hem helemaal niet.

Maar het wordt iig serieus en maakt dat dit geen bevlieging is die ik volgende week weer vergeten ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een week zonder alcohol.

 

Het voelt als een relatie die verbroken wordt. Ik weet dat ik niet verder wil. Ik denk aan de ruzies. Maar er waren ook de mooie momenten. Het was m'n maatje, iemand waar ik op kon terugvallen, altijd. Als ik alleen was, als ik het saai vond, als ik niet durfde, als ik het gewoon gezellig had, iemand die er altijd was. En die is er niet meer. Ik ben erachter dat het een onbetrouwbare vriend is. En erg egoïstisch, dacht alleen maar aan zich zelf en niet aan mij. Ik stond altijd voor hem klaar, maar hij nooit voor mij. Ik wil de ruzies en de strijd niet meer.

 

In 2011 heb ik het al eens uitgemaakt, maar we zijn toen toch al snel weer bij elkaar in bed beland. Dit keer is het voor altijd. 

 

Ik denk er de hele dag aan. Ik ben af en toe verdrietig, zo maar tranen in mijn ogen. Ook nu weer, als ik dit typ. Maar gelukkig ook vol goede moed. Het is nu eenmaal zo gegaan als het is gegaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele dag weggeweest, maar toch nog even hier. Al moet ik naar bed, morgenochtend naar de huisarts. Toch wel een beetje spannend. Blij dat ik het vrijdag al geregeld heb, moet nu wel.

 

Ik merk dat de euforie van afgelopen week een beetje wegebt en dat er een klein beetje onzekerheid in sluipt. Nu al....

Ik wil niet drinken. Maar ik en alcohol en grenzeloos en we zien wel en we doen maar, dat hoort een beetje bij elkaar. Wie ik ben gaat veranderen. Of: wie ik ben wordt nu duidelijk. Maar hoe dan ook, anders wordt het wel.

 

En ook de eeuwige drank als beloning voor eigenlijk alles. Ja, wat nu dan?

 

Maar behalve dit voel ik ook de uitdaging. Een nieuw avontuur!

 

Welterusten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje laat welkom hier maar niet minder gemeend. Wat een goede eerste week heb je gehad en wat goed ook om straks steun te zoeken via de huisarts. Op welke manier dan ook is begeleiding hierbij echt wel een aanwinst. Althans dat vind ik.

En wat je schrijft dat het een verlies lijkt van een vriend. Dat is ook zo ik vind het een echt rouwproces. Mijn leven voor en na het stoppen is zo anders. Maar vooral ook de erkenning die je geeft aan het verslaafd zijn. Ik had dat eerst zo lang ontkend. Eng vond en vind ik het nog steeds een beetje. Je gaat nieuwe dingen voelen en zaken anders bekijken vanuit je nuchterheid. Dat is nieuw en eng maar gelukkig kan ik ook zeggen dat het ook langzaam gaat voelen als een verrijking. Het wordt beter! Zet 'm op en als je het moeilijk hebt vooral hier blijven schrijven het helpt echt dat er mensen zijn die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt. Succes! Ook straks bij de huisarts!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pelle! 

 

Kop op man! De eerste weken zijn het zwaarst. Het voelt inderdaad als afscheid nemen van een goede vriend, relatie of hoe je het ook wil omschrijven. 
Dat is logisch, wij mensen rouwen nou eenmaal om iets wat uit ons leven verdwijnt. (Wie heeft er geen 'afscheid' genomen van zijn/haar eerste auto?) 
Maar, je krijgt er veel voor terug. Geloof me, ik zit nu op dag 39 en ik ga niet meer terug naar mijn oude leven. Soms is het, net zoals in relaties beter om afscheid te nemen, hoe zwaar het ook is. 

 

Voor inspiratie: 
Zoek eens op youtube naar verhalen van Alcoholists (Engels anders vind je niet veel) Hoe zij worstelden met het stoppen en hoe hun leven veranderd is daarna. 

 

Succes en wij zijn er voor je! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...