Spring naar bijdragen

Afbouw Rivotril na 10 jaar 4/6 mg


Arie

Aanbevolen berichten

Vraagje:

Ik heb de laatste tijd vrij veel last van dubbelzien als ik probeer te lezen van een beeldscherm.
Veel meer dan vroeger. Kan dit komen door de melatonine (5mg totaal) en/of de diazepam? Of is slaapgebrek een eventuele oorzaak?
Erg irritant met het oog op studie/werk activiteiten.
Iemand die dit herkent?

ps. Oogmeting gaf geen uitsluitsel; ogen zijn blijkbaar oke....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arie, ja ik herken erg veel van wat je schrijft. Paranoïde gedachten heb ik veel gehad. Zelfs nu nog wel eens last van. Los van de vaak pijnlijke ontwenningsverschijnselen merk ik dat ik nog steeds erg achterdochtig ben naar met name zogenaamde deskundigen en de houding die zij zichzelf aanmeten als zijnde alwetend. Ik had altijd best vertrouwen in politici, artsen, advocaten, rechters, notarissen en dergelijke maar de laatste tijd is dat helemaal weg. Nu zal de tijd waarin we leven zeker een rol spelen, misstanden worden breed uitgemeten in de mainstream media en dat geeft je wereldbeeld ook best een deuk.

Dat de artsen deze middelen nog steeds ongegeneerd blijven voorschrijven en derhalve steeds nieuwe slachtoffers maken, geeft de burger geen moed! 

 

In mijn privé leven haalde ik ook de meest rare dingen in mijn hoofd. Ik kan niet zeggen dat ik mijn vrouw niet vertrouwde maar er waren wel rare gedachten.

Met name issues waarbij het geheugen een rol speelt waren erg moeilijk. Het ging vaak om niks.

Een voorbeeldje:

Ik kwam een keer thuis en toen stond de tuindeur wagenwijd open terwijl er niemand thuis was. Ik wist echt zeker dat ik hem had afgesloten dus mijn vrouw moest hem hebben opengezet.

Zij beweerde dat ze hem helemaal niet had opengezet en niet eens in de buurt was geweest. Op dat soort momenten dacht ik even dat ik gek aan het worden was en begon dus te twijfelen aan mijn geheugen. Dat beangstigde me dan zo erg dat ik mijn vrouw aan een kruisverhoor onderwierp omdat ik zeker moest weten of er iets niet goed zat in m'n hoofd. Het is overigens nooit duidelijk geworden hoe het zat, maar ik werd echt paranoia van dat verhaal. Ik dacht op dat soort momenten dat ik dementerende was. En een kenmerk van dementie is paranoïde gedachten.

Wees gerust, het gaat allemaal over en op enig moment vertrouw je weer op je eigen brein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Arie

 

Door mijn ontwenning heb ik ook veel last van mijn ogen, heb zelfs een tijdje maar uit één oog kunnen kijken (zeer bangelijk). Ik draag nu ook een bril om normaal te kijken en ook één om te lezen. Daarvoor had ik geen bril nodig.  Zie soms heel erg troebel en andere momenten niet, krijg ook af en toe pijn in de ogen en ook hoofdpijn. Maar stilletjes aan is het wel aan het verbeteren. 

Hoop dat je hiermee iets kan doen.
Veel sterkte.

 

@ Gaba

Het verlies van vertrouwen in politici, artsen, advocaten, rechters, notarissen, enz... heet ONTWAKEN. Onze wereld waarin wij leven is  één en al leugen. Daar hoort ook Bigpharma bij. Beetje bij beetje komt de stront naar boven drijven en worden mensen gelukkig meer en meer bewust. Een aanrader van informatiebron 

http://www.beyondthematrix.nl/

Liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de comments; gelukkig herkennen jullie m'n klachten en gaat 't (blijkbaar) toch over met de tijd...
@Gaba

Jouw voorbeeld is vreselijk herkenbaar. Ik schrok op een gegeven moment enorm hoe ik tekeer ging. Maar goed, nu het gebeurt is weten we in ieder geval waar we aan toe zijn. Hopelijk geeft dit inzicht kracht om in ieder geval wat minder wantrouwend en argwanend te zijn. 

@Benzoslachtoffer
Dat vertroebelde zicht en het moeilijk kunnen lezen is echt iets van de laatste tijd, dus dat maakt het erg irritant. Ik heb geen bril aangezien een oogmeting bij de opticien uitwees dat m'n ogen wel 'oke' waren. Toch heb ik zere ogen en lijkt er veel druk op te staan. Het lijkt erop dat dubbelzien en troebel zicht bijwerkingen zijn van Diazepam en/of Melatonine....Het feit dat je zegt dat het stilletjes aan minder gaat is hoopgevend!

Momenteel is 't echt 'bingo' wat betreft allerlei bijwerkingen/symptomen: gespannen, rusteloos, slecht slapen, wantrouwend, oververmoeid, angstig, geheugenproblemen, slecht zien...
Die vermoeidheid begint nu ook parten te spelen. Ik slaap erg slecht, word steeds wakker en vaak een gevoel alsof m'n zenuwen in brand staan. Ik probeer nog vaak te sporten maar ik ben momenteel niet vooruit te branden door vermoeidheid.
 

Gelukkig hoor ik van jullie herhaaldelijk(!!) dat het allemaal van tijdelijke aard is, en dat geeft weer moed.
Ik zit nu nog op 4 mg valium, maar ik kan niet wachten tot die rotzooi uit m'n systeem is en ik hopelijk kan gaan herstellen van dit drama!

Thanks voor de reacties

bewerkt door Arie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een echte ellende, die benzo's! Dokters en psychiaters weten nog niet half wat ze aanrichten met deze medicijnen voor te schrijven!

Maar goed, dat we zelf wel verstand hebben en beter weten! Het is heel naar en erg waar we door moeten, maar we kunnen hierdoor anderen verwittigen. Tenminste degene die willen luisteren. Want zolang de medische wereld hier geen oor aan gaat geven, zullen er nog velen slachtoffer worden. Want dokters en psychiaters zouden te vertrouwen moeten zijn, helaas.

Arie, volhouden hoor, het betert echt!

Liefs,

Ellendig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schrijf hier maar de dingen van mij af:

Paar uur geleden tijdens het scheren keek ik in de spiegel en schrok mijzelf dood. Wie ik zag herkende ik niet.....
Het deed even voordat ik besefte dat het mijn gezicht was in de spiegel. In totale paniek ben ik in bed gaan liggen en af en toe in de spiegel kijkend....
Wat een waardeloze ervaring!! Ik kan veel dingen hebben, maar mijzelf verliezen in dit soort van idiote gewaarwordingen gaat erg ver. Ik heb nog wel de tegenwoordigheid van geest om het wederom toe te schrijven aan de afbouw van de diazepam.
Morgen naar psycholoog en arts. Ik kan niet verder gaan met reduceren totdat deze vage shit afneemt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Arie,

Pff... Heftig he! Maar zeker een ontwenningsverschijnsel hoor! In de Ashton Manuel heb ik dit ook gelezen dacht ik, of was het ergens anders. Maar ik heb het al tegen gekomen. Geduld, het komt allemaal weer goed, hoe erg het ook is momenteel. Goed dat je hier komt om het wat van je af te schrijven. Ik heb ook heel rare gedachten gehad in het begin van de ontwenning, dacht echt dat ik zot aan het worden was, dat ik een psychose had of paranoia werd, het was echt heel beangstigend! Maar het gaat over!

Veel liefs,

Ellendig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Arie, zo heel erg dat ik mezelf niet meer herkende in de spiegel heb ik het niet gehad. Wel in lichtere mate. Ik keek op een ochtend in de spiegel en zag alleen een stokoude man die ik nog wel als mezelf herkende. Helaas stond er enkele uren later geen jonge god me aan te kijken in de spiegel maar bizar was het wel.

Vreemde gewaarwordingen heb ik verder een paar keer gehad. Tijdens de afbouw was ik met de auto op vakantie in Italië. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat het helemaal geen leuke vakantie werd maar op de terugweg en na iets te lang achter het stuur gezeten te hebben kreeg ik een paniekaanval en zag de meest rare dingen op de snelweg. Misschien komt daar de uitdrukking "beren op de weg zien" wel vandaan. Zoiets geks had ik nog niet eerder meegemaakt.

 

Dat je zo tekeer ging tegen je vriendin is ook heel herkenbaar voor mij. Ik denk dat paniekaanvallen zich bij mij manifesteren als woedeaanvallen. Waarschijnlijk is het dezelfde emotie. Wees gerust, het gaat allemaal voorbij.

 

Waar ik veel last van had was de tijdsbeleving. Er drongen zich regelmatig allerlei herinneringen op uit een ver verleden en het was net alsof soms de tijd niet meer bestond en alles tegelijkertijd gebeurd was en gebeurde. Heden en verleden waren niet meer van elkaar te onderscheiden. Heel lastig onder woorden te brengen maar het gevoel van tijd was erg verstoord. Ik heb toen ergens gelezen over het episodisch geheugen en dit kwam voor bij mensen met hersenletsel of beginnende dementie. En natuurlijk als ontwenningsverschijnsel bij de stop met benzodiazepines.  Dat baarde me vorig jaar erg veel zorgen. Je kunt het al raden: het verdween weer met de tijd en mijn brein werd weer normaal.

 

Blijf overeind Arie en zit de tijd uit. De tijd die voor ieder van ons verschillend is maar zoals je inmiddels hebt kunnen lezen: zonder uitzondering geneest iedereen uiteindelijk weer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Arie

Mijn kijkbril komt gewoon uit de supermarkt hoor (+ 1) en helpt me nu wel, hopelijk mag ik deze daarna wegdoen.

Jou probleem met de spiegel heb ik ook volgens mij komt dit omdat er connectie meer is met je innerlijke. Je staat daar maar te kijken en je kijkt naar een vreemde persoon en toch herken je iets maar pfff.....dit gevoel is heel moeilijk te omschrijven. Maar de laatste weken heb ik wel meer en meer momenten van hé I am back gevoel, een aangenaam vertrouwd gevoel. Heb ooit gelezen dat mensen met een trauma ook last hebben van dit symptoom, dit is een overlevingstechniek van ons lichaam. Ik weet nu niet voor een ontwenning maar voor mij is dit ook een grote trauma. Vooral niet bang worden zou ik zeggen en sterkte.

 

@ Gabba

Haha je hebt me wel doen lachen met jou jonge god. Doet wel deugt om TERUG te mogen lachen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, benzoslachtoffer. klopt. in geval van psychisch letsel/trauma, kun je je leven lang blijven dissociëren.iedereen dissocieert wel eens, maar meestal is het dan niet chronisch, maar een moment, als dit niet het geval is, tsja, dan heet het een dissociatieve stoornis. dan blijft de traumatische ervaring onverwerkt. het gebeurt als je plotseling overspoeld raakt met emoties en er geen kant mee op kunt, omdat het niet veilig is, het is een zelfbeschermingsmechanisme, wat ontstaat in de vroege jeugd. je hersenen blijven reageren, alsof je nog steeds in het trauma zit, alsof er nog steeds gevaar dreigt. Ook al is dit niet meer zo in de realiteit.

het is een reactie op intense angst. dan kunnen je hersenen dit truukje met je uithalen.je bewustzijn onttrekt zich dan aan de nare gebeurtenis. het bewustzijn splitst zich dan af van het trauma.(splitting)

hoe jonger het ontstaat, des te moeilijker kom je weer van dit  mechanisme af. een overlevingsmechhanisme.

verwerking van vroegkinderlijke trauma's lukt niet altijd.

heb ik, weet er alles van. het is tijdens ontwennen niet erger dan normaal bij mij.

het is er altijd en al vroeg een deel van mijzelf geworden.

ja, het is een bekend voorbijgaand verschijnsel tijdens ontwennen van medicatie.

 

het is me wat, hè?

bewerkt door sneeuwhoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allen hartelijk dank voor de reacties!!!
Gisteren sprak ik met 'de' psycholoog en die gaf mij een uitleg die min of meer precies overeenkwam met wat jullie in antwoord op mijn comment hadden geschreven: depersonalisatie, idd een overlevingsmechanisme...

Gelukkig de laatste dagen geen last meer van gehad!

Daarna sprak ik de arts en deze zei dat het dubbelzien/wazig zien , een bijwerking kan zijn van de diazepam. 

@benzoslachtoffer, ik had ook een brilletje van +1 aangeschaft, maar ik zag alles toen nog slechter :(

 

Afijn, ik blijf komende week op 4mg want de laatste week was waardeloos; dan maar minder snel. 

Over een paar weken begin ik met een angststoornis behandeling in de vorm van cognitieve gedragstherapie. Erg blij dat m'n oorspronkelijke symptomen worden aangepakt.

Ik vind het enorm knap dat vele van jullie het afbouwen op eigen houtje doen. Onvoorstelbaar! Denk niet dat ik dat zou kunnen..

 

@Gaba, heel herkenbaar wat betreft 'het verstoorde gevoel voor tijd'...Er komen enorm veel herinneringen terug; maar ook een aantal die ik compleet kwijt was. Dat is best wel interessant, maar soms begrijp ik niet goed wat ik ermee aan moet. En inderdaad ontbrak er soms een chronologische volgorde...

Ik constateer nu ook dat ik ondanks het sporten en gezonder eten, dikker lijk te worden..??
Al zoekende op internet en 'benzobuddies' kwam ik uit op: "Benzo Belly"...
Inderdaad begint mijn buik in de weg te zitten, en ik vroeg mij af of iemand hier bekend mee is en of harder sporten en (nog) minder eten zinvol is met het oog op de overige verschijnselen??

Super bedankt voor de comments en de bemoedigende woorden! De kennis hier aanwezig is enorm behulpzaam!!

 




 

bewerkt door Arie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sneeuwhoen

Bedankt voor de mooie uitleg, knap dat je steeds de juiste woorden vind. En inderdaad onze hersentjes zijn echt wel zeer complex en ook boeiend.

Ik heb er in ieder geval al veel bij geleerd, dan toch een positieve kant aan deze ontwenning.

Goeie avond.

 

Arie

Door de ontwenning is er een onbalans in je hormoonhuishouding die het afvallen belemmert. Dan mag je nog zo veel sporten en weinig eten dit helpt niet om gewicht te verliezen. Google eens op hormoonhuishouding en gewicht.  Eerst moet jou lichaam in evenwicht komen en dan volgt de rest. Ben ook aangenomen en ik denk dat wij niet de enigen zijn hier. Maar ja eerst ontwennen en daarna allemaal op het ander forum om gewicht te verliezen (lol).

Goeie avond.

 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee mooie dagen gehad, echter vandaag is weer zo'n vage dag. Begon gisteravond al met zoals gewoonlijk irritatie met mn vriendin. Ik heb het gevoel dat ik mij heel erg vastklamp aan haar in deze tijden, wat ten koste gaat van haar bewegingsvrijheid. Ik probeer dat wel los te laten. Het is erg zwart-wit denken wat ik nu ervaar. Zoals altijd hou ik mij vast aan het gegeven dat dit van voorbijgaande aard is en dat het allemaal in de toekomst (hopelijk) wel in balans geraakt.

Vanavond zou ik weer een milligram gaan minderen, maar ik zie daar erg tegenop. Momenteel ben ik zeer angstig naar bijna allerlei dingen/activiteiten. Aan de andere kant kan ik gewoon niet wachten om benzovrij te zijn, en dan echt te herstellen.

Angst voor alles. Mijn eigen gedachten zijn angstig. Doodnormale dingen doen boezemt mij angst in. De angst om af te bouwen is groot etc.

Die twee goeie dagen waren echt goed! Dubbelzien was weggezakt de afgelopen dagen, dus ik heb sinds tijden een hele krant uitgelezen. Eindelijk was er iets van innerlijke rust te vinden...tot gisteravond. Maar de herinnering aan die twee dagen sterkt mij enorm.
Soms vraag ik mij af of ik deze rit nu overschat en er teveel waarde aan hecht of dat de buitenwereld inc. alles en iedereen en in het bijzonder mijn familie en vrienden, deze situatie onderschat...? Ik ben van mening dat het laatste het geval is , al ben ik natuurlijk vrij bevooroordeeld aangezien ik de hoofdrol speel in dit drama.

Voel me toch gesterkt in het feit dat ik erg ver ben nu en dat geeft wel kracht om door te zetten. Want zoals vele van jullie zeggen: het wordt beter! Daar hou ik mij in dagen zoals deze aan vast.

Prettige dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Arie, ik begrijp helemaal wat je voelt en kan jouw gedachten goed volgen. Wat jij beschrijft is hetgeen bij mij het langst geduurd heeft. Als je te hard gaat met minderen moet je misschien even een soort platform vinden in de vrije val waardoor je kunt stabiliseren en daarna ga je weer verder. Zolang je maar niet omhoog gaat komt er uiteindelijk een einde aan en klim je weer omhoog.

En ja die irritaties met de partner herken ik maar al te goed. Onderschatten, overschatten het maakt niet uit. Neem maar van me aan dat de "issues met de anderen" gewoon weer verdwijnen zodra je weer goed in je vel gaat zitten.

 

Fijn dat je een update schrijft.  

bewerkt door Gaba
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijf voorlopig, in ieder geval deze week, op 4 mg hangen.
De vage,dwaze en angstaanjagende dwanggedachten vind ik zorgwekkend. Af en toe schrik en huiver ik bij de gedachte dat ik mijzelf of anderen kwaad zou aandoen. Ik probeer deze waardeloze gedachten een plaatsje te geven en voor zover mogelijk te accepteren en toe te schrijven aan de ontwenning. Maar dit nekt je strijdvaardigheid vrij hard...

Veel wandelen en toch connectie zoeken met familieleden helpt momenteel wel. Thuis zitten begint erg te irriteren maar de gedachte om onder de mensen te komen schrikt af. Morgen verplicht naar de bioscoop, we zien wel.



 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik blog rustig verder met ook goede berichten.
De donkere en duistere gedachten zijn vandaag weer stukken minder. Ik ben vandaag sinds lange tijd weer naar een training gegaan....wat een verademing. Anderhalf uur met jezelf en anderen bezig zijn in een positieve manier. Dit gaf enorm veel ontspanning.
Afgelopen nacht ook beter geslapen! 

Wat een carrousel van emoties de afgelopen dagen; ups and downs. Maar nu erg ontspannen en straks naar de bios..

 

Goed weekeinde allen!

bewerkt door Arie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arie, je bent nog steeds goed bezig als ik het zo lees. En allemaal zo vreselijk herkenbaar. Dat thuiszitten ging mij ook vreselijk irriteren maar tegelijkertijd was ik erg passief om daadwerkelijk naar buiten te gaan en de mensen op te zoeken.

Een carrousel van emoties is een goede beschrijving.

Je hebt nog een flinke weg te gaan vanaf de 4mg. Helemaal niet erg om even een rustpunt te nemen en dan daarna weer verder te gaan.

 

Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een 'rustpunt' is een groot woord. Ik heb de hele dag last van rusteloosheid en gespannenheid en veel angst.
Wat nu wel minder is geworden zijn de extreme duistere gedachten waar je soms in vast komt te zitten.En dat zijn de verschijnselen waar ik het meest bang voor ben.
Dus ik ben van plan om vanavond te minderen naar 3 mg. En uiteraard ben ik daar nu erg bang voor...
 

Het is momenteel erg moeilijk om de zaak goed te evalueren, maar je wilt ook niet dat je geregeerd wordt door de angst.
Soms ben ik vreselijk strijdvaardig en denk ik: 'kom op man, de schouders eronder want het wordt allemaal beter' en een uur later zit ik enorm gespannen voor mij uit te staren, ontredderd en angstig.

Ik weet niet wat ik hiermee aanmoet maar ik wil heel graag naar 0 mg, alleen niet ten koste van alles!!
Toch vaag dat ik nu zo vreselijk gespannen en angstig ben en een paar dagen geleden weer vrij ontspannen was..
Valt geen touw aan vast te knopen.

 

Lijkt erop dat ik nu vreselijk angstig ben aangezien ik mij voorgenomen heb om vanavond te minderen. Maar die angst zal ik altijd houden denk ik. Misschien moet ik daar wel doorheen nu.


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...