Spring naar bijdragen

Afbouw Rivotril na 10 jaar 4/6 mg


Arie

Aanbevolen berichten

Vierde dag op 3 mg en vandaag is het weer bingo.
Afgelopen dagen ging wel oke, afgezien van Vrijdag waar ik weer een paar angstbuien had.
Maar vandaag is 't goed raak en dan bedoel ik het weer heftig terugkomen van bepaalde duistere, angstaanjagende dwanggedachten. Ik word daar dood ziek van en ben iedere keer doodsbenauwd dat ik die gedachten omzet in daden.

Dat lijkt vrij onwaarschijnlijk, maar desondanks dat ik wel weet dat dit het resultaat moet zijn van de afbouw is dit totaal onwenselijk en angstaanjagend.
Ik hoop dat deze waardeloze * gedachten met het verstrijken van de tijd naar de achtergrond verdwijnen want ik ben doodsbang en 't goed zat.

Nogmaals, gisteren was wel goed, maar deze dag is weer loodzwaar en dit schrijven helpt gewoon.
 

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arie,

Ik heb dit ook hoor, ben een paar dagen goed geweest en daarstraks ineens weer zo depressief en angstig. En die rare gedachten die dan komen doorzetten. Allemaal vreselijk raar he! Hoop dat dit snel helemaal verdwijnt. Ben nu 4 maanden en enkele dagen benzo vrij, dus hoop op een stijgende lijn! Bij jou kan het idd nog van afbouwen komen. Na een paar dagen, komen de verschijnselen. Maar je bent al goed bezig, dus nog even volhouden! Het komt vast allemaal goed!!!

Liefs,

Ellendig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent goed op weg Arie! Die golf van verschijnselen is echt raar en pittig, zelf heb ik afgelopen zaterdag nacht een hyperventilatie gehad, niet normaal man, en was gisteravond zo goed als weg. Ervaar nu ook verlichting. Komt door afbouw. Ik heb meestal 3 dag na dosis vermindering en 5e dag min of meer stabiel. Zit zelf op 1 mg lorazepam, dus langzaam komt einde in zicht....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed om te lezen dat anderen hetzelfde ervaren. Als je niet weet dat anderen dit ook meemaken dan denk je echt dat je compleet gek bent en rijp bent voor opname. Het scheelt toch wel als je tijdens zo'n waardeloze aanval 'min of meer' in je achterhoofd hebt dat het voorbij gaat en toe te schrijven is aan de afbouw / herstel...Maar op dat moment is dat soms het laatste wat je je herinnert.

@Ellendig, wat irritant dat je na 4 maanden benzo vrij deze waardeloze perioden nog steeds moet ondergaan. Vreselijk sterk dat je zo ver bent, ik trek mij daar aan op! En je bemoedigende woorden geven kracht, dank je wel!

@Benzozat, ik ben ong. drie maanden geleden van 2 mg rivotril(clonazepam) overgegaan op 20 mg diazepam. Als ik lorazepam opzoek dan heeft dat middel toch nog een omrekenfactor van x5. Nooit overwogen om over te stappen op diazepam?
In ieder geval goed om te horen dat je onderhand het einde in zicht hebt. Dat moet een goed gevoel geven.
En inderdaad; ik heb ong. na 2/3 dagen een 'zwarte periode'. Het is nu 5 dagen geleden...als het nu stabiliseert knijp ik mn handen dicht!

Trouwens, echt vreselijk irritant dat de mensen om je heen, totaal niet begrijpen met wat voor gevecht je bezig bent. Ik irriteer mij daar mateloos aan maar weet ook dat 't bijna onmogelijk is om uit te leggen. Laat maar gaan, zolang ik (en jullie allemaal) hier maar heel uit kom(en)..

Thanks

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overstap is wel besproken metijdens arts en heb ook hier op forum gedeeld. Neiging om niet te doen als zo gaat. Je weet ook niet precies hoe uitpakt, bij Gaba ging mis. Klopt, omrekenen factor is X 10 hoor naar diazepam vogen Ashton, maar dit is gemiddelde en elk lichaam, reageert anders. Omdat het nog behapbaar is doe ik het wel zo, ik ben toch bang dat dit niet goed uitpakt op laatst. Omn gerekend zit ik op 10 mg diazepam. Als je na 5 dagen stabiel bent kan je de volgende dosis vermindering doen, zo doe ik dat al bijna 3 maand en nu, maar goed ieder lichaam is anders!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arie. Wederom complimenten dat je nog steeds goed bezig bent. Je beschrijft het proces uitstekend en ben blij te lezen dat je wat aan de steun hier hebt. 

Ik vraag me regelmatig af hoe het in het verleden ging toen er nog geen internet bestond. Als ik niet indertijd het Amerikaanse forum was tegengekomen met daar de herkenning van de grillige bijwerkingen en afbouwverschijnselen, sluit ik niet uit dat ik inmiddels voorgoed opgesloten zou zitten. De verschijnselen zijn zo vreselijk grillig dat ik me kan voorstellen dat ik door artsen weer andere medicatie had gekregen tegen de bijwerkingen en uiteindelijk iedere dag een handvol pillen zou moeten slikken. En dan nog een hand vol tegen de bijwerkingen van die vorige handvol pillen.

Wie weet hoeveel mensen compleet kapot zijn gegaan door de pillen in de loop van de jaren. Ik wil er eigenlijk niet over nadenken.

 

Gelukkig kunnen wij elkaar steunen en weten we dat het onmenselijk lang duurt maar uiteindelijk weer goed komt. 

 

Ik zat van de week nog een interview te lezen met Stevie Nicks, een beroemdheid uit mijn tijd. Dat ging over Klonopin en dat is hetzelfde als Rivotril/ Clonazepam. 

Misschien goed om eens te lezen: http://www.benzo.org.uk/nicks.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eergisteren naar 2 mg gegaan. Vandaag tijdens sporten voelde ik de angst alweer opwellen. Als paardenmiddel maar een rondje door 'de stad' gemaakt met familie en idd ging het beter na een uurtje 'socializen'..
Op een of andere manier helpt het bij mij als ik mij overgeef aan sociaal (drukke) aangelegenheden. Maar ook gewoon praten met mensen leidt gewoon de aandacht af van die beroerde angsten. Zoals gisteren naar de bioscoop, terwijl ik doodsbang ben voor al die drukte. Maar goed na een uur valt dat weg en geniet je toch van de film..

Ik ben en blijf doodmoe, en de rusteloosheid en de spanning zorgen ervoor dat ik weinig slaap.
Het 'niet slapen' breekt erg op. Ik hou het bij 5 mg melatonine en soms een paracetamol tegen de spierpijn voor het slapen gaan. Maar continue wakker en plassen en wakker en...etc etc.

Verder is er nog het dubbelzien en de drukkende pijn tussen m'n ogen en voorhoofd, maar naast dat heb ik geen fysieke ongemakken (behalve de blubber buik, maar goed). Ik probeer ook iedere dag te trainen.
 

Ik zie de toekomst desalniettemin positief in, maar ben zeer angstig dat de duistere gedachten die altijd wel boven mij hangen zullen neerdalen en dat ik dan weer vast zit. Tot nu toe mag ik niet klagen, maar ik doe er dan ook alles aan om maar niet stil te blijven zitten.
Afleiding heeft in dit stadium nu de hoogste prio, aangezien dat voor mij(!) werkt..

Nogmaals ik vind 't al beter gaan dan een maand terug en dat is enorm geruststellend. Het is nog pril op de 2 mg en naar alle waarschijnlijkheid kan het morgen weer een drama zijn, maar dat zien we dan wel. 

@Gaba
Stevie Nicks is mij wel bekend maar ik had geen idee dat zij ook door de Clona-Jungle is gekropen. Je kan die rotzooi (rivotril/Clona) toch niet meer het predicaat 'medicijn' toedichten. Vraag mij af waar je die handel 'legaal' voor zou kunnen gebruiken...
In ieder geval dank voor de link.

Goed weekend allen!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Arie, je hebt nog steeds een lineaire lijn te pakken. Dus nog steeds goed bezig hoor! 

 

Blijkbaar is dat sporten toch wel een goede remedie. En ja die duistere gedachten blijven misschien wel een tijdje maar gaan echt uiteindelijk allemaal weg.

En dan ben je dankbaar dat je met die troep gestopt bent, want bij mij veroorzaakte juist het gebruik van de benzo steeds meer de depressie.

 

Er zijn trouwens nog wel meer gevallen bekend van beroemdheden die zogenaamd door een overdosis zijn overleden. Ik heb vorige jaar nog een keer een documentaire gezien over sterfgevallen van beroemdheden. Opvallend was dat ze allemaal ook benzo's slikten en de maker van de reportage zag duidelijke causale verbanden met het benzo-gebruik. Een echte gebruiker vertelde dat je van een paar snuiven cocaïne echt niet dood gaat. Wel van de combinatie met een benzo, volgens hem. Whitney Housten gebruikte ze ook, Robin Williams ook, Elvis was een grootverbruiker en recent Prince ook weer een link met medicijnen.

Niet zo gek als je bedenkt dat alleen al in Nederland jaarlijks 17.000 mensen sterven aan verkeerd of overmatig medicijngebruik. 

De benzo's zijn sluipmoordenaars.

 

Succes met je volgende stap!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,
Heeft iemand nog tips om een keer normaal te slapen...?

Onderhand heb volgens mij nu al 3 maanden waardeloos geslapen en eigenlijk wordt 't slechter naarmate ik minder Valium slik (nu 2 mg voor slapen).
De verslavingsarts heeft ooit Mirtazapine voorgeschreven maar dat viel erg fout. Ik sliep allereerst niet beter en de dag erna was ik enorm angstig. Toen besloot ik maar om te wachten op betere tijden..
Maar het niet slapen versterkt sommige angstgevoelens en brengt weer andere onaangename verschijnselen met zich mee, waar ik nu vrij moedeloos van word. 

Verder ben ik enorm gespannen en loop ik vaak te tandenknarsen(?)....dat laatste is nieuw.
 

Misschien is het toch slim om de mirtazapine wederom te proberen...?

Thanks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit mij aan bij Ellendig, dit kan je van de regen in de drup brengen. Ook moet je dit weer afbouwen. Probeer iets van melatoline of valdispert. Ik gebruik laatste. Ook ik slaap niet geweldig, paar keer wakker maar uren gaan wel. Naar mate ik dichter bij nul kom lijkt het iets rommeliger te worden. Dit hoort erbij, ws als je hebt afgebouwd wordt beter. Mss ga je te snel met afbouw waardoor lichaam niet voldoende hersteld tussentijds? Dat niet goed slapen angst oproept herken ik, heb ik ook, als de dood dat mega slaaprobleem weer terugkeert maar aan de andere kant is patroon redelijk constant door afbouw heen ij mij. Maar goed, je bent al ver en mss dat laatste 2 mg niet veel meer uitmaken, herstel volens mij pas na de laatste stap...

Sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Ellendig en Benzozat!
 

Ja, ik gebruik melatonine voor de nacht en af en toe valeriaan s'ochtends om nog een beetje slaap te pakken..
En idd ben ik een beetje bang dat de mirtazapine weer fout uitpakt. Aan de andere kant wil ik het nog wel een keer proberen aangezien ik nu vrij vergevorderd ben in de afbouw en benieuwd ben of het nu wel goed uitpakt. 

Als ik daar nu wel op zou slapen dan is mij dat veel waard.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg toevallig maar:

Afgelopen nacht 6 uur geslapen en maar(!) 3X wakker geworden....

Verder had ik geen brain-zap reacties op geluiden wat ik normaal wel heb en piekeren was ook minder.

Nou had ik gisteren wel een veel te overdadige dosis melatonine en valeriaan genomen uit pure nijdigheid omtrent het niet-slapen , maar misschien was het ook gewoon de enorme vermoeidheid.

Hoe dan ook , ik probeer de hoge dosis vanavond weer.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bericht Arie! Minder piekeren helpt ook, ik merk dat dit wisselend is bij mij gedurende afbouw. Deels komt dit volgens mij hierdoor, ik merk als ik rustiger in hoofd (en lichaam) ben ik ook beter slaap. 6 uur is prima in afbouw, daar zit ik ook meestal op en 2X wakker worden. Het vaker wakker worden schijnt teken van herstel te zijn. Wellicht kan je nog magnesium aanvulling nemen, doe ik ook, 1 glas en smeer mijn lichaam in met olie vlak voor het slapen ter ontspanning van de spieren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja precies, dat piekeren is vreselijk. Veel piekeren omtrent de toekomst, of het allemaal ooit weer goed komt, of ik ooit weer een goede baan kan vinden, gaat die sociale angst ooit weg etc etc.
Ik teken direct voor deze 6 uur slaap!!! Hopelijk vannacht weer :)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies. Dit houd mij ook bezig, of het allemaal weer goed komt. Ik houd mij vast aan verhaal Gaba, hij is nog nooit iemand tegengekomen die niet is hersteld van benzo afbouw. Bij mij is begonnen met zware overspanen, deed geen oog meer dicht voor maanden, vandaar lorazepam, en nu wil ik er graag af maar angstig dat niet lukt (vanaar ik 1e nacht op 1 mg niet sliep) , maar goed in principe is einde inzicht bij dit tempo voor mij en afgelopen 3 maanden ook gelukt. Ben er helemaal klaar mee. Ook voor relatie is dit niet goed.

Goede dag en nacht gewenst☺!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wou even waarschuwen voor Valdispert ! Mijn dochter heeft het ook even genomen omdat ze moeite had om in slaap te geraken en ze reageert even gevoelig als ik. Kreeg na een tijd hoofdpijn, maagpijn, versuft .. en toen ze het niet meer nam begon ze ontzettende spierspasmen te krijgen. Let er dus heel erg mee op want ik herkende de symptomen onmiddellijk. Heb haar kunnen gerust stellen en na 4 avonden rond hetzelfde uur als ze het nam was het voorbij ! Dus opletten ook voor natuurlijk dingen ! Melatonine kan geen kwaad als de dosis niet te hoog is ... Ik neem dit ook maar enkel en alleen als ik heel wat avonden na mekaar niet slaap.. en tot hiertoe was dit nog beperkt !

Ik wil jullie niet bang maken hiervoor maar waarschuwen dat het soms hetzelfde effect kan hebben als een benzo ! Als je het neemt, neem het dan ook maar heel af en toe ! Ik heb mijn huisdokter hierover gewaarschuwd en hij vond het heel vreemd maar ik weet wat ik heb gezien en niets kwam bekender voor als dat !

Dan vind ik melatonine en ind magnesium veiliger. Ik neem magnesium elke avond bij het slapengaan.

Succes ! x 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Benzozat, mooi dat  het einde in zicht is. Ik hoop ook volgende week naar 1 mg te gaan aangezien de overgang van 3mg naar 2 mg Diazepam vorige week, aardig soepel (- voor zover mogelijk in afbouw -) is verlopen. Blijft afwachten natuurlijk.
Verder moet ik bekennen dat ik wel het idee heb dat de 'zeer slechte bijwerkingen' minder worden....Of ik raak er gewend aan :)
En idd ik lees ook op BenzoBuddies schrijnende verhalen die echter uitmonden in Succes Stories. Daar hou ik mij aan vast!

@Shakemarieke, het is inderdaad niet de bedoeling om dit iedere avond te doen. Ik had het gewoon helemaal gehad gisteren met dat 'niet kunnen slapen cq. wakker liggen' en dus nam ik een overdadige hoeveelheid melatonine en valeriaan. Punt is dat voor hetzelfde geld ik zonder die overdaad misschien ook wel 6 uur had geslapen aangezien ik zo vreselijk vermoeid was....
Maar goed, ik heb het net ook voorgelegd aan de verslavingsarts en die zei ook dat voorzichtigheid (met dit soort 'homeopathische middelen) geboden is.
Verder heb je trouwens wel gelijk dat Valeriaan een beetje(?) een Benzo nabootst aangezien Valeriaan blijkbaar ook GABA versterkend is, en dat wil ik ook niet aangezien m'n zenuwstelsel zich juist moet herstellen......Moeilijk...

Vanavond dus maar weer 'normaal', tis niet anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi,

De afgelopen 4 dagen 1/4 mirtazapine (3.75mg) genomen voor het slapen gaan en dat helpt. De dag erna is even wennen maar dat gaat ook wel momenteel. 
Qua symptomen is er wat paranoia, moeheid en dubbelzien en het continu wakker worden tijdens de nacht. Het meest prominente symptoom(..?..) momenteel is de irritatie/boosheid/prikkelbaarheid.
 

Toch is het allemaal wel te overzien en in vergelijking met een maand terug aanzienlijk beter. De waardeloze dwanggedachten zijn goddank ver naar de achtergrond teruggedrongen en dat is fantastisch. De angst lijkt ook af te nemen...
Ik mag denk ik niet klagen op dit punt. Overmorgen gaan we van '2mg' naar '1mg' en hopelijk blijven de bijwerkingen van deze 'cut' achterwege! En dan op naar de Jump!!!

Veel sterkte allen!

 

bewerkt door Arie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bericht Arie! Begrijp ik nu goed dat ondanks paar keer wakker worDen je zo'n 6 uur slaapt? Dat is vo ookr dit moment toch prims, heb ik ook bij vlagen maar nu maar 2X, het wordt beter! Angst en paniek onder controle? Wat zegt je arts over afbouw Mitrazepine? De Jump in zicht man! Zelf overmorgen weer 1/8 mg af, voel mij nu stabiel genoeg. Wel vanmiddag ineens paar uur wat onrustig maar zakt nu weg.

Iedereen rustige nacht gewenst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey BZZ, Ik slaap idd wel 6 uurtjes per nacht met 4 a 5 keer wakker worden...dus dat is wel oke.
Angst en paniek is aanzienlijk minder dan een maand terug; dat was een erg duistere periode.
Ik heb met de arts geen afbouw omtrent de Mirtazapine besproken. De dosering die ik tot mij neem is enkel om gebruik te maken van de slaap-bijwerking...

Goed te horen dat je zelf ook naar beneden gaat. Volgens mij gaat het momenteel met jou ook best wel goed toch...?
Hopelijk neemt de onrust bij je af de komende tijd. En volgens mij is het einde voor jou ook aardig in zicht.
Laten we hopen dat de symptomen minder blijven worden en zeker niet te vroeg juichen ;)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Momenteel zit ik nu 5 dagen op 1Mg en eigenlijk wil ik er helemaal mee kappen....Iemand ervaring met 'jumpen' vanaf 1 mg Valium?

Er zijn echter toch nog wel aardig wat vervelende symptomen actief zoals, insomnia, angst, gespannen, overgevoelig, geprikkeld, boos..... en nog wat andere. Maar de meest vervelende/onuitstaanbare symptomen zoals de duistere dwanggedachtes zijn nog steeds wel aanwezig maar veel minder dan een tijd terug.

Ik wacht denk ik tot Woensdag en dan denk ik of naar 0.5Mg of Jump....

Sterkte iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit op 1mg diazepam en bouw dit in 28 dagen af tot 0. Telkens met 0,1mg per paar dagen minder. Ik voel me goed. De taperingsstrips zijn echt aan te raden en kan jouw huisarts via de regenboog apotheek bestellen. Je kunt zelf je tempo bepalen. Het is niet verstandig om van 1 naar 0 te jumpen en ook niet nodig. De weg van de geleidelijkheid is beter.

Mijn voornaamste klachten zijn insomnia, maar daarvoor slik ik7,5 mg mirtazepine. Zodra mijn gabareceptoren zijn hersteld wil ik dat ook afbouwen dmv tapering.

Succes!

http://www.cinderella-tx.org/nl/tapering/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...