Spring naar bijdragen

Afbouw Rivotril na 10 jaar 4/6 mg


Arie

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Ik heb bijna 10 jaar lang 4 tot 6 mg Rivotril per dag gebruikt en ben nu aan het afbouwen via een verslavingsarts.
Momenteel (na bijna 2 maanden) zit ik op 10 mg Diazepam per dag en ik vind de ontwenningsverschijnselen vrij verontrustend, maar blijkbaar hoort het erbij. 

Afgelopen Maandag ging ik echter naar een afspraak en kreeg een bizarre paniekaanval. Dit ging gepaard met hyperventilatie, zweten, stotteren, verkrampt,trillen etc.

Aankomende week heb ik weer een afspraak bij de arts en dan zal ik aangeven dat de afbouw misschien te snel gaat aangezien ik veel last heb van alle bijwerkingen die blijkbaar mogelijk zijn.
Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek staan, maar alleen de gedachte eraan doet mij onder de bank kruipen...

Ik had nooit gedacht dat Rivotril zo'n zwaar middel was. Vol ongeloof hoorde ik dan ook aan dat de omrekenfactor naar Diazepam 12.5 was. 
Drie weken geleden had ik afgebouwd naar 2 mg Rivotril voor het slapen gaan, en dat is destijds vervangen met 20 mg Diazepam. Eigenlijk zou ik nu op de 8mg diazepam moeten zitten maar na afgelopen Maandag zie ik daar vanaf en hou het op 10 mg....

 

Gelukkig heb ik dit Forum gevonden en hopelijk geeft dat wat steun aangezien ik (zoals blijkbaar velen) momenteel erg veel moeite heb met afbouwen.

​Dank!
 

bewerkt door Arie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arie,

 

In 2 maanden van 4 mg rivotril per dag, op 10 mg diazepam zitten?

Dan ben je een kei van een vent, man.

Niet te geloven.

0,5 mg rivotril = 10 mg diazepam.

dus je gebruikte 8 keer 10 mg= 80 mg diazepam (equivalent) per dag....en soms meer en nu nog maar op 10 mg dia...

Alle verschijnselen, die je nu hebt en de symptomen, die je nog krijgt, horen er allemaal bij.

Heel veel sterkte !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de opbeurende woorden!!!

Maar ik heb sterk het gevoel dat dit veel te snel is gegaan. Helemaal nadat ik de schema's van andere members heb gezien in hun comments in dit forum.
Dit schema heb ik van de verslavingsarts gekregen dus ik had niet veel reden om er aan te twijfelen, maar als ik de (lange) afbouw periodes zie van andere members dan zet ik mn vraagtekens bij mijn schema.
Punt is gewoon, ik zou graag normaal functioneren en afbouwen maar dat is nu zeker niet mogeijk vanwege de heftige symptomen/ontwenningsverschijnselen.....
In deze staat moet ik mijn sollicitaties voor volgende week cancelen vanwege de angst/paniek etc. behalve dan de afspraak met de arts zelf.

Heeft Iemand ooit afgebouwd en daarnaast nog wel in staat geweest om gewoon te functioneren (werk/sollicitaties)???
'T vage is, dat ik vooralsnog geen probleem heb met sporten, boodschappen doen, maar dat is bekend terrein misschien.

Ik zou heel graag willen solliciteren/werken etc. en afbouwen tegelijk. Maar in deze staat is dat (in mijn ogen) onmogelijk....
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Arie, hoe kwam je bij het Jellinek terecht ? Heb je het idee dat die verslavingsarts je echt helpt ?

 

Internationaal houdt men meestal aan dat 1 mg clonazepam =20 mg diazepam.

Vroeger stelde men overigens in Nederland dat 4 mg clonazepam gelijk was aan 5 mg diazepam, wat dat betreft had je nog geluk !

 

Het is inderdaad een snelle afbouw. Sommige mensen kunnen dat.

Veel succes.

bewerkt door Bert2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot nu toe heb ik geen reden om te twijfelen aan deze arts ondanks mijn hevige reacties van afgelopen week. De arts heeft duidelijk gezegd dat we van het schema kunnen/moeten afwijken afhankelijk van hoe ik mij voel.... En ik heb nu het gevoel dat ik te snel ga, en dat zal ik ook aangeven komende week.

Ofwel, 'Ja' ik heb zeker het idee dat deze arts mij vooralsnog goed heeft geholpen.....

Dus eigenlijk een geluk bij een ongeluk, aangezien ik noooooooit had gedacht dat ik zonder deze medicatie zou kunnen leven. Maar dat gaat blijkbaar toch wel (vooralsnog).
Ik ben er nog lang niet, maar er zijn ook een aantal positieve aspecten die nu de kop op steken. Daar hou ik mij hard aan vast nu de nadelige symptonen/bijwerking zo gruwelijk hard de kop op steken.....







 

bewerkt door Arie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit was een zeer slecht weekend. Komende tijd wil ik voorlopig op deze dosis blijven want er gaat heel veel mis.

Ik las net 'The Ashton Manual', welke werdt aangeprezen door andere members (dank!), en daar staat gelukkig heel veel herkenbare dingen in.
Verder ook wat positieve feiten over het verdwijnen van de symptomen op termijn en concrete hulpmiddelen voor de afbouw.


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arie, je bent al een heel eind onderweg! Ik gebruikte ook een onwaarschijnlijk hoge dosis van de Rivotril. Ik had wel wat last van de omschakeling naar Diazepam en ben toen iets te snel gestopt. Langzaamaan is echt de enige remedie en laat je niet te veel beïnvloeden door de dokter. Hier in NL bouwt men veel te snel af. Je hebt de Ashton Manual gevonden en inderdaad is het vaak een geruststelling als je leest dat veel klachten door de ontwenning komen.

Maar zo te lezen ben je goed bezig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gaba,
Sollicitatie heb ik gecanceled; dat was anders een drama geworden in de staat waarin ik nu verkeer.
Bij de dokter aangegeven dat het volgens mij te snel ging en dat ik graag een week wilde stabiliseren op 8mg. Dat was goed en in overleg afgesproken dat ik vanaf volgende week, wekelijks 1 mg omlaag zal gaan (en als dat niet gaat, geef ik dat aan!!).

Maar daarnaast ook aangegeven dat ik graag hulp wil om de 'oorspronkelijke symptomen' aan te pakken aangezien ik anders straks medicijn-vrij ben, maar niet goed zal kunnen functioneren...
Ook dat verzoek werd gehonoreerd in de vorm van een Psycholoog/en cognitieve gedragstherapie. Geen idee wat dat inhoudt, maar ik wil zo vroeg mogelijk leren omgaan met de stress/angst etc.
Ik heb ook iets voor de nacht gekregen nl. methazine(?), aangezien de nachten nu heel zwaar worden na twee maanden waardeloos slapen.

Tsja, zolang ik niks moet en iedere dag kan sporten, valt 't mee. Maar de continue onrust en verkramptheid houden vooralsnog aan. Gelukkig ben ik nu wat stabieler dan vorige week. Dat was echt afschuwelijk met angstaanvallen/ paranoide gedrag etc.

Hoe ging jouw afbouw? En had jij een beetje dezelfde symptomen? Ben benieuwd hoe je daar mee omging en of je gewoon ernaast werkte?

Hartelijk dank voor je comments Gaba!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arie, ik heb het idee dat je best goed bezig bent. En dat je goed overleg hebt met je dokter. Gewoon rustig aan afbouwen en je eigen tempo aanhouden, maar wel elke keer iets naar beneden met die dosis. Zo komt er vanzelf een keer een einde aan.

Vervelend dat je de sollicitatie hebt afgezegd. Maar ik snap dat wel.

Ik had natuurlijk ook allerlei bizarre ontwenningsverschijnselen. Ik ben ondernemer en kan gelukkig mijn eigen tijd indelen. Maar ik heb ook indertijd best veel afspraken afgezegd of zaken laten voorbijgaan, simpelweg omdat ik dan net die dag een zogenaamde Wave had. Zo werkte het bij mij en ik heb daar ook vele, vele keren over gelezen op benzobuddies.org, er zijn dagen dat het redelijk goed gaat en plotseling uit het niets komen er dan paniekaanvallen, misselijkheid en ellende waardoor ik maar in een hoekje kroop die dag. Vaak duurde het ook maar een dag en de frequentie van die aanvallen worden in de loop van de tijd steeds minder.

 

Ik zou zeker voor die cognitieve gedragstherapie gaan. Ik heb het in m'n eentje geklaard en zou dat achteraf denk ik niet meer zo doen. Ik had voor het Rivotril gebruik geen last van paniek en angst aanvallen. Ik sliep alleen heel erg slecht en had last van slaap-epilepsie. Daardoor ben ik het gaan gebruiken.

Maar de klachten werden uiteindelijk veel erger door het medicijngebruik en er kwamen juist  door dat medicijn nog heel veel klachten bij. 

Rivotril is een bitch om vanaf te komen en de meesten onderschatten dat. Maar jij bent ook al een heel eind op weg en bent op weg naar herstel.

Je moeder en vriendin zeggen het immers ook: je wordt een heel ander mens als je bent afgekickt.

Daar zou je het alleen al voor moeten doen toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gaba, hartelijk dank voor je reactie! Goed te horen dat je van de Rivotril af bent en erg knap dat je dat in je eentje hebt bewerkstelligd!!

In eerste instantie had ik het idee dat dit wel binnen een aantal maanden te doen zou zijn, maar daar ben ik onderhand totaal op teruggekomen. Zoals je al aangaf, je eigen tempo aanhouden in de afbouw! 

Het middel Mirtazapine (anti-depressiva??), welke ik had gekregen voor een betere nachtrust, heb ik vandaag direct afgeschaft. De nachtrust was net zo wispelturig als de weken ervoor en vandaag zie ik dubbel en is alles vrij mistig. Tot overmaat van ramp reageer ik daar direct op door heel onrustig te worden...

Er zijn - in deze fase van de afbouw - echt wel een aantal positieve aspecten aan te duiden, waar ik hoop uit put.
Ofwel ik hou het bij de diazepam en trek verder nog een lange tijd uit om af te bouwen/herstellen. Dat lijkt mij het beste; dan maar minder slaap. maar hopelijk over een paar maanden pillenvrij en misschien daarna nog een lange weg, maar alles beter dan terug te gaan naar de 'Rivotroep'.

Hartelijk dank voor je response. De informatie omtrent jouw ervaringen steunen mij enorm!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arie, als ik je berichten lees heb ik het gevoel dat je sterk bent en dit varkentje gaat wassen. Ik ken de grillige verschijnselen van Rivotril maar al te goed. Je hebt al een paar flinke grote stappen gezet. Hou je ons op de hoogte? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Gaba,
Laatste update: 7mg diazepam en sinds gisteren 3mg melatonine (verkrijgbaar bij de drogist). Dat laatste schijnt een beetje te werken.
Afgelopen nacht toch voor het eerst sinds tijden iets beter geslapen en dat merk je direct de dag erna...
Waarschijnlijk zal ik volgende week beginnen met cognitieve gedragstherapie in samenspraak met een psycholoog om de originele symptomen/klachten aan te pakken.
Nu ik minder snel afbouw zijn (vooralsnog) de ontwenningsverschijnselen etc. wat minder geworden en dat maakt 't wat draaglijker.

We gaan (on)rustig door!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds Woensdag 6 mg diazepam en gisteren een productieve dag gehad sinds tijden...
Echter vannacht was een compleet drama en het slaaptekort begint zwaar te wegen. De onrust en zenuwen in m'n lichaam manifesteren zich voornamelijk s'nachts. Overdag kan ik afleiding vinden in sport, voetbal (EK komtgoed uit) en enige studie.

Nog geen psycholoog etc. toegewezen gekregen, maar misschien dat ik daar volgende week achteraan ga.

Ik ben op eigen houtje wel intensief met mijzelf bezig en probeer de hevige emoties die nu (al een tijdje) de kop op steken, enigzins te controleren/ermee om te gaan/temperen/kanaliseren.






 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Arie en toch mag je jezelf een flinke schouderklop geven. Ik heb echt het idee dat je het gaat redden als je maar langzaam aan doet. Probeer elke keer een plateau te vinden waarop je stabiliseert en dan ga je weer verder naar beneden. Je doet het goed!

Welke melatonine gebruik je? Ik gebruikte per nacht ongeveer 20 van deze pilletjes, in de mond en onder de tong laten smelten. Dat hielp meestal heel goed. Ik gebruik het nu soms nog wel eens en dan veel minder. Voor zover ik weet kan het geen kwaad om iets meer te gebruiken. De melatonine van de huisarts hielp gek genoeg helemaal niet.

sleepzz_melatonine_duoverpakking_gezondh

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Gaba,

Bij mij is het juist omgekeerd. Als ik 30 van de 0.1mg pilletjes neem lijkt dat niet te helpen maar de compacte 3 mg pil die ik door de arts krijg voorgeschreven juist wel.....
Verder dien ik de melatonine om 18:00 in te nemen, i.p.v. een paar uur voor het slapen gaan. En dat werkt mij stukken beter.

Wat betreft de afbouw etc. , heb je alle gelijk van de wereld. Langzaam afbouwen en als het niet gaat stabiliseren.
Ik kan nu wel vrij goed inschatten wanneer de afbouw te snel gaat. Er ontstaan dan allerlei nare symptomen die afschuwelijk zijn
Dus vooralsnog 1mg per week afbouwen, en als dat niet gaat stellen we de reductie een week uit...

Gisteren gebeld, door andere artsen/psychologen om m'n oorspronkelijke symptomen/klachten te gaan aanpakken. 
Dat is zeer goed nieuws en erg blij dat ik daar aan kan beginnen te werken.

Tsja, al met al gaat het wel goed zolang ik maar geduldig ben. Dit traject kan je gewoonweg niet sneller afleggen....

Cheers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Slechte week. Waanbeelden, paranoia, insomnia, rusteloosheid. Gisteren erg geschrokken van mijzelf; ik was compleet de weg kwijt. Ik had waanbeelden en was erg wantrouwend naar personen toe, die dicht bij me staan. Op een gegeven moment barstte de bom en confronteerde ik deze personen hiermee... Daarna kwam ik weer terug op aarde aangezien deze mensen niet wist wat ze overkwam en zelf heel erg schrokken van mijn gedrag. Gelukkig zijn het naasten en hebben we het uitgewerkt. Iedereen weet nu wel wat een ellendige situatie dit is. 
In ieder geval zou ik gisteren naar de arts gaan, maar dat heb ik afgezegd. Daarna nog wel telefonisch contact gehad met de arts en medegedeeld dat ik 'heel hard' op de 5 mg blijf zitten voorlopig.
Ik heb dit ook eerder gehad, maar toen heb ik het voor me gehouden en nu heb ik het laten gaan wat ook wel noodzakelijk was aangezien ik echt 'op slot' zat in een zeer negatieve gedachte stroom..

Vandaag ben ik iets rustiger maar kijk nog erg geschrokken terug op de taferelen van gisteren en eergisteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja precies sneeuwhoen, op voorhand wantrouwend idd!

Stomme is dat ik zelf eigenlijk ook weet dat dit 'niet normaal' is, maar de wantrouwige, paranoia gedachten winnen het totaal van de ratio...
Ik begrijp nu dat 'het erbij hoort', en hopelijk verdwijnt dit snel. Dit is 'by far' de meest vervelende ontwenningsverschijnsel die ik heb ervaren.

Enkel en allen omdat ik mijzelf verlies in iets onwerkelijks. De meeste andere symptomen ervaar ik als (zeer) onprettig, maar daarvan ben ik mij tenminste bewust...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...