Spring naar bijdragen

afbouwen met behulp van Pregabaline


Joost78

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb een benzoverslaving waar ik maar niet vanaf kom. Ik heb nu al meerdere malen geprobeerd te stoppen, maar als ik langzaamaan eenmaal onder de 5mg diazepam per dag kom, krijg ik steeds zulke heftige afkickverschijnselen dat ik direct weer om hoog ga met de dosering. Ik zal niet alle symptomen noemen omdat deze grotendeels bekend zijn bij de mensen die dit hebben meegemaakt. Bij mij is het ergste dat ik gedachten krijg aan zelfdoding en psychotische trekjes bemerk. Zeer beangstigend.

 

Nu las ik op pubmed wat hoopvolle dingen over hulp bij benzo-ontwenning en afkicken met Pregabaline (of Lyrica). Heeft iemand hier kennis over of ervaring mee?

 

Links:

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20070788

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21334859

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21334859

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Joost,

 

Wat naar dat het je niet lukt, om onder de 5 mg te komen.

Gebruik je al lang diazepam?

Ik raad je af om lyrica te gebruiken als ondersteuning, om van de diazepam af te komen.

Ook lyrica heeft bijwerkingen en moet je weer afbouwen.

Zo ruil je de ene verslaving in voor de andere.

Lyrica word wel gebruikt door heroïne/methadon verslaafden.(diazepam ook )

Maar bij 5mg diazepam? Nee zou ik niet doen.

Heb je eerder suïcidale gevoelens gehad, of alleen nu tijdens afbouwen van de diazepam?

Heb je hulptroepen in jouw omgeving, die jou kunnen ondersteunen bij het laatste stuk?

Ik ben ook suïcidaal geworden, maar dit gebeurde tijdens te snel afbouwen.

Kun je je laten opnemen voor het laatste stukje, als het thuis niet veilig genoeg voor jou is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Lyrica en gabapentine helpen sommige mensen inderdaad. Mocht je het willen proberen om van de diazepam af te komen, dan zou ik een lage dosis suggereren.

 

Heb je wel eens geprobeerd om hèèl langzaam af te bouwen ? Als je het middel langere tijd slikt bouwt de diazepam zich op in je lichaam, en het kan lang duren eer je lichaam zich aan de nieuwe dosis diazepam aangepast heeft. Èèn metaboliet van diazepam, desmethyldiazepam, heeft zelfs een heel lange halfwaardetijd. Afbouwen met diazepam kan lang duren ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het moment dat ik 7,5 mg diazepam per dag nam zei  mijn huisarts :"mocht ik het zijn ik zou in één keer stoppen". Ik heb die raad niet opgevolgd .Ik heb er een maand over gedaan en dit was nog veel te rap. ik heb afgezien en doe dit nog zelfs na 16 dagen gestopt te zijn. Het illustreert enkel maar hoe weinig een huisarts weet van stoppen met benzo's. En ook een psychiater weet er niets van.

Joost ik hoop dat het je ondertussen gelukt is om onder de 5 mg te geraken....en misschien ben je er al helemaal van af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb afgebouwd van april 2014 t/m november 2014 en ben op het laatst te snel gegaan. De omschakeling van Rivotril naar Valium ging helemaal niet goed en ben toen uiteindelijk Cold turkey gestopt. En dat pakte uiteindelijk niet goed uit met als gevolg dat m'n hele systeem zo'n vreselijke dreun kreeg en het maanden duurde na de stop voordat ik weer een beetje normaal werd. Die gedachten aan zelfdoding heb ik heel erg gehad. Dat was inderdaad zeer beangstigend. Het werd een soort dwangmatige gedachte die elk moment bij me aanwezig was. Pas nadat ik op benzobuddies ontdekte dat dit een symptoom is dat hier bij hoort wist ik dat het mijn beschadigde brein was en dat het uiteindelijk weer normaal zou worden. Ik ben toen 20 mg Amitriptyline gaan gebruiken ( maanden na de stop) en dat sleurde me er wel doorheen. Die ben ik nu weer aan het afbouwen en dat gaat redelijk goed. Die afbouw is niet te vergelijken met de afbouw van een benzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ingesteld worden op een antidepressivum tijdens ontwenning is een ramp.(dat is tenminste mijn ervaring)

het heeft wel zin, om het te gebruiken, voordat je begint met de benzo afkick. het kost een week of wat, voordat de ergste bijwerkingen voorbij zijn en het middel wat goeds voor je doet, mits het aanslaat.

echter: dit geldt niet voor een lage dosering mirtazapine(ook een antidepressivum), maar in zeer lage dosering werkt het niet tegen depressie, maar wel om te slapen.

een halfje of een kwart van 15 mg, doet je slapen, mocht je het ontwennen niet volhouden, wegens slapeloosheid, dan is dit middel een optie, het heeft mij er doorheen gesleurd, tot nu toe.

wat knap ,GABA, dat je al weer aan het afbouwen bent.

je hebt het niet zo lang gebruikt, dus dit moet te doen zijn.

bewerkt door sneeuwhoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kan je een dagelijkse afbouw beginnen ? Zo went je lichaam geleidelijk aan het minder gebruiken vd Diazepam. En het voordeel is je kan gelijk wanneer even stoppen en holden als het te lastig wordt. Indien je wat uitleg wenst kan ik je altijd wel even op weg helpen. Ik doe het ondertussen al 2 maanden.

Groetjes

x Sh

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hoi Allemaal, bedankt voor de reacties. Graag wil ik iedereen vragen ontopic te blijven. Er zijn andere draden voor andere onderwerpen. tnx!

 

Met mij gaat het ondertussen op zich enigszins oké. Het lukt me om steeds langzaam stapjes omlaag te doen en ik zit nu (na +/- 10 jaar gebruik van gemiddeld 20mg Diazepam/dag) op 2mg Diazepam. De Lyrica lijkt echt zijn werk te doen, want de psychotische trekjes, de extreme angsten en de paniekaanvallen blijven weg.  Wel heb ik last van wat slaapproblemen, waarvoor ik Mirtazepine (7,5 mg) krijg. Ook ben ik erg gespannen en gehaast, concentratieproblemen, geheugenproblemen, druk op mijn slapen/hoofd etc. Dat is echter heel anders dan dat ik hiervoor heb meegemaakt en draaglijk. Zoals het nu gaat denk ik dat ik het afbouwen tot 0mg ga volhouden zonder echte crises.

 

Ik ben er nog niet en ik weet niet wat er nog gaat aankomen voor mij, maar voorlopig ben ik erg blij met de lyrica bij het afbouwen. Ik hoop dat het me nu eindelijk gaat lukken en ik van die rot-benzos af ben. Sneeuwhoen heeft gelijk in dat ze zegt dat ik nu wel een nieuw middel gebruik waar ik mogelijk weer problemen mee krijg. Hierover heeft de verslavingsarts van de Jellinek gezegd dat er geen afhankelijkheid kan optreden met Lyrica, maar ik lees andere verhalen op internet en Pubmed. Hiernaast is mijn ervaring maar een anekdote en geen bewijs dat Lyrica voor iedereen de benzo afbouw kan verzachten. Ga niet zonder overleg met je arts medicatie proberen bij de benzo afbouw.

 

@Bert2: je zegt dat Lyrica en gabapentine sommige mensen inderdaad helpen. Hoe weet je dit? Ken je mensen die dit zo gedaan hebben? Zoja wil je mij daarmee in contact brengen? Heb je nog andere info over Lyrica en gabapentine bij afbouwen Benzo?

 

@Sneeuwhoen: Ik gebruik ook 7,5mg Mirtazepine om te slapen. Dit doe ik nu al een aantal maanden. Hoe lang heb jij dit gebruikt voor slaap? Ben je hier, na het stoppen met de benzo nog mee door gegaan? Hoe lang en ben je hier ook van gaan afbouwen oid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Joost78,

 

Je gebruikt nog maar 2 mg diazepam, lees ik.

Dan  ben je al heel ver met je afbouwprogramma.

Dit heb je toch maar gefikst !

Ik slik nog steeds 7,5 mg mirtazapine. Al ongeveer een jaar.

Eerst de helft van 7,5 mg.

Ik zit net op 1 mg diazepam en hoop, dat ik er deze zomer vanaf kom.

Als ik een half jaar van de diazepam af ben, ga ik de mirtazapine halveren.

Eerst blijf ik het nog gebruiken en dan verder zien.

Wel gewichtstoename van de remeron/mirtazapine, maar ja, dat is een beruchte bijwerking van dit middel.

Ik slik er in de ochtend nog 75 mg sertraline naast.

Mogelijk verhoog ik deze dosis nog na ontwennen.

Jij had ook crisisgedoe?

Ik ook + opnames.

Wat een gedoe toch allemaal, hè?

Ik heb eerder 15 mg mirtazapine gebruikt en kon daar na een jaar probleemloos mee stoppen.

Lyrica is ook geen lekker goedje, maar het is mooi, dat dit jou voor nu helpt, om door de ontwenningsfase te komen.

Kan ook lastig zijn om vanaf te komen, maar vast minder naar of van kortere duur, dan de benzo afbouw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zit nu een dag of 10 op 1 mg diazepam. Een halfje minder.

Ik merk de verlaging wel, maar het is goed te doen.

Als het zo blijft, zit ik over een maand op 0,5 mg.

het laatste stukje bouw ik dan wat sneller af,

 

succes allemaal, ik vertrek naar mijn zomerverblijfje en hoop op een mooie zomer.

het weer kon me niks meer schelen, nu wel weer, ook een goed teken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Vwb de benzoafbouw gaat het erg goed met me. Ik ben nu al 4 weken op 0mg en dat ga ik zeker zo houden. De Pregabaline heeft me hier mee geholpen en ik slik het nu ook nog omdat de ontwenningsverschijnselen van de benzo's nog niet weg zijn. Wel neemt dit steeds meer af. Volgens de Jellinek kan het weken tot maanden duren eer het zenuwstelsel weer volledig herstelt is. Tot die tijd dus helaas ook nog klachten. Wel steeds minder . Ik ben toen ik op 5mg Valium zat gestart met 75mg Pregab per dag en toen met stapjes van 75mg in twee weken omhoog naar de 225mg. Dit was voor mij een genoeg dempende dosis. Sinds deze week ben ik naar 150mg Pregab gegaan omdat de ontwenningsverschijnselen afnemen. Hier heb ik eigenlijk niks tot weinig van gemerkt in de zin van verheviging. Wel heb ik gemerkt dat de bijwerkingen van Pregab wat zijn gaan liggen. Helaas heb je van Pregab aardig wat bijwerkingen, welke m.i. in het niet vallen bij de onttrekkingsverschijnselen van Valium dat wel. Ik heb last van geheugen- en concentratieproblemen, spraakproblemen en coördinatieproblemen. Allemaal te wijten aan de Pregab. Sommigen vergelijken het wel eens met dronken zijn en dat vind ik geen slechte vergelijking :). In het begin wel wat aangenaam, maar op den duur toch echt wel vervelend. Zeker als je moet presteren op werk oid.

 

Dat dit voor mij goed heeft gewerkt wil niet zeggen dat het voor een ander ook gaat werken. Misschien is dit voor iedere persoon anders. Hier is nog te weinig studie naar gedaan. Als je het wilt proberen overleg het met je arts en doe het onder zijn/haar begeleiding. Begin ook laag en werk langzaam omhoog in de dosering. 75mg Pregab is een goede startdosering. Je kunt geloof ik tot 600mg per dag dus je hebt wat ruimte om omhoog te gaan. Reken erop dat je nog wel ontwenningsverschijnselen hebt, maar dat die een stuk minder en te handelen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Hoi hoi,

Ik heb ervaring met lorazepam en lyrica. Beide zijn een hel om af te bouwen.
Lyrica maakte mij echter bijna psychotisch bij het afbouwen, dus raad ik dit middel eigenlijk alleen aan bij mensen met ernstige fibromyalgie e.d.

Dit blijft mijn persoonlijke mening. Het kan natuurlijk zijn dat dit een goed middel is voor anderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...