Spring naar bijdragen

Donderdag 10 maart 2016


Gast Lars

Aanbevolen berichten

Had al een heel stuk geschreven, maar er kwam even iemand langs.

 

De discussie, over minderaars zal altijd wel blijven.

Is ook goed denk ik.

Ik vind dat ik teveel drink, als ik 3 a 4 keer in de weel 4 a 5 glazen drink per keer.

Dus dat is eigenlijk gewoon een fles.

Dan heb ik het wel over wijn.

Zou wel heel graag minderen, maar de hunkering naar meer, is al geboren na het nuttigen van 1 glas.

Dus..vind ik, dat ik toch een probleem heb, en denk ik dat ik niet in de wieg gelegd ben om te minderen.

Wel wat problemen met b.v. een likeurtje door het ijs, of een glaasje champange als weklom ergens.

Dat dat dan ook al niet meer kan..

Champagne als welkom, doe ik toch maar niet meer.

daar is het toch in januari weer mis gegaan, want het smaakte absoluut naar meer.

Maar likeur door het ijs..

Dat is meer eten dan.

Een likeurtje naast het ijs, kan ik wel beter weigeren, want dat smaakt dan ook weer naar meer.

Enfin, gewoon maar even een dialoog met mezelf hoor.

 

Yvonne,.

Snap jou betoog helemaal.

Vind het heel fijn voor je dat je nu zo met alcohol kan omgaan.

 

Vol,

Ja, die vermoeidheid..idioot inderdaad.

Moet zeggen, dat het overdag eigenlijk prima gaat, maar smiddags toch vaak even een dip, en een kwartiertje de ogen dicht op de bank.

Maar savonds na 20.00 stort ik volledig in.

Rek het nog tot 20.30 , duik dan mijn bed in en slaap vervolgens als een roos.

Geef er maar aan toe

Restverschijnselen van de griep, en van 1.5 jaar keihard werken, denk ik dan maar.

Vandaag ook pas weer om 10.30 beginnen.

Een van de vroege clienten, is een weekje weg, dus geniet ik daar maar gewoon van , in plaats van te denken ; oei dat kost me weer een hoop geld  :blush:

bewerkt door rapilos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen ook hier komt de zon op .Yuhuuuuu.Ik kan mij alleen bij koothje aansluiten .Ik zelfs heb het te ver laten komen , denk niet dat het haalbaar is te minderen .Maar iedereen die het kan en er mee tevreden is is toch ok .Ik zelfs zou ook graag nog eens willen drinken niet 2 of 3 glazen maar 1 of 2 flessen .Dus helemaal fout en misschien kom ik ja eens er toe dat ik niet meer de behoefte of zucht heb .Tijd Tijd Tijd en veranderingen zijn er zeker nodig voor .Het is een mooie dag ik gaar fietsen en mantelzorgen , en van de dag genieten

bewerkt door ronja
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij bent voor mij een mooi voorbeeld Yvonne van iemand die kan matigen.

Een van die 1 op de 10 toch, zoals ze wel eens zeggen in de verslavingszorg.

 

Ik heb een vraag aan jou: hoe zou jij het gevoel omschrijven dat jij hebt ten opzichte van alcohol, als middel? 

 

Ik vraag dit omdat ik me afvraag of het wel/niet kunnen matigen iets te maken heeft met de relatie die je hebt met het middel. Ikzelf bijvoorbeeld heb er een afkeer van (die voor mij 'gezond' is), maar het trekt me ook enorm aan (dit niet in de zin dat ik het wil consumeren, maar alcohol en alles eromheen blijft me mateloos 'boeien'). Voor mij is het niet mogelijk om een 'gezonde' relatie aan te gaan met iets waarvoor ik zulke sterke gevoelens van zowel afkeer als aantrekking heb. Ik wéét gewoon dat het nooit zal werken. 

Mijn hypothese is zoiets als: kan het zijn dat tevreden matige drinkers een 'neutraal' gevoel hebben ten opzichte van het middel; ontdaan van sterke emoties?

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Rapilos hoi,

 

Keurig verwoord.

 

Dat is een beetje wat Rudy bedoelde.

Een beetje delen van het hoe en wat.

Niet van de daken roepen dat je het zelf wel

uitmaakt en je in een trieste bui weer aangeslagen melden.

Rapilos het gaat niet meer om erg grote hoeveelheden,

maar echt blij ben je er niet mee.

 

Misschien zou je zo af en toe op een rustig moment jezelf 

moeten afvragen of die enkele keer nu echt zoveel meerwaarde heeft.

Rapilos het leven heeft zoveel meer te bieden.

Ik denk dat je je uiteindelijk  fijner zult voelen.

 

Even een paar stappen en je bent er. Zet,m op. :heart:

 

En ik kook wel met drank zo af en toe. :P

bewerkt door Soothe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is wel een goeie Soothe;

Even een paar stappen en je bent er !

Die hou ik erin  :P

 

Trouwens alweer 8 dagen kurkdroog

Nu de rest van de stappen nog he :)

 

Enfin, stap eens op mijn fiets.

Even een paar uurtjes werken.

15.00 alweer thuis, en dan aan het eind van de middag nog een uurtje.

komt goed met mij ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen.

Ik zet mezelf ook op het dagpact. Lukt me alleen niet te kopieren..

 

Dag 3 voor mij. Ik vond het heerlijk vanochtend fris en zonder kater op de fiets te springen.

Slapen was wat lastig, maar toch fris opgestaan. Boodschappen al in huis, want die doe ik de komende maanden alleen nog in de ochtend.

Wat angstig gisteren tijdens het slapen gaan, maar na een boekje toch zo dromen land in.

Mijn lever steekt regelmatig. Die vindt het maar raar, geen drank.

Van wat ik heb begrepen is na 5 dagen alle alcohol uit je lijf.

Nog 2 te gaan.

 

Ik gun iedereen een verstandige, zonnige en fijne dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen,

 

Op de vraag van yogajuf: mij helpt het ouder worden in mijn kijk op (  en de beleving van) alcohol... het kroegleven is al lang voorbij..., het lichaam reageert steeds slechter op alcohol en ik heb ook gemerkt dat mijn gedichtjes vanuit de drankeuforie ontstaan. Het maken van de eigen likeurtjes zal ik misschien gaan missen in het najaar als er weer zoveel fruit is... Maar zaken die met alcohol te maken hebben kan ik beter loslaten dan 6 jaar geleden (in mijn hoofd). Ik kan ook afkeer voelen van drank, maar wel met plezier terugkijken op dat zgn. sociale drinken van destijds, de gezelligheid, het romantische beeld (wat uiteindelijk wel een vals beeld is gezien de gevolgen op termijn).

Je vroeg het aan de echte minderaar. Dat ben ik niet. Ook was ik geen bingedrinker, maar werd dat afgelopen jaar wel! ... dat sloop er in!!

Ik ben iemand die wil stoppen met een vagelijk idee over een verre toekomst waar ik heel af en toe.....

Dus ook voor Rudy: ik wil stoppen - doe dat ook steeds weer ;)  en zo nu en dan is er de situatie dat ik kies wel iets te nemen. En dat voelt niet eens fijn!  :( Hoe verder ik kom hoe meer ik de drang heb nuchter te blijven. En dat alleen al geeft erg veel rust.

 

En gaandeweg merk ik anders naar mezelf te leren kijken; minder oordelen, sneller tevreden (in mijn opstandige jaren vond ik tevreden een vies woord nota bene!)

en tevreden zijn met jezelf is belangrijk, dan haal je ook al een angel weg om te gaan drinken.

 

Ik hou een dagboekje bij via mijn hulpverlener en vind het uiteraard fijn wanneer daar geen pieken te zien zijn.

 

Nou, weer genoeg gepraat.

Fijne dag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de vraag van yogajuf; drank en drugs kwamen bij mij in de tijd van Kurt Cobain. Zijn band met drugs en een destructieve lifestyle had ik niet alleen een aversie tegen, het boeide me ook. Mijn moeder noemt het mijn zwarte kant en het klopt die is er wel degelijk. Ging het copy pasten toen ik me zelf rot voelde. Nu ik niet meer drink blijf ook ik die sterke emoties van afkeer en aantrekking beide hebben. Denk dat Yo een punt noemt waardoor het ook voor mij niet zal werken. Drugs is dansen met de duivel, slecht maar ook spannend en daarmee aantrekkelijk. (wat houd ik bijvoorbeeld van de sfeer van M Manson in het nummer de dope show) Het kan niet iets neutraals worden waar ik gematigd mee kan omgaan. Wat ook opvallend is is gezondheidsvoorlichting over drank en drugs, het slechte eraan werkt voor mij niet alleen om eraf te blijven. Het maakt het ook aantrekkelijk.En hetzelfde geldt voor de aversie nu ik gestopt ben...dat is ook verre van neutraal.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant Yogajuf, ook de reacties hierop. Ben ook benieuwd of matige drinkers neutraal kunnen omgaan met het spul. Denk bijna van wel, matig zegt het eigenlijk al, ontdaan van extremen.

 

Uiteraard kan ik dat ook niet, zit ook in die spagaat van afkeer/interesse. Maar denk dat dat logisch is. Stel dat je meerdere malen in een slangenput gedonderd bent. Er bijna niet uitkwam en telkens bont en blauw gebeten was. Dan zou je bij een volgende expeditie je ook gaan verdiepen in dat fenomeen, en vooral in hoe niet weer opnieuw in zo’n gat te vallen (auw!) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De matige drinkers die ik ken zijn de mensen die geen alcohol probleem hebben. Als je hen vraagt; wil je een wijntje dan reageren ze met; " ja, dat is wel even gezellig" en na eentje stoppen ze of drinken het amper op. Een andere keer zie je ze op zo'n vraag reageren met: " nee, doe mij maar een theetje" .

Er is geen discussie, twijfel, het is zoiets als; tsja, een gebakje is voor vandaag wel een keertje lekker en een andere keer liever niet.

 

Een ieder die hier een intern gevecht voor moet voeren " kan " niet matig drinken.

En met dat " kan" bedoel ik; zolang je er tegen moet knokken, er hele discussies in je hoofd aan te pas komen en je tijdens het drinken van die een of 2 glaasjes er ook nog een hele stroom an storrende en daar tegen helpende gedachtens in gezet moeten worden, dan kan iemand niet matig drinken, maar blijft dit wensen en hopen.

 

Wellicht zijn er onder al deze mensen enkele die na heel lang zo te vechten dit kunnen doen inslijten. E die na lange, lange tijd met minderen bezig te zijn hier gewent aan raken.

Ik denk dat die groep niet groot is.

Ik wil het niet uitproberen, want dat hele gevecht in mijn hoofd, dat vind ik nou net mijn alcohol probleem. en  al die energie die daar naar toe is gegaan ben ik moe.

Misschien dat ik er over een jaar anders over denk.

Ik denk dat er wel een wat grotere kans is op minderen als mensen meer dan een jaar niet hebben gedronken. Eerst een lange tijd vrij zijn geweest van die gedachtens en conditioneringen. En dan zichzelf daar ander gedrag in aan leren.

bewerkt door mikki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal :)

 

Af en toe drink ik een glas, hooguit twee. Eens in de 1 tot 2 maanden. En dat gaat goed. Ik ben nu 1 1/2 jaar adb. Ik ben eerst een half jaar helemaal gestopt. Toen had ik het vertrouwen dat het gematigd drinken mij wel zou lukken. Al mijn andere verslavingen: roken, weed ben ik al jaren eerder mee gestopt. Met weed had ik nog een lange tijd ook een gematigd gebruik gehad: 1x in de drie maanden. Zonder moeite. Nu helemaal niets meer.

 

Na het drinken van een glas bleef er gedurende een week, hooguit twee een gevarenzone. Af en toe kwamen er dan kleine gedachten op van "oh zal ik eens", of "zal ik eens eentje nemen". Daarom neem ik een maand als minimale duur tussen twee drinkmomenten in.

 

De gevarenzone na het drinken van een glas heb ik niet meer. Die is verdwenen. Geen opkomende gedachten wat op een mini trek kan duiden. Ook het stoppen na 1 glas heb ik nu geen enkele moeite mee.  Er is wel 1 maand geweest met 4 drinkmomenten. Dat was toen ik mijn vriendin pas leerde kennen en er wat meer afspraakjes buiten de deur waren dan normaal.

 

Tot nu toe gaat het dus goed. Maar dat wilt nog niet zeggen dat het ook in de toekomst goed blijft gaan. Ik vertrouw een alcoholverslaving een stuk minder dan bijvoorbeeld een rookverslaving. Stoppen met roken vind ik moeilijker. Maar eenmaal langdurig gestopt is de kans op terugval verwaarloosbaar klein. Anders dan bij een alcoholverslaving. Daar kan een craving na 5 of 10 jaar plotseling nog terug komen.

bewerkt door plof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij Ploffie bent voor mij misschien wel de chef van de minderaars. Zoals jij het aanpakt, wetenschappelijk bijna, dat zou ik niet kunnen. Respect dus. 

 

Wat me bij jou in die wetenschappelijke benadering dan ook opvalt is dat je over je gebruik praat in gedachten / cognities en daaruit voortkomende lichaamssensaties (trek). En dat is dan ook waarschijnlijk hoe het voor jou werkt. Ook in de (waardevolle) reacties hierboven gaat het (ook) over gedrag en omstandigheden.

 

Waar ik met mijn hypothese en vraag aan Yvonne op doelde, is de EMOTIE, het (emotionele) gevoel in relatie tot alcohol. Bij mij werkt anders denken bijvoorbeeld niet zo. Ik functioneer (nu) meer op gevoel en intuïtie. En tussen mij en de alcohol is dus het gevoelsmatig dus "uit". 

 

Daar ben ik dus nog wel benieuwd naar. Wat is het gevoel dat matige drinkers (ex-probleemdrinkers) hebben voor het middel? Is dat wellicht "neutraal"?

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Plof hoi,

 

Niets kan ik me hierbij voorstellen.

Het is een goede prestatie,dat zeker!

 

Ik doe het je absoluut niet na, echt niet.

Zelfs met acht jaar droog voel ik, dat ik compleet door ga slaan.

 

Hou vol zou ik zeggen.

De voetangels en klemmen ben je bewust. Dat scheelt.

 

Groet en hou het zo droog mogelijk. :)

 

P.S zelfs de lange perioden tussen een keer drinken en later 

weer eens zijn mij een volstrekt raadsel.

Het heeft bijna iets bovennatuurlijks. :P

bewerkt door Soothe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm... gevoel over alcohol.

 

Ik heb een duidelijke afkeer van overmatig alcoholconsumptie. Mij zie je niet op zaterdagavond in een bezweet en benauwd café. Of op Koninginnedag door centrum Amsterdam. Dat vind ik gewoon niet leuk. Plekken waar veel gedronken wordt mijd ik zoveel mogelijk. Ook plekken waar het gewoon druk is mijd ik. Grote evenementen zijn niets voor mij.

 

Verder sta ik zo netraal mogelijk qua emotie tegenover smaak en alcohol zelf. Net zoals met eten. Ik probeer zoveel mogelijk objectief te proeven en niet subjectief. Dus het zou voor mij niet uit mogen maken of ik een hap eten proef onder TL-licht op een klapstoeltje of hetzelfde hap eten in een sjieke omgeving bij de Librije waar ik hartelijk ontvangen wordt door Jonny de Boer.

 

Ik maak echter wel gebruik van subjectiviteit. Ik drink alleen een glas als ik een uitje heb en in een mooie omgeving ben, met een mooie vrouw aan mijn zijde en als ik mooi en nette kleding aan heb. Mijn mooiste schoenen. Als ik uit eten ga of ik ga naar een muziek- of balletvoorstelling. Dat gebeurt niet zo vaak, 1x in de maand of 1x in de twee maanden. Dus dat gaat prima samen met mijn matigen. Dan vind ik een glas fijn, als stijlaccesoire maar ook voor smaak bij het eten. Emotie heeft een andere focus.

 

En stiekem ben ik om een andere reden hartstikke blij dat ik het bij 1 glas kan houden. Net zoveel plezier, maar stukken goedkoper! Dus ik loop nog lang met een grote smile op mijn gezicht als ik de rekening heb betaal. Ik heb het niet breed, vandaar.

 

En ik kijk ook geen tv. Ik zie geen alcoholreclames enzo.

bewerkt door plof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag weer een fikse sombere dag gehad. Stond vanochtend te trillen op m'n benen bij het boodschappen doen. Komt ook omdat ik vannacht erg slecht geslapen heb en gisteren helemaal geen medicatie genomen heb. Dacht dat nu wel zou kunnen, stoppen met het halfje. Nou vandaag gewoon weer een tabletje genomen en hopen dat ik vannacht wel goed slaap.

Verder gehuild over het gemis van mijn man, nu 6 jaar geleden. Zou ik het allemaal nog niet verwerkt hebben? Als ik m'n ogen dicht doe zie ik z'n kist staan, en ook nu schiet ik weer vol. Ik mis hem. Vaak riep ik vanuit de keuken, "Kaboutertje, weet je wel hoe ontzettend veel ik van je houdt, of ik liep gewoon naar hem toe en gaf hem een dikke pakkerd. Dat is er niet meer. Het lekker verzorgen van z'n lijf, weg, en dat komt niet meer terug. Het zijn dingen die ik me nog zo goed kan herinneren. Het lekker smikkelen dat hij deed als ik gekookt had. Dat was een van de weinige dingen waar hij van kon genieten. Of het gisteren gebeurd is.

En verder erg moe geweest vandaag. Wel 2 uur in de zon gezeten, zo maar zonder iets te doen, nou dat heb ik nog nooit gedaan.

Hij maakt nog geen serotonine en vit D. aan omdat hij nog niet sterk genoeg is maar het komt er aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...