Spring naar bijdragen

Smart


smart

Aanbevolen berichten

Tegen het werk opzien.

 

Andere beelden en visie hebben ontwikkeld de afgelopen tijd over de wereld en mijn visie over mijn plek op aarde. Werk, werkgelegenheid, economie, zorg, onderwijs... etc. (en die visie van anderen, brutaal als ik ook ben als wereldverbeteraar voor allen)  Teleurstelling?

Weg met het neoliberalisme en de marktwerking; is dat terug te schroeven? Graag! Sindsdien is het Echte puinzooi.

Vooral binnenlands houd ik het graag... overzichtelijk.

 

Binnenhof met Hugo Borst vandaag over de gezondheidszorg. Ik zat al bijna in de pen om hem daar meer over te willen schrijven.

De impact van zowel zorgverzekeraars als inspectie en managers/interims. De spanning op de werkvloer. Ben ik het slaafje van de inspectie of ben ik een zelfdenkend persoon die voor dit werk goed is opgeleid en een warm hart heb?? Hoe denk je dat mijn collega's erbij lopen? Ik snap het! We zijn allemaal alleen nog maar bang! Elk om de eigen redenen....

Voorbeeldje: 1 flesje vit. D druppels, 2 druppels per week gegeven aan bewoners/in het toetje. Daar moet nu voor elke bewoner 1 flesje voor komen per persoon......

Dat zijn weer een boel extra handelingen. (zie je het voor je?) Net als zoeken in het magazijn waar de persoonlijke inco's staan voor Mw J of Mw K...... terwijl je voorheen uit de grote kast pakte.

 

 

? HUH? geld? zorgverzekeraars die toch ...........willen weten wie die enkele druppels vergoedt?

Ach, wat was het vroeger eenvoudiger. Maar zeker niet slechter, NEE! Vele malen beter. Toen had ik nog een vak! Mocht ik zelf meedenken!!

 

Te sloom vandaag. Ben in staat het NU nog te doen: een borrel op activeert! (sorry  :( ) Hugo: je moet even wachten... want mijn verhaal komt.

 

Wat moet - ook ik - me neerleggen bij alles. En toch ook : doen wat ik kan!      ...........

 

Ik wilde dat ik 30 was, terug kon met wat ik nu weet.

 

Maar ik denk ook dat dit inherent is aan ALLES; dat je namelijk veelal achter je eigen staart aanloopt en veel maar slikken moet. En de politiek is niet anders.

We kunnen de ontwikkelingen niet bijbenen.... nee, nee...

 

Wat heeft dit met mij te maken en mijn drankgebruik?

Mijn visie en het al dan niet waardevolle van het leven....

Daar is een impact die wel duidelijk te maken heeft met wat er om mij heen gebeurd.

Wat in mij is is anders en daarin zijn vaak genoeg genietingen. Er is zoveel schoonheid! Zoveel vreugde, zoveel warmte... als je goed kijkt.

Godzijdank is mijn kleine groep groots voor mij! (dit forum ook !)

 

Ik wil mijn  ogen niet sluiten voor wat er verderop gebeurd.

Maar hoe leer ik nog meer mezelf centraal te stellen in dit gekken huis?

 

Ik kan het; maar laat me dan met rust en verwacht van mij geen actieve deelname in het "regiem".

Geef me domweg de tijd om iemand als Hugo aan te schrijven.... daar word ik wellicht wat happieer van?

 

enfin, slaaptijd, al een tijdje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(...)

Weg met het neoliberalisme en de marktwerking; is dat terug te schroeven? Graag! Sindsdien is het Echte puinzooi.

(...)

De impact van zowel zorgverzekeraars als inspectie en managers/interims. De spanning op de werkvloer. Ben ik het slaafje van de inspectie of ben ik een zelfdenkend persoon die voor dit werk goed is opgeleid en een warm hart heb?? Hoe denk je dat mijn collega's erbij lopen? Ik snap het! We zijn allemaal alleen nog maar bang!

(...)

Voorbeeldje: 1 flesje vit. D druppels, 2 druppels per week gegeven aan bewoners/in het toetje. Daar moet nu voor elke bewoner 1 flesje voor komen per persoon......

Dat zijn weer een boel extra handelingen. (zie je het voor je?) Net als zoeken in het magazijn waar de persoonlijke inco's staan voor Mw J of Mw K...... terwijl je voorheen uit de grote kast pakte.

(...)

een borrel

(...)

 

 

Herkenbare problematiek Smart. Het is gekmakend hoe zorgmedewerkers proberen liefdevol en zorgzaam mensen te helpen in een systeem dat is gebaseerd op controle en winst. Niet te doen. Hoe een borrel dat probleem oplost zie ik niet één, twee, drie. Maar die voelde je zelf wel neem ik aan. Drinken leidt tot brak, boos en bang op je werk. Terwijl er scherpte, liefde en moed nodig is volgens mij, daar in de zorg. 

 

Liefde om zo goed mogelijk en tegen de verdrukking in te blijven zorgen.

Scherpte om de voorbeelden zo precies mogelijk op te schrijven.

En moed om die observaties op gepaste momenten naar buiten te brengen. Zo'n voorbeeld van die vitamine D zegt mij 100 keer meer dan een zoveelste linkse theoretische beschouwing over de fouten van het liberalisme.

 

Die voorbeelden doen het. Hoe precieser gedocumenteerd hoe beter.

 

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook kan helpen is praktische oplossingen zoeken en die opschrijven op een moment dat je helder bent, en afleiding zoeken of opschrijven wat je voelt op een moment dat het je te veel dreigt te worden. Te veel zwelgen in het "O, O wat zijn we toch zielig" gevoel lijkt me ook niet de juiste weg om gemakkelijk van de drank af te blijven, toch?  ;) Voor af en toe niks mis mee, maar ik moet die gewoonte toch maar meer en meer achter me laten, denk ik de laatste tijd bij mezelf als ik merk dat ik (weer eens) die neiging krijg.

 

Opschrijven wat je voelt heb je overigens prima gedaan. Verduidelijkend en heel herkenbaar. Goed dat je het ook gedeeld heb. Daar is moed voor nodig.

Voorbeeld van zo'n praktische oplossing volgt hier.
 

Probleem:

"Voorbeeldje: 1 flesje vit. D druppels, 2 druppels per week gegeven aan bewoners/in het toetje. Daar moet nu voor elke bewoner 1 flesje voor komen per persoon......

Dat zijn weer een boel extra handelingen. (zie je het voor je?) Net als zoeken in het magazijn waar de persoonlijke inco's staan voor Mw J of Mw K...... terwijl je voorheen uit de grote kast pakte."

 

Oplossing deel 1: Stel een ideeënbus voor waar medewerkers plannetjes in kunnen droppen om dit soort zaken slimmer aan te pakken.

Oplossing deel 2: Doe hier zelf het volgende idee in
2a In de administratie wordt bijgehouden welke bewoners ingeschreven zijn voor bepaalde gemeenschappelijke voorzieningen (zoals vitamines)

2b Kosten van die voorzieningen worden hoofdelijk over de betrokkenen omgeslagen. Verzekering krijgt overzicht van kosten per patiënt vanuit die administratie.

2c In- en uitschrijving hoeft alleen bij aankomst en vertrek of wanneer deelname aan een gemeenschappelijke voorziening wijzigt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn jullie reacties.

Zo bijzonder dat toch altijd de eigen persoon door de tekst heen te lezen is, denk ik. ;)

(of is dit nu een rare afweerreactie van mij? Niet de bedoeling!)

 

Jij kent dat dus ook Bob, om je zo druk te lopen maken?

Ik ga de kranten maar weer eens een tijdje mijden...

Handige tips van je: ik onthoud ze!!

 

Meya, vroeger na late diensten altijd een borrel. Hoe nu?

 

Elma: het klopt wel, eigenlijk is het me te veel. Niet eens het aantal uren, maar wel de druk

die ik ervaar. Ik ken het vervolg nog niet maar ga denk ik toch alvast aan de bel trekken bij het uwv.

Ik zou het ook jammer vinden trouwens.... ik wil best blijven werken, maar misschien is het goed om beter bijgeschoold

te raken en daarna een goede invalkracht te zijn.

Die enorme verantwoordelijkheid.... ik trek dat niet. Niet meer.

 

Ik lees bovenstaande nog opnieuw door.

 

Hoe gaat het met jou Elma?

 

Ben erg moe nu.

Bedankt voor jullie reacties! :heart:

 

Morgen emdr, ik hoop alleen een intake... daarna werk. Dom wellicht?

bewerkt door smart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed te horen Elma; nu dus op je voeding letten? Heel veel succes daarbij!

Al langer dan een jaar droog toch?

 

Sita, ik weet het. Te veel alleen gedaan altijd en dan word je vanzelf je eigen raadgever

(daar waar soms andere raad ontbrak).

 

Ik was gisteren te moe om goed te lezen, er was erg veel geschreven op de dagdraad.

Moest wel telkens denken aan de intrinsieke motivatie bij verschillende mensen, waardoor de wil

tot veranderen verschillend/persoonlijk kan zijn. Dus ook qua sterkte. (iemand de docu op 3 gezien gisteravond?

Heftig, over een jong meisje die de strijd tegen anorexia verloor)

Overigens zijn er neurologisch/fysiologisch wel keerpunten waardoor de wil wordt aangetast, dus bij gestaag, lange tijd

doordrinken. En bij anorexia heeft het met de mate van ondergewicht te maken.

Ik heb de point om mijn gedachten erover goed uit te leggen niet helemaal te pakken.

Geloof echter wel dat de wens autonoom te zijn (in denken, handelen) er ook veel mee te maken heeft.

(en een mate van angst dus ook).

Toegepast op mijzelf is autonoom willen zijn de resultante van veel aangepast gedrag, veel verantwoordelijkheid

toegeschoven krijgen en... te veel zorgen voor anderen.

 

Ik heb nog geen EMDR gehad, wel gesproken over concrete situaties die geschikt konden zijn.

De eerste keren zullen over 40 jaar geleden gaan, mishandelende situaties. Ter plekke gisteren schoten

kleinere voorvallen te binnen die weer angst opriepen. :(

Elke week sessies, soms van 2 uren. Of het aanslaat is ook nog te bezien.

Sws moet je in staat zijn je totaal over te geven, terug in de traumatische situatie.

Pas later over het werk dus...

 

De komende tijd wekelijks. Ik ben benieuwd. Al met al (ook werken) was het vermoeiend. Na 2 warme bakken thee lag ik vroeg in bed.

 

niet quoten svp. Ik wil evt. nog wat kunnen wissen!

bewerkt door smart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat wat ik vaak een verwaarloosde postnatale depressie noemde, begon dus al voor die tijd.

Ik ben op de overleefstand gaan staan. Het is net alsof ik dat nu pas echt zie.

Daarom ben ik ontzettend blij dat hulpverleners dit zien en me geven wat nodig lijkt.

Zelfs nu ik ouder word kon dit de moeite wel eens erg waard zijn.

Daarom zou ik tegen ieder willen zeggen: neem hulp met beide handen aan en werk ervoor om

nare dingen een plek te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is zo mooi Lars, om uit jouw mond te horen!  :)

 

 

Het volgende kan triggeren!! :excl:  :excl:  :excl:

 

Hier is het tijd voor een update, na een jaar adb willen worden.

Ik schreef net al op de dagdraad humeurig te zijn; eigenlijk voel ik me vooral verdrietig. Niet het beste moment om te schrijven?

 

Zoals ik globaal terugkijk: veel minder gaan drinken maar niet gestopt dus en een enkel keer een piekje; dan drink ik meer dan ik wilde.

5 droog in de week lijkt momenteel het hoogst haalbare. De vakantietijd was het lastigste. De campral hielp me erg goed dit voorjaar, ik stopte ermee

omdat ik het goed vond gaan. Achteraf zie ik dat de campral echt hielp. Maar het teveel aan pillen slikken wilde ik beperken.

 

Globaal gezien ben ik tegen meer gevoelens aan gelopen die ik eerder (en al zo lang) af dempte. En dat wat naar boven kwam werd voer voor mijn hulpverlener die

ronduit achter me staat en sturing en steun biedt. Door haar krijg ik nu EMDR, en door haar besef ik dat ik niet teveel moet willen (over mijn grenzen gaan)

waar het het werk betreft. Verder is de AD opgehoogd met een halve tablet.

 

Wat me helpt momenteel is om te zien dat dat enkele drankje weinig soelaas biedt. Het ouder wordende lijf reageert heftiger op 2 of 3 drankjes, dan voorheen.

Hopelijk dooft het uit...  er bestaat meer tegenzin en weerzin dan ooit.

 

Troostgedrag blijft hier wel aan de orde.

Roken, dingetjes kopen.... waar ik nu van baal is dat ik toch weer binnen ben gaan roken (terwijl alles zo lekker schoon was na de zomer). :(

 

In de winter is het hier erg stil (en eenzaam). Een enorm contrast met de zomer waar er haast teveel reuring was.

En dan mijn halfhartigheid: heel vaak juist kiezen voor de ruimte die ik zelf wil en weinig sociaal contact zoeken. Daarnaast toch ontzettend afhankelijk zijn van

vriendinnen en contacten. De balans zoeken. Die is eventjes weg nu. (ook door op zwart zaad te zitten... geen gekke dingen kunnen doen; elk ritje met de auto wordt afgewogen)

 

De drive om te schrijven is naar de achtergrond verdwenen. Van binnen is het gespannen/roerig of juist leeg.

En dat terwijl ik me enkele weken geleden zo supergoed voelde. (maar ja: de uwv wil me aan het werk houden en ik moet er zelfs nog 11 uur bij hebben...)

 

Ik voel mijn somberheid nu.

Elke dag proberen om er iets goeds van te maken... blij zijn met een opgeruimde tuin of een schoon hoekje in huis, met zaken die weer geregeld zijn of met een breiwerk wat leuk opschiet. etc. Kleine stukjes dankbaar zijn.

 

Ik ga zo meteen maar even iets doen waar ik me beter van ga voelen!  (en nuttig) Eerst iets nuttigs en dan iets leuks (auto wassen, bankzaken doen en daarna wol kopen in een naburig dorp) Dan een dutje en wat lekkers koken. Zucht... ik hoop dat ik straks... na de EMDR dingen echt achter me kan laten!!

Hoppa: gewoon verder kunnen, GOED verder kunnen. O ja, ook eens rondkijken naar heel ander werk (ik word niet gelukkiger van wat ik nu doe)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Smart, ik weet even niet wat te zeggen

op je somberte, misschien hoort die

ook een beetje bij het naar binnen gaan in deze overgang

naar de winter? Ik merkte gisteren de behoefte om de Kerstboom op te gaan zetten

en misschien ga ik dat deze week ook gewoon maar doen.

Maar in je stuk viel me op dat je de Campral afschafte, niet te veel pillen,

maar de AD ophoogt. Maar de Campral deed wel waar je hem voor nam,

dus ergens klinkt dat als het kind met het badwater weggooien, want je

zit nu weer tegen jezelf te strijden met dat drinken.

Misschien voer voor je ther. en jou?

Je weet drank en somberte is geen goede kombi.

sterkte voor je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Smart,

Even een eerste reactie: helemaal stoppen met drinken geeft ook voldoening: Verslaafd? O ja? Dat beslis ik altijd zelf nog wel.

Jammer dat je drive om te schrijven gezakt is! Kun je dat niet aanzwengelen? Of heb je er simpelweg geen tijd voor?

Ik hoop dat je de mooiste wol van de wereld hebt gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...