Spring naar bijdragen

Afbouwen benzo.. wie maakt hetzelfde mee ?


shakemarieke

Aanbevolen berichten

Mijne is voorlopig enkel wandelen... ervoor gaf ik dansles, deed ik vervangingen, danste ik zelf zumba, en andere.... en gaf ook nog kleuterturnen.

Ga toch misschien op een goeie dag nog es een poging wagen als ik de energie vind.

Komt steeds voor iedereen goed lees ik overal... dus daar moeten we ons aan optrekken !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi allemaal,

Mijn nachten blijven slecht. Vanavond weer een kwart minder. Dit betekent 1,25 mg lzp. Overdag voel ik me nimmer goed. Geen opwinding meer of me ergens heel blij om kunnen voelen. Of lekker moe zijn. bah. Ik haat het. Ik ben ook bang dat ik straks helemaal niet meer kan slapen. Mijn leven is zo verpest. Geen spontane acties meer. Ik weet niet hoe ik dit moet volhouden.

Ik ga wel door met afbouwen. Ik heb ook geen keus.

Ik hou me vast aan dat er betere tijden komen. Ook al gaat dat nog lang duren.

En ik vind het lastig om mijn gedachten te verzetten. Ik weet dat dit moet maar makkelijk vind ik het niet. Vandaag voor het eerst weer geprobeerd een boek te lezen. Ik dwing mezelf om me te concentreren en hier niet aan te denken.

Wandelen lukt een klein beetje. Huishouden gaat maar niet zo als dat ik gewend was. Laat staan werken.

Voor de kinderen probeer ik er te zijn maar ben allang niet meer de vrouw en moeder die ik was.

Goed ik moet positief blijven maar ik huil van binnen.

Ik blijf kracht putten uit jullie verhalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jose,

 

Jij hebt het zwaar, dat is naar, maar het gaat voorbij.

Het is akelig, dat zo'n proces van ontwennen lang duurt.

De reden, dat je ze ging gebruiken was een burn-out en nu heb je er een probleem bij.

Je redt het nog, vraag niet hoe...maar je redt het nog.

Het lijkt me zo lastig om in dit schuitje te zitten met drie kinderen, die aandacht nodig hebben en vragen.

Alles lukt en beetje en dat is toch al heel wat.

Het is wat het is voor nu...

 

Ik ga over 2 weken van 1,5 naar 1mg diazepam, heb ik besloten.

Het einde van de martelgang is hopelijk in zicht.

 

Slaap kindjes slaap.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo moeilijk José waar je nu doorheen moet. 

Echter, doe niet zoals ik in het verleden: telkens terug iets innemen om verder te kunnen doen.  Ik weet, het aanvoelen van al die symtomen voelt zo lastig! Het is vaak gewoonweg ook niet mogelijk om je dagdagelijkse gewoontes te onderhouden.  Voor jou is het zeker zwaar met kinderen thuis waar je nog zorg voor moet dragen.  En toch, zet door want dat moet je toch een keer!

Dat weinig slapen vind ik persoonlijk nog het ergst want dit ontneemt overdag ook je "puf".  Ik denk José, dat je de komende tijd een beetje egoïstich moet zijn.  Zorg dat je ook overdag je rust hebt.  Dat is nodig om het vol te houden.  Zo heb ik het ervaren.  Vanaf het ogenblik dat ik voor mezelf aanvaardde dat ik zoveel dingen (ja, ook leuke) tijdelijk "on hold" moest zetten, ging het verder afbouwen ook beter. 

Volgens mij zit er voor jou een stuk extra lijden tussen doordat je arts je niet wil overschakelen.   

Succes José! Ik weet wat je nu doormaakt, echt waar!

Hierbij alvast een dikke knuffel,XXXXXXX

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allemaal,

bedankt voor jullie lieve reacties. Gisteren had ik een slechte dag. Vandaag al weer wat beter. Wel maar 2 uur slaap. Hopelijk vannacht wat meer. Want zoals je zegt Roos moet ik niet meer terug naar de vorige dosis. Vanavond ga ik wandelen. Hoelijk met minder zenuwen. Ik heb erg last van hartkloppingen. Er nog eens bovenop

Ik probeer andre dingen te doen zodat ik niet aan mijn situatie denk. Ik krijg hiervoor ook therapie.

Het helpt wel. Het liefst zou ik weer gaan werken. Voor de afleiding. Maar men concentratie is laag. Dat moet ik gaan trainen.

Goed van je Sneeuwhoentje dat je verder afbouwt. Je bent er bijna. Top.

En Roos? Gaat het slapen nog redelijk?

En hoe gaat het met SH?

Dikke knuffels José

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een berichtje van mij. Eindelijk goed nieuws. Ik ben nu bij een nieuwe psychiater geweest en die zet mij over op diazepam. Dat was een heel gebruikelijke methode volgens hem. Eindelijk iemand die snapt wat er gaande is. Wel had hij het over 7 weken afbouw. Dat vind ik persoonlijk te snel. Ik mag van hem ook langzamer. Ik kijk wel hoe het gaat. Ik begin met 7 mg vanavond. zal wel niet direct beter slapen maar ik krijg wel minder last van de afkickverschijnselen dan met lorazepam. Hoop ik dan maar want ik weet ook wel dat het niet helemaal zonder bijwerkingen kan.

Mirtazepine voor het slapen mocht ik ook nog maar die stap durf ik niet te zetten. Ik weet sneeuwhoente dat jij dat wel gebruikt. En er baat bij hebt.

Nou ja ik hoop dat ik minder last heb door de diazepam.

En hoe snel het kan moet dan maar blijken.

xx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoera Jose,

 

Gelukkig zijn er ook nog verstandige psychiaters.

Ja, het overzetten op diazepam is heel gebruikelijk.

Bedenk, dat jij de baas bent over het tempo van ontwennen.

Jij bent de baas over jouw geest en lijf.

Niet de psychiater, jij bepaalt hoe snel het gaat.

Al doe je er een jaar over, maakt geen snars uit.

Eerst even wennen aan de diazepam.

Dan een volgende stap.

Sterkte !!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Sneeuwhoentje,

nog even een vraagje. Hoelang moet ik minimaal wennen voordat ik verder afbouw?

En kun je aangeven, indien mogelijk, wat ik qua wennen aan symptomen zou kunnen ervaren?

Hoe hebben jullie dat ervaren Roosje en Shakemarieke?

Ik hoor het heel erg graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi José,

 

Wat goed dat je verder kan afbouwen met Diazepam.

Hoelang je went alvorens je weer verder kan afbouwen is erg persoonlijk.  Denk dat je zoiets zelf goed aanvoelt eenmaal je bent overgeschakeld.

Zelf heb ik 12,5 mg over +/- 9 maanden afgebouwd. Volgens de Ashton Manual zou het nog iets vlugger gekund hebben, maar heb het volgens eigen aanvoelen gedaan.

Voor mij betekende de omschakeling in het begin een mindere hunkering naar mijn medicatie.  Voelde mij echt beter door overschakeling. De voornaamste symtomen die ik gedurende mijn afbouwproces ervaarde waren vooral slecht slapen, benauwd wakker worden, misselijkheid, hartkloppingen. Dagen 3, 4 en soms 5 waren telkens de moeilijkste nachten na afbouw.

Wen eerst eens aan je overschakeling en je lichaam geeft wel aan wanneer je klaar bent voor de volgende daling.  Misschien kan je verder per 0,5 mg afbouwen.

Ben benieuwd hoe je de verandering ervaart.

 

Je vraag naar mijn slaap?  Ook nog niet zo goed hoor.  Er zitten al wel betere nachten tussen maar nog te vele slechte.  Het vraagt tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey iedereen,

 

Sneeuwhoen wt goed dat je binnenkort weer overschakelt, ook jij bent er bijna !!! Dit gaat je lukken ! Je zit al op een hele lage dosis !

Jose, goed dt je kan overschakelen... ik heb 7 dagen gedaan om over te schakelen op Diazepam. Meestal zeggen ze 14d maar je moet zelf wat aankijken hoe je je erbij voelt. Ik had mijn dosis van 10 mg verdeeld over 5m s morgens en 5 mg s avonds en stilaan mijn avonddosis weggelaten. Van 4 mg ben ik overgeschakeld op dagelijkse afbouw. Eerst een paar dagen op 4 mg gebleven om het dagelijkse afbouwen met volle melk gewend te worden.  Als het wat moeilijker werd ben ik een tijdje blijven staan... bij mij was dat op 3.5 mg. Nu ben ik onderweg naar 3.25 mg. Ik kijk hoe het gaat en als het weer te vervelend wordt blijf ik weer enkele dagjes staan.

Mijn slaap is de laatste dagen ook heel wisselend. Heb heel weinig energie, moe, soms misselijkheid maar vnl hoofdpijn. Maar het waren ook al drukke weken, af en  toe moeten de kids naar school gebracht w met de auto en gehaald en s morgens is dit heel lastig. Ik moet echt om kwart voor 7 opstaan om mezelf de tijd te geven om weer in het dagritme te komen.  Deze namiddag nog met de dochter naar de tandarts. Er is weinig tijd om te rusten, zeker met ook 2 kids.. die je ook nodig hebben om overal naartoe te kunnen.

Roos, heb jij eigenlijk afgebouwd met afhalen en wachten tot je stabiliseerde. Wat was voor jou de moeilijkste dosis ? Heb je doorgebeten en blijven afbouwen of blijven staan als het lastig was ? Ik had al last v tolerantie toen ik het 5 w gebruikte zonder afbouw en dat was een echte nachtmerrie dus denk dat het voor mij niet echt een goed idee is om lang op een dosis te blijven staan.

Hoop dat het jullie een beetje beter gaat !  Bij mij wordt een lastig weekje vrees ik. Hoop in elk geval dat jullie een goeie nachtrust hebben.

Groetjes

x Sh x

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sneeuwhoentje,

 

Hoe gaat het met je? Nog aan het tuinieren en nog altijd aan het zwemmen?

 

 

José,

 

Hoe voel je je na de overschakeling?  Heb je een goede nacht gehad en hoe voet het nu? Ben echt benieuwd.

Ik hoop echt dat je er baat bij hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Shakemarieke,

 

Hierbij antwoord op je vraag.  Vanaf 3 mg werd het voor mij moeilijker.  Voornamelijk omdat ik weinig sliep/slaap. 

Vaak ging er een maand over vooraleer ik er weer 1 mg afhaalde.  Persoonlijk vond ik dat ik geen maand hoefde te wachten omdat de ontwenning toen ook al begon.  Liever dan ontwenning samen met mindering van de dosis. Heb het al eerder aangehaald, dat is persoonlijk.

Hoe lang ik ook wachtte met de mindering, ik werd steeds angstig.  Dus doorbijten was voor mij de booodschap.

Nu slaap ik nog steeds slecht en slechter dan ooit tevoren.  Daar moeten we door hé?

Vermoeidheid blijft aanhouden maar ik reken erop dat de slaap zich herstelt. Het moet toch wel eens een keer :-) ?

 

We houden allemaal vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Shakemarieke en Roos en José ,

 

Ontwenningsverschijnselen, als je lang op een zelfde dosering blijft hangen, kreeg ik pas, toen ik onder de 3mg diazepam/valium zat.

Een razend hart, chronische diarree en intense angst enz

Na een minderering van een halfje,  werden de zenuwen eerst weer minder. 

Eerst had ik ook niet in de gaten, dat het daarvan kwam.

Ik was het ergste, toen ik heel lang (een half jaar) op 2mg zat.

Het is bij iedereen anders, hè?

 

Roos, ik heb vanochtend geschilderd, ik zit op een schilderclubje.

En ik ben aan het verhuizen, steeds een beetje.

Het zwemmen schiet er bij in momenteel, dat komt wel weer.

Dadelijk nog even naar buiten.

Jij houdt het ook vol, hè?

Dat moet ook, hoor...

 

José, ik ben benieuwd, hoe het nu met je gaat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me echt iets waarmee je goed tot rust kan komen, het schilderen.

Juist even gaan fietsen, omdat ik het mezelf opleg.  Naderhand toch weer tevreden maar alles kost zoveel moeite.

José en Shakemarieke, hierbij denk ik dan toch ook weer aan jullie.  Steeds vooruit moeten voor de kinderen ....terwijl je vermoeid bent.  Het houdt je natuurlijk ook wel op de been. We bekijken alles positief :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

helaas heb ik nog geen positief nieuws. Ik heb vannacht helemaal niet geslapen. Ik ben in drie dagen tijd terug gegaan van 6,5 uur toen 4,5 uur en gisternacht 2 uur en vannacht helemaal niet meer geslapen. Ben bang voor de tolorantiegrens. Volgens de psychiater komt dat door de overschakeling op de diazepam. Dat mijn lichaam er aan zou moeten wennen. Ik betwijfel dat echter.

Ik ben al zolang aan het klungelen. Ik had zo'n goede hoop op de diazepam. Nu weet ik het ook niet meer. Ik kan nog mirtazepine proberen voor het slapen en wel verder afbouwen met de diazepam.

Sneeuwhoentje ben jij met mirtazepine later begonnen dan met de diazepam?

Verhogen van de diazepam lijkt me ook geen optie.

Roos, wat goed van je dat je zo positief blijft. Erg knap. En ook Shakemarieke bedankt voor je antwoord. Wat goed dat je overdaf nog best veel doet. Ook al is dat erg moeilijk.

Ik hoop op betere tijden. Als ik maar een beetje slaap. Dan krijg ik weer vertrouwen.

Het gaat jullie iig lukken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad José is niet slapen geen goed nieuws.  Misschien moet je het nog een kans geven zoals je psychiater zegt. Niet slapen is sowieso moeilijk te combineren met een gezin.  Dat hou je niet lang vol.

Je zal effectief moeten overwegen wat je doet: ondersteuning door de mirtazepine of even op Diazepam blijven staan tot je beter slaapt en dat zal binnen enkele dagen wellicht beteren.

Tot nu toe ben ik tevreden dat ik  niet voor andere middelen geziwicht ben. Heb geen kinderen meer thuis en dat maakt natuurlijk een groot verschil. Héél eerlijk: ook wanneer je enkel aan jezelf moet denken is het nog moeilijk.

Vorige week had ik na 3 slapeloze nachten een moment waarop ik dacht: "dit trek is echt niet meer".  Wel, de nacht daarop beter geslapen en heb weer verder volgehouden.  Ik houd steeds voor ogen dat wanneer ik iets neem ter ondersteuning, dit naderhand ook weer moet afgebouwd worden. Dit zie ik niet meer zitten.  Echt niet.  Maar.. deze keuze moet je zelf maken José.

 

Hoe was je nacht? Hopelijk toch wat kunnen slapen?

 

Dikke knuffel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal, zo heel af en toe kijk ik nog op dit forum en lees stukjes mee. Misschien hebben jullie mijn verhaal wel gelezen. Ik ben vanaf november 2014 helemaal vrij van de benzodiazepines. Het gaat wel steeds beter elke maand maar het is een ontzettende lijdensweg. 

Ik lees hierboven het stukje van Jose en dat ze zo'n last heeft van de overschakeling naar de Diazepam. Dat herken ik maar al te goed. Ik heb indertijd volgens de Ashton methode afgebouwd en bijna aan het einde overgeschakeld naar Diazepam. Ik heb achteraf best wat twijfels of dat nu wel de juiste methode is. 

Toen ik in het schema overschakelde naar Diazepam werd ik ontzettend beroerd en vloog ik tegen de muren op. Eigenlijk was dat misschien wel het ergste moment. Ik heb het idee dat ik de Diazepam niet kan verdragen en er totaal verkeerd op reageer. Ik kan mij uit een heel ver verleden nog herinneren dat ik ook een paar dagen Diazepam heb geslikt en me daar ook zo beroerd door voelde. 

Tijdens de afbouw had ik naast m,n bed een potje met Clonazepam staan en een stapel met velletjes zwart fijn schuurpapier. Elke avond voor het slapen schuurde ik witte streepjes met de pilletjes op het schuurpapier. Elke dag 2 streepjes extra van het pilletje af net zolang totdat er weinig van het pilletje over bleef. Eigenlijk ging dat redelijk goed en helemaal achteraf was ik liever daarmee doorgegaan totdat er praktisch niks van het pilletje over was gebleven en was ik dan gestopt.

Nadat ik overschakelde op de Diazepam ging de poort van de hel open en ik heb dat een week volgehouden en ben toen gestopt met de Diazepam, met de meest heftige ontwenningsverschijnselen tot gevolg.

 

Een ieder zal verschillend reageren op medicatie. Voor mij is Diazepam geen optie. Ik denk dat ik het laatste stuk te snel ben gegaan en dat daardoor mijn (post) ontwenningsverschijnselen zo dramatisch waren. 

Het is natuurlijk maar een theorie en ik kan jullie niet anders adviseren om het Ashton schema goed te volgen en met name uitermate voorzichtig te zijn in het laatste stuk van de afbouw. Ga alsjeblieft niet te snel want dan zijn de post-ontwenningsverschijnselen heel heftig en langdurig. 

Bedenk dat je zenuwstelsel de grootste klap krijgt bij de definitieve stop.

 

Ik heb indertijd heel erg veel gelezen over dit onderwerp. Critici geven aan dat de Ashton methode het lijden onnodig verlengd. Dat je beter grote stappen kunt nemen en in een week of 6 kunt afbouwen. Die zijn dan wel heel heftig maar dan is het wel klaar daarna en ga je de post-ontwennings periode in. Die duurde bij mij ook maandenlang.

De laatste tijd heb ik nog wel eens het idee dat het bij mij zo vreselijk heftig is geweest door de overschakeling op Diazepam. Ik was liever doorgegaan met het zetten van streepjes op de schuurpapiertjes totdat de dosis minimaal was, maar dat is achteraf.

 

We leven nu april 2016. In april 2014 ben ik begonnen met afbouwen en in november 2014 ben ik gestopt. Nog steeds ervaar ik wel wat klachten zoals pijnlijke nekspieren en af en toe sta ik op met een dikke mist in m'n hoofd. 

 

Dit is slechts mijn ervaring. Echt advies kan ik jullie niet geven want iedereen zal het op de manier moeten doen die het meest bij je past. Helemaal heilig is de Ashton methode volgens mij dus niet. Het enige dat ik wel zeker weet is dat het een hele langdurige kwestie is waar uitermate zorgvuldig mee omgegaan moet worden en daar ontbreek het nogal aan in de medische wereld. 

 

Ik wens jullie heel veel sterkte en wijsheid in de verdere afbouw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Gaba voor je reactie.  Heb jouw verhaal inderdaad gelezen.  Alle hulp is welkom :-).

Dat je zenuwstelstel een flinke dreun krijgt na het stoppen van de benzo's is me duidelijk.

Weet vaak met mezelf geen blijf.  Voel me innerlijk een opgedraaid poppetje, zoals ik het voorheen nooit ervaren heb.

Slapen gaat ook bijzonder slecht en trek me op aan elke betere nacht. Wat voor mij een goede nacht is, betekent wellicht voor een goede slaper een slechte, maar kom.

Je zal ook al wel gelezen hebben hoe ik heb afgebouwd. Naar mijn gevoel niet te snel.  Ben tevreden dat ik die pillen niet meer hoef te nemen maar ze spelen me nog danig parten.

Leg het ook maar eens uit wat je innerlijk ervaart en voelt aan klachten.  Men verklaart je inderdaad gek.

Slaap jij ondertusssen al beter? Hoe lang heb je er over gedaan om desgevallend weer beter te slapen?

Ook voor jou een voorspoedig en volledig herstel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi José,

 

Ik heb jouw bericht gelezen.

Lorazepam is een veel potenter middel dan diazepam.

Dat is de reden, dat je er even aan moet wennen.
Ik ben van een langwerkend middel overgestapt op een eveneens langwerkend middel, dan is het begin minder heftig.

Van clonazepam overschakelen naar diazepam kan daarom ook vervelend zijn.

Hoeveel mg slik je voor de nacht?

Je zou kunnen overwegen om alles voor het slapen gaan in te nemen.

Of inderdaad mirtazapine, die je in de laagste dosering kunt nemen en niet hoeft af te bouwen.

Dat is een vierde van 15mg. Ze zijn met breuklijn en nog een klein breuklijntje,, waar je hem doormidden breekt met een pillensnijder.

Die hebben ze bij de apotheek, mocht je nog geen hebben.

Ik zou dit overwegen. Je slaapt dan echt wel.

Ik ben het gaan nemen tijdens het ontwennen, eerst van flurazepam en toen van diazepam.

Af en toe ben ik er mee gestopt tussendoor, omdat ik voelde dat ik zo wel kon slapen.

Nu slik ik het ongeveer 8 maanden en het bevalt mij goed.

Zonder had ik het niet gered en was ik zo ver niet gekomen.

Ha, Gaba, fijn, dat je weer even van je laat horen.

Het gaat dus nog steeds niet echt goed, begrijp ik.

Zo lang kan herstel duren, hè?

Vervelend !!!

O dat snelle stoppen, daar heb ik ook zo'n spijt van.

Dat heeft mij ook al jaren gekost.

Ja, het kon wel, zeiden de artsen, die niet beter wisten.

Als het uit je lichaam is, dan ben je klaar.

Inmiddels weten we wel beter.....

Pffffffffffft

bewerkt door sneeuwhoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hou allemaal.

Bedankt voor jullie reacties. Dat de afbouw voor iedereen verschillend is blijkt idd wel.

Ik vroeg me nog af Sneeuwhoen of jij bij de afbouw van de benzos op een gegeven moment ook niet meer kon slapen en toen de mirtazepine bent gaan gebruiken?

Ik overweeg nu serieus om het te gaan proberen. Als ik hierdoor wel kan slapen en de diazepam gestaag kan afbouwen dan ben ik erg blij. Dan zie ik later wel weer hoe ik van de mirtazepine afkom.

Vannacht ongeveer 5 uur geslapen. Moet er wel bij zeggen dat ik toch een kwart Lorazepam naast de 7 mg diazepam heb ingenomen. Ik neem alles s avonds. Het gaat mij om het slapen. Helaas dus weer een verhoging wat nu juist niet de bedoeling was. Ik ben nu twee maanden aan het afbouwen en als je dan op 7 mg diazepam helemaal niet meer slaapt dan zakt de moed mij in de schoenen.

Op hoeveel mg diazepam zat jij toen je bent begonnen met mirtazepine?

En word je een beetje fit wakker?

Ik vind het zo knap van jullie allemaal.

Roos, hoe is het? Hou je het nog een beetje vol?

Bedankt Gaba voor jouw verhaal. Indrukwekkend.

En Shakemarieke Hoe vergaat het jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...