Spring naar bijdragen

Afbouwen benzo.. wie maakt hetzelfde mee ?


shakemarieke

Aanbevolen berichten

Hoi Shakemarieke en Sneeuwhoen,

 

Mijn verhaal staat sinds vandaag ook op dit forum.

Het afbouwen is moeilijk hé? Hier weten we allemaal wat het inhoudt :-(.

Eigenlijk is er maar 1 woord voor afbouwen: doorbijten, hoe moeilijk ook.  Ontwenningssymptomen zijn erg, maar als ik dan toch eens een nachtje wat beter heb geslapen kan ik er veel beter mee om.  Het is vooral de vermoeidheid door het wakker liggen 's nachts dat voor mij het ergst is.

Hoe dan ook, ik geef mijn gewonnen terrein niet meer prijs.

 

Succes en hoop jullie nog te kunnen "lezen".

Liefs,

Roos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve allemaal,

 

Sinds vorige week dinsdag neem ik 0,5 mg Diazepam.  Het einde is dus in zicht, maar wat wordt het toch zwaar!

Zojuist weer terug opgestaan.  Slapen lukt al enkele dagen echt niet meer.  Als ik 's nachts dan al even in slaap sukkel word ik wakker door een verstoorde ademhaling.  Heb geen slaapapneu, ben zeker dat het gewoon van de ontwenning is. Overdag heb ik niet de minste energie en door het slaaptekort moet ik me echt forceren om toch iets uit te steken. Normaal sport ik enkele dagen in de week maar dat lukt echt niet meer.  Vraag me af hoe die laatste halve mg er af moet, terwijl mijn lichaam nu zo oververmoeid is.  Heb zo'n zin in een extra snoepje om toch wat te kunnen slapen.  Laat me gelukkig hierdoor niet meer verleiden, het zou gewoon terug een stap achteruit zijn.

Zonet jullie verhalen nog even doorgenomen.  Geeft toch steun, te weten dat je niet alleen bent. 

Succes voor jullie allen!

 

Liefs,

Slapeloze Roos :-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Roos,

 

Jij bent al een eind op weg !

Pffft.

Zwaar, hè?

 

Ik zit sinds augustus vorig jaar op 2 mg, ben van 20 gekomen.

Bouw jij af met halfjes?

Ik deed dit sinds ik op 5 mg diazepam zat.

Mijn psychiater adviseerde mij, om de laatste 2 mg diazepam in een maand af te bouwen en dan door een apotheek capsules te laten maken met langzame dosisvermindering, maar ik vind dit ook eng. Dan ben ik er wel over een maand vanaf maar dan....?

Vond jij het te doen vanaf de 2 mg of wordt het nog moeilijker, naarmate je dichter bij 0 komt.

De stappen worden wel steeds groter, hè?

Succes met stoppen ! en de tijd daarna !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Roos,

 

Jij bent al een eind op weg !

Pffft.

Zwaar, hè?

 

Ik zit sinds augustus vorig jaar op 2 mg, ben van 20 gekomen.

Bouw jij af met halfjes?

Ik deed dit sinds ik op 5 mg diazepam zat.

Mijn psychiater adviseerde mij, om de laatste 2 mg diazepam in een maand af te bouwen en dan door een apotheek capsules te laten maken met langzame dosisvermindering, maar ik vind dit ook eng. Dan ben ik er wel over een maand vanaf maar dan....?

Vond jij het te doen vanaf de 2 mg of wordt het nog moeilijker, naarmate je dichter bij 0 komt.

De stappen worden wel steeds groter, hè?

Succes met stoppen ! en de tijd daarna !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sneeuwhoen,

 

Dank voor je bericht.

 

Voor mezelf zou de laatste 2 mg op één maand niet haalbaar geweest zijn.  Is nu al meer dan zwaar genoeg!

Heb zojuist mijn dagboekje bij de hand genomen: half juni vorig jaar gestart op 12,5 mg Diazepam en steeds verminderd met 1 mg tot ik op 4 mg zat.

Vanaf 11/12/2015 gestart met 3,5 mg en heb er dan steeds halfje afgedaan. Sinds 01/03 neem ik 0,5 mg en heb het behoorlijk moeilijk gehad.   Zoals steeds begonnen de moeilijkste momenten vanaf dag 4 na de vermindering maar zijn tot gisteren moeilijk gebleven (normaal zijn dag 4, 5 en 6 na vermindering bij mij de moeilijkste).

Afgelopen nacht was terug redelijk.  Hoop dat er nu nog zo enkele volgen en ga dan binnen enkele dagen naar 0,25 mg. Weet wel dat de Ashton Manual aanraadt om de laatste sprong van O,5 mg naar 0 te doen, maar neem toch een tussenstation.

Heb oorspronkelijk Lormetazepam genomen voor slaapprobleem en omdat ik strop zat met afbouwen ben ik overgeschakeld naar Diazepam.  Vandaar dat ik uiteraard ook tijdens afbouw terug veel slaapproblemen heb.

Begrijp zeker dat je het eng vindt om de 2mg binnen de maand af te bouwen.  Als je er nu eens gewoon aan begint en mocht het nodig zijn, doe je er langer over.  Ieder lichaam reageert anders en wie weet valt het bij jou goed mee. Dat het sowieso niet vanzelf gaat, hebben we al wel geweten hé! 't Is allemaal niet te onderschatten maar naderhand gaat het voor ons toch een enorme overwinning zijn!

Misschien kunnen we elkaar wel blijven steunen, het einde is in zicht!

 

Héél veel liefs en vooral goede moed!

 

Roos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Hoe gaat het nu Roos?

Ja, ik ben bekend met Lormetazepam, slikte tijdens opname 2 mg voor de nacht.

Ik zit sinds vandaag op 1,5 mg diazepam.

Neem de helft van een halve, dus geen capsules laten maken voor een geleidelijke afbouw.

Moest deze stap wel nemen, had ontwenningsverschijnselen, terwijl ik steeds 2mg slikte.

 

Mijn bloeddruk is steeds veel te hoog, ook in rust, dat ook. om maar te zwijgen van de rest van mijn klachten...

Eerder schommelde tijdens het afbouwen mijn bloeddruk ook al zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gossie nou, ellendig hoor, een hafje minder.

op hogere dosering merkte ik mindering pas na ongeveer 6 dagen.

nu al na 1 dag,

goed beroerd, zou op de bus, maar weer naar huis gedaan met de boodschappen voor vandaag, dat dan wel weer.

misselijk, maar toch maar wat eten + magnesium.

volhouden maar weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hej,

 

Kom hier even piepen ! Ik zit momenteel op 3.5 mg. Ik werk met pilletjes en 1 mg van die pilletjes bouw ik vloeibaar af, elke dag met 0.02 mg.... Dus er zit zowat een maand tussen van 4 naar 3.5 mg nu.

Sneeuwhoen gefeliciteerd met je stapje terug in de goeie richting !

Roosjes : jij gaat goed vooruit, je bent 'r al bijna. Hoe ging jouw afbouw van 3.5 naar waar je nu bent ? Wat was jouw moeilijkste moment ?

Voorlopig bij mij ... hoofdpijn/misselijkheid vlagen.. soms wat trillerig... en mijn energiepeil is ook minder.. meer dan wandelen, huishouden, koken, stofzuigen, en wat opruimen en was vouwen is 'r niet bij. En dat terwijl ik een duracelkonijn was maar goed hopen dat dat weer in orde komt hierna.

Fijn dat 'r weer een beetje activiteit is ! Ik zit meer op een ander forum nu omdat het hier zo stilletje was !

Hoop dat iedereen het een beetje redt.

Groetjes x Sh

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sneeuwhoen,

 

Erg hoe een halfje minder zich laat voelen!  Toch goed dat je mindert.  Heb in het verleden ook meermaals ondervonden dat wanneer je te lang op dezelfde dosis blijft staan, de ontwenning toeslaat.

Het beroerd voelen, inclusief de misselijkheid valt zeker niet te onderschatten.  Uiteindelijk beperkt het je doen en laten wel erg.

Is goed om weten dat dit ook weer overgaat.

Hou vol, doe ik ook!

 

Hallo Shakemarieke,

 

Hoe mijn afbouw van  3,5 naar nu ging? Niet vanzelf :-(, bekijk mijn bericht hierboven van 1O maart). Heb sinds enkele dagen ook veel last van hoofdpijn en daar was ik eerder altijd van bespaard gebleven.  Denk dan maar dat het die vuiligheid is die mijn lichaam verlaat.  Regelmatige vlagen van misselijkheid en extreme vermoeidheid horen er ook bij.  Vandaag ga ik zonder medicijnen slapen!  Heb zo naar deze dag uitgekeken maar krijg het nu al moeilijk als ik aan de komende nachten denk. Het hoort er nu eenmaal bij en neem het erbij.  Hopelijk denk ik er vannacht ook zo over :-). 

Zet jij ook door!

 

Aan alleen een fijn weekend en laat zeker van jullie horen!

 

Lieve groetjes,

Roos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hej allemaal,

 

Ik ben bezig dagelijks af te bouwen met 0.02 mg.  Ook regelmatig last van rare misselijkheid, hoofdpijn, minder energie, en nu onlangs ook weer pijn bij het slikken en onder maag. Helemaal in het begin waren het voornamelijk spierpijnen. Deze zijn nu zo goed als gedaan. Maar meer als wandelen doe ik ook niet hoor nu en dat terwijl ik hiervoor 12u danste. Daar ik me de laatste dagen minder voelde (kan ook misschien komen daar mijn zoon de griep had) raadde men mij aan om even op 3.50 mg te blijven. Ik kijk het nog even enkele dagen aan en dan gaan we verder op hoop van zegen met ons dagelijkse afbouw.

Roos ik heb mijn lichaam op een bepaald patroon gezet, s morgens na ontbijt en opstaan warm up oefeningen helpt om me weer tot rust te brengen en mijn lichaam in gang te zetten voor de dag. Ga tussenin wandelen buiten met de hond. s Avonds geen te actieve dingen meer. Ik neem een warm badje, doe enkele yoga oefeningen en in mijn bed nog enkele body relax oefeningen. ik neem ook magnesium s avonds ... dit helpt om mijn lichaam te ontspannen... een tijdje geleden sliep ik ook minder en dan heb ik een weekje melatonine genomen. Nadien bewust gestopt omdat ik hier niet afhankelijk wil van worden. Als je dit patroon een tijd aanhoudt, gaat je lichaam op de duur reageren op de komst vd slaap door de oefeningen die je doet. Klinkt gek maar dit heeft me wel al veel geholpen.

Misschien dat het jou ook een beetje kan helpen !

Groetjes

Sh xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

het valt niet mee, hoor.

maar goed, nu moedig op anderhalve mg blijven zitten.

 

wat mij helpt tegen hoofdpijn? magnesium.

ik neem 's ochtends en 's avonds een capsule.

ook vitamine D en B.

vanmiddag een half uur gezwommen.

als ik loop, beweegt alles mee.ō

muren staan scheef.

en extreme spanning.

maffe angstaanjagende dromen, maar dat geeft niets, beter dan slapeloosheid.

enzovoorts !

 

we houden het vol !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen Shakemarieke,

 

Dank voor de goede tips.  Heb sowieso een vast ritueel voor het slapengaan.  Mindfulness biedt me hierbij ook ondersteuning.  Met yoga start ik wellicht volgende maand. 
Je dagelijkse afbouw met 0.02 vind ik toch knap! Het is een kwestie van doorzetten hé, blijft sowieso moeilijk.

Zelf slaap ik nu enkele dagen zonder medicatie.  Wil niet te voorbarig zijn, maar het slapen gaat goed. Had dit helemaal niet verwacht omdat het tot mijn voorlaatste mindering niet goed ging (weinig slaap, misselijke vlagen, enkele dagen erge hoofdpijn).  Toch heb ik doorgezet omdat het laatste knabbeltje dat er af moest minimaal was.

Kan je zeggen dat de inname van slaapmedicatie en het jarenlange afbouwen mijn levenskwaliteit niet ten goede kwam. Hoop dat het vanaf nu bergop gaat. 

De Lormetazepam en de Diazepam heb ik niet meer in huis!

 

 

Hoi Sneeuwhoen,

 

Weet echt dat de symptomen die je nu voelt van tijdelijke aard zijn.  Ik weet het hoor, vaak staan ze in de weg om normaal te funtioneren. En ja, volhouden, zoals je zo mooi afsloot.

De dagen die nu gaan lengen en de betere temperaturen zullen ook wel een positieve rol spelen zeker?

 

Aan iedereen een fijne dag en VOLHOUDEN, enenige remedie. 

 

Liefs,

Roos

 

 

 

 

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi iedereen,

Nog even een korte update ...... vannacht amper 2 uurtjes geslapen. Dacht echt dat ik één van de happy few was die er op het eind goed vanaf ging komen. Mijn laatste daling van 0,25 mg naar O is toch anders verlopen dan de vorige "dalingen". Het ging tot gisteren gemakkelijker (wat slapen betreft). Heb wel in sterkere mate last van geluiden, kan me zeer moeilijk concentreren en heb weinig geduld. Voel me zéééééer nerveus. Er komt af en toe toch wel een positief kantje piepen waarbij ik voel dat ik geen benzo's meer neem. Mijn afbouw ging altijd heel langzaam waardoor je het ook niet direct merkt zeker?

Hoop echt kortelings een aantal nachten goed te kunnen slapen want mijn lichaam is echt uitgeput. Hoe leg je anderen uit dat je maanden afziet van die chemische troep die je lijf moet verlaten?

Hoe gaat het met jullie?

Fijne dag nog,

Liefs,

Roos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hej Roos,

 

Ben jij 'r dan nu volledig klaar mee ?? Het lijkt altijd voor iedereen zo snel te gaan maar ja heb al geleerd dat snelheid geen goeie optie is toch niet voor mij. Ik blijf nog tot zondag op 3.50 mg en dan ga ik stilaan weer beetje bij beetje naar beneden en als het te lastig wordt blijf ik even staan. Ik voelde de heftige maagpijn vorige week weer stilaan opkomen en pijn bij doorslik ken.. vandaar dt het beste leek om even een halt te houden. Anderhalf weekje op hetzelfde gebleven en voel dat de meeste pijn nu stilaan weg is maar wil nog even bijkomen voor ik weer verder ga. Ev blijf ik op 3.25 mg weer een weekje staan tot het weer goed voelt. Ik wil nog kn functioneren en dingen kunnen doen wat ik bij een vorige afbouw niet meer kon. Kon niet meer autorijden, niet meer naar de winkel, durfde met niemand buiten familiekring nog praten, durfde bijna niet meer buiten. Tot hiertoe is dit al bij al gelukt. De winkel dikwijls met gezelschap maar zolang ik buiten kan ben ik tevreden. Ik heb nu ook een hondje die me verplicht v elke dag op te staan uit te laten en mee te gaan wandelen en nu de lente 'r is zal 't zonnetje zo deugd doen om buiten te gaan.

In welk tempo bouwde jij dan af van 3.50 naar 0 ? Ik hoor graag info v versch mensen om een idee te krijgen hoe het gemiddeld gaat en hoe ik het zo draaglijk mogelijk kan houden.

Fijn dt jij al zover bent ! Zorg goed voor jezelf !

Grtj Sh x

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste allen,

Wat ik me af vraag is hoeveel uur jullie gemiddeld slapen per nacht tijdens de afbouw. Ik slaap door mijn tolerantie niet meer dan 4 a5 uur per nacht. Soms minder. Nu ben ik met lorazepam aan het afbouwen. Van SH hoorde ik al dat het beter is om dit over te zetten naar diazepam. Verder heb ik veel last van mijn zenuwen en voel me erg geremd in het ondernemen van dingen. Ik ben door een stomme zet van de huisarts hieraan verslaafd geraakt en nu zit ik sinds 8 maanden in de shit. Hoe kom ik hier van af. Een beetje slapen zal wel fijn zijn. Eerst was ik erg gefrustreerd dat ik in deze situatie terecht ben gekomen. Je moet weten dat ik tot aan de zomer vans 2015 fulltime werkte, ben getrouwd heb 2 meiden. we deden heel veel samen. Nu durf ik bijna niets meer. Heb geen energie. Kan bijna mijn bed niet uitkomen etc. De kinderen herkennen mij niet meer. Ikzelf ook niet. Ben erg neerslachtig. Van een levendige vrouw ben ik veranderd in een wrak.

Maar ja. Ik wil er Hoe dan ook van af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helabe Shakemarieke,

Blij dat er nog eens iemand op het forum verschijnt. Is wel stil hier....:-)

Wel ja, ben volledig van de Diazepam af. Wel benieuwd hoe lang het zal duren vooraleer mijn natuurlijke slaap zich zal herstellen.

Zelf vind ik dat ik lang over afbouw gedaan heb.... eerst jaaaaaren van de Lormetazepam en dan na overschakeling nog eens een dikke 9 maanden van de Diazepam. Voorlopig nu thuis van het werk, zou anders niet gekund hebben.

De twee laatste nachten bijna niet geslapen (max. 2uurtjes/nacht. Komt wel weer goed. Van 3,5 mg tot nu heb ik er ongeveer een 3,5 maanden over gedaan(zou hierbij niet aan het werk gekund hebben. Ben thuis door burnout en hoe moeilijk ook, toch gebruik gemaakt van het "thuis zijn" om door te bijten voor afbouw medicatie).

Ook mijn sociaal leven staat al een tijdje "on hold". Ik spreek nu enkel en alleen voor mezelf maar zou het anders niet gehaald hebben.

In het verleden nam ik tijdens afbouw steeds beetje medicatie bij om "alles" te kunnen volhouden. Voor mij lag hier een groot stuk van de valkuil. Vanaf het ogenblik dat ik voor mezelf geaccepteerd had dat er "moe" uitzien en vooral me vermoeid voelen erbij horen was ik een eind meer op weg naar een succesvolle afbouw. De combinatie van afbouwen, hard werken, sociaal leven,... was voor mij niet haalbaar. Weet echt niet hoelang mijn herstel nog gaat duren. Heb echter veel vertrouwen in een natuurlijk herstel. Maar .... ook hier heb ik nog even te gaan hoor! Ben ooit eens geopereerd van een sportblessure en het ontwaken na de narcose was heel vreemd: een onbeschrijflijk diep vermoeid gevoel. Zo voelt mijn lichaam nu ook.

Ieder kent en voelt zijn eigen lichaam. Toch (en spreek nadrukkelijk weer voor mezelf) moet er soms beetje doorgebeten worden tijdens afbouw. Zelf ervaarde ik dat wanneer ik te lang op eenzelfde punt bleef staan, de afkickverschijnselen ook weer optraden.

Ja, is niet simpel hoor :-).

Ga je afsluitzinnetje goed gebruiken: het is gewoon nodig nu dat ik goed voor mezelf zorg.

Doe jij dat ook en hopelijk kan je kortelings weer goed shaken :-).

Veel liefs,

Roos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

veel mensen slikken paracetamol, om te slapen en dat jaren achtereen.

ook niet gezond, maar bij mij helpt een halfje al, als het slapen wat moeilijker gaat, in combinatie met heel weinig mirtazapine.

ook niet te lang doen, want dan heb je er een verslaving bij.

 

ja, als je helemaal instort door slaaptekort, dan kun je beter iets nemen.

geen benzo.

ik zweer bij een paar milligrammen mirtazapine.

als ik daar niet aan was begonnen, dan had ik meer problemen met slapen gehad.

dan had ik het niet volgehouden.

ik slaap erop, meestal een uurtje of 7 of 8.

hopelijk blijft het zo.

 

Roos, het is inderdaad, zoals jij zegt: alsof je herstellen moet van een zware operatie.

ja, ik merkte ook, dat ik klachten kreeg, nadat ik vanaf augustus op 2 mg diazepam zat.

heel lang dus.

zenuwen, fysieke ellende.

vreemd, maar dat is nu weg na mindering van een halfje.

nu weer andere malaise: stijve benen tijdens lopen, problemen met evenwicht en last van licht, depressief pffft enz.

ik zet dan de zonnebril maar op.

als het tijd is om op te staan 's morgens, dan moet ik dit ook gelijk doen, anders word ik angstig en dit maakt het uit bed komen lastiger. Ontwaken is erg akelig. veel absurde dromen ook.

 

José,

jouw huisarts is een sukkel.

hij heeft jou van de regen in de drup geholpen.

Ik hoop, dat je wat steun aan jouw man hebt.

met 2 kinderen en dan afbouwen...dat lijkt mij heel zwaar....

veel mensen hier zijn de dupe geworden van onwetendheid van artsen, die beter horen te weten.

 

bewerkt door sneeuwhoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sneeuwhoen,

Zojuist je raad gevolgd en een Paracetamol genomen alvorons ik voor de tweede maal zo dadelijk weer naar bed ga. Neem dit werkelijk haast nooit en ga er zeker geen misbruik van maken.

Altijd die nare symtomen toch, zoals jij ze ook beschrijft! Soms vraag ik me af waar ik de grens moet trekken tussen al datgene dat ik onder ontwenning moet klasseren en wat niet :-). Volgens mij valt het meeste onder ontwenning hoor!

Wat die zonnebril betref: hopelijk kunnen we die weldra een keertje meer opzetten; camoufleert ook zo goed :-).

Heb het al eerder geschreven op dit forum: betere temperaturen, samen met het zonnetje gaan deugd doen aan ieders gemoed!

Zaterdag belooft een mooie dag te worden: alvast een dag om frisse lucht op te snuiven en lekkere vitamientjes D.

Jose,

Hoe simplistisch het ook mag klinken, hou vol met afbouwen. Medicatie maakt je niet altijd beter.

Zelf slaap ik nu ook veel slechter dan het ogenblik waarop ik ooit met medicatie startte.

Ook Diazepam maakte het afbouwen draaglijker.

Goede moed, zet door. Ik kom ook van ver hoor, weet waarover ik praat.

Lieve groetjes allen,

Roos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jose,

Je vroeg hoeveel anderen slapen tijdens afbouw?

Wel, het is nu de derde maal op rij dat ik telkens een goede 2 uurtjes slaap. Doodop ben ik. Voel me misselijk, enorm slap en weet eigenlijk niet goed wat te doen. Heb in het verleden meermaals zo'n dip gehad tijdens afbouw en hoop dat het ook dit maal weer goed komt. Soms kan je op die momenten haast niet geloven dat het van de afbouw komt. Je zou van minder angstig worden.

Hoe gaat het ondertussen met jou?

Groetjes,

Roos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...