Spring naar bijdragen

Afbouwen benzo.. wie maakt hetzelfde mee ?


shakemarieke

Aanbevolen berichten

Op 21-1-2019 om 21:21 zei Mrmayhem:

Beste Neels001, waar heb je afgebouwd? Ik wil dar ook heen

 

Zojuist zei Wilhelmina:

 

Ik ben aan het afbouwen het is zeer heftig ik heb een vraag ik heb ook tinnitus al vele jaren  ik voel mijn hart in mijn oor kloppen midden in nacht  ik ben zeer angstig mijn lichaam staat stijf van angst wat zou dat zijn of hoort dit ook bij afkicken liefs Wilhelmina

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Ik slik gemiddeld 300mg oxazepam per dag.

Ik vroeg me af 

Kan ik cold turkey stoppen.

En heb ik dan uiteindelijk hetzelfde resultaat als langzaam afbouwen?

De afkick verschijnselen kom ik wel doorheen 

Ik weet alleen niet of dan je brein weer zn eigen gaba zal aanmaken

Ik hoop iets te horen 

Groetjes

Mies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei HFTR:

Ik slik gemiddeld 300mg oxazepam per dag.

Ik vroeg me af 

Kan ik cold turkey stoppen.

En heb ik dan uiteindelijk hetzelfde resultaat als langzaam afbouwen?

De afkick verschijnselen kom ik wel doorheen 

Ik weet alleen niet of dan je brein weer zn eigen gaba zal aanmaken

Ik hoop iets te horen 

Groetjes

Mies

 

Hi HFTR,

Voor zover ik weet is een Cold Turkey altijd af te raden, tenzij je het heel kort gebruikt hebt, laten we zeggen minder dan twee weken.

Zie bijvoorbeeld dit antwoord, ergens geplukt van internet:

14.  IS COLD TURKEY (ABRUPT, TOTAL DISCONTINUANCE OF THE DRUG) AN      ACCEPTABLE METHOD FOR WITHDRAWING FROM A BENZODIAZEPINE?

No.  There is nearly complete uniformity of opinion both in the medical profession and in the benzodiazepine recovery community that cold turkey is a dangerous and unacceptable method of detoxification.  Cold turkey withdrawal may cause seizures, and is also associated with a higher probability of withdrawal psychosis.  Seizures are almost non-existent in those employing a taper method, with the limited exception of people who have taken a benzodiazepine for a seizure disorder.  Furthermore, psychosis is rare in those who taper their benzodiazepine slowly. 

There is a misconception that cold turkey withdrawal, though it may cause more severe symptoms, will bring about a faster remission of symptoms.  This is the idea that a slow taper "prolongs the agony of withdrawal".  This notion is almost certainly false.  In fact, there is some anecdotal evidence that cold turkey withdrawal may lengthen the course of the withdrawal syndrome, and may even cause Protracted Withdrawal Syndrome (see FAQ 37). 

http://www.benzosupport.org/faq.htm

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok dank je Karel12

Nou weet ik niet wat verstandig is

Ik slik ze ruim 5 jaar iedere dag nu.

300mg 

Dinsdag zit ik op 2 weken en slik nu nog maar 20mg.

Ik hoop alleen hetzelfde te behalen

Maar zoals ik lees heb ik nu juist langer afkickverschijnselen.

Protracted Withdrawal Syndrome

klinkt wel naar.

Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen.

In een kliniek doen ze het ook in een week of 3

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei HFTR:

Ok dank je Karel12

Nou weet ik niet wat verstandig is

Ik slik ze ruim 5 jaar iedere dag nu.

300mg 

Dinsdag zit ik op 2 weken en slik nu nog maar 20mg.

Ik hoop alleen hetzelfde te behalen

Maar zoals ik lees heb ik nu juist langer afkickverschijnselen.

Protracted Withdrawal Syndrome

klinkt wel naar.

Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen.

In een kliniek doen ze het ook in een week of 3

 

Op dit forum, en ook in andere Benzo fora wordt vaak verwezen naar de Ashton Manual als bron van informatie over benzo's, hoe ze je zenuwstelsel beïnvloeden, de klachten die ze geven en methode van afbouwen.

Makkelijk via Google te vinden in een Nederlands vertaling.

Ashton zegt hier het volgende over:

 

1.De dosis afbouwen. Er bestaat absoluut geen twijfel over dat iedereen die wil ontwennen na langdurig benzodiazepinengebruik de dosis langzaam moet verminderen. Abrupt of te snel ontwennen, zeker van een hoge dosis, kan tot ernstige symptomen leiden (stuipen, psychotische reacties, acute angstaanvallen) en kan het risico op verlengde ontwenningssymptomen verhogen (zie Hoofdstuk III)

Traag ontwennen betekent de dosis geleidelijk afbouwen gedurende een paar maanden. Het is de bedoeling een vlotte, gestadige en trage afname te bekomen van de concentratie benzodiazepinen in het bloed en het weefsel zodat het natuurlijke systeem in de hersenen tot zijn normale toestand kan herstellen. Zoals uitgelegd in Hoofdstuk I nemen langwerkende benzodiazepinen vele functies over van het natuurlijke kalmeringssysteem dat door de neurotransmitter GABA tot stand komt. Het gevolg is, dat het aantal GABA-receptoren in de hersenen vermindert en de GABA-functie afzwakt. Plotse derving van benzodiazepinen brengt de hersenen in een toestand van GABA-tekort met hyperexcitabiliteit van het zenuwstelsel tot gevolg. Deze hyperexcitabiliteit is de belangrijkste oorzaak voor de ontwenningssymptomen die in het volgende hoofdstuk behandeld worden. Maar een voldoende traag en vlot verdwijnen van de benzodiazepinen uit het lichaam geeft het natuurlijke systeem de kans om de verzwakte functies weer onder controle te krijgen. Er is wetenschappelijk bewijs dat het terug overnemen van de hersenfuncties lang duurt. Herstel na langdurig benzodiazepinengebruik verschilt niet veel van het langzame herstel van het lichaam na een zware operatie. Het gezond worden van lichaam en geest is een langzaam proces.

Het precieze tempo bij ontwenning is een individuele zaak. Vele factoren spelen een rol: de dosis en het type benzodiazepine, de tijdsspanne van gebruik, persoonlijkheid, levenswijze, vroegere ervaringen, specifieke kwetsbaarheden, en de (wellicht genetisch bepaalde) snelheid waarmee uw lichaam herstelt. Gewoonlijk kunt uzelf het best de situatie beoordelen. U moet de controle hebben en moet doorgaan aan het tempo dat voor u comfortabel is. Misschien moet u weerstand bieden aan buitenstaanders (klinieken, dokters) die u willen overtuigen om snel te ontwennen. De klassieke zes weken ontwenning die door vele klinieken en dokters gevolgd wordt, is veel te snel voor veel langdurige gebruikers. Eigenlijk heeft het tempo van ontwenning geen belang als het maar langzaam genoeg gaat. Of het nu 6, 12 of 18 maanden duurt, heeft weinig belang als men reeds jarenlang benzodiazepinen neemt.

Soms beweert men dat de hele langzame ontwenning aan benzodiazepinen „alleen het lijden verlengt‟ en dat het beter is om het zo snel mogelijk af te handelen. Maar het is de ervaring van de meeste patiënten dat langzame ontwenning veruit te verkiezen is, vooral omdat degene die ze ondergaat het tempo bepaalt. Sterker nog, veel patiënten ondervinden weinig of helemaal geen leed. Toch is er geen magisch tempo voor ontwenning en iedere persoon moet het tempo vinden dat het beste bij hem past. Mensen die gedurende korte tijd lage dosissen benzodiazepinen gebruikten (minder dan een jaar) kunnen over het algemeen snel ontwennen. Zij die hoge dosissen van sterke benzodiazepinen zoals Xanax of Klonopin gebruikten hebben waarschijnlijk meer tijd nodig.

https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei HFTR:

....

Ik zit nu op 50 mg 

En hou het 2 weken aan in de hoop dat het niet erger word 

Word het minder dan haal ik er 25 vanaf dan weer 2 weken 

En dan 0 

Hoi @HFTR

Ik citeer even uit een ander draadje.

Ik wil je wel nog even waarschuwen. Het is best mogelijk dat de man met de hamer pas na bijvoorbeeld een maand verschijnt. Dat komt vaker voor.

En de overgang van 25 mg naar nul is nog altijd een Cold Turkey. Heb je altijd tabletten van 50 mg gebruikt? Die zijn best zwaar. Je kunt met kleinere stapjes afbouwen als je tabletten van 10 mg gebruikt, die zou je eventueel ook nog kunnen halveren.

Je zult wel weten dat veel mensen nog met kleinere stapjes afbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat doe ik nu ook

Ik doe nu 2 x daags 25 

En dan na 2 weken 10%

Ik ben namelijk te laat om terug te gaan naar mijn normale dosis.

En mijn harts wil niets geven en die zegt in de detox helpen ze je er ook vanaf in 3 weken.

In de detox werd er niet naar mij omgekeken 

Ik vroeg 4 x naar een dokter en niemand kwam.

Heb toen 4 uur op mijn kamer gezeten met een aanval(fns)

Was het toen zat en zei uit frustatie ik denk dat ik maar naar huis ga joh.

En toen binnen 5 min was er een arts op mijn kamer en zei 

Ik wil het over een half uur weten.

Ik was nog geen 15 min aan het bellen met mijn begeleider en toen stond de begeleider daar aan mijn deur met nou wat word het.

En zei ik serieus???

Nou dan gaan we maar he 

Kreeg een brief voor me moest een handtekening zetten en hij wees naar de lift en dat was het.

Zonder de rest van mijn meds op straat.

Belde toen mijn begeleider en doe zei dood leuk 

Nee we gaan niks voorschrijven het was mijn eigen keus.

???

En toen heeft ze ook expres geen terugkoppeling naar mijn harts gestuurd waardoor ik dus 4 mei de hele dag zonder zat.

En mijn harts kon niks zonder terugkoppeling.

Die eerste avond was een hel 

Had een fns aanval vam 4 uur lang en afkickverschijnselen.

5 mei hadden ze vakantie dus kon dan tot die maandag geen terugkoppling eisen.

Heb toen gelukkig van een bekende oxazepam kunnen krijgen 

En heb het daarmee gedaan tot ik ze weer kon bellen 

Toen zat ik al op 100 mg want meer had ik niet.

Dus het is hun schuld geweest

En ik dacht nog mijn verslavings arts 

Weet als geen ander hoe gevaarlijk dit is

maar daar gaf ze weinig om 

kreeg weer te horen is je eigen keus.

het was mijn eigen keus om daar weg te gaan en niet om zonder pillen te zitten om verder af te bouwen.(stond ook niet in de brief van de handtekening)

 

Sorry voor het lange verhaal 

Maar zo is het een beetje gegaan in een notendop:)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei HFTR:

Ja dat doe ik nu ook

Ik doe nu 2 x daags 25 

En dan na 2 weken 10%

Ik ben namelijk te laat om terug te gaan naar mijn normale dosis.

En mijn harts wil niets geven en die zegt in de detox helpen ze je er ook vanaf in 3 weken.

In de detox werd er niet naar mij omgekeken 

Ik vroeg 4 x naar een dokter en niemand kwam.

Heb toen 4 uur op mijn kamer gezeten met een aanval(fns)

Was het toen zat en zei uit frustatie ik denk dat ik maar naar huis ga joh.

En toen binnen 5 min was er een arts op mijn kamer en zei 

Ik wil het over een half uur weten.

Ik was nog geen 15 min aan het bellen met mijn begeleider en toen stond de begeleider daar aan mijn deur met nou wat word het.

En zei ik serieus???

Nou dan gaan we maar he 

Kreeg een brief voor me moest een handtekening zetten en hij wees naar de lift en dat was het.

Zonder de rest van mijn meds op straat.

Belde toen mijn begeleider en doe zei dood leuk 

Nee we gaan niks voorschrijven het was mijn eigen keus.

???

En toen heeft ze ook expres geen terugkoppeling naar mijn harts gestuurd waardoor ik dus 4 mei de hele dag zonder zat.

En mijn harts kon niks zonder terugkoppeling.

Die eerste avond was een hel 

Had een fns aanval vam 4 uur lang en afkickverschijnselen.

5 mei hadden ze vakantie dus kon dan tot die maandag geen terugkoppling eisen.

Heb toen gelukkig van een bekende oxazepam kunnen krijgen 

En heb het daarmee gedaan tot ik ze weer kon bellen 

Toen zat ik al op 100 mg want meer had ik niet.

Dus het is hun schuld geweest

En ik dacht nog mijn verslavings arts 

Weet als geen ander hoe gevaarlijk dit is

maar daar gaf ze weinig om 

kreeg weer te horen is je eigen keus.

het was mijn eigen keus om daar weg te gaan en niet om zonder pillen te zitten om verder af te bouwen.(stond ook niet in de brief van de handtekening)

 

Sorry voor het lange verhaal 

Maar zo is het een beetje gegaan in een notendop:)

 

Het is heel vervelend als je plotseling zonder pillen komt te zitten waar je afhankelijk van bent. Ik heb altijd minder gebruikt dan ik voorgeschreven kon krijgen dus voor mij was het makkelijk een voorraad aan te leggen.

Misschien heb je geluk en gaat het allemaal wel meevallen. Er zijn mensen die zonder al te veel problemen betrekkelijk snel van een hoge dosis benzo's af kunnen komen. Het is wel veiliger daar niet van uit te gaan en voorzichtig te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...