Spring naar bijdragen

Vrijdag 14 augustus 2015


Yvonne

Aanbevolen berichten

Ik ben met mijn 8e jaar gedoopt omdat ik dat toen wilde. Mijn vader had geen geloof maar zei wel, Als je gedoopt wilt worden, dan moet je ook handelen naar dat geloof, dus ook naar de kerk. In begin vond ik dat wel leuk, naar het altaar lopen, tong uit steken en daar werd dan een tosti opgelegd en kon je weer naar je plaats.

Maar die lol was er gauw vanaf, dat uur zitten in de kerk. Spelen was veel leuker :)

Zo ik ga een frietje halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Maar we kennen elkaar zo goed dat het zonder woorden kan, we vullen elkaar aan omdat we het zien/ aanvoelen

wat de ander nodig heeft. Immers, als je van elkaar houdt hou je rekening met de behoefte van je partner, en dat is geven maar vooral ook nemen.

Maar dat heb je er dan wel voor over omdat liefde overheerst.

 

 

En dan neemt "mannie" zomaar een geil wijf mee vanuit de kroeg, en dat is gewoon oké,

omdat we aanvoelen wat de ander nodig heeft. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeger als kind nam ik de dingen nogal letterlijk.

En op 1 of andere manier leken vreemde mensen ook altijd heel graag iets in mijn mond te willen stoppen.

Wat ik dan netjes aannam, en wanneer ze niet keken uit mijn mond viste en aan mijn moeder vroeg wat het was?

 

Zo ook mijn eerste hostie en meteen de laatste. Mijn moeder zei toen dat is het lichaam van Jesus. Toen hoefde ik het dus niet meer. Ik ga geen mens opeten!

Haar andere uitleg dat het gewoon een stukje brood was, slikte ik toen niet meer. Zij mocht dat stukje mens lekker zelf opeten.

Zo ook met die bruidsuikers of hoe het heet. Die gesuikerde amandelen.

Stopte ook iemand in mijn mond onder het mom van dat is lekker kind!

Ik wederom aan mijn moeder vragen, dat is een amandel Spud. Ik dacht dus een keelamandel. Haar verdere uitleg dat het een snoepje was, kwam te laat. Ik hoefde die amandel niet meer. Eet ze nu wel weer, maar denk daar altijd aan terug. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allebei streng, maar dat ligt er ook weer aan waar in welk gebied de kerk is. Twee keer kerk zondag en verder mag je niets. Vrijgemaakten zijn erg op zichzelf, eigen scholen, vrijgemaakte vakanties. Preken over hel en verdoemenis, gaan er vanuit dat je zondig wordt geboren als schattige baby, maar als je maar goed in God gelooft mag je zijn genade ontvangen. Geen sex voor het huwelijk en verder ach één groot schijnheilig gedoe. Sorry als ik daarmee iemand voor het hoofd stoot maar dat is wel mijn ervaring. Wij zaten bij een besloten, kleine gemeente, en de ergste mensen zaten elke zondag twee keer vooraan in de kerk. 

 

En "god" is niets anders dan we waar we het elke dag over hebben: Het Weer, de Zon. De "zoon" van:

https://youtu.be/FbkQjIeJFec

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap de vele vormen of benamingen of richtingen of invullingen van geloof niet zo.

En als ik er uitleg over krijg, begrijp ik er eigenlijk nog steeds geen snars van.

 

Vooral het gedeelte dat ze allemaal hetzelfde boek lezen. In mijn beleving.

En van andere groepen zeggen, die lezen of interpreteren of geloven verkeerd.

Vooral dat vind ik er ingewikkeld aan omdat niemand volgens mij iets verkeerds doet als deze geloofd.

 

Maar ja, volgens mij is dat hetzelfde als verschillende meningen over een discussie hebben? Daar raken mensen ook nooit over uitgepraat toch? En een discussie kan ook oververhit geraken.

Zoiets denk ik dat dat ergens in geloven ook een beetje is.

In een heftige discussie wil je soms misschien ook wel iemand de kop afbijten om je gelijk te halen?

Omdat je dat geloofd.

 

Ik weet wel dat ik me soms best onveilig kan voelen als ik het journaal zie en weer hoor dat er zoveel mensen doodgemaakt zijn omdat ze niet wilde geloven zoals anderen. Ik zou best bij zo een clubje kunnen passen van gesneuvelden denk ik dan. Omdat ik me ook zomaar niet onder bedreiging laat overtuigen door iemand van deze zijn geloof omdat ik me ergens ook vast houd aan waarin ik geloof. Ik geloof dat iedereen het zelf mag weten, of een ander het nu gek vind of niet.

Waar ik wel extreem in zou kunnen gaan, ben ik bang en waarbij er wellicht ook mensen onder mijn handen zouden kunnen sneuvelen is respect voor dieren. Wat dan volgens mijn geloof ontbreekt bij sommige mensen.

Maar dat maakt mij dus ook geen haar beter in waar ik voor sta en geloof besef ik me nu dus. Net zo eng als wat ik zelf eng vind dus.

bewerkt door Spud
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dit zware kost om over na te denken.

Ik ga maar even iets luchtigs doen ofzo.

 

Want inderdaad, ik heb eigenlijk geen flauwe notie van waar ik het nu over heb. Ik heb nooit een boek echt uitgelezen, ik luister liever naar de verhalen van anderen.

Dus geen idee in wat voor discussie ik weer terecht ga komen als ik er nog veel meer dieper op inga als ik nu doe.

Bovendien valt de ene vraag na de andere bij me binnen, waardoor ik moeite heb met begrijpend lezen en luisteren.

 

Fijne avond allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TAFKAJ, ik zie dat je een nieuwe schermnaam bent gaan gebruiken.

Het maakte me nieuwsgierig waar die voor staat...

Zou het de 'militant feminist' en Engels schrijfster van de boeken 'ambition' en 'sugar rush' zijn?

Gaat het misschien om de Engels professioneel worstelaar a.k.a. 'the ripper', met o.a de signature move 'brainbuster'?

Of hebben we toch te maken met de fanatieke supporter van voetbalclub Celtic F.C. en gitarist van de band met o.a. het nummer 'Belfast child'?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijkbaar heb ik hier weer wat gemist.

Fijn! Hoef ik daar niet over na te denken.

En maken anderen zich daar druk over.

 

Akkordeon, ik denk aan jou. Hoe vaak je nog geconfronteerd gaat worden met het verlies van je hond.

Want honden laten meer achter dan katten omdat je er altijd mee gaat wandelen. Kan je soms best overvallen soms tijdens de route. Dan zie je ineens je hond weer in levende lijven.
Omdat deze tijdens de wandeling altijd daar een stempel zette.

 

Mijn beste vriendin heeft vorig jaar een hond afgegeven. Wat veel pijn deed, ik heb toen ook gewaarschuwd voor dit soort dingen. En daar is ze blij mee. Want schijnt enigzins te kloppen, dat verlies overvalt je soms. Voor haar bepaalde slippers en een muurtje van het schuren dat vervaagd en door een andere hond overgenomen is.

Hou je haaks dus!

Volgens mij had je geen betere keuze kunnen maken voor je beestje, ookal voelt dat soms rot en verdietig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben weer binnen van een NA meeting. En het was weer goed.

De dag was verder ook prima, veel op mezelf geweest, maar daar ben ik goed in getraind, dus dat kan wel. Verschil met vroeger is wel dat ik me nu niet meer alleen voel.

Ik meld me tevens schoon af voor de dagpact.

Welterusten en wellicht tot morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een moderator heeft een woord van me verwijderd waar ik echt geen mooi Nederlands woord voor ken. Als iets wat je doet of meemaakt mentaal zwaar/slopend is dan gebruik je de Engelse uitdrukking waar dit artikel over gaat. Kent iemand een synoniem waar niet een schuttingstaal woord in zit.....Ik wilde vanmorgen schrijven dat iets voor een ander persoon en voor mij een .......was waar zij en ik stuk aan gingen. Ik zit heus niet bewust te schelden of vulgair te schrijven maar wat kan er nu mis zijn met een anglicisme dat heel treffend een bepaald proces verwoord dat iets mentaal belastend is.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...