Spring naar bijdragen

Donderdag, 9 april 2015

jowan

Aanbevolen berichten

Terug van mijn vroege rondje: een graad of vijf, heldere hemel, geen wind en wat grondmist. Alles om het een prima dag te laten worden.

Kaboutertje, goed dat je hier weer meteen bent en de draad oppakt.

@Lucide: zo vroeg zijn, is dat een teken van goede slaap of van een slechte nachtrust?

Voor iedereen een mooie, nuchtere dag gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen, eerst wandelen dan lezen....dan lijkt de nieuwe modus te zijn, als het weer overdag echt goed is laat ik de ochtendwandeling eerst even varen...

MG wat weinig reactie op de jaarlijkse grote meeting...jammer....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even goedemorgen wensen,

Vandaag maar 3 uurtjes werken (10.00-13.00)

Laat ik proberen een beetje rustig aan te doen vandaag.

Gisteren om 19.00 naar bed gegaan,

Geslapen tot 6.00 vanochtend.

Straks even een excuusmail sturen, dat ik niet op de vergadering was gisterenavond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Lastig ZBB...ik herken het, aangezien ik ook thuis dronk.

En aangezien ik veel thuis ben, word ik veel getriggerd.

Dat werd mij ook duidelijk na dat filmpje. 

Nu ik dat weet kan ik er wel beter mee omgaan. Ben er nog niet helemaal uit hoe precies,

maar verhuizen is ook geen optie... :) Ben benieuwd hoe jij het gaat aanpakken.

De bewustwording is in ieder geval een ding...bij mij was dat de keldertrap aflopen...nog regelmatig

word ik overvallen...niet door trek, maar een bijna onbewuste handeling die ik meen te moeten doen van naar 

het rek lopen, openmaken etc........Wat ik nu doe is dat 'doorvoelen'... op afstand aanschouwen wat er met me gebeurt. 

Dan lukt het me om de handeling te laten. En er bewust een andere handeling tegenover te zetten. Het patroon doorbreken. Succes!

Wat een heerlijk weer vandaag...maak er wat van en sterkte voor wie het nodig heeft  :sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had gelezen dat ze pas buiten mogen blijven als het s'nachts boven de 10 gr. is Rapi, maar het kan nu al. das fijn  dan hoef ik niet iedere avond alle plantjes weer binnen te zetten. :D  Scheelt een hoop werk.

Zo nu boodschappen doen. Plamuur halen en dan alle gaatjes vullen voor ik ga schilderen.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi ZBB!

Het ís ook moeilijk om patronen te doorbreken.

Inzichten in hoe het werkt...misschien wat hulp in praktische uitvoering 

kan veel veel helpen.

En ik lees goeie motivatie voor vandaag! 

Kleine stappen, kleine doelen, die zijn te halen, goed!

Lijkt me wel gaaf op een boot wonen...zeker met het mooie weer in aantocht!

Fijne dag.....zorg maar voor veel afleiding  :)

bewerkt door kruidenthee67
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bolletje:  Ik heb er een poos over nagedacht en ga het doen.

Ik vind dat het niet kan dat je op een forum met de naam "Verslaving de baas" een middel gaat verheerlijken waar anderen hevig mee kampen om er vanaf te komen.

Net alsof iemand dergelijke rapportages hier neer gaat zetten over de "plant met de vijf vingers" of er verhalen komen dat het roodkoperen keteltje heerlijk snort nadat de laatste portie gist erin gegaan is.

Tabaksgebruik is een van de dodelijkste verslavende gebruiken in dit land. Veel, heel veel mensen willen ervan af. Ook hier op dit forum zijn er mij verschillende bekend.

Op dit forum, anderen zeiden het ook al, steunen wij elkaar de verslavingsgebruiken de baas te komen en te blijven.

Roken is gewoon een dodelijke verslaving, daar ben je het toch mee eens? Of je ze nu uit een pakje haalt of lekker kleinburgerlijk zelf teelt doet daar niets aan af.

Het lijkt mij evident dat er verschil is met het opkweken van de bakjes van een landelijke grootgrutter, een balkontuin voor eigen keukengebruik en het zelf kweken van een dodelijk verslavend middel.

Dat je kweekt en rookt laat ik helemaal tot jouw verantwoording behoren, maar laat alsjeblieft de rapportages en uitingen daarover hier op dit forum achterwege, zoals meer mensen hun best doen rekening te houden met de verslaving van een ander.

Ik en velen met mij beschouwen dit forum als een virtuele woonkamer waarin iedereen zijn zegje kan doen, rekening houdend met een ander. Een eventuele opmerking "scrollen kán hoor!" negeer ik omdat dat niet aan de orde is. Scrollen is mosterd na de maaltijd, als je door hebt te willen doorschuiven, heb je de kwalijke boodschap al gelezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorge mensen,

het is prachtig weer, maar ook weer gevaarlijk voor me TERRASJES, maar ik heb eens opgelet, op het terras, veel mensen drinken een lekkere cappuccino of iets fris, geen alcohol. Dat zit bij mij, het is zo een gewoonte, om alcohol te drinken, op een terras, dat WIL ik gaan veranderen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bertd, zolang ik nog de obsessie had om alcohol tot me te nemen zag ik terrasjes ook als "drenkplaatsen"..

Pas toen ik me los had gemaakt van het idee dat ik alcohol nodig had om te kunnen (over)leven kon ik terrasjes

gewoon zien als terrasjes. Ik kan nu gewoon naast mensen zitten met grote glazen "jeweetwel" zonder dat het kwijl me

uit de mond loopt.

Dat heeft wel even geduurd, hoor, voor ik zover was. Ik heb me in het begin best zielig gevoeld als ik iemand anders

zag genieten van "jeweetwel" en ik "mocht" niet.

Door met dat zieligheidsgevoel aan de slag te gaan heb ik mezelf ervan te weten overtuigen dat ik helemaal niet

zielig ben. Ik ben dankbaar dat ik géén "jeweetwel" meer hoef omdat ik met "jeweetwel" mezelf kapot maak.

In het verleden zat ik mezelf op een terrasje te vernietigen onder het mom van genieten.

Tegenwoordig zit ik op een terrasje om gewoon te genieten. Zonder "jeweetwel" en zonder zelfmedelijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat het niet kan dat je op een forum met de naam "Verslaving de baas" een middel gaat verheerlijken waar anderen hevig mee kampen om er vanaf te komen.

Net alsof iemand dergelijke rapportages hier neer gaat zetten over de "plant met de vijf vingers" of er verhalen komen dat het roodkoperen keteltje heerlijk snort nadat de laatste portie gist erin gegaan is.

Tabaksgebruik is een van de dodelijkste verslavende gebruiken in dit land.

Ook ik heb een poosje nagedacht, het is een herhaling van zetten elke keer weer maar toch blijf ik reageren. Juist omdat ik het zie als virtuele huiskamer vind ik niet dat iemand zich het recht mag toe eigenen wat er gezegd mag worden en wat niet gezegd. Dat mag de forumleiding en dat zijn wij niet! Al schrijft iemand een verhaal over zijn weedstekjes (plant met vijf vingers gewoon bij zn naam noemen, trek wordt echt niet minder als ik mijn favoriete plant verhullende namen ga geven)....ik heb een probleem met matigheid met het roken van die plant. Voor een ander wellicht een middel om juist van de drank af te blijven zoals sommige hier wel eens een pammetje pakken bij teveel onrust (terwijl benzodebaas ook een forum is) Het is niet aan de mensen in de virtuele woonkamer, het is aan de moderatie wat mag en niet mag. En verheerlijken was het helemaal niet, noemen van iets is niet hetzelfde als verheerlijken. Ik blijf vinden dat alles genoemd mag worden in de virtuele woonkamer en ik blijf me ergeren als iemand zich elke keer de rol van moderator/scheidsrechter op zich neemt.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fruitvlieg, je hebt het over AA-ers onder ons. Ik heb het liever over mensen die de 12 stappen in hun leven toepassen.

Ik kom in meetings (of het nou AA is of NA of CA) regelmatig mensen tegen die op de hoogte zijn van de 12 stappen, ze soms

zelfs helemaal uit hun hoofd kunnen opdreunen, jaar in jaar uit elke week een meeting bezoeken

maar het nog steeds moeilijk hebben (zelfs na 10 jaar clean) als ze met hun "drug of choise" worden geconfronteerd.

Er is een verschil tussen de stappen kennen en ze toepassen.

Er zijn er die zich lang staande weten te houden met alleen kennis van de 12 stappen. Maar het blijft een gevecht voor ze.

De stappen toepassen betekent werken aan jezelf, aan je attitude in het leven.

Als je dat rigoureus doet, verandering durft aan te gaan, soms in het diepe durft te springen, bereid bent om

andermans goede ervaringen ook eens te proberen, je koppigheid opzij te zetten en het eens niet beter willen weten dan een

ander, etc... dan kan dat er toe leiden dat je verlost raakt van die eeuwige gekmakende drankgedachten.

Bij mij werkt het zo. Ik denk nog vaak aan drank omdat dat onlosmakelijk met mij te maken heeft. Ik ben immers alcoholist.

Maar ik denk niet aan drank van: hebben, hebben, hebben... maar van: veel mensen met de ziekte verslaving zoeken in drank

dat wat ze op een andere manier niet kunnen bereiken. Hoe kan ik ze laten zien dat ze óf geen drank nodig hebben om te

bereiken wat ze willen bereiken, óf dat ze niet hoeven te bereiken wat ze denken te moeten bereiken..

Op die manier blijf ik me betrokken voelen bij andere alcoholisten.

De twaalfde stap zegt daarover:

"Tot een geestelijk ontwaken gekomen als resultaat van deze stappen, probeerden wij deze boodschap uit te dragen naar verslaafden en deze

uitgangspunten in al ons doen en laten toe te passen."

Buiten dat ik nog steeds aan mezelf aan het sleutelen ben, want het werk is nooit gedaan, is vooral stap 12 datgene

wat me nog aan drank, aan de ziekte verslaving doet denken.

Niet omdat ik zelf nog zo lijd, maar omdat er nog zoveel andere lijdende verslaafden zijn en ik er aan mee wil werken

om deze mensen in elk geval op de mogelijkheid van een zinvoller leven te wijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...