Spring naar bijdragen

hoe staat het er voor?


lidia

Aanbevolen berichten

Skye,waarom je zou stoppen met roken? Ik was bijna vergeten, maar vandaag was er iets op TV over de pakjes en wat er in div. landen (niet) op staat.

Op de erge plaatjes pakjes stond de waarschuwing dat je van roken blind kunt worden. Hoe erg is dat?

Ik ben vergeten hoe het werkte, maar had op mij toen best effect.

En denk aan je teen, zo weer gemotifeerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yvonne en Akelei, dank voor de wijze woorden maar weer. 

Ik heb zelfs besloten op 2e kerstdag onderweg naar mijn zoon, van de weg af te gaan bij de plaats waar ik vaak boodschappen doe en dan de inkopen voor mijn verjaardag te doen en dus tot die tijd niets.

De laatste nachten slaap ik slecht en heb dus geen energie.

Vannacht was het vreselijk, die nachtmerrie, pas toen ik al minuten lang wakker was, drong het tot me door dat het niet echt waar was.

IK WAS ERGENS OP REIS MET EEN GROEP OF ZO en had een kleine zwarte tas bij me, die samen met andere tassen op de straat stonden. Ik dacht dat het daar wel veilig was en ging even weg iets (peuken? halen, Toen ik terugkwam stond er niets meer. Ik raakte echt helemaal in paniek, huilen, roepen tegen mensen dat ik nu echt helemaal niets meer had, omdat alles in die tas zat, geen paspoort, geen geld, de sieraden van mijn moeder ? weg en die uit Egypte. Dat was wel niet zo erg want het waren zilveren hangertjes met mijn naam, maar voor mij had het sentimentele waarde. (Dit is echt waar, die gaan mee). Ik riep dat ik geen kleren meer had en ook geen handdoeken (of dat het ergste is).

Toen merkte ik dat ik wel mijn moneybelt om had en ik voelde iets van een pasje en kreeg weer hoop, maar het was een oud winkelpasje. Daar stond ik dus, alleen en in een ver land zonder zelfs maar een identificatie of ticket.

Echt een nachtmerrie.

Dit heeft te maken met het feit dat ik er nog steeds niet uit ben wat voor koffer/tas ik mee neem. Ik heb mijn eigen tassen weggegeven en kan wel een hele grote koffer lenen, maar de bagage mag niet meer wegen p/st dan 23 kg. Logisch, voor het personeel.

Ik heb nu dus maar besloten mijn sieraden toch maar in de handbagage te doen en ten allen tijde aan wal mijn moneybelt te dragen met paspoort, visa en bankpasje.

Ik zie het al voor me: op een Caraïbisch eiland staan mensen (zonder werk/geld) te wachten tot er weer zo'n verdwaasd om zich heen en in camera kijkend groepje mensen van de geregeld binnen varende cruise schepen voet aan wal zet. Koud kunstje voor een geoefend zakkenroller.

Wat een waarschuwing was dat.

Maar helaas kreeg ik nog een droom. Ik was weer op vreemd terrein, er was gras in een golvend park of zo en daarop lag een jonge vrouw te roken, letterlijk met veel rook.

Ik dacht hoe goed het was dat ik niets bij haar gebietst had, toen bleek dat er tussen mijn vingers vandaan ook flinke rookwolken kwamen.

Dit heeft te maken met de jonge vrouw die maandagavond toen ik de vaccinatie had gehaald, samen met mij naar buiten liep om een peuk te roken. We hadden even contact daarover.

 

Ja, dat was mij het nachtje weer wel.

De nacht ervoor had ik weer hallucinaties, dat is echt heel eng, want echt. Gelukkig weet ik nu wat het is en kan er mee om gaan.

Ik weet namelijk dat er geen zandlopervormig venster in het plafond boven mijn bed zit, waar aliens met speren en zwart/gouden maliënkolder naar binnen zweven.

 

Ben denk ik met teveel dingen in mijn hoofd bezig, hoewel er een lijstje is en alles vlg. plan gaat.

Soms vraag ik me af waarom ik niet gewoon thuis blijf, maar dat is ook zo saai want ik ben meestal thuis en onderneem niet zo veel meer.

:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat vraag ik me ook voor het begin van elke reis af. Bij deze zei ik eens tegen mezelf : wat stelt die bagage nou voor? Je hoeft niet eens met 4 kinderen te gaan kamperen voor 6 weken in Joegoslavië!!

Maar, geloof mij, Skye, met het ouder worden ga je veel meer tegen dingen op zien en je wordt ook langzamer.

Toch, als ik de deur achter me dicht trek, dan begint het genieten en denk ik niet meer aan wat ik achterlaat.

Deze kans krijg ik paar 1x en het leven snelt veel sneller voorbij, naarmate je ouder wordt.

Wie weet hoe ik er vlg. jaar aan toe ben?

Mijn enige echte "angst", is op een of ander tropisch eiland achter te blijven omdat ik letterlijk de boot heb gemist.

Ze wachten echt niet op je, behalve als er mensen te laat zijn die met de door de rederij georganiseerde excursie mee zijn.

Mijn vrienden hebben dit al een aantal x gedaan en gaan meestal op eigen houtje de boel verkennen.

Leuker en goedkoper.

En ik wordt ook niet blij bij de gedachte aan storm op zee. Wel van in deze tijd op het zonnedek in mijn badpak liggen. :camera:

Had ik al verteld dat het 6 weken duurt? Vandaar die kledingzorgen en je moet er ook nog anders uitzien dan in een joggingbroek en sweattrui, wat meer mijn dracht is. Ja, het wordt nog wel eens wat met mij.

En.....hoe is het met de trek? Al minder geworden?

Gewoon doorzetten en je hebt voor je het weet ook het geld voor een (korte) cruise bij elkaar. Of voor iets anders natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Poeh Lidia, hele voorbereidingen dus! Hier zijn het nog steeds heftige tijden en dat zal met kerst niet veel anders zijn. We gaan er maar wat van proberen te maken. Roken is wel weer wat minder geworden. Nog een dikke week en dan wil ik toch echt stoppen. Ik wens jullie allemaal hele fijne feestdagen toe! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf ben ik niet zo van dit soort vakanties, zit ieder jaar een maand op een berg.

Honden mee man ook natuurlijk, lekker skiën wandelen, dochter en verschillende vrienden die langs komen.

Niks liggen op een zonnedek ;) maar heel actief!  

Maar hoop dat jij een geweldige tijd hebt en vooral dat je er van geniet!

 

Iedereen hele fijne (rookvrije) dagen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen die mij kennen zeggen meteen dat is zo helemaal niet jou en dat ben ik met ze eens.Maar je moet alles wat mogelijk is eens geprobeerd hebben en dit kwam op mijn pad. Ik zou never nooit niet alleen zo iets doen.

Heb net de reispapieren ontvangen, maakte me een beetje ongerust met het oog op de drukte bij de post. Nu nog de koffer of zo, want ik ben een rugzak toerist, maar eens houdt dat op, zoals aan alles een eind komt. Zondag word ik 72, dus dan zijn dit soort reizen een manier om toch nog veel te zien.

Ik ben met een vrachtwagen de hele Sahara doorgereisd, buiten slapen, op houtvuur koken. Toen ik bijna 69 was kwam ik voor het laatst met rugzak uit tentje gekropen in de Western Dessert.

Wat zou ik daar graag nog eens heen gaan om een ander stuk te zien,maar al deze gebieden zijn te onveilig. Ook heb ik een prachtige reis door Jemen gemaakt, kom daar nu maar eens om.

Met sport heb ik niets, kan het niet. Toen mijn Zwitserse vriendin eens voor mijn verjaardag een reisje met de tandradbaan naar Jungfrau Joch cadeau deed, kreeg ik bij het instappen een klap met een ski op mijn hoofd. Was meteen weer genezen. Die kabelbaantjes vind ik ook doodeng.

Maar met de trein naar Hongkong vind ik dan weer geweldig. Dat heb ik met deze cruise vrienden gedaan, dus zal wel goed komen.

En wat ben ik blij dat ik niet met storm moet afzien omdat je niet kunt roken aan dek. Dat is de enige plek op die boot. Of schip, moet ik zeggen.

Mijn zoon die in Frankrijk woont is nu hier en belde dat hij mo. komt, waarschijnlijk met zoon en dochter, die heb ik al 6 jaar niet meer gezien, Ben dus blij met mijn frisse huis en dat ik niet hoef te stressen wanneer en hoe ik weer kan roken, want dan kraakt mijn zoon mij meteen af. Dat is zo vreemd bij mijn kinderen, als ik niet rook geen reactie, maar o, wee!!!

Ik denk dat ik wel trek zal hebben want de relatie met hem moet ook nog wel wat aan gebeuren. Van mijn kant zit er veel hartzeer en als daar niet eens over gesproken wordt, gaat dat niet weg, ben ik bang. Maar ja, hij is al 1 1/2 jaar van tafel en bed gescheiden en kan eigenlijk zo ook niet verder met zijn leven, dus ik houd me maar in en probeer het luchtig te houden en wat mee te denken en leven.

En ook goed dat er geen drank in huis is, zeker omdat hij in feite ook een probleem daarmee heeft. Daar kunnen we dan weer wel over praten.

Laatst heb ik hem HALT uitgelegd in een mail en hij herkende zich vooral in A en T.  Snap ik in zijn situatie.

 

Ja, Leentje, het valt vaak niet mee met familie en alles wat daarbij komt. Het lijkt soms wel of dat alleen bij jou is, maar geloof me, de mensen houden hun mond daarover. Het is een taboe, net als drankproblemen. Over roken kun je dan weer (nog) wel praten.

Sterkte er mee.

bewerkt door lidia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stillletjes hier.

Het is echt waar, ik heb weer een rookdroom gehad. Dat ging zo. Het was donker en er stonden een soort van woonhutten in de diepte met tokkies erin.

(Ik had de doc. Herberg Europa gezien, daar werd ook gefilmd in de jungle bij Calais, daar wonen mensen ook in barre omstandigheden)

werd gekookt op vuurtjes (in mijn droom) en gezopen en gevochten en gerookt. Iemand bood mij een pakje aan dat er naar mijn idee uitzag als lange Caballero zonder filter. Maar ik geloof niet dat dat ooit heeft bestaan en of dat merk nog bestaat. Toen ik eens beter keek en er 1 uithaalde, leek het meer een sigaartje. De ene kant was torpedovormig en ik vroeg aan welke kant ik hem moest aansteken. Ik dacht aan die kant, maar werd  hartelijk uitgelachen. Toen bedacht ik me dat ik niet meer rook en gaf hem terug.

Gek dat ik zo droom, want ik ben er niet veel mee bezig, ja na bepaalde momenten dat je vroeger zeker rookte. Gelukkig gaan die snel voorbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lydia gefeliciteerd. Ik ken de dromen over roken ook. Voel me in de droom dan ook schuldig, maar vind het dan ook heel lekker.

Goed dat je het gered hebt Skye. Dit zijn inderdaad lastige dagen. Zelf drink ik niet, dus dat is voor mij niet lastig. Ik vind 1 ding al lastig genoeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Skye, ik vind het ook nog erg moeilijk. Soms overspoelt het me. Maar zoals jij schrijft, ik kan eigenlijk niet meer terug. Zit nu op 17 weken.

Akelei, fijn voor je dat je je beter voelt. Ik ervaar dat nog niet zo, maar blijf hopen dat ik dat tzt ook ga vinden

Zie wel dat roken echt een rookgordijn geeft en er zo voor zorgt dat bepaalde zaken niet aan de oppervlakte komen. Daarom vind ik het stoppen ook zo moeilijk......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, kan me indenken dat dat roken ook na weken, ook wel na maanden nog, je denken en dagen behoorlijk kan beinvloeden... maar het wordt minder.

En het lijkt wel met periodes op en af te gaan. 

Heb zelf de laatste tijd weer redelijk wat momenten dat ik me de vraag stel of ik toch niet...... NEE dus! 

 

Ennu.... zie dat ik in alle drukte van de afgelopen dagen helemaal de verjaardag van Lidia over het hoofd hebt gezien. 

Alsnog dan toch de slingers... 

post-1140-0-42774000-1387954382_thumb.jpgpost-1140-0-42774000-1387954382_thumb.jpgpost-1140-0-42774000-1387954382_thumb.jpgpost-1140-0-42774000-1387954382_thumb.jpgpost-1140-0-42774000-1387954382_thumb.jpg
Alsnog van harte Lidia. op een mooi jaar dat er aan komt.... zonder peuken uiteraard :)
post-1140-0-42774000-1387954382_thumb.jpgpost-1140-0-42774000-1387954382_thumb.jpgpost-1140-0-42774000-1387954382_thumb.jpgpost-1140-0-42774000-1387954382_thumb.jpgpost-1140-0-42774000-1387954382_thumb.jpg
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruim 4 mnd nicotinevrij nu, maar meer energie? Nou nee.

Betwijfel ook of dat nog gaat komen.

 

Maar wel een gevoel van vrijheid, steeds weer.

Ik kan zo de deur uitstappen zonder zorgen of ik m'n verslavingsreut wel bij me heb.

Ik hoef niet meer naar buiten in de kou.

Geen getandhak en rusteloos gevoel meer.

 

Al met al bevalt het me best.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bezig aan m'n tiende rookvrije dag..

Doordat ik tijdens de kerstdagen ziek was en bijna 72 uur aan éne heb geslapen had ik drie dagen niet gerookt toen ik

weer aan een sigaretje begon te denken.

Ik was al een tijdje van plan weer te stoppen met roken, en ik zag ineens in die drie dagen ziek zijn

een prachtig kado.. de eerste drie dagen kreeg ik zomaar in de schoot geworpen.

Zonde om die zomaar weer weg te gooien en later nóg eens proberen om die eerste dagen door te komen.

 

Wat anders is dan anders (is niet m'n eerste keer stoppen.. :D ) is dat het zo makkelijk gaat. Het voelt bijna of ik nooit gerookt heb.. :wacko: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Alle stoppende paffers, zet'm op!

Inmiddels ben ik 20 maanden en nog wat dagen rookvrij.

 

Blijkbaar is het dus mogelijk.

Wil absoluut niet meer terug naar die stinkende bende en

ben het ook niet van plan.

 

Als de dingen niet helemaal naar de zin gaan, of er dient zich een

probleem aan, kan de de trek nog steeds enorm aanwakkeren.

 

Mijn verslaafde brein schreeuwt het uit. :(

Gelukkig zijn deze flitsen van korte duur en gaat het leven daarna gewoon door.

 

Allen sterkte.

 

Kohtje nu vasthouden hoor. :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Skye hoi,

 

Er zouden best positieve veranderingen kunnen zijn Skye.

Wellicht niet altijd voel/merkbaar.

 

Schonere longen  en minder kans op copd en als copd reeds aanwezig is

een minder snelle achteruitgang.

Een betere bloedcirculatie ook.

 

Ook ik rookte wel zo'n 40 jaar en dat maakt het zwaar.

Het stoppen valt reuze mee (had ik eerder moeten weten)

Echter het lege gevoel. wel degelijk iets te missen is vrij hardnekkig.

In die zin zou het nog wat positiever kunnen zijn.

 

En toch tracht ik het maar zo te houden.

Weer opnieuw proberen heb ik geen kracht meer voor.

 

Succes en houd vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...