Spring naar bijdragen

Vragen en verhalen over je huisdieren.


bolletje

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ietje, bel je dierenarts even voor overleg.

 

Om te beginnen een verse plas inleveren, daar kan al veel uit opgemaakt worden.

Je weet hoe je dat moet doen? Anders piep je maar.

Het klinkt of de kat sowieso blaasontsteking, al dan niet met gruis, heeft.

Nierfalen zou daar best eens bij kunnen komen, je katje heeft er wel de leeftijd voor.

Wat daar bovenop zou kunnen spelen, is artrose, waardoor de instap van de bak een pijnlijke hindernis wordt.

Alle oudere katten (ouder dan een jaar of 8) hebben in meerdere of mindere mate last van artrose.

Overleg ook hierover met je dierenarts, een pijnstiller kan verlichting brengen.

Speciaal voor nierpatientjes is er Onsior, wat de nieren minder belast dan reguliere pijnstillers.

 

Laat je de uitkomst nog even weten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat schiet niet op met zo'n hond, strak plan om je kat een rustig plekje te geven. Een enkele bak is erg weinig trouwens, beter is nog een bak erbij op een rustige plek en op afstand van de andere bak (en het eten en drinken).

 

Je kan idd Katkor halen bij de dierenarts, maar je kan ook een goed met heet water schoongespoeld teiltje vullen met aan reepjes geknipte vuilniszak, ook zo heeft poes toch iets te graven.

Best zet je de kat in de badkamer: kleedjes weghalen en stoppen in de afvoeren doen. Eten, drinken en teiltje erbij, en geduld oefenen maar.

 

Succes, en laat je nog even weten hoe of wat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als ik niet rustig naar de wc zou kunnen, zou ik het ook elders doen.

Is de kat soms boos vanwege de hond. Onze poes was een keer boos omdat we te lang met vakantie waren. Hele bad volgepoept en parfumflesjes omgegooid. Ze kon gewoon naar buiten hoor! Net als altijd ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien kun je hier wat tips uit halen Ietje

ik heb er ook mee getobd en heb inmiddels 4 bakken

staan, waarvan 1 grote met lage instap (groente/aardappelbak van Curver)

2 afwasachtige teilen en 1 gewone bak met dak erop

mijn kater gebruikt er momenteel 2 van, maar soms ook allemaal

ik snipper er oude kranten in en leg folders op de bodem, dat gooit lekker weg

en is zacht aan zijn pootjes. Nu werkt het prima en vind ik zelden meer iets buiten de bakken.

 

https://vrouw.nl/artikel/in-het-nieuws/40246/kattenfluisteraar-yvon-zo-krijg-je-een-kat-zindelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ietje, niet om je aan te vallen, maar het probleem duurt al een paar weken inmiddels?

 

Bedenk: ook al is een kat onzindelijk vanuit medische oorzaak en neem je die oorzaak weg, dan kan het gedrag inmiddels toch ingesleten zijn en aanhouden.

 

Bedenk ook: een kat met gruis en/of blaasontsteking heeft pijn, maar katten zijn meesters in het verbergen van pijn. Verder oogt een kat die hier last van heeft totaal niet lusteloos, en eten en drinken ze normaal.

 

Je kan wel van alles uitproberen om te kijken of het een gedragsprobleem is, maar in meer dan de helft van de onzindelijkheidsproblemen betreft het een medisch probleem.

Plas opvangen en inleveren kost wat tijd en moeite en rond de 12 euro.

bewerkt door JaNina
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het beestje heeft toch wel continue toegang tot eten Sowhat? Katten eten van nature zo'n 15 a 20 x per dag een hapje. Na 3 uurtjes is het maagje helemaal leeg. Veel mensen maken de fout hun kat maar 2 x daags te voeden, maar dat veroorzaakt erg veel hongerstress bij de kat. Katten zijn geen kleine hondjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Janina,ik heb het niet duidelijk beschreven,ik heb de kat nu zo'n 3 maanden,maar hij is al 3 jaar.

Ja hij krijgt wel 10x per dag kleine haples te eten,en vlak voordat ik naar bed ga nog wat droogvoer en hart.

Helaas kan ik niet voor de nacht heel veel neerzetten want hij heeft zeker aanleg m te zwaar te worden,hij eet alles wat hij ziet.

Rond 5 uur gaat hij op mijn voeten liggen en rond 6 uur zit hij naast mijn kussen en begint mijn gezicht te likken en kleine bijtjes te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ging er ook niet vanuit dat je het over een kitten had :) Mogelijk krijgt hij voor de nacht toch niet voldoende eten? Omdat hij alles eet wat hij ziet, en de neiging heeft om te zwaat te worden, is het goed om met voerpuzzels te gaan werken. Zo moet hij jagen voor z'n eten, en dat is goed voor de slanke lijn, maar ook voor het psychisch welzijn van je kat. Je begint met simpele puzzels (afgeplakte wc rol met gat, schoenendoos met gaten, eierdoos idem dito,. Of eten vermengd met knikkers in lage schaal) en je bouwt dat langzaam op naar moeilijker uitdagingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

echte theemuts (in wording) dus.

'je weet wel'

 

 

 

 

 

                                                              (jan kruis   R.I.P.)

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Fijn dat je toch bent gegaan Ietje. Je bent er tijdig bij, dus als het goed is zou de kat nog wel even mee moeten kunnen.

Belet het dier niet in het drinken, maar bied her en der drinken aan, liefst in brede bakken zodat de snor de rand niet raakt. ook natvoer (dieetvoer) verdient de voorkeur.

 

Wat is verder het behandelplan? De schildklier blijven monitoren en zo nodig operatief ingrijpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh Spud, wat een rotnieuws :( Met zo'n diagnose moet je zeker niet te lang wachten: bedenk dat prednison maskeert, en bovendien de eetlust aanjaagt. Voor die laatste dagen zou ik het beestje alles geven wat zijn hartje begeert: of het gezond is of niet is niet meer van belang. Wellicht lust hij wat slagroom (niet teveel ivm diarree), wat tonijn, en klein stukje kaas? Kan het jou donderen als hij het maar lekker vindt.

Sterkte.

 

Voor wat betreft je andere katten: ik meen dat ik sukadelap heb genoemd in het kader van het schoonhouden van de tanden? Je geeft het rauw, en wel in zo groot mogelijke stukken: hoe meer ze moeten knagen hoe beter. Voor je tandeloze versnellingsbakjes kan je het tamelijk fijn snijden, maar pureren is overdreven: ook een kat met volledig gebit vermaalt z'n eten niet. Sommige katten moeten wennen aan rauw vlees: in dat geval kan je ook wat fijner snijden. Heb je nog vragen dan hoor ik het graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...