Spring naar bijdragen

Vragen en verhalen over je huisdieren.


bolletje

Aanbevolen berichten

Vraagje: voorheen ving mijn poes muizen en liet ze in het geheel (lijfje) nabij mijn achterdeur liggen.

Het afgelopen jaar vreet ze ze vrijwel met huid en haar op! Soms ligt er nog een klein muizenkopje... en vrijwel altijd laat ze de darmpjes liggen (blegh...).

Betekent dit dat ik haar te weinig eten geef? ( ze krijgt 2x per dag dure - verantwoorde brokken)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Smart, ik denk dat je kat ontdekt heeft dat muizen eetbaar zijn, en dat zijn ze natuurlijk ook.

 

Twee keer per dag eten is echter te weinig, tenzij je zoveel geeft dat je kat er de hele dag van kan nibbelen. Katten eten namelijk van nature zo'n 15 a 20 x per dag een hapje, daar is hun maag en spijsvertering op ingesteld. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een gewoonte uit het asiel mee overgenomen;

onderin de kattenbakken een paar dikke folders, of halve TV gids uitspreiden;

bovenop oude kranten in repen scheuren. Wat bevuild wordt eruit halen en aanvullen

en zo 1 x per paar dagen alles vernieuwen, ik kom mooi van mn oud papier af,

ik hoef nooit meer met zwaar grit te sjouwen en het is gratis. De katten waren het al gewend,

en in het asiel doen ze het al jaren zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Spud, goed bezig, en dank voor de update!

Bij een aanval van herpes is Lysine bewezen werkzaam (is geen medicijn maar voedingssupplement)

 

Ietje, geen slimme zet, maar wel een die duidelijkheid geeft.

Je zou met de DA kunnen overleggen over een eliminatie-dieet als je dat wil, maar je kan natuurlijk ook dit voer blijven geven.

bewerkt door JaNina
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Update weer en gevoel! Vida ontwikkeld zich goed! Als je het niet weet dat 1 pootje slecht is zie je het meestal ook niet.

Ze klimt weer in bomen en op de krabpaal alsof het nooit anders is geweest.

Als dat niet een wonder is dan stop ik nu met geloven in sprookjes.

 

Ben heel blij! Want was echt nog niet klaar om die kat af te moeten geven. Wel spijtig dat ik Puck moest afgeven, al ben ik hem ook wel dankbaar voor de wijze les die hij mij gaf.

Vind de garage momenteel echt een koude en lege plek, al staat ie gigantisch vol.

In de jaren dat Puck daar woonde was het gewoon leuker om daar te zijn.

Maar dat vangen de andere katten goed op.

 

Als ik naar buiten ga en ik laat er eentje toevallig of express ontsnappen komen ze me altijd vergezellen in de garage. Da´s fijn!

Alle katten zijn nu gecontroleerd en hebben geen blaas of wat voor problemen. Momenteel zijn ze gezond. Heb ze niet laten testen op aids want ga er inmiddels wel vanuit dat ze dragers zullen zijn. En houdt rekening met de volgende bom die er komen gaat.

 

Stress ook veel minder. Nu ik meer tijd voor ze vrij maak om naar ze te luisteren. Eigenlijk is taal niet zo nodig als je open staat voor gebarentaal. En daarmee zeggen ze me veel.

Jep gaat weer helemaal goed met mijn clubje, ben er blij mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Weer mis hier, heb je met aids katten denk ik dan. Stop er lekker niet mee.

Kat die de brokjes niet meer ad werkte de tanden methode niet zo mee. En ik heb het nog lang weten uit te stellen omdat ik voor hoofdvoer vlees best tegen ben. Maar geef hem nu maar vlees uit blik en dat werkt hij eet dat voorlopig goed weg. Al zie ik hetzelfde als bij Puck, hij kan soms boven zijn voer hangen en denken dat hij al gegeten heeft. En valt enorm af.

Tussen de mensendokters komende week dus weer naar de dierenarts om het contact met deze kat nog even te kunnen rekken.

Ja, nee! Geef ze niet gemakkelijk af vind toch wel dat ik er een gevecht van moet maken, ook al staat de aids 1-0 voor. Ik weet wel dat ik het uiteindelijk verlies maar wil dat er zeker een 1 komt staan zodat het wel te zien is dat we er hier voor vechten.

 

Mijn katten zijn mijn alles. :heart: En dat ze probleemkatten blijken schijnt heel normaal te zijn, anders zou ik niet echt leven blijkbaar. Ben daar blijkbaar de juiste baas voor.

Ik kan best goed leven met niet normale katten. Maar ben slecht in noodlottige ongevallen. En ja dan bedoel ik Vida, die twee kapotte poten had en waar ik over dacht om haar in te slapen.

En heel boos op het leven was.

Daar leerde ik van dat ondanks een dier schreeuwt om dat ze hoopt dat jij al papfles mam ook wel de pijn weg kan halen, en niet lukt  je de pijn weghaalt door je beestje te verdoven, dat dier ook vecht voor zijn of haar leven en tot veel meer dingen in staat zijn dan wij. Echt! Als je het niet weet, zie je niet dat mijn Vida iets mankeert aan haar poten.

Dus de volgende keer als een kat me aankijkt met een blik ik heb pijn, heel veel pijn doe er wat aan, ga ik het wat rustiger aanpakken en meer kans geven en niet zo flippen van die blik.

Ik had het gevecht opgegeven wat Vida betreft, die heeft zich echt alleen terug moeten vechten op dat moment. Terwijl ze een papflesser is die ik opgevoed heb  en door mijn moeder liefde eigenlijk een beetje verkeerd ingeschat heb. Ik dacht echt dat ik haar af moest geven en ging daarin in verweer. Door de boel wel te accepteren maar mijn ongenoegens te uiten. Ben kei blij dat ze er nog is al moet ik daarom Puck missen. Gelijkwaardig kun je nooit van alle katten in je leven houden dus daarom kun je beter 1 kat of 2 hebben. Puck ben ik gewoon dankbaar dat ie op dat moment me niet verplichte tot een keuze tussen al mijn katten om af te moeten geven.

Maar het levens mannetje zucht in ons nek, komt denk ik snel weer een afscheidt en weer van een bijzondere kat. Maar al mijn katten vind ik bijzonder.

Gaat gewoon de kat zijn, die een jaar voor mij in het asiel heeft gezeten omdat ik geen woonruimte voor hem had.

Mijn eerste zwerfkat, die toen ik hem los liet niet heel hard wegrende maar langs mijn benen schuurde en met me terug liep naar de auto, met de boodschap ik ga weer met je mee terug, hier heb ik niks meer te zoeken.

Met de belofte dat als ik een huis gevonden had dat ik hem zou nemen kreeg ie een plekje in het asiel. En hij is kei vaak in die tijd besproken maar nooit opgehaald.

Ik heb hem al die tijd beschikbaar voor plaatsing laten zijn, maar toen ik mijn huissleutel in hand had en mijn collega vroeg er zijn weer geïnteresseerde in Felix moet ik de procedure verder starten of neem jij hem? Toen nam ik hem en werd hij mijn kat.  :) 

Tja soms geven ook andere mensen om katten en weten niet zo goed wat ze ermee moeten.

Mijn Felix komt van een kattenvrouwtje die stervende was. En die haar kinderen gevraagd had om voor haar zwerfdieren te zorgen. En dat lukte min of meer de andere heb ik laten lopen

En ik voel nog steeds dat ie erg van haar gehouden heeft, want want ik sta echt op nummer 2 of 3  soms voor hem. En die trouwheid vind ik zo mooi, dat hij altijd mijn gedeelde kater gaat zijn. Ik kom niks te kort bij die kat.

Maar hij eet niet meer zoveel dus ons afscheid nadert weer. Lullig, heeft ie bijna een jaar moeten afzien om op mij te wachten en nu ook bij hem haalt die aids hem in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp niet wat je bedoelt als je schrijft dat de tandenmethode niet meewerkt. En wat je uit hebt weten te stellen? Of waarom je op vlees als hoofdvoer tegen bent bij een obligate carnivoor. Maar maakt niet uit: laat svp zo spoedig mogelijk het gebit goed nakijken en behandelen, en overweeg ook een bloedonderzoek. Succes voor het beestje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet wat je bedoeld met FORL, maar ja er zijn foto´s gemaakt, slechte tanden zijn getrokken en de rest is opgepoetst. Verder heeft ie nu een tandenkaart waarop staat welke tanden al gewoon ontbraken en welke tanden getrokken zijn. (met tandenmethode bedoelde ik dus eigenlijk eventuele gebitsproblemen uitsluiten bij minder of slecht eten)

Kijk, ik weet natuurlijk niet of ik werkelijk zie wat ik denk te zien.

Ik zie in ieder geval dezelfde kuil waar ik met mijn zwerfkat ingelopen ben en wil voorkomen dat ik dat weer doe. Ben dus nu meer gefocust om de oorzaak van de gedragsverandering te achterhalen dan hem meteen zijn zin te geven (krijgt nu natuurlijk wel zacht voer ga hem niet laten verhongeren natuurlijk)

Ik heb nu eenmaal aidskatten tenminste daar ga ik vanuit, dus de oorzaak kan heel ergens anders liggen dan waar je als eerst aan denkt heb ik inmiddels geleerd.

Dus de volgende stap is bloed laten trekken en kijken of alle organen nog correct werken.

Hij eet namelijk nog wel brokjes (als ie denkt dat ik niet kijk of als er niks anders meer te halen valt) maar vliegt op het vlees dus hij heeft echt honger. Verder zie ik hem soms een beetje hetzelfde doen als mijn zwerfkat op het einde. Wel eten maar niks binnen krijgen, tja dan gaan er toch een aantal alarm bellen af bij mij. Nu ja bellen, noem het maar een hoorn of sirene.

Er staat dus weer een afspraak bij de dierenarts op de agenda, aankomende woensdag. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt helemaal gelijk: bij veranderd gedrag altijd eerst een medisch probleem uit laten sluiten voor je het op een gedragsprobleem gooit.

Goed bezig Spud, de duimen draaien hier.

 

Ben benieuwd naar suiker en schildklier.

bewerkt door JaNina
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dacht vanmiddag ook ineens zou ie misschien suiker hebben?

Dat valt simpel op te lossen, schildklier ga ik geloof ik minder blij van worden.

Ga me er nu nog niet druk over maken, zie woensdag wel wat ervan komt.

 

Maaruh, blikvoer uit de supermarkt of dierenspeciaalzaak gaat ´m ook niet worden hoor! Daar zit geen vlees in maar troep.

Ga daar toch nog eens een keer met mijn kat over praten. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou dit had ik dus echt niet verwacht! :D

Suiker is goed, schildklier is goed, witte bloedcellen is goed, lever is goed, nieren zijn goed, zijn hart is goed, hij heeft geen bloedarmoede, zijn longen zijn goed. Zijn lymfe zijn niet opgezet. Zijn stoelgang is goed.

Zijn gebit is nog eens nagekeken en dat is ook goed, foto´s zijn nog eens aandachtig bekeken maar daar zijn geen verontrustende zaken op te vinden.

Ja hij was wat afgevallen maar niet veel, 300 gram.

Tumoren kunnen ze natuurlijk niet uitsluiten maar gezien de bloedresultaten momenteel geen issue.

Ja hij heeft last van artrose maar daar krijgt hij al een tijd cosequin voor. Advies is nu omdat het kouder wordt wat extra pijnstilling te geven.

 

Eind conclusie is dus, ik zit hier met een wat ouder wordende kat, schatting 13 tot 16 jaar. Die door de jaren heen andere katten een soort van voorkeursbehandeling heeft zien ondergaan en daar nu ook een graantje van mee wil pikken. Toen mijn zwerfkat nog leefde kreeg hij altijd de vleesrestjes en dat stopte toen die kat er niet meer was. Met zijn actie heeft hij mij gewoon duidelijk willen maken dat hij nog steeds wil snoepen en dat ik daar maar gewoon aan toe moet geven.

 

Ben er nog steeds niet enthousiast over om hem dat als hoofdvoer te geven. Blijf het gewoon troep vinden, maar snoepen mag hij van mij, doe ik zelf ook graag.

Nu dus aan het kijken of ik naast die troep, zachtvoer kan vinden van een betere kwaliteit waar ik wel achter kan staan. Mijn gedachtes gaan nu uit naar diepvries voeding. Voor de hond is het er, nu even uitzoeken of het er voor de kat ook is. En allerbelangrijkste of mijn kat het dan eet, want die moet ook meewerken natuurlijk.

"Als het aan de kat lag, kocht ze troep. Maar ik ben een baas die het niet ziet als voer maar als snoep" ;)

 

Goed nieuws dus, want ik had me alweer ingesteld op slechter nieuws.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn Spud, mooi nieuws!

 

Waarom je een vleeseter geen vlees wil geven gaat mijn verstand te boven, maar laat maar verder.

 

Diepvries kompleet vers voer is te krijgen voor katten: carnibest heet het. Ook Prins heeft KVV.

Maar je realiseert je dat dit vlees is?

 

Bij dierenspeciaalzaken is plenty goed zachtvoer/blikvoer te krijgen, maar dat heeft als hoofdingredient, ja je raadt het al....vlees!

 

Natvoer is trouwens beter voor katten dan brokjes, er is werkelijk geen enkele reden dit als snoepen te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waarom is natvoer beter JaNina?
Ik heb dagelijks strijd om de brokjes met mijn kat

maar zet altijd door omdat men zegt dat katten brokjes moeten

voor hun tanden en kaken.

Hij spreidt de brokjes altijd over de hele dag, maar als hij

eind van de middag natvoer krijgt, schrokt hij dat binnen 10 tellen weg,

en alleen dat lijkt me niet best voor zijn spijsvertering.

Ik ben echt benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hihi volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. :D

Ik heb er geen problemen mee als mijn katten vlees eten, maar dan moet er ook wel ècht vlees in zitten en dat is bij de meeste blikvoeren niet.

Dat vergelijk ik dan met levenslang de hamburgers van de mc Drek eten, da´s ook niet gezond maar soms best lekker.

De gewone blikjes vind ik prima om ze een keer te verwennen of zo, maar als hoofdvoedsel zie ik dat niet zitten.

Dan geef ik ze inderdaad liever echt vlees zoals die carnibest.

En ja ik ben ook een voorstander van hard voer, in de natuur likken ze hun prooi ook niet helemaal op dus er mag best wel een beetje moeite gedaan worden.

 

Het beste zou nog zijn dat rauwe vlees gebeuren maar da´s echt moeilijk om ervoor te zorgen dat je beestjes alles binnen krijgen wat ze nodig hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lady jane, dat brokjes goed zouden zijn voor de kaken van je kat, dat is er een die ik nog niet eerder heb gehoord, en ik zou ook niet weten waarom een dergelijk onnatuurlijk voedsel goed zou zijn voor hun kaken. Dan het goed zou zijn voor de tanden hoor je vaak, maar is een fabeltje. Brokjes zitten vol zetmeel wat aan de tanden blijft plakken en doordat katten een bepaald enzym in hun speeksel missen om het af te breken, veroorzaakt het juist plak.

 

Katten zijn van oorsprong woestijndieren die hun vocht uit hun prooien halen. Drinken is nog steeds iets wat onze katten veel te weinig doen, en doordat ze geen vocht uit brokjes kunnen halen, integendeel zelfs, zijn onze katten altijd lichtelijk uitgedroogd. Dat wreekt zich: katten zijn hierdoor extreem kwetsbaar voor blaasproblemen en nierfalen.

Natvoer komt qua vochtgehalte veel beter overeen met hun natuurlijke voedsel, en heeft dus altijd de voorkeur. Wel moet je de leesbril op de neus zetten en etiketjes gaan lezen. Supermarktvoer heeft niet meer dan 4% vlees, wat voor een carnivoor niet zo geweldig is. In de dierenspeciaalzaak kan je blikjes krijgen met een vlees- of visgehalte wat de 100% benaderd. Merken en keuze plenty. Niet goedkoop, maar bedenk dat goedkoop voer vol zit met granen die er aan de achterkant net zo hard weer uitkomen als ze er aan de voorkant ingaan. Goed voer wordt beter verwerkt dus hebben ze minder van nodig, en bovendien schijten ze minder.

 

Geef verder op diverse plekken in huis water, in lage brede schalen zodat hun snor de rand niet raakt, en niet naast hun eten.Sommige katten vinden een fontein geweldig.

 

Als je schone tanden wil voor je kat, laat hem dan eens knagen op een platgeslagen kippennekje of een stuk sukadelap, of een eendagskuiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JaNina, het is me wel duidelijk jij houdt net zoveel van katten als ik.

En hoewel we uiteenlopende meningen hebben soms, heb ik toch heel veel aan je tips en adviezen.

 

Alleen werken mijn katten daar niet zo aan mee. Die zijn niet meer zo wild als dat ze horen te zijn.

Dus met een eendagskuiken weten ze geen raad, zelfs niet met een zelf gevangen muis.

En daar laat ik me soms ook wel door leiden of eigenlijk altijd, dan moet ik de verantwoording nemen om ze zo gezond mogelijk op te voeden.

En dan zijn brokjes misschien niet het beste middel maar daar knauwen ze tenminste wel op.

Sukadelap heb ik echter nog niet geprobeerd dus bedankt voor de tip! Mijn biefstuk eten ze graag dus zie ze hier ook wel op knagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nu even iets heel anders.

Er lopen hier hele slimme diertjes rond.

Ze klinken als een gevangen vogel, als je ze hoort.

Heel veel piepen.

Ik weet niet wat ze zijn, want heb ze nog nooit echt gespot.

Denk aan hermelijntjes of fretjes omdat ze zo slim zijn.

Ik ken ze alleen maar van horen.

Overlaatst nog, hoop plezier in de nacht. En telkens als er een auto aankwam waarschuwde er eentje en werd het stil totdat deze gepasseerd was.

Vond dat erg grappig en mooi.

Maar de volgende dag zag ik wel waar het feestjes was geweest, want de inhoud van de vuilzak van de buuf lag overal.

Gisteren hoorde ik echter een ander gepiep, een noodkreet piep. Maar ze vinden mij nog steeds niet leuk genoeg om te moeien of te helpen. Want toen ik mijn zaklamp aan deed en ging zoeken, stopte dat gepiep. En toen ik weer in mijn bed ging liggen begon het weer. :D

Heeft iemand een idee over wat voor dieren ik nu praat, kan ik me tenminste inlezen en proberen ze toch te helpen als het nodig is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ratten denk ik niet, want die piepen gewoon anders. Al is er misschien een verschil tussen tamme en wilde ratten. Naast kattenvrouwtje ben ik ook wel een soort van rattenvrouwtje. Dus zou wel grappig zijn als het wel ratten zouden zijn.

Ik laat alle mogelijkheden open, ze zijn immers zo grappig en vullen je nachten met plezier als je weer eens wakker ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...