Spring naar bijdragen

Waaròm drink ik eigenlijk?


Satja

Aanbevolen berichten

5 jaar geleden schreef iemand waarom zij dronk. Om dit draadje nieuw leven in te blazen my 2 cents.

Er is geopperd om geen levensverhalen te schrijven, die vertroebelen alleen maar en daar sta ik achter. Maar ze zijn er wel.

 

Enfin.

Het is ongelofelijk hoeveel boosheid en/of eenzaamheid bezit kon nemen van mij. Maar dat mocht niet van mij. Ik was de vlotte, werklustige en zelfstandige meid die zich niet op de kop liet zitten. Ik wilde de baas worden van mijn eigen leven. (hm, dat is errug goed gelukt maar niet heus)

Mijn lat lag véél te hoog, ik werd mijn eigen dictator. "Grace Jones" noem ik dat deel in mij; hard en onvermurwbaar met een zweep in de hand. Mijn kleine ik werd door mijzelf nog kleiner gemaakt en bestraft voor alles wat zij niet aan kwaliteiten in huis heeft en bestraft voor alles wat zij wel fout of onhandig weet te doen. Oordelen over mijzelf (en daarna ook over anderen helaas), niet te zuinig.

 

En daar kreeg ik genoeg van. Ik wilde vrijaf van mijn eigen regime. Even niets hoeven van mezelf. Even geen veroordeling. Even ontspannen. De rest hoef ik vast niet in te vullen.

 

Waar komt nou die veroordeling van mijzelf vandaan?

Ik ben niet zo goed afgeleverd. Ik zal het es met God over hebben, want Hij heeft een paar steken laten vallen.

Ik wil socialer zijn want dat moet ik van mezelf zijn.

Ik wil optimistischer / positiever zijn want dat moet ik van mezelf zijn.

Ik

Ik

Ik

...

Ik

 

Need I say more?

 

Goddank ben ik gemaakt zoals ik ben. Van mij was er nog geen.

 

Ik ben goed zoals ik gemaakt ben, de denkfouten die ik zelf ging maken zullen wel aan het licht komen en daar kan ik dan iets mee doen. Mijn gedrag is soms fout, ik ben niet fout.

 

Ik? Wij!

Ik ben maar een klein onderdeel van het geheel.

 

Wijsheid is weten dat ik niets ben.

Liefde is weten dat ik alles ben.

Lao Tsu

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Waarom ik drink? Omdat ik eenzaam ben, incompleet, ongewenst en waardeloos. Om me af te sluiten van de wereld. Omdat ik geen raad weet met emoties. Omdat ik kwaad ben en machteloos. Soms om eindelijk in slaap te kunnen komen. Om te kalmeren of juist om moed te verzamelen.

Eigenlijk omdat alcohol voor mij altijd het antwoord op elke vraag is geweest. Al weet ik verdomd goed dat het juist alleen maar meer problemen veroorzaakt dan oplost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een vriendin van mij had het al over deze uitzending. Ik heb het net bekeken.. wat een prachtvrouw.. wat sterk en wat schitterend mooi verwoord. Er staat trouwens ook een heel mooi artikel op nrc.nl

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peetr,

 

Dit heeft me zeer aangegrepen en herken dit zeer goed van mijn eigen jeugd. Ik heb denk ik wat een 'klassieke' jeugd gehad. Mijn moeder was thuis en een echte "zorg" moeder.

Mijn vader dronk veel en deed niets in huis, maar werkte. Moeder was duidelijk de underdog, hoewel ze zeer creatief is (was) maar hier nooit de ruimte/tijd/ waardering etc.. voor kreeg.

Wat ze deed was nooit goed genoeg. 

 

Mijn broer was een halve crimineel die veel drugs gebruikte.. en ik was het lieve dappere meisje dat altijd maar flinker en flinker moest zijn. Toen al dacht ik het altijd beter te moeten doen en 

voor iedereen te moeten zorgen.. maar nooit was het goed genoeg want eigenlijk was het maar normaal dat ik dat deed. Was knap, braaf, niet dom.. (maar dan moet je eigenlijk niet meer slim zijn volgens mijn vader).

 

 

En jij Peetr? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel dingen die je schrijft herken ik.. het altijd maar beter moeten doen en voor jezelf altijd die lat maar zo hoog mogelijk leggen, het uiteindelijk nooit goed genoeg kunnen zijn.

Ik smak eigenlijk al mijn hele leven naar waardering van mijn vader, maar weet ook wel in mijn hoofd dat ik die niet ga krijgen. Mijn vader heeft eigenlijk altijd voor zichzelf gekozen en

de rest moest maar volgen. Hoewel dat eigenlijk niet van mijn broer werd verwacht, want hem hadden ze eigenlijk al opgegeven. Ik weet ook zeker dat als ik dit ook met mijn vader zou

bespreken hij dit niet zou begrijpen.

 

Je hebt het zwaar gehad Peetr, dat lees ik wel.. maar je bent zo goed bezig. Mensen hebben altijd een mening en op een of andere manier moeten ze die ook altijd uitspreken. Het lijkt ook wel

of tegenwoordig iedereen over alles een mening moet hebben en dit maar zoveel mogelijk delen met jan en alleman. Hoe leuk en goed we het zelf hebben en ondertussen mensen die uitkomen voor

een probleem, beoordelen en liefst ook nog veroordelen. Laten we samen blijven vechten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Op ‎21‎/‎04‎/‎2006 om 23:58 zei verientje:

Ik dronk omdat..........
En daarom drink ik nu niet meer!!!

Ik dronk op zoek naar geluk en.......... vond louter ongeluk.
Ik dronk om me vrolijk te voelen, maar.......... ik voelde me slechts ellendiger.
Ik dronk om er bij te horen, maar.......... ik maakte met iedereen ruzie.
Ik dronk om "soepeler" te zijn, maar..........gedroeg me juist onaangenaam.
Ik dronk op nieuwe vrienden, maar..........ik kreeg er vijanden bij.
Ik dronk om uit te rusten, maar.......... ik werd er dood en doodmoe van.
Ik dronk om me sterker te voelen, maar.......... voelde me ál slapper en zwakker.
Ik dronk om me te ontspannen, maar.......... zat meer en meer te trillen.
Ik dronk mezelf moed in en.......... werd steeds angstiger.
Ik dronk op zoek naar zelfvertrouwen en.......... werd alsmaar onzekerder.
Ik dronk om gemakkelijker te kunnen praten, maar.......... werd totaal onverstaanbaar.
Ik dronk om te kúnnen werken, maar.......... raakte uiteindelijk mijn baan kwijt.
Ik dronk om te vergeten, maar.......... stapelde slechts herinneringen op.
Ik dronk, op zoek naar hemelse gevoelens, maar.......... belandde in een ware hel.
Ik dronk om het léven aan te kunnen, maar.......... dronk mezelf bijna dóód.

Iemand die 11 geleden mijn gedachten al op papier zette!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier had ik het gister over met mijn contact persoon bij novadic (eerste gesprek). Ik weet nog niet wat mijn reden was destijds, maar als het goed is gaan we dat ontdekken in de komende sessies.

Ik wist ook niet dat er een reden moest zijn, wel kan het voor een deel genetisch zijn, dat het blijft plakken waar het bij een ander niet blijft plakken.

Benieuwd waar het naar toe leidt de komende periode. Ik ben vandaag 44 geworden, ik zeg, een mooie gelegenheid om er een punt achter te zetten.

 

Op naar een gezond en sportief leven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Hallo ,

Ik heb voorlopig nog veel redenen waarom ik dronk , maar niet een specifieke.

Ik ben 26 en heb mezelf op mij 20 al laten opnemen , want ik vond het toen al welletjes . 

Voor vrienden of "kennissen" want echte vrienden heb ik niet echt . Was ik gewoon een van de mannen die ook zo dronk . Totdat ik op het laatste half België ben afgereisd zonder er maar één ding van te weten . 

Ik heb mijn vader gebeld en dankzij hem heb ik stappen ondernomen . 

2 mooie jaren . Rust en sereen en nuchter ! 

Maar mensen kwetsen nuchter ? Is het moeilijkste wat ik ooit heb moeten doen . 

Gewoon al nee zeggen voelt slecht , want je kan het niet verdoven . En plots leer ik mijn huidige vriend kennen ! Alles loopt perfect wel wat krap bij kas maar ok . Tot die helse tandpijn en geen cent voor pijnstillers en ik heb mezelf verloren in dat een glas raki en toen is het gebleven , langzaam maar het is binnengeslopen . 

Nu heb ik zelfs een dochter van 4 gezond , gelukkig!

Ik ben ook gelukkig , maar het vergeten van dingen is rot vooral nu ze snel vooruit gaat . 

Maar als ze gaat schreeuwen en ik loop meestal erg zenuwachtig rond , het is gewoon mijn karakter . Dan dronk ik .. want van drank word je lam en ik wil nog altijd gewoon rust . Al lijkt rusten als het niet in je karakter zit vrij lastig . 

Als ik echt weet waarom dat ik drink laat ik het weten . Maar voorlopig is het wel nog vaag . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 21-4-2006 om 23:58 zei verientje:

Ik dronk omdat..........
En daarom drink ik nu niet meer!!!

Ik dronk op zoek naar geluk en.......... vond louter ongeluk.
Ik dronk om me vrolijk te voelen, maar.......... ik voelde me slechts ellendiger.
Ik dronk om er bij te horen, maar.......... ik maakte met iedereen ruzie.
Ik dronk om "soepeler" te zijn, maar..........gedroeg me juist onaangenaam.
Ik dronk op nieuwe vrienden, maar..........ik kreeg er vijanden bij.
Ik dronk om uit te rusten, maar.......... ik werd er dood en doodmoe van.
Ik dronk om me sterker te voelen, maar.......... voelde me ál slapper en zwakker.
Ik dronk om me te ontspannen, maar.......... zat meer en meer te trillen.
Ik dronk mezelf moed in en.......... werd steeds angstiger.
Ik dronk op zoek naar zelfvertrouwen en.......... werd alsmaar onzekerder.
Ik dronk om gemakkelijker te kunnen praten, maar.......... werd totaal onverstaanbaar.
Ik dronk om te kúnnen werken, maar.......... raakte uiteindelijk mijn baan kwijt.
Ik dronk om te vergeten, maar.......... stapelde slechts herinneringen op.
Ik dronk, op zoek naar hemelse gevoelens, maar.......... belandde in een ware hel.
Ik dronk om het léven aan te kunnen, maar.......... dronk mezelf bijna dóód.

Jeetje dit raakt me

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 21-4-2006 om 23:58 zei verientje:

Ik dronk omdat..........
En daarom drink ik nu niet meer!!!

Ik dronk op zoek naar geluk en.......... vond louter ongeluk.
Ik dronk om me vrolijk te voelen, maar.......... ik voelde me slechts ellendiger.
Ik dronk om er bij te horen, maar.......... ik maakte met iedereen ruzie.
Ik dronk om "soepeler" te zijn, maar..........gedroeg me juist onaangenaam.
Ik dronk op nieuwe vrienden, maar..........ik kreeg er vijanden bij.
Ik dronk om uit te rusten, maar.......... ik werd er dood en doodmoe van.
Ik dronk om me sterker te voelen, maar.......... voelde me ál slapper en zwakker.
Ik dronk om me te ontspannen, maar.......... zat meer en meer te trillen.
Ik dronk mezelf moed in en.......... werd steeds angstiger.
Ik dronk op zoek naar zelfvertrouwen en.......... werd alsmaar onzekerder.
Ik dronk om gemakkelijker te kunnen praten, maar.......... werd totaal onverstaanbaar.
Ik dronk om te kúnnen werken, maar.......... raakte uiteindelijk mijn baan kwijt.
Ik dronk om te vergeten, maar.......... stapelde slechts herinneringen op.
Ik dronk, op zoek naar hemelse gevoelens, maar.......... belandde in een ware hel.
Ik dronk om het léven aan te kunnen, maar.......... dronk mezelf bijna dóód.

@Darlene deze vond ik!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...