Mariposa Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden 13 minuten geleden zei Mormel: Is dit echt in Nederland geen basis gerecht? Volgens mij niet. Bij ons thuis (vroeger) niet en ook niet bij mensen die ik ken eigenlijk. Mormel reageerde hierop 1
Musashi Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden 22 minuten geleden zei hub02: Wel waar! Dat is gewoon een kwestie van geduld. Ik heb helaas nog een stofzuiger waar ik zelf voor (of achter) moet lopen en dat geldt eigenlijk ook voor al de rest van mijn kuisspullen. 😁
Kaatjee Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Bij ons was macaroni wel een gerecht 1 per week en dan met van die goedkope kruiden en dan deed je er idd ketchup en geraspte kaas bij. Vreselijk 🤣 spirit reageerde hierop 1
Mormel Geplaatst 5 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 5 uur geleden 3 minuten geleden zei Mariposa: Volgens mij niet. Bij ons thuis (vroeger) niet en ook niet bij mensen die ik ken eigenlijk. Dat is echt wel een verschil dan. Ik kan mij niet anders herinneren dat bij mijn ouders 1 maal per week spaghetti op het menu stond. En zoals @Adri02 schreef ga je dit gerecht in zowat elke taverne vinden.
Quinn Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden 15 minuten geleden zei Musashi: Dat jij dat wel een ok maaltijd zou vinden 😁😅 Nee, dan ken je me slecht. Kaatjee reageerde hierop 1
Musashi Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden 1 minuut geleden zei Quinn: Nee, dan ken je me slecht. Oef. Dat is dan wel een geruststelling want tot nu toe vond ik je altijd leuk. Quinn reageerde hierop 1
hub02 Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden 10 minuten geleden zei Musashi: Ik heb helaas nog een stofzuiger waar ik zelf voor (of achter) moet lopen en dat geldt eigenlijk ook voor al de rest van mijn kuisspullen. 😁 Je bedoelt natuurlijk die robot-stofzuiger waar ik zo over heb opgeschept. Die moet ik nog dresseren. Die draait 100 x om een stoelpoot heen en vergeet de grote stukken waarop ze zich eens lekker had kunnen loslaten. En dat mijn kerstspullen eens moeten worden opgeruimd snapt ze ook niet. Musashi en Kaatjee reageerden hierop 2
Musashi Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden 13 minuten geleden zei Kaatjee: Macaroni wel een gerecht 1 per week en dan met van die goedkope kruiden en dan deed je er idd ketchup en geraspte kaas bij Ik begin stilaan te denken dat er tussen Nederlanders en Belgen echt een genetisch verschil bestaat wat de smaakpapillen betreft. Deze week heb ik wel nog macaroni met hesp, kaas en witloof gemaakt (een mix van 2 klassiekers hier). Ik kan wel geloven dat dit dan ook weer heel vreemd kan overkomen. bumperjim reageerde hierop 1
Kaatjee Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Nooit van gehoord maar zeker grappig even op internet opgezocht wie weet ga ik het is proberen. Maar er zit zeker verschil in ja
Mormel Geplaatst 5 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 5 uur geleden Zojuist zei Kaatjee: Nooit van gehoord maar zeker grappig even op internet opgezocht wie weet ga ik het is proberen. Maar er zit zeker verschil in ja Witloof met hesp in kaassaus is idd een echte klassieker hier, kan amper geloven dat je daar nooit van gehoord had.
Kaatjee Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Nooit nog nooit en ben echt wel horeca kook gek 🤷🏼♀️
Mariposa Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Ook nog nooit van gehoord, maar mijn moeder was ook niet echt een keukenprinses. En pasta is niet echt mijn ding dus ik ben daar ook geen wonder in.
Musashi Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden https://dagelijksekost.vrt.be/gerechten/witloof-met-hesp-in-de-oven?ref=z0hqFcmkF6f8IIfVdhQQps6nTzm2 https://dagelijksekost.vrt.be/gerechten/macaroni-met-ham-en-kaas?ref=z0hqFcmkF6f8IIfVdhQQps6nTzm2 Speciaal voor onze Nederlandse culinaire avonturiers. Op de wijze van de keizer van de Vlaamsche dagelijkse kost. Gemixt a la Musashi. 😁
Kaatjee Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Lekker hoor @Musashi maak wel vaak witlof uit de oven met ham en kaas dat dan weer wel
Quinn Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden @Musashi bij jullie heet het misschien anders, maar witlof met ham en kaas uit de oven is hier ook vrij standaard, net als macaroni met ham en kaas. Ik houd van goed eten, maar soms wil eten gewoon niet. Om dan toch wel wat binnen te krijgen, wordt het zacht kindervoer. Of een pot appelmoes.
Pumpkin Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden 48 minuten geleden zei Kaatjee: Bij ons was macaroni wel een gerecht 1 per week en dan met van die goedkope kruiden en dan deed je er idd ketchup en geraspte kaas bij. Vreselijk 🤣 Ik at dat bij de buren regelmatig want bij ons was het alleen GVA, en ik was er stapel gek op 🍲
Musashi Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden 9 minuten geleden zei Quinn: Om dan toch wel wat binnen te krijgen, wordt het zacht kindervoer. Daarom maakte ik idd de link. Maar goed toch om te horen dat jullie niet helemaal zo buitenaards zijn als ik soms denk.
bumperjim Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden 1 uur geleden zei Mormel: Ik vind dit wel een goede opmerking van jou en ook de reactie van @Musashi. Ik denk inderdaad dat spaghetti bolognese een standaard gerecht is in elk Vlaams huishouden, vaak ook iets wat de kinderen graag eten en waarmee je ze ineens een heel deel groenten kunt geven. Zou het kunnen dat dit mede komt door de hoeveelheid Italianen die we destijds hebben ingevoerd voor de mijnen hier? Is dit echt in Nederland geen basis gerecht? Ik denk dat het voor veel NL al te veel moeite is 😁
Etty Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden Witlof met kaas en ham noemde mijn moeder 'witlof uit de oven'. Volgens mij eten veel Nederlanders dat, en als ze spaghetti eten is dat met geruld gehakt, uien en ingedikte tomaten, knoflook, italiaanse kruidenmix en geraspte kaas eroverheen. Wortel en bleekselderij hoort er eigenlijk bij, maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze het dan naar soep vinden smaken. Dat vind ik ook. Als we aan mijn moeder vroegen wat we aten zodat we wisten of we ons konden verheugen of gingen jammeren, dan zei ze de naam van de groente. We aten meestal aardappelen, groente, vlees. Wel gek dat ze nooit het soort vlees noemde, want dat varieerde net als de groente ook elke dag. We aten niet vaak iets anders. Als wel, dan bestond dat uit wat de supermarkt ging verkopen aan pakjes en zakjes. Elleboogjes of bami en dan de bijbehorende kruiden en gedroogde groenten van Honig. Mijn moeder deed er vlees bij, hamlappen als ik me goed herinner, in kleine stukjes gesneden en gemarineerd in ketjap zodra dat beschikbaar was. Ik pikte dan de rauwe stukjes om op te eten, en dan zei mijn moeder dat dat niet mocht omdat ik dan wormen kreeg. Gelukkig deed ze er geen smac en ketchup in in, zoals mijn tante. Ketchup hoorde bij ons koud te zijn en ernaast, net als appelmoes. Na een dag bami of macaroni zei ze altijd: 'zo, na die liflafjes weer gewoon warm eten'.
Musashi Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden @Etty aha dus dat hele idee om er wortelen en selder bij te doen, komt dan mss wel van bij jullie noorderlingen? Bij mij is het met aubergine, paprika en courgette, dat past beter bij mijn wereldbeeld mbt. zuiderse gerechten. Voor vandaag schop ik officieel het kolenseizoen in gang met rode kool met appeltjes en worst.
spirit Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden 3 uur geleden zei Kaatjee: Bij ons was macaroni wel een gerecht 1 per week en dan met van die goedkope kruiden en dan deed je er idd ketchup en geraspte kaas bij. Vreselijk 🤣 Bij ons ook iedere week macaroni met ham, blikje tomatenpuree en ui. De oude geraspte kaas,die erop ging kwam uit eigen winkel. Lekker dus! Ik maak het nog wel eens.
Etty Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden @Musashi de wortel en bleekselderij lijken te komen van de Italianen. Musashi reageerde hierop 1
Musashi Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden @Etty oh echt? Ja gek hè hoe dat zo prefab in m’n hoofd zit. Mss dat ik het dan nu wel kan overwegen, zolang het allemaal maar past in mn hoofd.😁
Musashi Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden Iedereen zal wel al doorhebben dat het poetsen hier niet zo vlot verloopt vandaag. Wel al preisoep gemaakt en de badkamer is ook al proper. Maar mijn gedachten lopen nu nog verder weg naar vroeger, toen ik eens een vriendin bezocht die in Venetië studeerde. We zaten toen dronken op het San Marco plein waar we twee Italianen leerden kennen die in het midden van de nacht échte spaghetti (volgens hun) voor ons gemaakt hadden. Gewoon door look en kerstomaatjes samen te stoven. Het was voor mij toen echt een grote eye-opener dat dat niet zomaar uit een pot kwam. Ja, ik kom toch wel van ver als ik het zo bedenk… . ok nu de vloer met nat.
bumperjim Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 2 uur geleden zei Etty: Wortel en bleekselderij hoort er eigenlijk bij, Ja dit dus!!! 🙏🏼 Zo doet de Stier het, op aanraden van haar Bolognese vriendin. De wortel compenseert het zure van de tomaat. Dan gaat het ook echt op een maaltijd lijken, ipv pasta met een fles ketchup 1 uur geleden bewerkt door bumperjim
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden