Spring naar bijdragen

Nog 1 weekendje (en nog veel meer hoofdstukken uit het smoezenboek)

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik trek dit gewoonweg niet.
Natuurlijk is mijn moeder echt op leeftijd (86) en ze wil geen behandelingen of onderzoeken meer.

Daar moet ik gewoon respect voor hebben, en dat heb ik ook.
Echter ze heeft een tumor van weliswaar 8 cm maar geen uitzaaiingen zoals het er nu uit ziet.

De overlevingskans met een Stadium 3a longkanker na 5 jaar ligt tussen de 31 en 52%

Ik ben weliswaar 30 jaar jonger maar ik zou nu op deze (mijn) leeftijd dit zeker proberen.
Zij is echter natuurlijk wel 30 jaar ouder. En heb ook eerlijk gezegd dat als ik haar leeftijd zou hebben, ik wellicht ook geen poespas meer zou willen hebben.

Is een beetje als weigeren om je kat of hond in te laten slapen als ie echt op is.
Dat is echt egoïstisch, gelukkig kan zij wel echt bij haar volle verstand zeggen dat ze geen verdere onderzoeken en behandeling meer wil.

Ik heb dat maar te respecteren en doe dat ook.
Natuurlijk mogen wij ons mij gelukkig prijzen dat we elkaar nog hebben op zo'n bejaarde leeftijd.
En ga je gewoon op zekere leeftijd je ouders verliezen.

Maar dood gaan aan kanker is gewoon echt K.
Krijg je ook allerlei geprekken over euthanasie

Ze zei ook eerlijk, ik krijg om de drie maanden 270 slaappillen en daar kan ik er ook wel een eind mee aanmaken maar dat wil ik jou en je zus niet aandoen.

Ben echter bang dat als ze dit niet laat behandelen, ze een vreselijk dood gaat sterven.
Maar dat kan ook omgekeerd zijn.

Vaak woekert kanker niet zo hard meer op oudere leeftijd en gaat ze hopelijk vredig heen in haar slaap.

Geplaatst

Ik snap, als je 86 bent, dat hele circus niet meer wil. Mijn man was eigenlijk ook al veel te oud voor die zware behandelingen. De chemokuren hebben zijn lichaam gesloopt. Als we het niet hadden gedaan, had hij nog enigzins kwaliteit van leven gehad. Dan hadden de pillen voor het slinken van zijn kaak voldoende geweest. Hij kreeg alle bijwerkingen wat er ook maar bestond. Het was vreselijk. Op oudere leeftijd trekt je lichaam dat niet meer. Dus ik snap het wel, dat ze dat niet wil.

Geplaatst

@Sanity: ze is 86 en zal best wel weten wat ze wil. 
Misschien dat mijn ervaring je iets helpt. 

Enkele jaren geleden heb ik mijn grootmoeder moeten afgeven (93 was ze). In de jaren daarvoor kwam ik daar bijna dagelijks om haar steunkousen uit te doen etc. Zij vroeg mij regelmatig wat ze hier nog deed en ik speelde echt met de gedachte om haar wat pillen te geven samen met whisky om er een eind aan te maken. Ik heb het niet gedaan en eigenlijk heb ik daar nog spijt van, want op een dag is ze door de thuisverpleging dood gevonden gekneld tussen haar bed en een hete radiator. Ik wil eigenlijk niet eens denken aan hoe zij heeft afgezien die laatste momenten. 

Tweede ervaring. Bij mijn wijlen moeder zijn ze in december gestopt met chemo. Vervolgens takelde ze af en in januari ging het snel. Op het einde lag ze aan een morfine-pomp, totaal onbewust van de omgeving en weinig meer dan een figuur voor haar omgeving. Eigenlijk vind ik het verwerpelijk dat ze haar nog zolang in leven hebben gehouden ipv gewoon de dosis morfine te verhogen. 

Enfin, dat zijn mijn recente ervaringen. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...