Maia Geplaatst 25 november Rapport Share Geplaatst 25 november (bewerkt) Hoi, Ik kan enorm getriggerd worden als ik bijvoorbeeld Ludo en Janine in GTST bij de lunch al aan de wijn zie. Dit kan mij triggeren waardoor ik zucht/craving krijg. En zo bij vele series en programma's waarin gedronken wordt. Maar bij bv een kookprogramma waarbij wijn gebruikt wordt als kookproduct en niet als consumptie heb ik er geen moeite mee. Ik ben nu op zoek naar series of tv programma's waarin niet of weinig alcohol gedronken wordt, om zo die triggers te vermijden. Mag via de streamingsdiensten zijn, of via alle gewone tv zenders. Mochten jullie tips / aanraders hebben hoor ik ze heel graag. Het zal mij zeker helpen! 25 november bewerkt door Maia Meerdere spelfouten Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 25 november Rapport Share Geplaatst 25 november Je slikt nu Antabus, dus aan je triggers toegeven is geen optie. Dus ik zou zeggen, kijk wat je echt wilt zien en leer ze uit te zitten. Drank komt overal langs, TV, films, terrasjes, reataurants, feestjes enz enz enz Het gaat er om wat jij met omstandigheden doet (of niet doet in dit geval), omstandigheden kun je niet veranderen, en soms niet vermijden ook, maar wel hoe jij ermee omgaat. Je zult zien dat het dan eerder naar de achtergrond verdwijnt. En als dat langer duurt, dan kom je er waarschijnlijk ook sterker door uit. Iedereen ervaart dit verschillend lijkt me. Maia, Ayla89 en bumperjim reageerden hierop 3 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lonster1 Geplaatst 27 november Rapport Share Geplaatst 27 november Ik had hetzelfde bij boodschappen doen. Waarom vind je overal door de winkel verspreid flessen wijn en bier?! Bij het vlees (BBQ), aanbiedingenschap, etc. Dat vond ik erg vervelend want ik was erop gespitst om de gang waar die flessen in grote bulk staan te mijden. Helaas, je komt het overal tegen. Nu valt het me minder op, omdat ik er niet meer zo op gespitst ben en ik er mee om kan gaan. Net zoiets als dat je zwanger bent, en je overal waar je komt opeens ook zwangere vrouwen ziet. Voorheen viel dit nauwelijks op. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 27 november Rapport Share Geplaatst 27 november 1 uur geleden zei Lonster1: Ik had hetzelfde bij boodschappen doen. Waarom vind je overal door de winkel verspreid flessen wijn en bier?! Bij het vlees (BBQ), aanbiedingenschap, etc. Dat vond ik erg vervelend want ik was erop gespitst om de gang waar die flessen in grote bulk staan te mijden. Helaas, je komt het overal tegen. Nu valt het me minder op, omdat ik er niet meer zo op gespitst ben en ik er mee om kan gaan. Net zoiets als dat je zwanger bent, en je overal waar je komt opeens ook zwangere vrouwen ziet. Voorheen viel dit nauwelijks op. Waar ik ga winkelen heb ik dat niet hoor. Waar ik nu meestal ga winkelen is de drank en het voedsel zelfs in twee aparte winkels. Maia reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maia Geplaatst 28 november Auteur Rapport Share Geplaatst 28 november 13 uur geleden zei Lonster1: Ik had hetzelfde bij boodschappen doen. Waarom vind je overal door de winkel verspreid flessen wijn en bier?! Bij het vlees (BBQ), aanbiedingenschap, etc. Dat vond ik erg vervelend want ik was erop gespitst om de gang waar die flessen in grote bulk staan te mijden. Helaas, je komt het overal tegen. Nu valt het me minder op, omdat ik er niet meer zo op gespitst ben en ik er mee om kan gaan. Net zoiets als dat je zwanger bent, en je overal waar je komt opeens ook zwangere vrouwen ziet. Voorheen viel dit nauwelijks op. Precies dat!! Voorheen viel het me niet op, en nu ben ik me er heel bewust van en zie ik overal en nergens alcohol opduiken. De vergelijking met zwangere vrouwen is mooi en treffend gemaakt. Door mijn autisme kom ik alleen bij mijn vaste supermarkt hier in de wijk. Nadeel daarvan is dat de alcoholische versnaperingen in dezelfde gang recht tegenover de frisdrank en sappen staan. Gaandeweg ligt mijn focus nu wat minder op de alcohol. Vermijden is onmogelijk. Uiteindelijk hoop ik dat die zijde me net zo weinig doet als wanneer ik straal langs de rijst loop (heb ik ook 0 oog voor) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 28 november Rapport Share Geplaatst 28 november Dat gevoel betert wel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maia Geplaatst 28 november Auteur Rapport Share Geplaatst 28 november 1 uur geleden zei Claudius: Dat gevoel betert wel. ... en hoop doet leven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 28 november Rapport Share Geplaatst 28 november 3 uur geleden zei Maia: ... en hoop doet leven. Hoe bedoel je dat juist? Dat het nooit verdwijnt? De craving bij het zien van drank? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lonster1 Geplaatst 28 november Rapport Share Geplaatst 28 november Hoop doet leven betekent dat als je hoop hebt, je positief vooruit kijkt. Er zijn allerlei mogelijkheden die je misschien nog niet kunt overzien, maar waar je wel open voor staat. Als je het ziet als een training, wordt het ook meer draaglijk. Je leert het een en ander over jezelf, hoe je in elkaar zit, wat er te verbeteren valt en hoe je dat kunt doen. Dat is een voortdurend proces, als je er voor open staat. Maia reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Oskar Geplaatst 28 november Rapport Share Geplaatst 28 november (bewerkt) Je zult altijd geconfronteerd blijven worden met alcohol om je heen. Ik denk dat in plaats van je omgeving zo alcoholvrij mogelijk te maken je jezelf daarom beter kunt trainen hoe met die confrontaties om te gaan. Het went overigens echt wel. Als je het voor elkaar krijgt om de aandrang vanuit jezelf te negeren of om te buigen zal dat ook heus lukken met externe prikkels. 28 november bewerkt door Oskar karin123 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst 28 november Rapport Share Geplaatst 28 november 39 minuten geleden zei Oskar: Het went overigens echt wel. Ja hoor. Ik heb geen enkele moeite meer om langs het drankdeel in de supermarkt te lopen. Ach ja, daar was ik vroeger zó mee bezig, herinner ik me dan. Het roept geen verlangen op om het weer te gaan doen. Als ik andere mensen druk of lollig of onhandig zie doen onder invloed van alcohol dan kan ik dat een beetje meewarig aanzien. Laat ze maar, dat moeten ze zelf weten, zo was ik vroeger ook, denk ik dan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst 28 november Rapport Share Geplaatst 28 november (bewerkt) Maar om in te gaan op je oorspronkelijke vraag, @Maia, in films en series die (ook) voor kinderen geschikt zijn wordt doorgaans niet zo veel alcohol gedronken. 28 november bewerkt door Bob Maia reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maia Geplaatst 28 november Auteur Rapport Share Geplaatst 28 november 10 uur geleden zei Claudius: Hoe bedoel je dat juist? Dat het nooit verdwijnt? De craving bij het zien van drank? "Dat gevoel betert wel" "En hoop doet leven" Een beetje een malle opmerking mijzelf kennende: Jij geeft aan dat het gevoel zal beteren. Ik voeg daaraan toe, misschien in de verkeerde woorden wellicht en het had wat uitleg mogen hebben, dat het in de beginfase lastig te bevatten/haast een soort ongeloofwaardig klinkt als iemand zegt dat het zal beteren, omdat het mentaal soms zó zwaar is momenteel. En zonder hoop geen perspectief. Hoop doet leven. Snap je een beetje hoe ik het bedoelde? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maia Geplaatst 28 november Auteur Rapport Share Geplaatst 28 november 23 minuten geleden zei Bob: Maar om in te gaan op je oorspronkelijke vraag, @Maia, in films en series die (ook) voor kinderen geschikt zijn wordt doorgaans niet zo veel alcohol gedronken. In eerste instantie schoot ik even in de lach, maar recent viel ik halverwege in een aflevering van de oude tekenfilmserie Boes, en daar zaten behoorlijk wat spitse woordgrappen in. Die afleveringen zijn op YT terug te kijken volgens Google. Je hebt me zojuist op een grandioos idee gebracht! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maia Geplaatst 28 november Auteur Rapport Share Geplaatst 28 november 10 uur geleden zei Lonster1: Hoop doet leven betekent dat als je hoop hebt, je positief vooruit kijkt. Er zijn allerlei mogelijkheden die je misschien nog niet kunt overzien, maar waar je wel open voor staat. Als je het ziet als een training, wordt het ook meer draaglijk. Je leert het een en ander over jezelf, hoe je in elkaar zit, wat er te verbeteren valt en hoe je dat kunt doen. Dat is een voortdurend proces, als je er voor open staat. Heel mooi gezegd, niks aan toe te voegen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maia Geplaatst 28 november Auteur Rapport Share Geplaatst 28 november 4 uur geleden zei Bob: Ja hoor. Ik heb geen enkele moeite meer om langs het drankdeel in de supermarkt te lopen. Ach ja, daar was ik vroeger zó mee bezig, herinner ik me dan. Het roept geen verlangen op om het weer te gaan doen. Als ik andere mensen druk of lollig of onhandig zie doen onder invloed van alcohol dan kan ik dat een beetje meewarig aanzien. Laat ze maar, dat moeten ze zelf weten, zo was ik vroeger ook, denk ik dan. Ik ben vandaag 24 dagen abstinent van alcohol. Ben nog niet eerder zó gemotiveerd geweest, zowel door een enorme intrinsieke als extrinsieke motivatie. Ik was vanaf medio april ruim 3 maanden nuchter, en ging al snel de mist in nadat ik de Antabus niet meer onder toezicht hoefde te slikken. Behoefte aan de roes was te groot. Dat gaan we nu dus anders doen. Ik leerde mijzelf wel nuchter kennen als een o.a. leuker, positief, socialer, openhartige en geïnteresseerder persoon kennen. Grote winst was ook de emotionele stabiliteit. Naah, en vergeet bovenstaande allemaal maar als ik wel dagelijks veel te veel drink. Ook druk vanuit mijn kleine, sociale kring (extrinsieke motivatie) speelt een rol. Mensen begonnen weer steeds meer afstand te nemen van me, zeiden zelfs definitief het contact te gaan verbreken als ik zo doorging. Alle inzichten, hoe pijnlijk ook, bij elkaar maakten dat ik per direct ben gestopt. De fysieke ontwenning is gelukkig voorbij. De mentale lijkt op en af zwaarder te worden. Ik beleef ze intenser: ik sta er meer bij stil en 'evalueer' regelmatig hoe ik situaties anders kan aanpakken of anders met emoties/craving kan omgaan. Supermarkt is een valkuil. Alcohol associeer ik nog enorm met de roes. Ik houd eerlijk gezegd niet zo van de smaak van alcohol. Een groot theeglas oid volschenken en in 1x achterover slaan, dan proef ik het amper. Het gaat me 100% om de roes waar ik zo intens naar kan verlangen. Alleen al het zien van de flessen booze zorgen ervoor dat ik soms lichtelijk wanhopig en met zweethanden de blikjes energydrink in mn mandje leg. Blikjes liggen vrijwel tegenover mn vaste wijn. Triggerrrrr. Ik mag van mijzelf niet naar de alc kijken, moet het vermijden, maar daar ben ik dan denk ik zo geforceerd mee bezig dat het alleen maar groter wordt in mn hoofd. Als ik er nu al zo intens bezig mee kan zijn kan ik me niet voorstellen dat het ooit geen of amper meer verlangen meer zal oproepen. Maar: hoop doet leven 😉 Ik ben nu 2 x in die 24 dagen iemand onder behoorlijke invloed tegen gekomen. Ik voelde een beetje plaatsvervangende schaamte, en het besef dat anderen dat waarschijnlijk ook bij mij hebben gevoeld als ze mij troffen in beschonken toestand. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 29 november Rapport Share Geplaatst 29 november Mooi plaatje Maia, Papegaaien? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maia Geplaatst 30 november Auteur Rapport Share Geplaatst 30 november 17 uur geleden zei Claudius: Mooi plaatje Maia, Papegaaien? Geen idee, in elk geval vogels die in knuffelmodus zijn. 😉 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Etty Geplaatst 30 november Rapport Share Geplaatst 30 november Op 28-11-2024 om 21:22 zei Maia: Ik mag van mijzelf niet naar de alc kijken, moet het vermijden, maar daar ben ik dan denk ik zo geforceerd mee bezig dat het alleen maar groter wordt in mn hoofd. Als ik er nu al zo intens bezig mee kan zijn kan ik me niet voorstellen dat het ooit geen of amper meer verlangen meer zal oproepen. Bij traingen en cursussen over persoonlijk leiderschap gaat het hier vaak over. Als je zegt tegen jezelf, of iemand zegt het tegen jou: 'niet aan een banaan denken', dan is het eerste wat je doet: aan een banaan denken. Het werkt beter als je zegt: 'denk aan een appel. ' Ik denk niet dat je triggers hoeft te vermijden, maar van die pauzes creëren waar even geen triggers zijn is best fijn. De triggers zijn er toch wel, dus het er mee leren omgaan moet je toch. Hou je van documentaires? Ik zie veel films, ik zal eens opletten hoe het zit met de alcohol, als ik er één spot zonder een druppel alcohol zal ik het hier delen. Geen idee of ze überhaupt bestaan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Etty Geplaatst 1 december Rapport Share Geplaatst 1 december @Maia ik typte de vraag in op Reddit, daar wordt een aantal films genoemd. En ook de tip om de film die je wilt zien te checken op IMDB, de parental guide. Als er in de film wordt gerookt of gedronken oid wordt dat genoemd. Maia reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maia Geplaatst 1 december Auteur Rapport Share Geplaatst 1 december Op 30-11-2024 om 06:49 zei Etty: Bij traingen en cursussen over persoonlijk leiderschap gaat het hier vaak over. Als je zegt tegen jezelf, of iemand zegt het tegen jou: 'niet aan een banaan denken', dan is het eerste wat je doet: aan een banaan denken. Het werkt beter als je zegt: 'denk aan een appel. ' Ik denk niet dat je triggers hoeft te vermijden, maar van die pauzes creëren waar even geen triggers zijn is best fijn. De triggers zijn er toch wel, dus het er mee leren omgaan moet je toch. Hou je van documentaires? Ik zie veel films, ik zal eens opletten hoe het zit met de alcohol, als ik er één spot zonder een druppel alcohol zal ik het hier delen. Geen idee of ze überhaupt bestaan. Fijn dat je mee wil denken. Special Forces VIPS heb ik al uitgekeken op Videoland, geen druppel in te zien Het hoeft niet volkomen zonder alcohol te zijn, maar met mate. Documentaires kijk ik inmiddels ook veel. Werkt doorgaans prima en ook de pauzes inlassen ga ik toepassen. Dank je wel Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Maia Geplaatst 1 december Auteur Rapport Share Geplaatst 1 december 7 uur geleden zei Etty: @Maia ik typte de vraag in op Reddit, daar wordt een aantal films genoemd. En ook de tip om de film die je wilt zien te checken op IMDB, de parental guide. Als er in de film wordt gerookt of gedronken oid wordt dat genoemd. Ik heb een printscreen van je reactie gemaakt en ik ga hier zeker naar zoeken!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden