Spring naar bijdragen

Voorstellen


Nienes

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik heb samen met mijn partner besloten te stoppen met drinken. Ik denk dat met name ik het lastig ga krijgen. Ik dronk om te verdoven. Mijn partner dronk veel meer (elke dag een fles en soms wat meer). Maar ik dronk ook veel te veel en al heel lang. 
Meerdere keren geminderd, meerdere keren weken niks gedronken maar altijd weer begonnen. 
Ik heb het ook in onze omgeving gedeeld, wij stoppen dus dat helpt hopelijk als stok achter de deur. 
 

Ik vind het fijn om ervaringen van anderen te lezen en ik merk ook al dat ik zeer veel herken en al veel leer. Ik las dacht ik bij Emmy (?) dat iemand schreef dat je zelf vaak aanleiding zoekt om te drinken. Dat je zelf dus situaties creëert zodat je van jezelf mag drinken. Eyeopener! Zo hoop ik veel te leren en steun te krijgen en hopelijk kan ik die steun ook aan anderen bieden. 
 

Ik wil niet meer drinken, het maakt me ongelukkig over mezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Nienes, welkom op dit forum.
Wat jij blijkbaar bij Emmy gelezen hebt is wat wij hier het Grote Smoezenboek noemen.

Mijn voorbeeld daarvan:
De poes is jarig of de poes is dood.
Er is altijd wel een reden te verzinnen om te gaan drinken.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Roberto,

Haha ja zo is het eigenlijk echt. Zo'n onzin! Ik vond bijna altijd wel iets wat een goede reden was om wijn in te schenken: mooi weer op het terras, lekkere rode wijn met een kaasje als het koud is. Als je echt iets te vieren hebt of juist als iets niet zo leuk was. Bij ruzie of enorme blijdschap of gewoon om even te ontspannen. 
Ik moet nu op zoek naar manieren om al die dingen gewoon te ervaren zonder ze onder te dompelen in alcohol. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Nienes. redenen/aanleidingen/excuses, wie hier komt schrijven
ziet vanzelf hoe creatief probleemdrinkers kunnen zijn. Lees maar lekker veel
op momenten dat je misschien twijfelt. En mocht je partner stoppen met stoppen
weet dan dat je hier heel veel stopmaatjes hebt om mee door te gaan.
Een grote troost voor mij werd dat ik niet alleen nare dingen verdoofde, maar ook
positieve gevoelens die kleiner werden door het drinken. Het heeft zelfs ooit depressie
gebracht. Het duurde even dat ik me realiseerde dat ik niet depressief was, maar die gevoelens had.
En dat drank drama uitvergroot. Mijn leven is nu in een stuk rustiger vaarwater. 
En relaties zijn een stuk stabieler zonder drank. succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Nienes. Welkom hier. Het begin is vreemd en het lijkt eerst raar omdat we zoals hierboven al gezegd is bij elke gelegenheid wel een glaasje passend of zelfs nodig zijn gaan vinden, maar kijk niet teveel, naar wat je "mist". Je wint ook veel. Naast tijd en geld vooral ook helderheid van geest en meer gelegenheid gewoon jezelf te zijn en je leven niet te laten sturen door een goedje dat je inneemt.

Succes. 

P.S. Een aanrader: zoek op Youtube naar de lezing van Els Noorlander over verslaving. Velen van ons vonden het een eye-opener. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ladyjane dankjewel, zo is het ook. Je verdoofd inderdaad ook de fijne gevoelens! 
Bob, bedankt, ik ga zeker kijken naar Els op YouTube. Alle tips zijn welkom!

ik heb onrustig geslapen en vooral ontzettend veel gezweet. En ik droomde dat ik toch wat had gedronken en mijn werk voor geen meter lukte. Fijn dat het een droom was! Nog niet zo fris op maar wel blij! Ik drink vaker dagen niks maar dan heb ik dat helemaal niet en slaap ik juist heel lekker. Alsof ik nu echt een knop heb omgezet en mijn lichaam/geest dat ook doorheeft. Ben er in ieder geval veel mee bezig en misschien komt het daardoor. Op naar weer een frisse alcohol vrije dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is realistischer om ook door ontgiften heen te gaan bewust
en te weten dat dit maar 1 keer hoeft, als de knop om is.
euforie is best vaak een trigger geweest(want als het zo makkelijk gaat......?)
Andere triggers zijn HALT! (hungry, angry, lonelly en tired), maar elke breingedachte
kan aanleiding zijn, maar nooit oorzaak om te drinken. (in het engels; brainfart:))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei lady jane:

En mocht je partner stoppen met stoppen weet dan dat je hier heel veel stopmaatjes hebt om mee door te gaan.

@Nienes, dit is een heel fraaie opmerking van @lady jane.
Mooi als jullie samen kunnen stoppen.
Maar uiteindelijk moeten jullie zelf stoppen.
Eventueel los van elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei lady jane:

Een grote troost voor mij werd dat ik niet alleen nare dingen verdoofde, maar ook
positieve gevoelens die kleiner werden door het drinken. 

Voor mij werkt dit anders.
Ik drink niet om nare dingen te verdoven, maar juist om ze te versterken.
Ik drink niet om positieve gevoelens te verkleinen, maar juist om ze te versterken.
Om ze te kunnen voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Roberto ja zo kan het ook zijn natuurlijk. Mijn partner drinkt om zich energieker te voelen. Ik om even niks te hoeven, inderdaad ook verdoven van onderliggende trauma's. 
Mijn partner is in een ongelooflijk slecht humeur, gisteren ook al. En net werd het echt even vervelend, zo onredelijk. Normaal was dit al een reden om een glas in te schenken, nu heel bewust dus niet. 
@lady jane Wat fijn jouw: HALT! Dit hielp net toen partner even onredelijk en onaardig deed. 
 

Verder heb ik een fijne dag gehad met de kinderen en dat voelt fijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je wordt steeds echter en trouwer aan jezelf na het stoppen Nienes
en dat merken kinderen heel snel. Voor hen betekent dat veiligheid.
En die kun jij ook in jezelf vinden nu. Dus zet door, het zal niet altijd makkelijker zijn, maar
wel de moeite waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal, ik kom hier weer even van mij afschrijven. 
Gisteren in plaats van wijn drinken zijn we met het gezin gezellig in bad gegaan en een hele oude film gekeken. In plaats van de kinderen rond 20:00 al richting bed te bonjouren genoten we nu met zijn allen van de film. Zonder die duivel op mijn schouder die wilde dat ik nog een glas wijn inschonk. 
 

Vandaag begint het weekend en partner en ik gaan iets leuks doen. Normaal was iets leuks doen altijd: uiteten, teveel wijn/drank, slecht slapen en katerig opstaan. Schaamte voelen wat je nu weer had gezegd of dat je misschien raar hebt gelopen door teveel wijn.
We moeten nu dus iets anders verzinnen! Maar ik kijk er naar uit. Wel merk ik dat man korter lontje heeft en dat ik dat nu niet goed bij hem kan laten en dus er op reageer. Er zijn eigenlijk nu al patronen die ik weer zie. Ik geef weinig grenzen aan, ga net te lang door en nu merk ik dat ik eerder daardoor irritatie voel. Daarvoor schonk ik dan "gewoon" een glas wijn in. 
 

Ik heb meerdere keren therapie gehad in mijn leven, maar daar nooit verteld van mijn alcohol gebruik. Zoveel schaamte. Eigenlijk alles hebben wat je maar wensen kan en dan zo sneu elke keer teveel en ook stiekem wijn naar binnen gieten. 
Ik ga proberen mij heel bewust hier van te zijn, en nu wij open zijn geweest over dat wij stoppen met drinken weten onze vrienden en deel familie het ook. Dat betekent dus geen escape meer. Ik ga nu kijken hoe ik mij voel en ontwikkel of dat ik daar toch hulp bij nodig heb. Ik lees hier veel mensen die wel hulp gezocht hebben en dat vind ik zo knap. Waarom voel ik die schaamte zo? Partner is altijd heel open, ook bij de dokter, die zegt gewoon hoeveel hij drinkt. Ik ben dan niet eerlijk en rond het getal stuk naar beneden af en trek er ook nog wel een dag vanaf. Schone schijn. 
 

Ik heb vannacht eindelijk goed (door!) geslapen en ben zo blij dat ik die alcohol mist niet voel, geen schuldgevoel naar mijn lieve kinderen, zonder brak gevoel de dag beginnen. 
 

Vandaag drink ik niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wie was er geen sjoemelaar met drinken hier?
Ik wel in elk geval. Heerlijk om weer eerlijk te
worden naar jezelf. En ja, ook irritaties horen bij een
kort lontje hier. Accepteren dat we niet perfect (hoeven) zijn.
Geen schone schijn meer ophouden. Mensen weten wel beter
wat ze aan me hebben denk ik dan maar. Al moeten anderen
daar nog meer aan wennen dan ikzelf soms. We dragen zoveel
maskers en verschuilen ons achter feiten in plaats van achter gevoelens.
Of achter verslavingen. Ik heb een paar slechte ingeruild voor gezonder(e).
Dus ik sport meer, frum meer (op forum zitten), eet vaak meer, maar wel
met ook meer smaak en gezonder. Maak maar eens een plan, voor jou alleen,
en ook samen. Het is fijn om leuke en afwisselende plannen te maken.
Bijstellen kan altijd, maar dan heb je een alternatief lijstje voor als er trek gaat komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@lady jane Dank je wel weer voor je fijne bericht. Ja dat sjoemelen, dat deed ik zeker. Voorbeeld:
Koken met wijn en dan snel alvast twee glazen naar binnen werken. Man en ik dronken dan samen de rest op tijdens het eten dan opende man er nog eentje daarna en daar dronk ik dan ook nog gezellig een glaasje van mee. Maar die twee had ik dan al stiekem gedronken en dat waren geen halve glaasjes, maar grote bellen. 
 

Over man gesproken, die heeft vanmorgen sorry gezegd voor zijn korte lontje en dat hielp. De dag verloopt fijn, we hebben iets heel leuks met het gezin gedaan en we gaan vanavond uit eten. En nog even benoemd dat we daar uiteraard geen alcohol bij drinken. Ik ben echt blij dat hij ook gestopt is en dat we lekker met de auto kunnen. Het geeft vrijheid en ik overweeg niet eens 1 seconde om toch te drinken vanavond. Ik hoop zo dat dit blijft!

En wat goed dat je meer bent gaan sporten en je bent voor mij een aanwinst op het forum. 

Ik ga nu Els opzoeken op YouTube. 
 

Bedankt weer, en voor wie mee wil schrijven hier, wees welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat lief dank jullie wel  @baco168 en @Francoise 

Wij hebben heel lekker gegeten, Spa en Colaatje erbij. Daarna nog even langs de supermarkt voor melk, die was op. Dit was normaal een excuus om nog een fles te halen maar nu liep ik naar buiten met melk en een pak chocolaatjes. En het voelde goed! 

Ik ben nu al blij dat ik weet dat we morgen wakker worden zonder kater.

@baco168 Ik hoop dat het je lukt om jezelf weer te herstarten. Ik weet zeker dat jij het ook weer kunt. 
 

Ook Els Noorlander op YouTube gekeken, dat ga ik nog een paar keer kijken. 
 

Bedankt weer lieve mensen, fijn om hier van me af te schrijven, en dat ik voel dat ik begrepen word. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen! 
 

Wat lief @Yana dankjewel! Ik voel me vandaag ook geweldig! Ik heb zo goed geslapen! Niet 1x wakker om naar de wc te gaan, géén hartkloppingen of zweten. Niet vanaf 03:00 wakker en denken: waarom doe ik zo, waarom heb ik nou toch gedronken? En dan moe en chagrijnig met schuldgevoel opstaan. 

Ik ben zo fris als een hoentje en ik voel me er gewoon even heel gelukkig door. 
Het kan zomaar weer anders worden einde middag (zaterdag 17:30 is wel borreltijd) maar wie weet valt het mee en hou ik dit fijne gevoel vast. Ik heb zin in de dag! 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi @Nienes, heel herkenbaar je verhaal, ook hier samen met partner veel gedronken. De aandacht voor de kids is bij mij na het stoppen ook veel meer geworden, puurder en ook met meer geduld. Daar ben ik zo blij mee. En je supermarktverhaal: zo deed ik dat ook. ‘s avonds moest er vaak nog even wat gehaald worden, en tja dan ook maar drie flesjes wijn mee. 
Na ruim twee maanden gestopt te zijn (en mijn vrouw zeer sterk geminderd) kan ik alleen maar zeggen dat het meer dan de moeite waard is. Ook richting de kids. Goed dat je gestopt bent en veel succes en liefde voor je kids gewenst! Het leven is zoveel mooier zonder drank. Fijne zaterdag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @Nienes wakker worden zonder kater vind ik ook nog steeds super fijn! Ook al was het een kort nachtje alles lijkt zo veel beter te doen dan wanneer ik gedronken had. Succes vanmiddag! Misschien van te voren alvast een alternatief drankje bedenken? Of iets plannen om te doen rond dat tijdstip? Klein wandelingetje met de kinderen of samen een spelletje doen oid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @JamesMwat fijn dat het bij jullie zoveel heeft gebracht. De pure aandacht naar de kinderen, zoals je het beschrijft herken ik  ook. Ja ik ben zo vaak naar de supermarkt gegaan en kocht dan ook veel meer dan die ene fles wijn, gewoon uit schaamte. Slaat nergens op! Ik ben blij dat het zo goed gaat bij jullie! 
 

@Emmy Ja, kan me voorstellen dat je daar nog elke dag blij van wordt. Je bent al ver en zo goed bezig . Jouw verhaal vond ik ook inspirerend dus bedankt daarvoor. Ik heb bedacht dat ik verse erwtensoep ga maken en een lange wandeling. Goede combi vind ik. Dankjewel voor je tip!

 

bewerkt door Nienes
Spelfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!

Gisteren 6km gelopen en erwtensoep gemaakt. Om 17:00 nog een klein rondje gewandeld maar de trek kwam helemaal niet. Dat verbaasde me maar was erg fijn.
Man had wel zin maar zei meteen dat het sowieso geen optie is. Ik gaf als tip iets te eten (wat ik hier heb gelezen) en toen trok het bij hem ook weg. 

Weer een dag fris op! Ik heb weer gedroomd dat ik stiekem een fles rosé die nog over was in mijn koffer wilde stoppen. Maar in mijn droom dacht ik al: maar je bent gestopt met drinken, waarom? Ben er dus erg mee bezig. 
In mijn omgeving is de eerste dry january deelnemer al bezweken dit weekend. Ik hoop dat de rest het volhoudt want het is best steunend als er meer mensen mee doen. 
Iedereen een fijne zondag! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...