Spring naar bijdragen

16 dagen alcoholvrij!


SoberMummy

Aanbevolen berichten

Vandaag ben ik 16 dagen Alcoholvrij! 

De eerste week was wel echt een die ik liever snel vergeet. Of toch niet, zodat ik mij kan blijven herinneren hoe verschrikkelijk ruk die week was. 
De tweede week ging al een stuk beter gelukkig. 

Ik heb inmiddels 2 etentjes overleefd met vrienden die wel nog drinken. Waar ik in het begin bang voor was, namelijk dat ik zélf ook zou willen drinken, bleek gelukkig ongegrond. 
Een alcoholvrije cocktail, Spa rood met een citroentje en heerlijke thee trokken mij er prima door heen. Het antwoord op de vraag waarom ik niet dronk hield ik nog even simpel "Ik heb even een drank-pauze". En dat was dat. Geen verdere vragen of opmerkingen, gelukkig! 

Aan het einde van de avond werden de gasten "gezellig" ; aangeschoten / dronken. Zit je daar als nuchtere nel.. Maar het was amuserend, want nu zag ik het hele gebeuren door hele nuchtere ogen. Ze bleven het zelfde verhaal steeds harder herhalen, hoorde niet meer wat ik zei, bleven hun eigen verhaal afsteken met steeds grotere handgebaren en nog meer stemgeluid. En hard gelach want ze vonden zichzelf hilarisch uiteraard!  Het enige wat ik kon denken was "Waarschijnlijk was ik dus ook zo, als ik had gedronken".  En toen bedacht ik mij dat zíj de volgende ochtend eerst water en paracetamol naar binnen moesten werken en ik heerlijk [helder] wakker zou worden, klaar voor de volgende dag! 
Ik genoot nog maar een keer extra van mijn grote kop thee! 

De vervelende wijnheks komt nog wel regelmatig even kletsen. "het gaat zo goed, je hebt zo hard gewerkt, je verdient écht wel een glaasje, 1 kan wel, kom we gaan naar winkel voor een mooie fles! Ik heb echt trek in een wijntje, het zonnetje schijnt, de lente is begonnen doe niet zo raar, je kan er echt wel 1 nemen en dan stoppen". Gelukkig snoer ik haar snel de mond met "nee vandaag drink ik NIET en nou opsodemieteren ".  De moeilijkste momenten zijn toch wel de weekenden, waarin het zó normaal was om een fles te ontkurken. 
Of na werktijd even "ontspannen". Ik hoop dat deze moeilijke momenten t.z.t. minder lastig worden, of nog beter, dat ik er dan helemaal niet meer aan denk. Dat zou pas fijn zijn! 

Ik ontspan nu tegenwoordig met een fijne kop thee en boeken. afgelopen week heb ik 3 (!) boeken uitgelezen [ Over stoppen met alcohol, dat dan weer wel, -Chardonnee van Clare Pooley is een erg leuk boek om te lezen overigens- ]. Ik ben verbaasd daarover, omdat ik voor mijn gevoel daar voorheen helemaal geen tijd voor had. Maar blijkbaar was ik te druk met wijn.. 

Vandaag hoorde ik iets moois in de Podcast van Koos van Plateringen - Eerlijk over alcohol [ aanrader trouwens ] :
lichaam wilt iets [alcohol] - ik niet- en ik ben niet mijn lichaam
Die kan mooi mee in mijn nieuwe mantra " Vandaag drink ik niet - mijn lichaam misschien wel - maar ik ben niet mijn lichaam". 

Ik wens jullie allemaal een fijne, nuchtere avond. 
X SM.


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig. Wees je er wel bewust van dat stoppen verschillende fases kent. Het kan zomaar ineens nog ff heel lastig worden met sterke down gevoelens op het moment dat je dat helemaal niet meer verwacht en juist denkt dat je juist een belonend gevoel zou moeten ervaren, terwijl dat dan even helemaal niet zo is. Vaak een aanleiding tot een terugval, dus wees daarop voorbereid. Eenmaal daar aan voorbij, wordt je er écht steeds meer vrij van!

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen strijkbout! 
Daar ben ik mij inderdaad bewust van, door alle podcasts en boeken die ik inmiddels gretig heb verslonden. En ik maak me ook best wel zorgen om de fase “the wall”. Ik heb gelukkig 1 persoon waar ik hier heel goed mee over kan praten en ik schrijf heel veel. Ik hoop dat ik, als ik in zo’n periode kom mijn eigen verhalen terug lees zodat het mij weerhoudt van een terugval. Maar je weet niet hoe het loopt, wanneer die fase precies komt, en op welke dag je je niet oké voelt. En dat geeft mij soms dan weer paniek aanvallen. ( ik hou heel erg van planning haha) Ik kan me er alleen maar op voorbereiden door te wéten dat het ooit komt. 
De gedachte dat het daarna nóg beter wordt, hou ik dan ook heel erg vast. Dankjewel!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de fase van “the Wall” voornamelijk ervaren als een periode waarin alles iedere dag hetzelfde was. De nieuwigheid van het niet drinken was eraf en de realiteit bleek nogal grijs. Het is zaak om dan niet van je pad af te wijken, niet te gaan twijfelen, geen ruimte te geven aan andere mogelijkheden. Gewoon stug doorgaan met hetzelfde. En inderdaad, naarmate je je daar sterker in voelt ga je ervaren dat het leven zonder drank steeds meer vervulling geeft.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn dat het je nu allemaal zo goed afgaat en je positieve verbindingen aan het leggen bent!

Mag ik vragen wat je verder leest en luistert ter inspiratie naast wat je al noemt? Ik ben zelf een verslinder van boeken en podcasts, maar merk dat die hier niet vaak voorbij komen.

Paar van mijn favorieten (naast ook de door jou genoemde 'Eerlijk over Alcohol' en 'Chardonnee'):

Verslaving voorbij

Morgen stop ik echt

Ik ben Lois en ik drink niet meer

Tonic

Nou, nog eentje dan

Sinds ik niet meer drink

Ren voor je leven

Hallo Muur

Droogte

Dronk

Kieft

Podcasts:

Recovery Elevator

Alcohol Alarm!

Onverdoofd

Real Recovery Talk

Wat wil je drinken?

En nog anderen afhankelijk van wie er te gast is :-)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke die ook maar eens lezen dan, je bent goed bezig zeg en ik doe ook een beetje jouw manier, namelijk lezen,youtube filmpjes, en elke avond potcasts.  Nu bij wil je wat drinken? Ik ben nu de wall voorbij en het gast beter nu. Ik geniet er weer van dat ik niet drink. Dat je er minder mee bezig wilt zijn is wel lastig merk ikzelf, maar de gewoontes doorbreken ging prima. De 3de vrijdag was het voor mij gewoon dat het een alcoholvrij weekend werd en het mooie weer triggert mij gelukkig niet. En anders ben ik voorbereid, weet ik precies wat ik ga doen en drinken . Ga zo door!

bewerkt door Mariann
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt maar beter voorbereid zijn op dit soort fases vind ik. Niet negeren wat de ervaring van anderen is maar er van leren. Bij jou kan het natuurlijk anders gaan, dan is dat alleen maar meegenomen.

Bij roken heb ik het meegemaakt; de dip bij drie weken, drie maanden en drie jaar. Als je weet dat dit een normale fase is in het ontwenningsproces hoef je er verder niet al te veel bij stil te staan. Herkenning is voldoende. Dat heeft mij ervan weerhouden om weer te gaan roken, omdat ik wist dat het de 'bedoeling' was dat je je ellendig voelde; gewoon onderdeel van het proces. 

Twee keer ben ik na drie jaar gestopt te zijn weer gaan roken. Te laat beseft dat dit een kritiek punt was, te snel toegegeven.

Roken is anders dan alcohol drinken, maar de overeenkomsten zijn er.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei lady jane:

En stoppen met drinken maakte Mindfulness mogelijk.

Mindful leven is echt inderdaad volledig ONMOGELIJK zolang nog in gebruik bent. Ik heb dat jarenlang geprobeerd dus aan de levende lijve ondervonden. Een drank-/wietverslaving onderhouden, en tegelijkertijd een helder bewustzijn nastreven en hopen je geestelijk wakker zou worden/blijven. Wat een grap... 
Je bent dan zo verstrooid en onhelder. Complete warrige chaos en mist in je kop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Bob:

Niet iedereen beleeft alle fasen die zoal beschreven zijn op dezelfde manier en het tempo kan ook verscillen. Zelf heb ik nooit zo die "wall" beleefd, bijvoorbeeld.

Dat is super fijn Bob! Ik hoop dat deze fase mij ook met rust laat, maar zo niet, dan ben ik in ieder geval een beetje voorbereidt :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Mariann:

Je kunt trouwens ook steeds op je eigen draadje verder gaan en niet steeds een nieuw onderwerp, dan heb je alles bij elkaar en leest het gemakkelijk terug. Ik lees regelmatig mijn eigen draadje terug en dat stimuleert mij.

Ohh, bedankt voor de tip!! ga ik doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei billy1981:

Wat fijn dat het je nu allemaal zo goed afgaat en je positieve verbindingen aan het leggen bent!

Mag ik vragen wat je verder leest en luistert ter inspiratie naast wat je al noemt? Ik ben zelf een verslinder van boeken en podcasts, maar merk dat die hier niet vaak voorbij komen.

Paar van mijn favorieten (naast ook de door jou genoemde 'Eerlijk over Alcohol' en 'Chardonnee'):

Verslaving voorbij

Morgen stop ik echt

Ik ben Lois en ik drink niet meer

Tonic

Nou, nog eentje dan

Sinds ik niet meer drink

Ren voor je leven

Hallo Muur

Droogte

Dronk

Kieft

Podcasts:

Recovery Elevator

Alcohol Alarm!

Onverdoofd

Real Recovery Talk

Wat wil je drinken?

En nog anderen afhankelijk van wie er te gast is :-)

 

 

Hoi! 
Podcasts: 

- Wat wil je drinken
- Sobriety Uncensored staat nog op mijn lijstje om te luisteren


Boeken:

- Sinds ik niet meer drink
- Ontwijnen [ J.van lieshout]
- Ik ben Lois en ik drink niet meer 
- Op je gezondheid [ Rene Kahn]
- stoppen met alcohol van Allen Carr 
- The Unexpected Joy of Being Sober [Catherine Gray]
 

Op mijn verlanglijstje [ het is tenslotte bijna moederdag he;) ] 

- Morgen stop ik echt 
- Nou nog eentje dan 
- Glorious Rock Bottom - Bryony Gordon
- This naked mind - Annie Grace


De boeken die jij beschrijft ga ik zeker even opzoeken. 
Maar Ren voor je leven; ik kom dan op een hardlopers boek? 
En vanmiddag begonnen jou aanrader 'The Recovery elevator'. Goede tip! Bedankt! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei lady jane:

Ik heb ook geen Wall beleefd.
Het leven komt niet volgens planning.
Controle erover nastreven beperkt je enorm, al
kunnen sommigen niet anders. Mindfulness heeft mij geleerd
beter om te gaan met leven zoals het komt.
En stoppen met drinken maakte Mindfulness mogelijk.

Bedankt Lady Jane, ik ben niet zo thuis in Mindfulness maar ik ga het eens onderzoeken of het wat voor mij is.

Vanmiddag zat ik even in een moeilijk momentje, uiteindelijk heb ik de muziek kneiterhard gezet en wild gedanst op Alice Cooper -Poison. 
Ik voelde me daarna lichamelijk als geestelijk even weer vrij. Ook een soort mindfulness? :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...