Spring naar bijdragen

wanneer komen eindelijk eens de voordelen?


nuchter2023

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik ben een 4o jarige vrouw en sinds ruim 4 weken gestopt.

Naast beter slapen merk ik weinig. Sterker nog, ik ben heeeeeellll erg moe en voel me ontzettend somber.

Ik ben vast besloten om te stoppen maar ik vind mezelf nou niet echt een fijner mens worden.

Iedereen heeft het over de euforie maar ik merk er niets van.

Ik dronk overigens op het laatst een fles wijn per dag.

Wie oh wie voelde zich meteen goed of herkent dit en kan me een bemoedigend toespreken.

Dank je wel alvast

 

ps: ik beweeg overigens welke  elke dag voldoende. Ik wandel en sport, dus dat is het niet.

bewerkt door nuchter2023
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Wat mooi dat je al vier weken gestopt bent! Die euforie heeft niet iedereen hoor. Ik had het ook niet, al was ik ook niet somber. Die moeheid had ik wel en dat lees je hier van meer mensen die gestopt zijn met alcohol. Het is waarschijnlijk het gevolg van het feit dat je lichaam veel energie nodig heeft bij het ontgiften, dus eigenlijk een goed teken want je merkt eraan dat er echt wat gebeurt. Bij de een houdt het langer aan dan bij de ander, maar vier tot zes weken is geen uitzondering. Blijven wandelen en sporten, maar ook lekker lang slapen als dat lukt, zou ik zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei nuchter2023:

Hallo,

 

ik ben een 4o jarige vrouw en sinds ruim 4 weken gestopt.

Naast beter slapen merk ik weinig. Sterker nog, ik ben heeeeeellll erg moe en voel me ontzettend somber.

Ik ben vast besloten om te stoppen maar ik vind mezelf nou niet echt een fijner mens worden.

Iedereen heeft het over de euforie maar ik merk er niets van.

Ik dronk overigens op het laatst een fles wijn per dag.

Wie oh wie voelde zich meteen goed of herkent dit en kan me een bemoedigend toespreken.

Dank je wel alvast

 

ps: ik beweeg overigens welke  elke dag voldoende. Ik wandel en sport, dus dat is het niet.

Welkom hier. Mag ik vragen waarom je hebt besloten om te stoppen met drinken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij ook geen euforie. Ook echt sombere momenten af en toe. En de vermoeidheid was tot een oaar dagen geleden ook ontzettend herkenbaar. Nu met momenten soms nog. Denk dat het is wat Bob zegt.

Tja, je verwacht een soort beloning als je gaat stoppen. Dat je meteen gaan bruisen van de energie en iets stralends. En als ik in het verleden wel eens 4 dagen niet had gedronken en geblowd, had ik dat dan al wel. Maar bij mij is dat nu ook echt ff niet zo. Ja, soms ff. Speelt wellicht ook de tijd van het jaar 'gewoon' een beetje mee? Tekort aan zonlicht? Of combi van factoren? Het kan iig wel een beetje tegenvallen idd.

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank je wel voor de reacties.

de reden waarom ik ben gestopt is omdat het de spuigaten uitliep. Een fles per dag in de laatste maand is wel een dieptepunt. Elke nacht wakker worden en elke ochtend het gevoel als ik 'de weg kwijt' was.

Dat gevoel is verdwenen, gelukkig.

Maar ik ben veranderd in een depressieve hork die nergens zin in heeft.

Terwijl de meesten dingen prima gaan in mijn leven. Heb alles nog, zullen we maar zeggen.

Het zit echt IN mij. Huil ook ontzettend veel en heb een kort lontje.

 

Ik verruil nu de alcohol in met chocolade en mijn mobiel.Ook geen gezonde dopamine shots.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat je al vier weken gestopt bent! Bij mij heeft het wel een week of acht geduurd voordat de voordelen wat zichtbaarder werden. Voelde me de eerste weken ook moe en lusteloos. Inmiddels is het bijna twaalf weken geleden dat ik gestopt ben en ben aardig wat kilo’s kwijt, voel me veel energieker en ben emotioneel ook stabieler. Kwestie van doorzetten dus en de alcohol niet verruilen voor andere suikers, telefoon, etc. Gewoon lekker erop uit naar buiten. Wat mij goed helpt om mijn humeur op te krikken is een flinke wandeling in de natuur, leuk boek lezen, etc. Letten op mijn voeding, dus genoeg groente en fruit. En misschien helpt het om de voordelen, hoe klein ook, toch voor jezelf op te schrijven. Zo heb je naast het beter slapen ook al geld bespaart door niet te drinken….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Emmy, Thanks voor je reactie 

Ik merk wel dat ik niet zo’n moeite heb om nu niet te drinken maar dat zegt niets. 
Er komen nog zoveel momenten aan waarin het wel misschien een grote uitdaging word.

Ben trouwens eenmalig onder hypnose geweest voor dit probleem. En sindsdien dus geen probleem . 
Wel dus allerlei andere narigheden ervoor terug gekregen waardoor het lijkt alsof ik leuker ben met alcohol.

losser, liever, vriendelijker.

Ik mag dus detoxen op een manier die ik niet zo had verwacht. Oftewel geduld hebben en volhouden.

Ik hoop dus dat ik over een maand of 2 (liever eerder al) al heel anders kijk naar mezelf en mijn omgeving. 

Wat is jullie rock bottom geweest?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom ben je begonnen te drinken dan en waarom steeds meer?

Lijkt me dat je toch iets onder de (mentale) leden hebt wat je hebt geprobeerd "op te lossen" (= te verdoven) met alcohol maar alcohol is geen goede oplossing. Dus nu ligt het probleem er nog. Misschien nog eens onder hypnose of naar een psycholoog? Ff lekker met jezelf bezig zijn, mag ook wel eens een keer, je bespaart nou toch een hoop geld door niet te drinken.

Moet je los, lief, vriendelijk zijn? Wil je het graag? Wat houdt je tegen? Zomaar wat vragen die je kan aansnijden met zo iemand.

Zonder alcohol is het leven geen euforie, dat is een misverstand. Miljoenen mensen drinken niet en die lopen niet de hele dag van hiep hiep hoera. Je moet je eigen slingers ophangen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei nuchter2023:

losser, liever, vriendelijker.

 

Welkom @nuchter2023

Dat is wel naar dat we daar alcohol voor nodig hebben hè?  

Het nare is dat je tussen het drinken door steeds minder lief en vriendelijk bent voor jezelf, minder los naar anderen.  Maar dat is te harden omdat je elke dag een escape hebt.  Voor mij is de aantrekkingskracht van alcohol vooral dat ik mezelf zo tof vind dan.  Zo onvoorwaardelijk leuk. 

Iets minder overdreven kun je dat ook in nuchtere toestand bereiken, (eventueel met hulp)en daar kun je de hele dag van genieten, niet alleen tijdens de eerste twee, drie glazen. 

Wat heb jij nodig om nu liever en vriendelijker je zijn naar jezelf? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
1 uur geleden zei gelukkigzonder:

Vanavond wilde ik drinken. Voelde zoveel onrust. Wilde zelfs naar de AH rijden, maar dus niet gedaan.

Verder merk ik gelukkig wel al verbetering met mijn stemming. Maar soms dus even niet. 

Gisteren had ik ook zo'n moment. Toen kwam het idee ineens bij me op zo'n drankavond eens in alle, rauwe realisme helemaal stap-voor-stap voor me te zien/visualiseren.

Beginnend bij het naar de AH gaan. Naar de drankschappen. Het bier pakken, de fles wijn, en het gevoel dat je daar dan op dat moment bij hebt. Thuis komen, drank in de vriezer. Half uurtje/drie kwartier wachten. Eruit halen. Het eerste, koude blik bier op tafel, in een glas schenken (deed ik altijd), en dan dat eerste heerlijke biertje! En het lekkere ontspannen, verzoenende gevoel... gewoon in alle eerlijkheid toe laten dat dat in het begin inderdaad wel degelijk heerlijk 'thuiskomen in jezelf' is.

Maar dan ook de rest van het verloop uiteraard... In mijn geval dan, zijn op den duur de eerste 2 halve liters op. De wijn komt erin. Ook nog lekker. Ik drink het vaak een beetje alsof het bier of water is, in een aardig tempo. En daar komen dan de eerste vibes van de overgang van prettig aangeschoten zijn naar dronkenschap... de wijn in  overvloed gaat de helft van de fles raken, langzaam wordt overvloed al iets meer een gevoel van naderende drank-schaarste...  zou het wel genoeg zijn? Heb ik straks niet nog zin in meer? Het opwekkende, prettige van de drank is inmiddels al overgegaan in het verdovende, het aangeschotene zit al een stuk meer in het gevoel van dronkenschap, is het nog prettig en fijn? Voel je je nog wel 'lekker bezig'?
Voel je überhaupt nog wel? Hoe zit je er inmiddels bij? Zie die inmiddels half gehandicapte zitten met die verdoofde hersenen. Zijn er ook anderen die je zo kunnen (gaan) zien zitten? Fijn beeld?

Ga zo door met het  levendig en realistisch voor je zien en voelen op de manier zoals het bij jou typisch op zo'n avond/dag gaat.... etc. etc. speel het helemaal af.

 

Is het écht zo aantrekkelijk om naar de AH te rijden als je er heel realistisch naar kijkt, en niet alleen bij dat eerste 'romantische' drankverlangen blijft dat de eerste drive veroorzaakt? ;)

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Strijkbout:

En daar komen dan de eerste vibes van de overgang van prettig aangeschoten zijn naar dronkenschap... de wijn in  overvloed gaat de helft van de fles raken, langzaam wordt overvloed al iets meer een gevoel van naderende drank-schaarste...  zou het wel genoeg zijn? Heb ik straks niet nog zin in meer? Het opwekkende, prettige van de drank is inmiddels al overgegaan in het verdovende, het aangeschotene zit al een stuk meer in het gevoel van dronkenschap, is het nog prettig en fijn? Voel je je nog wel 'lekker bezig'?

dat heb je bijzonder nauwkeurig omschreven. Zeer herkenbaar! Zeker je laatste 2 vragen zijn zeer treffend.

 

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...