Spring naar bijdragen

Maar een soort dagboek-topic bijhouden dan..


Strijkbout

Aanbevolen berichten

7 uur geleden zei Strijkbout:

Antabusje gaat er zo weer in.


Heb in ieder geval nu weer dat normale gevoel terug. Het gevoel dat de alcoholduivel niet langer meer m'n geest in de tang heeft. Dat ik 's avonds weer gewoon rationeel naar het het idee van alcohol en drinken kan kijken. Het dan gewoon weer zie voor wat het is. In plaats van dat één of andere blinde drang het overneemt.
Dan weet dat je weer min of meer 'gedetoxed' bent.

Goed bezig strijkbout ! Als je dat maar voor ogen houdt, dat drinken je uiteindelijk niets brengt :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had toch net weer even een gevaarlijk moment! 
Vanavond even een uurtje op bed gelegen. Werd wakker. Ik lag een beetje voor me uit te staren, en plotseling schoot er toch met ineens een fout idee m'n hoofd in! Het leek weer even heel aantrekkelijk. Natuurlijk met de nodige rechtvaardigings- en excuusgedachtes, waardoor 'één keer nog' wel kon...
Maar helaas.... gisteren nog antabus op én dit de afgelopen week goed onderhouden. Dus waarschijnlijk wel een spiegel opgebouwd... Nou en... het was maar een kwartje gisteren, en langer dan 24 uur geleden. En daarvoor zaten er 2 dagen tussen, want vergeten... Kan wel... gaat waarschijnlijk wel goed... Rot op man, idioot... één keertje... loopt wel los joh... gewoon voorzichtig proberen, 10 minuten wachten, eerste half uur heel voorzichtig. Je merkt het wel of je wel of niet kan doorgaan... Doe normaal man. Wil je nou echt dat risico gaan lopen en alles weer op het spel gaan zetten? Met het risico dat je wéér in een terugval beland? Wel weer ff gezien allemaal toch? Ja inderdaad..... maar tis wel lekker weer ff.... één keertje man, daarna gelijk morgen weer antabus nemen en weer normaal gaan doen.....

We gaan wandelen, hup je huis uit. Ff tot je positieven komen, meekomen jij!!!

En inderdaad... het gezonde verstand won gelukkig beetje bij beetje weer aan terrein. Af en toe ook tijdens het wandelen nog wat verleidelijke gedachten en gevoelens.

Op den duur bewust geprobeerd de mind los te laten en me bewust te richten op de kracht van het nu. Dat was helpend om er echt steeds meer los van te komen.

Op den duur bedacht ik me ook vanaf zondag een week vakantie te hebben. En dat zou natuurlijk helemaal een uitermate gevaarlijke timing zijn dan om juist 4 dagen voordat mijn vakantie begint dit plantje uitgerekend nu water te gaan geven. Niet doen!!!! Heel gevaarlijk!!!!!!! Het ultieme recept en gevaarlijk veel vrijheid in het vooruitzicht om nog eens een terugval volledig vrij spel te gaan gaan geven. 'nog eens een terugval', is dat dan wel de juiste term? Eigenlijk ga ik dan gewoon richting het compleet saboteren en slopen van het hele stoppen met drinken traject van de afgelopen tijd. Eigenlijk is het dan gewoon een stapje-voor-stapje compleet weer helemaal terug naar af, denk ik.

Gelukkig was de realisatie van m'n aanstaande vakantie de ultieme wake up call net. Liep uiteindelijk gemotiveerd naar huis om zo snel mogelijk weer een tabletje te droppen. Die zit er weer in. Wel zo veilig.

Nou, ff lekker een verslagje hiervan nu getypt met het nodige gevoel voor drama :P  

Ging gelukkig allemaal net goed!

Maar ergens wel sad wat zo'n terugval van de afgelopen tijd dus dan toch met je doet... ineens weer dit soort gevaarlijke cravingmomenten, 10 dagen later na de laatste keer drinken..... Ik weet wel dat ik hier echt goed vanaf was vóór dat dit hele terugval gebeuren weer is begonnen. Na bijna 3 maanden drankvrij, was heel die trek er zo goed als niet meer. En nu echt helemaal dit soort momenten. I'm fucked again!


 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het leest als een herkenbare worsteling bij je. 

Je poneerde de stelling op het filosofendraadje: de ik is een illusie. Dat zou je kunnen helpen bij de worsteling misschien. 

Als je het ik (of ego) niet meer ziet als iets dat aan de knoppen zit, dan hoef je er ook niet meer op te vertrouwen dat het die ik is die je uit de misère gaat helpen. Er is minder claimen, kramp.  Je kunt het eigenlijk niet meer fout doen. Dan voel je je vrijer om iets wel of niet te doen.  Pas als het niet uitmaakt of je wel of niet drinkt, als je  geen oordeel over die zogenaamde ik hebt, kun je zien wat het je oplevert om het wel of niet te doen.  Alsof je het bij een ander ziet gebeuren. 

Ken je Jan Geurtz? Die heeft een boek geschreven over verslavingen dat hier over gaat o.a.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei Etty:

Het leest als een herkenbare worsteling bij je. 

Je poneerde de stelling op het filosofendraadje: de ik is een illusie. Dat zou je kunnen helpen bij de worsteling misschien. 

Als je het ik (of ego) niet meer ziet als iets dat aan de knoppen zit, dan hoef je er ook niet meer op te vertrouwen dat het die ik is die je uit de misère gaat helpen. Er is minder claimen, kramp.  Je kunt het eigenlijk niet meer fout doen. Dan voel je je vrijer om iets wel of niet te doen.  Pas als het niet uitmaakt of je wel of niet drinkt, als je  geen oordeel over die zogenaamde ik hebt, kun je zien wat het je oplevert om het wel of niet te doen.  Alsof je het bij een ander ziet gebeuren. 

Ken je Jan Geurtz? Die heeft een boek geschreven over verslavingen dat hier over gaat o.a.

Het is een soort innerlijke saboteur; de identificatie ermee die op zo'n moment even helemaal bezit van 'je' kan nemen (er is niet 'iemand anders' op zo'n moment). Ik denk dat juist zoiets als verslaving bij uitstek aantoont wat een vorm van waanzin daarin zit, maar ook hoe supersterk het kan zijn, en hoe moeilijk om puntje bij paaltje weerstand te bieden aan identificatie met het denken en het zogenaamde 'ik' (die duidelijk verschillende vormen aan kan nemen, en dus niet 'vast' is; maar dat maakt het  niet minder krachtig).



Jan Geurtz ben ik wel bekend mee van filmpjes ja.... echter geen boeken van gelezen nog. Welke raad jij aan?

 

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Mariann:

Waarom een kwartje genomen? Je blijft een achterdeurtje openhouden op die manier.

Maar fijn dat je gezonde verstand het heeft gewonnen, 

Das niet de bedoeling in ieder geval, om een achterdeurtje open te houden. Maar ik vertrouw voor mezelf juist ergens de aanpak niet om 2x per week zo'n hele bruistablet in te nemen. Op maandag en donderdag. 
Dan voel ik me juist iets meer 'save' bij elke dag een kwart tabletje of zo. Zou het denk ik nooit durven doen op de dag zelf dat ik het ingenomen heb.

Verder, dat ik gisteravond die ervaring had, sterkt me denk ik wel voor de volgende keer. Hoop ik in ieder geval.
Moet denk ik ook weer even houvast gaan vinden in mijlpaaltjes. Zoals dat ik over 3 dagen weer op 2 weken zit en zo.

Uiteindelijk was ik gisteravond later op de avond heel blij dat ik niet gezopen had. Was blij met de nuchter- en helderheid.

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei Etty:

Het leest als een herkenbare worsteling bij je. 

Je poneerde de stelling op het filosofendraadje: de ik is een illusie. Dat zou je kunnen helpen bij de worsteling misschien. 

Als je het ik (of ego) niet meer ziet als iets dat aan de knoppen zit, dan hoef je er ook niet meer op te vertrouwen dat het die ik is die je uit de misère gaat helpen. Er is minder claimen, kramp.  Je kunt het eigenlijk niet meer fout doen. Dan voel je je vrijer om iets wel of niet te doen.  Pas als het niet uitmaakt of je wel of niet drinkt, als je  geen oordeel over die zogenaamde ik hebt, kun je zien wat het je oplevert om het wel of niet te doen.  Alsof je het bij een ander ziet gebeuren. 

Ken je Jan Geurtz? Die heeft een boek geschreven over verslavingen dat hier over gaat o.a.

Vraag me overigens wel af... zit hier niet potentieel de valkuil in dat het allemaal wel heel 'losjes' wordt, en ook een manier kan worden om juist het drinken te rechtvaardigen en wel 'oké te vinden?

Hoe helpt dit jou goed om er zo mee om te gaan? Tenminste, als je dit zo schrijft, denk ik dat je vanuit ervaring spreekt. Dus ben wel benieuwd ;) :) 

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

'Vraag me overigens wel af... zit hier niet potentieel de valkuil in dat het allemaal wel heel 'losjes' wordt, en ook een manier kan worden om juist het drinken te rechtvaardigen en wel 'oké te vinden?'

Is dat juist niet wat er nu de hele tijd gebeurt? Er is een ik die afkeurt, en er is een ik die rechtvaardigt. 

Als je de 'Ik of ego illusie' doorziet, dan geldt dat ook voor de illusies die datzelfde ik verzint : dat je het nodig hebt, niet ziek zal worden, geen mensen gaat appen, niet wakker zal liggen om drie uur, niet  je hele dopaminehuishouding in de war gooit  en neerslachtiger door het leven gaat dan nodig enz. 

Misschien blijft er dan een blije drinker over die af en toe een glas drinkt of zich zonder zelfverwijt klem zuipt.  Maar bij mij gaat dat niet zo. Ik wil het effect van te veel drank op mijn leven niet.  Als ik met mijn witte huid te lang in de zon ga zitten dan verbrand ik.  Ook als ik verdrietig ben en troost zoek in de warmte.  Als ik een glas wijn drink dan heb ik dat diverse malen op precies dezelfde manier verkeerd zien gaan. Er kan dan wel geen vrije wil bestaan (nog zo'n ik-illusie), leren kunnen we wel van hoe iets in de praktijk gaat. Ik heb lange periodes niet gedronken en op een gegeven moment begon ik weer.  Achteraf gezien was het stoppen of weer beginnen geen keuze, het gebeurde.   Als er een 'ik' was geweest die er vat op had gehad en aan de knoppen draaide, dan was achteraf gezien mijn hele leven op heel veel fronten  anders gelopen. Dus die ik moet wel een illusie zijn is mijn vrolijke hypothese. Lijkt me aannemelijker dan te veronderstellen dat die ik wel bestaat.  Het (niet zo) handige aan het geloof in een ik is dat we er de schuld mee kunnen geven en krijgen.  En er daardoor, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt, onze individuele verantwoordelijkheid voor het geheel mee kunnen ontlopen. 

 

 

 

bewerkt door Etty
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het nogal wat om op basis van deze ervaringen de vrije wil meteen bij de vuilnis te zetten en de ik tot illusie te verklaren @Etty. En als die arme ik dan een illusie is, wie of wat leert er dan volgens jou van ervaringen uit de praktijk? In mijn eigen overtuiging zit er wel degelijk iemand ‘achter de knoppen’. Iemand die verdacht veel lijkt op een ezel. Soms zit hij uit onwetendheid of bewuste balorigheid maar wat op die knoppen te hengsten en knalt hij voortdurend tegen van alles op. Of hij zit te dutten en hobbelt zonder oog voor obstakel en gevaar maar gewoon voort in de ingeslagen richting. Maar als hij zijn best doet en ook nog eens een heldere bui heeft is hij ook best in staat om zijn vleselijke vehikel met gepaste snelheid een tijdje heel vakkundig door bochten en om kuilen te loodsen. 

bewerkt door Oskar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk gespreksonderwerp! Maar nog even geen tijd en energie erop in te gaan. Bijna een week vakantie en alle tijd. Alhoewel er ook een nieuw katje in de planning staat!

 

Antabusje weer ingenomen net. En heel strikt op gaan zijn komende week. Want vakantie is natuurlijk ook een beetje gevaarlijk ;) Zeker omdat ik volgens mij nog nooit een hele vakantie nuchter heb doorgebracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Mariann:

Nou dan wordt dat tijd! Fijne vakantieweek alvast.blijf je thuis of ga je weg.

Blijf thuis. Maar gewoon ff niets hoeven en geen verplichtingen kan ik ook soms ff zo enorm heerlijk vinden! :D 

Btw, ik zie net in mijn alcoholvrij-app dat ik vandaag weer op 2 weken zit. Peanuts natuurlijk, maar toch. Het begin van de eerste helft van de maand is er weer ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zoooo, tijd niet geschreven hier.

Ik heb mezelf afgelopen zondagavond 'een uitglijder' toegestaan. En gisteravond ook. Waar ben ik nu toch weer mee bezig......

Het was niet eens echt leuk, of fijn, of wat dan ook. En nu al helemaal niet. Bah, wat voel ik me gaar en verrot. Ben gelijk weer genezen.

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei kruidenthee67:

Ja, waar ben je mee bezig?

Wat versta je onder toegestaan? En nu? De draad weer oppakken?

Nou dat ik het mezelf toestond te gaan zuipen. Vanuit het idee: dan neem ik daarna gewoon weer antabus. En dat deed ik ook hoor. Voelde ook goed om er gelijk weer mee te kappen en korte metten mee te maken. Maar nam wel maar een kwartje, na het de dagen daarvoor een beetje verwaarloosd te hebben. De dag erna weer, wetende dat dat wel kon. Dat bedacht ik al vroeg op de dag.

Nu na die kater van vanochtend er weer ontzettend klaar mee...
Wel ben ik er voor mezelf achter dat ik het prettiger vind sporadisch van mezelf te mogen 'doorzakken' ipv 'nooit meer'. Maar dan heb ik het liever over sporadisch, als in 1 keer in de zeven maanden, 2 keer per jaar of zoiets.  Heel af en toe vind ik het gewoon oprecht wel eens heel erg fijn om gewoon ff dronken en stoned te worden. Net als ik dat ik heel soms wel eens graag een psychedelicum neem of xtc of zo.
 

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei lady jane:

en voor hoe lang ben je nu (weer) genezen?

Dat weten we natuurlijk nooit van te voren :D 

Ik weet iig wel dat ik nuchterheid ten alle tijden te over verkies boven alle nadelige invloeden van alcohol en verslaving

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Strijkbout:

Wel ben ik er voor mezelf achter dat ik het prettiger vind sporadisch van mezelf te mogen 'doorzakken' ipv 'nooit meer'.

Ja, dat klinkt allemaal wel leuk en aardig en dat zou ik zelf misschien ook zo wel willen, maar denk je niet dat je dan in no time weer in die mallemolen zit en dat 1 keer in de 7 maanden al snel 7 keer in 1 maand wordt? Het is een beetje als van een flat springen met het voornemen twee verdiepingen naar beneden te vallen.

Ik geloof trouwens wel dat het mogelijk is: vanuit eerdere mateloosheid terugschroeven naar een wat meer beheerst niveau van drinken. Maar ik ben er daarbij wel van overtuigd dat dit pas enige kans van slagen heeft als je eerst gedurende een flinke periode de nul hebt gehouden. Het moet eerst volledig uit je systeem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Oskar:

Ja, dat klinkt allemaal wel leuk en aardig en dat zou ik zelf misschien ook zo wel willen, maar denk je niet dat je dan in no time weer in die mallemolen zit en dat 1 keer in de 7 maanden al snel 7 keer in 1 maand wordt? Het is een beetje als van een flat springen met het voornemen twee verdiepingen naar beneden te vallen.

Ik geloof trouwens wel dat het mogelijk is: vanuit eerdere mateloosheid terugschroeven naar een wat meer beheerst niveau van drinken. Maar ik ben er daarbij wel van overtuigd dat dit pas enige kans van slagen heeft als je eerst gedurende een flinke periode de nul hebt gehouden. Het moet eerst volledig uit je systeem.

Jawel, dat is helemaal waar natuurlijk. Eerst eens een vol jaar stoppen zou eigenlijk dan eerst eens moeten. Maar daar kom ik niet aan op deze manier zo.
Eerst een echte grondige brein-reset. Eerder val je toch steeds weer terug. Dat is helemaal waar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk gebruik jij de Antabus om minder te drinken, zo te lezen @Strijkbout. Het lijkt me wel een heel gepuzzel om dan te weten wanneer wel en wanneer niet. En het lijkt mij lastig om er zo mee bezig te moeten zijn. Word je wel begeleid bij het innemen van de medicatie? Het klinkt allemaal alsof dat niet zo is. Dat maakt het wel lastiger denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...