Spring naar bijdragen

Donderdag 1 december 2022


lady jane

Aanbevolen berichten

20 uur geleden zei bumperjim:

Ff een naieve vraag vanuit het verre buitenbos. Nu dat je niet meer serieus geschminkt "mag" worden, slechts met een paar roetvegen hier en daar, word je dan niet onmiddellijk herkend door de kids?
Gaat het geloof in Zwarte Piet (of hoe moet ik hem/haar/hun tegenwoordig noemen) hiermee niet reddeloos verloren?

Ach Jim, de kinderen maakt het niks uit hoe Piet er uit ziet of klinkt.... het geloof is er gewoon... 
Ik kan me nog herinneren dat onze kinderen klein waren, we hadden op sinterklaasavond de zak met k'dootjes  buiten voor de voordeur gezet, Kees ging dan zogenaamd even naar de wc, ging door de achterdeur naar buiten, liep om, drukte lang op de bel, en strooide door het raam dat ik op een kier had gezet een paar handen met lekkers al roepend of er hier nog kinderen waren die wel wat lekker lusten.... onze hond herkende uiteraard de stem als geen ander, stond zielsgelukkig te kwispelen en wist het meeste snoepgoed te bemachtigen.... Kees rende inmiddels weer om het huis terug naar de achterdeur en kwam verbaasd binnen. 
Mijn oudste riep dan in opperste uitbundigheid: papa wat jammer dat je nou net op de wc zat, Piet was hier en hij had precies dezelfde stem als jij, leuk hè? 

 

5 uur geleden zei Moonbeam:

Ja, naief. Ik zag op FB een kennisje met een tweeling van 4 haar ene kind uitzinnig van angst gillen op een filmpje van bijna 2 min. opgetild aan haar bovenarmen door 2 roetpieten. Ze was echt panisch, zo heb ik haar nog nooit horen gillen... PAPPA ZE DOEN ME PIJN HELP ME PAPPA IK WIL NAAR HUIS kon ik nog verstaan, pappa stond te lachen haha ze waren lekker bang voor Piet. Zo bang dat het andere meiske met een groepje mensen mee is gelopen, de bus is naar een andere stad. Viel niet op in de drukte. Pas aan het eindpunt ging ze huilen, ze zou haar huis nooit meer zien, die enge zwarte mannen in pakken hadden haar zusje al pijn gedaan en zouden haar meenemen.

Ach Moonbean, wat een onzinverhaal. Facebook kán leuk zijn, maar jeetje er staan ook zoveel fakeberichten en opruiende berichten. 
Dit is echt niet meer anno 2022 hoor, kom op. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Moonbeambuiten dat ik dit Facebook niet geloof denk ik dat de schuld dan bij de ouders ligt. Die hadden niet aan kinderen moeten beginnen.

En ik heb het nooit geassocieerd met racisme. Dat kwam pas toen een andere cultuur hierover begon te drammen zoals met zoveel dingen.

Vroeger was alles zo simpel maar simpel is blijkbaar niet goed genoeg daarom hebben ze het nu ingewikkeld gemaakt!!!

bewerkt door karin123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thuis heb ik nog een ansichtkaart waarop een kerk een kar met paard, een slagerij J. van der Ven
Een kroeg, een juffrouw op de fiets
Het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets, maar het is waar ik geboren ben
Dit dorp
Ik weet nog hoe het was
De boerenkind'ren in de klas
Een kar die ratelt op de keien
Het raadhuis met een pomp ervoor
Een zandweg tussen koren door
Het vee, de boerderijen
En langs het tuinpad van m'n vader
Zag ik de hoge bomen staan
Ik was een kind en wist niet beter
Dan dat 't nooit voorbij zou gaan
Wat leefden ze eenvoudig toen
In simp'le huizen tussen groen
Met boerenbloemen en een heg
MAAR BLIJKBAAR LEEFDEN ZE VERKEERD
HET DORP IS GEMODERNISEERD
EN NOU ZIJN ZE OP DE GOEIE WEG
Want ziet, hoe rijk het leven is
Ze zien de televisiequiz
En wonen in betonnen dozen
Met flink veel glas, dan kun je zie, hoe of het bankstel staat bij Mien en d'r dressoir met plastic rozen
En langs het tuinpad van m'n vader
Zag ik de hoge bomen staan
Ik was een kind en wist niet beter
Dan dat 't nooit voorbij zou gaan
De dorpsjeugd klit wat bij elkaar
In minirok en Beatlehaar en joelt wat mee met beat muziek
Ik weet wel het is hun goeie recht
De nieuwe tijd, net wat u zegt
Maar het maakt me wat melancholiek
Ik heb hun vaders nog gekend
Ze kochten zoethout voor een cent
Ik zag hun moeders touwtjespringen
Dat dorp van toen, het is voorbij
Dit is al wat er bleef voor mij
Een ansicht en herinneringen
Toen ik langs het tuinpad van m'n vader de hoge bomen nog zag staan
Ik was een kind, hoe kon ik weten
Dat dat voorgoed voorbij zou gaan
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Moonbeam:

De moeder van de kinderen heeft inmiddels haar verhaal verandert: er staan nu foto's onder en een klacht over de zwarte pieten: de armpjes van haar dochtertje, bont en blauw.

Ik heb nog nooit gehoord in mijn lange leven dat een zwarte piet kinderen tot blauwe plekken toe pijnigt. Misschien hebben die ouders dat zelf gedaan omdat ze de kinderen niet aankunnen. En de zwarte pieten de schuld geven. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.

Alles wat oud is is niet perse slecht. Maar ik denk ook dat Sinterklaas verdwenen zal zijn net zoals veel ander Nederlands cultureel erfgoed. Alles wordt verkwanselt en velen voelen zich hier niet meer thuis. Dan heb je nog de negerzoenen, mag ook niet meer. Ik zeg het toch!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het over racisme omdat het daar mee begonnen is en niet met Eng. Vraag maar aan Sylvana Simons die alleen het woord racisme maar kent geloof ik. Het was nog nooit bij mij opgekomen dat zwarte piet racistisch was tot ze erover begonnen te zeuren net als de negerzoenen. 

Dan kunnen we carnaval ook schrappen. Heel veel mensen met ENGE geschminkte gezichten net als de clowns. Dan heb je de Dracula films en met carnaval loopt er een vampier rond. Kinderen dus ook doodsbang want dat is ENG.

Iemand heeft dat kind dus verteld dat ze de zak in gaat en zijn dat niet de ouders geweest? Omdat ze vaak vervelend waren. Dat geloof ik eerder.

Hoe kom je er nu bij dat ik wil dat ze geslagen worden en nog wel tot bloedens toe:lol: Tuurlijk niet, dat heb ik helemaal niet gezegd. Dit is de eerste keer dat ik zo'n absurd verhaal hoor. Ik ben heel oud. Dat racisme hebben de getinte mensen er zelf bijgehaald, ik niet. Ik verlang naar een wereld die meer simpel is ja en niet zo ingewikkeld gemaakt hoeft te worden. Maar tegenwoordig hebben veel mensen lange tenen en dat heeft een oorzaak....... Teveel nationaliteiten en culturen op een klein stukje land dat gaat niet samen. Men moest zo nodig modern zijn met dat multi culti gedoe. Dat kan als het een groter land is. Nu blijkt dat dat op veel fronten totaal niet werkt, de politiek zag het niet aankomen (wat zien ze wel aankomen trouwen?) maar de burgers wel, al 40 jaar geleden.

En val jij anderen niet lastig met die achterlijke verhalen op Facebook. Het is ene grote nep bende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Multi culti kan heel goed (ik ben hier ook immigrant) zolang we mekaar maar respecteren en niet elkaars cultuur willen opdringen en dat geldt in beide richtingen.

Wel is het zo dat Nederland echt vreselijk vol is, althans zo voel ik dat als ik weer eens over ben, en dan sta je gauw bij anderen op de tenen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wiki tekst die jij aanhaalt en uit zijn verband rukt.

Het ging er wel degelijk om dat de naam werd veranderd uit oogpunt van racisme.

"Meerdere fabrikanten in verschillende landen hebben in de loop der tijd de handelsnaam gewijzigd omdat die als discriminerend of racistisch kan worden ervaren"

Hier het hele stuk: https://nl.wikipedia.org/wiki/Negerzoen

 

.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei bumperjim:

Multi culti kan heel goed (ik ben hier ook immigrant) zolang we mekaar maar respecteren en niet elkaars cultuur willen opdringen en dat geldt in beide richtingen.

Wel is het zo dat Nederland echt vreselijk vol is, althans zo voel ik dat als ik weer eens over ben, en dan sta je gauw bij anderen op de tenen. 

Dat bedoel ik precies! En ik kan het prima vinden met mijn Turkse overbuurman en de rest die hier woont.

bewerkt door karin123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-12-2022 om 10:14 zei Yana:

Sterkte @Francoise! En gefeliciteerd met je zoon, wat moet ik me daar bij voorstellen 'master of arts'? Hij maakt kunst vermoed ik, wat doet 'ie dan, schilderen? Ik dacht eigenlijk dat hij ook al afgestudeerd was in iets heel anders, iets exacts? Of ben ik nou veel te nieuwsgierig?
Geen idee hoe het kan maar ik kwam laatst opeens een foto van jou en je gezin tegen op facebook terwijl we daar geen vrienden zijn. Wat een gave foto! Jullie zijn een heel leuk gezin om naar te kijken, ik vind je jongste ook zo mooi eruit zien, zo leuk die combinatie van hip, gedistingeerd en downsyndroom.
Liefs :heart:

Lieve Yana , ik had het niet duidelijker uit kunnen leggen dan @Bob het heeft gedaan. Moet mijn zoon ook steeds vragen hoe het nu precies allemaal zit . 

Dankjewel voor het compliment. Hebben wij niet eens nummers uitgewisseld , waardoor je via social media ook gekoppeld word ?! Weet ook niet precies hoe dat allemaal werkt.  En ja , ik vind 'm ook een knapperd .  We hebben geboft dat zijn uiterlijke kenmerken wat milder zijn en dat hij ook slank is , dat is de meeste downers helaas niet gegeven .  En ja , ik ben wel een beetje van "kleren maken de man " , al weet ik dondersgoed dat het daar niet om draait . Het is het eerste wat mensen zien en waar je al vaak op afgerekend wordt 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...