Spring naar bijdragen

Dinsdag 24 mei 2022


Aanbevolen berichten

Hoi

Ik heb last van bel-angst, al mijn hele leven schuif ik telefoontjes voor me uit tot het hopelijk niet meer hoeft. Geen idee waarom eigenlijk, ik kan het prima als ik het dan toch doe. Als ik wijn op had, lukte het makkelijker om de telefoon te pakken, maar nu valt het me op dat ik de enige tante die ik nog heb, al in jaren niet gebeld heb en ik weet zeker dat ik de moeder van mijn overleden vriendin ook blij zou maken met een belletje.

Andere sociale contacten kan ik wat onderhouden met whatsapp, maar dat hebben die oude dames niet.

Iemand een idee hoe ik zonder drank een beetje meer bel-moed kan krijgen?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen,

Veel doen Yana dan wordt het misschien makkelijker.

  • Ervaren Forummer

Morgen! Ha @bolletje! Ik wilde net naar je informeren. Voel je al verschil met je lactose vrije eten?

Ja hoor als ik maar goed op blijf letten. Een klein foutje en ik ben de volgende dag uitgeput door het werk wat mijn lichaam moet doen. Maar in juni moet ik een blaastest doen hahaha.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen @Yana en @bolletje
Ik kan telefoontjes ook eindeloos voor me uitschuiven @Yana, niet omdat ik het eng vind maar omdat ik die sociale belletjes zo vreselijk vind. 
Zakelijke telefoontjes... geen enkel probleem. 
Maar inderdaad, je komt er niet altijd onderuit. 
Wat mij wel helpt is van tevoren een lijstje maken met allerlei onderwerpen waar ik iets over kan vertellen of vragen, dat scheelt dan al. 
Maar ik blijf honderd keer liever appen of een gezellige brief schrijven... 

Fijn dat je nu weet waar het probleem lag @bolletje, dat scheelt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, zakelijke telefoontjes vind ik makkelijker @Yvonne en dan heb ik ook zo'n veilig puntenlijstje klaar liggen. Maar om nou voor een sociaal gesprekje een puntenlijst te gaan maken... :D 

Nu ik erover nadenk, toch maar eens proberen. Misschien is dat idd wel mijn angst, dat ik niet weet wat ik zeggen moet. 

'Veel doen', gaat niet helpen @bolletjeIk heb het natuurlijk al duizenden keren gedaan in mijn leven maar ik blijf er als een berg tegenop zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Ik houd ook niet van bellen.  Ook zakelijk niet. Ben stiekem blij met de vervanging door whats app.  Mensen vragen tegenwoordig eerst of ze kunnen bellen, direct de telefoon pakken lijkt steeds meer te worden gezien als een inbreuk. Net als onuitgenodigd op bezoek komen. 

Ik heb een tijdje niet betalende debiteuren nagebeld. Dat waren geen fijne gesprekken.  Toen verdween de angst wel en pakte ik sneller de telefoon ook op andere momenten.  

Het helpt me als ik het gesprek niet voorbereid en mag krukken. Ik hoef er niet goed in te zijn, ik hoef het niet leuk te vinden.  En ik mag dat ook in mezelf afkeuren.  En dan de telefoon pakken en bellen.  Eh,eh,eh. 

Je zou ook een mooie brief kunnen schrijven @Yana?  Met de uitnodiging om jou eens te bellen als het ze uit komt? 

Je mag mij ook bellen om te oefenen, dan laat ik lekker veel stiltes vallen die je mag opvullen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Yana:

Nu ik erover nadenk, toch maar eens proberen. Misschien is dat idd wel mijn angst, dat ik niet weet wat ik zeggen moet. 

Dat is het punt ook Yana: waar moet ik het in hemelsnaam over hebben, ik ben binnen de kortste keren uitgeluld normaal gesproken, en dan...... :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je treft de ander onvoorbereid, die misschien niet zo'n zin heeft in een telefoongesprek, al de hele dag heeft gepraat, of in een depressieve stemming.  En dan het toneelstukje met de beleefdheden. 

Helemaal niet zo'n fijne uitvinding, die telefoon. Het legt haarfijn bloot dat we niet kunnen praten over wat we echt willen. Zou je zeggen: ik weet werkelijk niet waar ik het nu over moet hebben met je, dan zou het nog best een leuk gesprek kunnen worden. 

bewerkt door Etty
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Etty:

Je mag mij ook bellen om te oefenen, dan laat ik lekker veel stiltes vallen die je mag opvullen:D

Hahahahah, maar dán heeft Yana haar briefje met vragen voor jou al klaar liggen natuurlijk,hihihi. 
Goedemorgen trouwens @Etty en @Adri02
Dat zakelijk bellen heb ik ook jaren vanuit mijn werk gedaan. 
Maar dan bel je gericht, je weet waar je het over gaat hebben en je hebt (tot op zekere hoogte) de regie... 

Maar goed, tijd om de Appie weer even onveilig te gaan maken. 
Maak er een mooie dag van lui, dag dag.... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeiemorgen frummers

hier ook bel-weerzin
mijn beltegoed vervliegt elke maand, uitgezonderd zakelijke dingetjes
een brief zal misschien juist erg goed vallen bij oudere mensen lijkt mij
post ontvangen is heerlijk, je kunt eens teruglezen en in je antwoord ingaan
op wat de ander schreef. En daarnaast kunnen ze zelf vertellen
Je kunt beginnen zelfs met dat je moeite hebt met bellen (wedden dat ze het herkennen?
Zij namen immers ook geen contact op met jou?)
En idd je kunt ze vragen of zij jou bellen, maar telefoontjes komen altijd wanneer je net
iets doet, kijkt of van plan bent, of erger als je buiten bent of op de fiets.
En als je tijdens het schrijven toch de impuls krijgt om liever/korter te bellen, dan heb je
je aandachtspunten al op papier (gehighlight☺)
sterkte Yana, ik leef met je mee♥

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Adri02:

Inkomende telefoon komt ook ALTIJD op een ongelegen moment. En dat wetende, als je tenminste enig empathisch vermogen hebt, wil je het zelf een ander ook niet aandoen om zo maar dwars overal doorheen met je telefoontje binnen te komen vallen. 

Dat vind ik heel verfrissend. Zo had ik er nog nooit naar gekeken. Zo geïndoctrineerd ben ik met het idee dat belmoeite of angst iets kinderachtigs is, waar je je voor moet schamen. Dat het beter is om er geen enkele moeite mee te hebben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien hebben wij hierin wel overeenkomsten die een link hebben naar drinken?
wij hadden vroeger geen tel. en toen ik ging werken op mijn 16e moest ik o.a. de tel.
opnemen van onze afdeling. ik scheet peultjes en het is nooit makkelijk geweest.
Er komen altijd vragen waarop ik niet ben voorbereid. Echt babbelen deed ik wel met 1 zus,
uren soms, en haar argument was altijd; het is goedkoper dan een treinkaartje. Maar zij was
altijd degene die belde. Ik zie op tegen dat ge; hoe is het met jou? met mij is het goed gedoe.
Maar bij vertrouwde mensen, inmiddels ook paar vriendinnen en dochter dus, ben ik daar wel
snel overheen als het gesprek maar een keer loopt.
In mijn drinkjaren had ik dat tenminste als excuus om niet te bellen of op te nemen.
Nu voel ik me soms sociaal onhandig. Maar ik kan het aan vertrouwde mensen wel uitleggen
en zij accepteren mij wel volledig, als buitenbeentje op sociaal gebied. Het heeft iets autistisch bij mij.
Soms maak ik er een probleem van zelf in mijn hoofd, maar ik verschuil me ook wat achter lui zijn
want de dranksmoezen zijn al lang passé gelukkig.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen.  Ha, belweerzin,  hier ook eentje! @YanaYana voel je echt angst of is het meer weerzin? Vind het vooral vervelend dat sommige mensen heel lang blijven praten en je het gesprek maar niet kan beëindigen. Vroeger was het best normaal als je iedere avond werd gebeld, geloof dat jongeren ook amper nog bellen. Soms ben ik online op m'n telefoon en word ik op dat moment gebeld, dan ziet diegene dus dat ik niet opneem, vervelend vind ik dat. Ik vind het altijd heel stom van mezelf dat ik zo moeilijk doe over dat bellen maar zie nu dat er meerdere zijn:) @Yana zou gewoon lekker niet bellen, tenzij je het echt graag wilt.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...