Spring naar bijdragen

Hallo ik ben Zita


Zita

Aanbevolen berichten

Ik lees hier al een tijdje mee en eindelijk maar eens een account aangemaakt.

Ik heb altijd graag gedronken, ieder weekend eindigde met een kater. Inmiddels ben ik 44 en drink ik elke avond, en steeds meer. Wijn koop ik al lang niet meer in flessen maar in zo'n 3 liter box.

Vorig jaar ben ik 1 maand gestopt en voelde me zoveel fitter, helaas niet volgehouden. Eén van de redenen is mijn partner, hij drinkt nog meer dan mij. Als ik niks drinkt dan gaat hij vragen waarom niet. Als ik aangeef te willen stoppen, kan dat op weinig begrip rekenen. Volgens mij is dat te confronterend voor hem, dan moet hij zijn eigen drinkgedrag onder ogen zien. Op steun van mijn partner hoef ik dus niet te rekenen. Verder is het een schat van een man trouwens ;-)

Maandag zit mijn vakantie er op, en ik wil er dan echt voor gaan. Maar ben zo bang om in de verleiding te komen als ik iemand langs me heb zitten die gezellig een biertje open trekt.

Iemand een idee hoe ik hier het beste mee kan omgaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Zita, goede stap om hier te schrijven.

Maandag na je eerste werkdag stoppen met drinken? Dat zou voor mij praktisch onmogelijk zijn, als ik tot en met zondag flink gedronken had. Ik zou gaan voor een alcoholarm weekend, waarin je al bewust bezig bent met je plan. Ga vanaf vandaag bewuster drinken en denk bij elk glas of je dat eigenlijk wel nodig hebt.

Om een goede start te maken maandag, zou het kunnen helpen om je gewoontes te veranderen. Naast je drinkende partner gaan zitten niet-drinken lijkt me een lastige opgave. Werk vooral toe naar wat je wel wilt (meer energie, helder hoofd, minder zwaarmoedig bv). Dat werkt vaak beter dan jezelf iets te ontzeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Goed dat serieus over stoppen denkt want minderen zul je al wel geprobeerd hebben maar dat kan bijna niemand die gewend is regelmatig te drinken, hoewel sommigen het wel kunnen na een jaar of langer helemaal niks gedronken te hebben.

Twijfel is iets wat het heel moeilijk kan maken dus kun je het beste een besluit nemen dat haalbaar is. Van dag tot dag besluiten is één mogelijkheid die kan helpen. "Vandaag drink ik geen alcohol." Dat is haalbaar, daar kun  je je aan houden en morgen neem je weer een besluit voor die dag. Het goed onderbouwen helpt ook, bijvoorbeeld door eerst een overzicht van de voor- en nadelen voor jezelf op te stellen en het besluit daarop te baseren. Dan heb je meteen een antwoord op die waarom vraag van je partner.

Jezelf een beloning in het vooruitzicht stellen kan ook, als het maar geen alcohol is. Maar of dat bij jou werkt weet ik niet.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Zita:

. Maar ben zo bang om in de verleiding te komen als ik iemand langs me heb zitten die gezellig een biertje open trekt.

Iemand een idee hoe ik hier het beste mee kan omgaan?

Welkom!

Tijdens de eerste (moeilijkste) periode moet je die situatie gewoon vermijden. Vervolgens is het een kwestie van stevig in je schoenen staan en weten wat je wèl wilt drinken en je daar ook aan houden.

Verder moet je je stoppen door niemand laten saboteren ook niet door je man. Men is niet verplicht het te begrijpen maar wel om het te respecteren. Je hoeft je niet dronken te laten voeren ook al is het maar 1 glas. Jij bepaalt wat je (niet) drinkt. Het is al lastig genoeg :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier, je zou eens op kunnen schrijven waarom je wilt stoppen, als voorbeeld die verschrikkelijke katers en andere lichamelijke en geestelijke ongemakken, op dit Forum kan je werkelijk alles hier over vinden. Wat ook kan helpen is zoveel mogelijk info googlen over alcohol in al zijn facetten dat doet je de ogen openen. Hopelijk heb ik je een klein beetje op weg geholpen ook al is het maar een millimeter. Zet hem op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Zita, goed dat je hier bent,  mij helpt het echt wel.  Mijn advies is om het bij jezelf te houden.  Jij wilt dit.  In de praktijk merkte ik dat het andere mensen weinig uut maakt als ze er aan gewend zijn.  Dan is het gewoon een gegeven. Ik heb tijdens de wildste zuipweekendjes gewoon mijn eigen maltbier bij de rest vh bier gezet.  Geen haan die er naar kraait. Bijna vreemd maar het is jou obsessie. Dus hou het kort en verder geen twijfel.  Ik drink niet.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Super leuk al die reacties en tips! Ben nu al wat aan het minderen om er dan maandag helemaal voor te gaan. Gisteren geen wijntje genomen bij het koken en eten. Pas om 21u30 een eerste glas genomen en daarna nog 2. Klinkt misschien nog veel maar ik vond het al een hele prestatie :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-8-2021 om 10:23 zei Lonster:

Welkom Zita, goede stap om hier te schrijven.

Maandag na je eerste werkdag stoppen met drinken? Dat zou voor mij praktisch onmogelijk zijn, als ik tot en met zondag flink gedronken had. Ik zou gaan voor een alcoholarm weekend, waarin je al bewust bezig bent met je plan. Ga vanaf vandaag bewuster drinken en denk bij elk glas of je dat eigenlijk wel nodig hebt.

Ben nu aan het minderen om er dan maandag helemaal voor te gaan. Hoop net dat die 1ste werkdag een extra motivatie gaat zijn, soort van 'frisse' start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-8-2021 om 07:58 zei Etty:

Welkom. 

Misschien zijn er wel dingen die hij kan doen om het voor jou makkelijker te maken?   Op bepaalde tijden niet of minder?  Misschien, als je bent gestopt, kun je samen kijken hoe of wat.  Dat jij stopt zou best een impact kunnen hebben op je relatie. 

Ik ging me nogal ergeren aan de verandering in zijn gedrag onder invloed. Dat maakte dat ik eerst een tijdje toch weer mee ging drinken om dat rottige gevoel (vooral gebrek aan contact) niet te voelen.  Maar dat was niet houdbaar omdat ik er te veel last van had en dat goed besefte. Ik  kon ik niet meer terug.   

Ik was het gevoel van samen zijn kwijt als hij onder invloed raakte en ik niet.  We zijn toen een andere invulling gaan zoeken om samen te zijn.  Zodat we het allebei naar onze zin konden hebben. Volgens mij zijn we toen begonnen met wandelingen maken.  Dat is nu een geliefde hobby geworden.  Als we uit eten gingen dronk hij één of twee drankjes. Als we samen een film zaten te kijken meer, want dan was het contact niet zo belangrijk.  En als er bezoek was en er werd gedronken, dan had ik er ook geen moeite mee als hij meer dronk. Het ging om de momenten die we echt aan elkaar besteden. De kwaliteit daarvan. 

Mijn partner ging zien hoe afhankelijk hij zelf ook was, hij dacht voorheen dat ik de zuipschuit was en hem meetrok.  Hij ging veel minder drinken en wil nu eigenlijk het liefst helemaal nuchter zijn.   

Succes! 

 

Dankje!

Laats heb ik een aantal dagen niet mogen drinken owv medicijnen. Ik had hetzelfde als jij. Begon me te ergeren aan zijn gedrag naarmate de avond vorderde en hij meer en meer dronken werd.

Tot nu toe heb ik niet de indruk dat hij van zijn kant moeite gaan doen om me te steunen. Vooral omdat hij het probleem niet ziet. Want we drinken niet overdag en functioneren gewoon normaal, dus niks aan de hand volgens hem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt “nee” zeggen. Je zegt “ik doe even niet mee, ik drink teveel en ik voel me daar (op dit moment) niet goed bij”. Van iemand die niet wil stoppen met drinken omdat die het probleem niet heeft (of inziet) kun je geen steun verwachten, dus niet al teveel hoop op verstigen, zou ik zeggen. Misschien doet ooit een goed voorbeeld volgen als jij zegt dat je je geweldig voelt sinds je niet meer drinkt (overdrijven mag wel in dit geval). Maar je hebt voor jezelf genoeg goede redenen om te stoppen. Ik hoop dat je jezelf, je leven, je lichaam belangrijker vindt dan dat gezellige biertje met anderen. Je bent het waard, ga ervoor. O ja, en het leven is ook gezellig zonder alcohol hoor. Vreemd, eigenlijk nog mooier….. 

bewerkt door hub02
-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11-8-2021 om 09:18 zei bumperjim:

Heel goed. En nee, het is niet verplicht alcohol te drinken als je niet zwanger bent! :D zo zie je hoe ontzettend het ingebakken is in de koppen van mensen. 

Echt he! En toen ik antwoordde van niet, kreeg ik de vraag waarom ik dan niks dronk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 2 was prima verlopen en gisteren totaal de mist in gegaan. We gaan al jaren naar een restaurantje hier in het dorp. Ober vraagt of hij hetzelfde als anders kan brengen. Zonder veel nadenken ja gezegd en daar kwamen de fles witte wijn en de fles water. Was al aan het twijfelen, mijn man gaf een opmerking van overdrijf je niet, op restaurant ga je toch wel wat drinken. En toen ben ik overstag gegaan. Heb de helft van de fles gedronken en nog een limoncello erachter aan. Bij het thuiskomen wel direct gaan slapen om te voorkomen dat ik zou gaan verder drinken, maar zo teleurgesteld in mezelf :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ZIe het als een leermoment. In het begin is het goed je voor te bereiden op gelegenheden waarbij je altijd gewend was alcohol te drinken, zoals eten in een restaurant maar ook uitjes, verjaardagen en vakanties. Je kunt van te voren vast bedenken wat je daar gaat drinken en wat je zult antwoorden op vragen die je kunt verwachten. Als het dan zover is word je niet zo gauw overrompeld.

bewerkt door Bob
spelfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Bob zegt. Je gaat makkelijk overstag 'zonder nadenken', als een excuus. En je man vond ook dat het heus wel mocht. 

Ok dat was een misser, maar dat hoort er ook een beetje bij, al is dit wel snel zo na drie dagen. Ga je dit weekend alcoholvrij doorkomen? Als je twijfelt of het moeilijk hebt, kun je ook meeschrijven op de dagdraad, daar is regelmatig iemand te vinden die je kan steunen. 

Kom op he zita, wel doorpakken nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...