Spring naar bijdragen

Woensdag 21 april 2021


Yvonne

Aanbevolen berichten

30 minuten geleden zei Musashi:

Wat vinden jullie dan voorbeelden van interne en externe motivatie? Ik begrijp het verschil niet zo goed in de praktijk...ik snap wel de betekenis natuurlijk maar kan me er niet direct een praktisch voorbeeld bij bedenken...intern vb ik wil geen katers meer, extern ik wil fitter naar mijn werk? Is het zoiets? 

Ik begrijp dat externe motivatie om te stoppen zoiets is als: Wanneer je niet stopt gaat je partner bij je weg, verlies je je baan, kom je in het ziekenhuis etc. Sommige stoppers doen het extreem goed op externe motivatie. Dan komt de interne motivatie er nog achteraan
Intern is meer vanuit je zelf: je kunt jezelf niet langer in de ogen kijken als je niet stopt, je wilt van je rotte zelfbeeld af etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij was het uiteindelijk  een enorme  externe motivatie  om te stoppen  ik moest  omdat  ik zo zwaar  in de problemen  zat  mbt de uhp jongens  en jeugdzorg. 

Als ik door bleef  drinken was ik mijn  jongens  kwijt klinkt heel erg dat  ik daar nog niet  eens voor kon stoppen  voor mijn jongens  bedoel  ik .. of misschien  wel dat het  er wel mee te maken  had natuurlijk  .

Ik voelde  het gehijg de druk in mijn  nek. 

Stoppen hoefde  niet eens voor mijzelf uiteindelijk  is het wel intern  geworden  maar dan om te blijven stoppen  omdat ik  merkte dat het mij meer opleverde  dan alleen tegen jeugdzorg  te bewijzen dat ik het kon.

 

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms maak je die reis via extern naar intern. Soms niet. We hebben hier een mede forummer die al jaren is gestopt vanwege zijn vriendin en hij worstelt nog steeds. Want vanuit zichzelf was hij niet gestopt ( als ik hem goed begrijp).  Ik vind het wel eens demotiverend voor nieuwelingen om van hem te horen dat hij het na jaren nog steeds vreselijk mist maar eigenlijk doet hij het stoppen al jaren puur op wilskracht denk ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Operatie save finger is geslaagd. Ik zal niet overdrijven, maar op brancard snel naar operatiezaal 2. Veel zusters, dokters, infuus. Nou ik zal het jullie besparen, maar emmers bloed en veel weesegroetjes.

Maar weer in landalhuisje bij beer. Ff relaxen.

Offtopic, mocht je nog een irritante ex hebben, stel deze behandeling voor. Met licht verdovingscrempje op de meest gevoelige plek van je lichaam, vingertop naar beneden, met een naald er 4 hechtingen in jassen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Lieke7777:

klinkt heel erg dat  ik daar nog niet  eens voor kon stoppen  voor mijn jongens  bedoel  ik .. of misschien  wel dat het  er wel mee te maken  had natuurlijk  .

Ik denk dat het een glijdende schaal was, iets waar je heus wel mee was gestopt als je eerder het idee had gehad dat je hen daarmee beschadigde.
We hebben toch allemaal blinde vlekken binnen onze verslavingen. Dingen die we een beetje wegstoppen tot we ze onder ogen moeten komen? 
 

Nu weet je beter en nu doe je het beter :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bor:

Ik sneed mezelf vorige week een stukje van de top van duim af. Nieuw mes, dus als vlijm dat ding. Gelukkig was het alleen het velletje maar achteraf. Maar wat een bloed geeft dat. 

Hoop toch dat je je visjes mag houden hoor @Vocatus. Sterkte. 

(niet kijken en denk aan mij, dat helpt!) 

 

bedankt schat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Musashi:

Wat vinden jullie dan voorbeelden van interne en externe motivatie? Ik begrijp het verschil niet zo goed in de praktijk...ik snap wel de betekenis natuurlijk maar kan me er niet direct een praktisch voorbeeld bij bedenken...intern vb ik wil geen katers meer, extern ik wil fitter naar mijn werk? Is het zoiets? 

ik vind het zo'n vreselijke onzin. Ik moest bij ggz en online ook dit soort vragen beantwoorden.

Intrinsieke en extrinsieke motivatie  beschrijven is een goede tool voor marketing, sales en kleine stop pogingen. Niet bij alcoholisme.

Men is een alcohjolist en valt door ruiten, verpest familie, heeft blackouts, heeft binches, werkproblematiek, overgeven en alienation van familie en vrienden. Moet je dan werkelijkwaar beschrijven met pern en papier wat je " intrinsieke motivatie" is? Doelloos

bewerkt door Vocatus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Externe factoren die me nu nuchter houden op de momenten dat ik het zwaar heb zijn:

- mijn man heeft gezegd bij me weg te gaan en de kinderen mee te nemen. 
- het slikken van de refusal.

Begrijp me goed, dit is alleen op momenten dat ik het zwaar heb en dat was bv de afgelopen week maar 1 keer. Maar ik word dan boos op bv mijn man (van jou mag ik niet drinken) terwijl ik heel goed weet dat dat onzin is. Daar moet ik wat mee... En het trof me vanmiddag omdat ik het toen pas realiseerde. Toen mijn behandelaar het me in liet zien. Ik zoek op m’n zwakke moment goedkeuring om weer te gaan drinken. De dag erna dacht ik: doe normaal!! Ik WIL helemaal niet drinken. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@VIII  ik wil  niet  AA promoten  maar je bent  er zelf  heel enthousiast  over  en het  voelt  fijn.

Ik denk echt dat jij open staat  om dit 12 stappen  programma  te begrijpen  en te bewandelen .

Het  na werkboek zal je ook vast helpen ik heb er heel veel aan .

https://www.literatuur-na-areanoord.nl/literatuur-nederlandstalig/nederland-stappen-werkboek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Lieke7777:

@VIII  ik wil  niet  AA promoten  maar je bent  er zelf  heel enthousiast  over  en het  voelt  fijn.

Ik denk echt dat jij open staat  om dit 12 stappen  programma  te begrijpen  en te bewandelen .

Het  na werkboek zal je ook vast helpen ik heb er heel veel aan .

https://www.literatuur-na-areanoord.nl/literatuur-nederlandstalig/nederland-stappen-werkboek

Dankjewel!! Ik ga er naar kijken :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Bor:

Zou het handig zijn als je al professionele hulptraject hebt lopen om dan daarnaast ook nog bijvoorbeeld met dat boek te beginnen, zelfhulp dus, waar ook nog een sponsor bij nodig is trouwens. 

Dat lijkt mij persoonlijk erg verwarrend omdat de werkwijze vaak zo verschillend is. 

Ze is al bij de AA meetings  gestart . Heb  in een eerder bericht  ook aangeraden  een sponsor  er bij te zoeken .

Ik loop ook beide  trajecten  maar bij mij sluiten  ze  perfect aan op elkaar.

De spirituele  wereld  in jezelf ontdekken  en vertrouwen leren leggen  op het goede  in jezelf .

Een hogere  macht  die je laat leiden  ipv de negatieve  alcoholisme  macht  die  over mij heen heerste. 

In de professionele  hulp  die ik krijg is het ook gericht  op cognitieve gedrag  verandering en het ontdekken  welke schema.s mijn gevoel in stand  houden  .

Ook stap 5 het verhaal  vertellen  aan een vertrouwenspersoon mijn sponsor dingen  die je niet zomaar  verteld  maar wel begrepen  worden  door een andere alcoholist .

Ik had dit enkel en alleen  niet  gered op professionele  hulp  .

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei Bor:

Zou het handig zijn als je al professionele hulptraject hebt lopen om dan daarnaast ook nog bijvoorbeeld met dat boek te beginnen, zelfhulp dus, waar ook nog een sponsor bij nodig is trouwens. 

Dat lijkt mij persoonlijk erg verwarrend omdat de werkwijze vaak zo verschillend is. 

Ik vind het beide fijn maar sta nog erg aan het begin natuurlijk! Bij de meetings met AA merk ik dat ik erg veel steun heb aan mijn lotgenoten. Er is begrip die ik nergens vind waardoor mijn boosheid en dus moeilijke momenten minder lijken te zijn. Bij Brijder vind ik de CGT fijn omdat het me inzicht geeft in mijn handelen op bepaalde momenten. En ze letten goed op de lichamelijke problemen en mijn medicatie. Ik vind het tot nu toe niet verwarrend :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Yvonne changed the title to Woensdag 21 april 2021

Dank voor de tips, zoals @bumperjimlees ik ook alles wat los en vast zit en pik uit wat voor mij helpend lijkt...

mijn externe motivatie is ook wel mijn dochter maar omdat ze nog te klein is, wordt het natuurlijk wel intern want ik wil het niet meer voor haar...

een andere externe motivator is mijn verwekker maar dan in negatieve zin: ik wil niet zo worden als hij!

Intrinsiek is dus wel echt het grootst zoals gezegd (ik wil een ander leven/ anders in het leven staan) maar of dat impliceert dat ik het waard ben? Bwah dat voel ik niet echt, eerder dat ik het waard wil worden...

Een grote interne motivator is wel nieuwsgierigheid: hoe ik en/of mijn leven zullen veranderen zonder alcohol.

@Vocatus een analyse van mezelf vind ik wel nuttig ja, ik wil het doolhof dat ik ben, verkennen en de weg naar het middelpunt vinden...anders blijf ik maar wat staren naar het doolhof vanaf de buitenkant en is de stap naar alcohol kleiner...hoe dichter ik bij het middelpunt kom, hoe minder mijn behoefte aan alcohol...zoiets denk ik/ hoop ik of zo....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...