Spring naar bijdragen

Dronk ik te veel?


Vincent868

Aanbevolen berichten

Hoi! 

 

Ik heb vorig jaar (11/2019) mijn bloed laten analyseren en verkreeg volgende resultaten: 

Transaminase GPT + 46   Normale waarden:  < 41 U/L
Gamma-GT + 105              Normale waarden: 8 - 61 U/L

Ik dronk toen maximaal een fles wijn per avond. Er bleef meestal 1 glas over van de fles. Ik dronk het ook bijna altijd met ijsblokken omdat ik wijn op kamertemperatuur of zelfs daar lichtjes onder niet lust. Ik dronk het ook met enkele glazen water om te hydrateren. Ik heb dan ook nooit een kater gehad, nooit werk gemist o.i.d.

Ik woog toen wel redelijk veel voor mijn lengte en leeftijd: 94kg - 175cm - 30 jaar. Mijn huisarts vond mijn alcoholverbruik niet zo hoog maar vond dat mijn gewicht wel naar beneden moest. Die waarden zouden dan volgens hem automatisch dalen. 

Midden juni 2020 dan begonnen met het afvallen en weeg nu 81kg maar bleef wel dezelfde hoeveelheid wijn drinken. Midden augustus 2020 gestopt met die alcoholgewoonte en nu dus bijna 2 maanden nuchter. 

Midden september 2020 een nieuwe bloedanalyse laten uitvoeren en verkreeg volgende resultaten: 

Transaminase ALT (GPT) 22    Normale waarden: < 41 U/l MU
Gamma-GT 31                            Normale waarden:< 60 U/l MU

Mijn vragen:

- Dronk ik effectief te veel o.b.v. mijn bloedwaarden anno 2019 of lag het ook gedeeltelijk aan mijn gewicht? De alcohol zal wellicht zwaarder hebben doorgewogen op die waarden, neem ik aan?

- Ik  zou eigenlijk terug willen gaan drinken aangezien ik het toch wel mis. Het enige wat ik deed was thuis luisteren naar een muziekje of een filmpje zien. Dus geen domme dingen zoals rijden onder de invloed van alcohol, geen sms'en versturen waar je achteraf spijt van hebt, etc.  Het leven is ook wat saaier geworden sinds ik gestopt ben met drinken. Mening hierover? 

Andere details: nooit gerookt, redelijk fysiek actief (fiets veel), eet relatief gezond (veel groenten, noten, vis, geen junkfood of fastfood, geen frisdrank, etc.).

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi..

Van die bloedwaarden heb ik geen verstand. Eén fles wijn per avond lijkt mij niet teveel.  Wel is de kans groot dat je verslaafder raakt en steeds meer nodig hebt.. En.., misschien ook vroeger ga drinken.. Ik dronk wel wat meer en voelde me fysieker en psychisch sterker dan ik nu ben. Ik vind het leven ook saaier zonder alcohol.. Ik ben nu eenmaal drie jaar geleden gestopt met drinken en dat blijft zo..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aiaiai... En jouw huisarts vond dat wel meevallen? Toen ik nog dronk zou ik daar heeeeeeeeel blij mee zijn, met zo'n huisarts die mijn drankgebruik "goedkeurde". Kon ik lekker doorgaan met wat ik deed. Nu weet ik wel beter....1 fles min een glas is Erg veel,en Heel Erg verslavend. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Lonster:

Om een goede afweging te maken zou ik dezelfde vraag gaan stellen op het kankerforum, het depressieforum, mensen met een levervetting, mensen die een tia of andere hersenbeschadiging hebben gehad. En vergeet het slaapforum en vermoeidheidsforum niet.

Wat een raar antwoord sorry.

Ik denk ook dat het teveel is (volgens de richtlijnen) maar is best een hoeveelheid die ik zeker ook dronk en nog wel veel meer ook. Nooit wijn trouwens, zo vies vind ik dat. Denk niet dat ik de enige daarin ben(de hoeveelheid). Wel meerdere mensen hier. Anders waren er hier ook geen aanmeldingen op dit forum. En er zullen gerust mensen zijn die dat ook drinken en geen probleem daarin/daarmee ervaren.

Mijn huisarts destijds zei mij dat ik best een paar glazen bier per dag mocht drinken. Dat deed hij zelf ook vertelde hij mij. Was toen nog niet eerlijk dat ik enorm kon doorschieten. Was wel wat ik wilde horen idd. Dat het gewoon kon.

@Vincent868 welkom. De gamma-GT waarde is wel enorm gezakt. Dat komt natuurlijk doordat je al een paar maanden bent gestopt. Daarvoor was hij best hoog. Ik zat zelf soms hoger, met gecontroleerd drinken lager. 

Waarom zou je weer willen gaan drinken? Omdat het anders saai is? Snap wel dat je enige ontspanning mist, het roesje een soort van vergetelheid. De afweging moet jezelf maken. De kans is alleen wel weer dat je dan doorschiet(dan praat ik voor mezelf) Mits je het 1 of 2 keer per week maar doet maar is dat haalbaar?

Vind het hele normale vragen btw.

Tip: Verplaats je topic/draadje naar wie is wie of thema's(zag net dat je het daar al had neergezet maar geen reacties kreeg, Wie is Wie is misschien dan beter) . Anders zakt dit zo weg door de andere draadjes. Succes met beslissen!

bewerkt door Smaragd
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Vincent,
je bent eerst 2 maanden gaan afvallen eer je stopte
dat is een mooie tijd om te zien hoe je je verder voelde
t.o.v. je drinken. En ja 1 fles per dag ligt ver boven de norm.
Het feit dat je waarden zo mooi zijn geworden, zou je een
handvat kunnen geven om gezond te willen blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Adrian:

Hoi..

Van die bloedwaarden heb ik geen verstand. Eén fles wijn per avond lijkt mij niet teveel.  Wel is de kans groot dat je verslaafder raakt en steeds meer nodig hebt.. En.., misschien ook vroeger ga drinken.. Ik dronk wel wat meer en voelde me fysieker en psychisch sterker dan ik nu ben. Ik vind het leven ook saaier zonder alcohol.. Ik ben nu eenmaal drie jaar geleden gestopt met drinken en dat blijft zo..

Wel, ik drink al ca. 5 jaar diezelfde hoeveelheid. Nooit meer dan dat gedronken.

22 uur geleden zei Pinkman:

Hoi Vincent, is een fles wijn per avond veel... Daar heb je waarschijnlijk zelf wel een antwoord op. 

Voor mij persoonlijk is het leven zonder alcohol intenser. Ook de ups en downs. 

Interessant want het leven ervaar ik als "intenser" net wanneer ik wel alcohol drink. Ik heb bv. een over het algemene positievere kijk naar het leven toe uiteraard tijdens het drinken maar zelfs de dag erna ook. Nu is alles zo neutraal en saai. Het hangt wellicht af van je persoonlijkheid.

22 uur geleden zei Fruitvlieg2019:

Omdat je van cijfers houdt:
Nederlandse consumenten hebben in 2017 gemiddeld 215 euro per persoon besteed aan wijn, bier en andere alcoholische dranken voor thuisgebruik.

Jij dronk een fles per avond. Als een gemiddelde fles € 5,00 kost dronk je voor € 1.825,- per jaar weg. Dat is 8,5 keer zoveel als gemiddeld dus ja dat is veel.

Beetje een valse equivalentie aangezien dit om het financieel plaatje gaat, dewelke niets met mijn gezondheidsvragen te maken heeft.

21 uur geleden zei Lonster:

Om een goede afweging te maken zou ik dezelfde vraag gaan stellen op het kankerforum, het depressieforum, mensen met een levervetting, mensen die een tia of andere hersenbeschadiging hebben gehad. En vergeet het slaapforum en vermoeidheidsforum niet.

Wat een bizarre reply. Ik snap dat sommigen hier gefrustreerd zijn om hun eigen alcoholproblematiek maar deze reply is gewoon onnodig venijnig. 

21 uur geleden zei bumperjim:

Een fles per avond is veel te veel volgens de moderne richtlijnen. Daar word je gigantisch verslaafd van. 

Ja, het is inderdaad te veel volgens de huidige richtlijnen. Daar ben ik me van bewust. Best wel vreemd dat mijn huisarts zich geen zorgen maakte over mijn alcoholgebruik. Misschien drinkt hij zelf een gelijkaardige hoeveelheid per dag? Who knows.

21 uur geleden zei maartje:

Aiaiai... En jouw huisarts vond dat wel meevallen? Toen ik nog dronk zou ik daar heeeeeeeeel blij mee zijn, met zo'n huisarts die mijn drankgebruik "goedkeurde". Kon ik lekker doorgaan met wat ik deed. Nu weet ik wel beter....1 fles min een glas is Erg veel,en Heel Erg verslavend. 

Ik vermoed dat hij zelf een gelijkaardige hoeveelheid drinkt maar dat is maar een vermoeden uiteraard. Hij vond mijn overgewicht gevaarlijker.

18 uur geleden zei Rosee:

Dat was de hoeveelheid die ik ook dronk. En dan zo nu en dan uitschieters naar 2 flessen. Maar zelfs zonder die uitschieters is dat zeker teveel!

2 flessen? Jeetje, hoe deed je dat? Ik dronk mijn fles wijn over ca. 4 uren. Snel wijn drinken zou me misselijk maken.

13 uur geleden zei Pinkman:

Maar je hebt door 2 maanden niet te drinken wel mooi 305,- bespaard!:face-icon-small-shocked:

Ja, min of meer maar dat is hier niet zo relevant. Gaat hier eerder om de gezondheidsaspect.

4 uur geleden zei Smaragd:

Wat een raar antwoord sorry.

Ik denk ook dat het teveel is (volgens de richtlijnen) maar is best een hoeveelheid die ik zeker ook dronk en nog wel veel meer ook. Nooit wijn trouwens, zo vies vind ik dat. Denk niet dat ik de enige daarin ben(de hoeveelheid). Wel meerdere mensen hier. Anders waren er hier ook geen aanmeldingen op dit forum. En er zullen gerust mensen zijn die dat ook drinken en geen probleem daarin/daarmee ervaren.

Mijn huisarts destijds zei mij dat ik best een paar glazen bier per dag mocht drinken. Dat deed hij zelf ook vertelde hij mij. Was toen nog niet eerlijk dat ik enorm kon doorschieten. Was wel wat ik wilde horen idd. Dat het gewoon kon.

@Vincent868 welkom. De gamma-GT waarde is wel enorm gezakt. Dat komt natuurlijk doordat je al een paar maanden bent gestopt. Daarvoor was hij best hoog. Ik zat zelf soms hoger, met gecontroleerd drinken lager. 

Waarom zou je weer willen gaan drinken? Omdat het anders saai is? Snap wel dat je enige ontspanning mist, het roesje een soort van vergetelheid. De afweging moet jezelf maken. De kans is alleen wel weer dat je dan doorschiet(dan praat ik voor mezelf) Mits je het 1 of 2 keer per week maar doet maar is dat haalbaar?

Vind het hele normale vragen btw.

Tip: Verplaats je topic/draadje naar wie is wie of thema's(zag net dat je het daar al had neergezet maar geen reacties kreeg, Wie is Wie is misschien dan beter) . Anders zakt dit zo weg door de andere draadjes. Succes met beslissen!

Klopt. Het saaie, grijze en minder "exciting" gevoel van een doordeweekse dag is, zoals je kan raden, saai. Ik denk wel dat het haalbaar is aangezien ik regelmatig een of 2 avonden niet dronk omdat ik bv. vroeg op moest voor een meeting o.i.d. Had geen ontwenningsverschijnselen, gewoon een saaiere avond dan normaal. 

2 uur geleden zei lady jane:

Hallo Vincent,
je bent eerst 2 maanden gaan afvallen eer je stopte
dat is een mooie tijd om te zien hoe je je verder voelde
t.o.v. je drinken. En ja 1 fles per dag ligt ver boven de norm.
Het feit dat je waarden zo mooi zijn geworden, zou je een
handvat kunnen geven om gezond te willen blijven.

Klopt, 2 maanden voordien inderdaad. 

Ja, het ligt inderdaad boven de dagelijkse norm. Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre de gemiddelde persoon zijn/haar alcoholverbruik boven die norm zit. Zijn hier statistieken over?

Wel, het leven is zoals ik hierboven reeds meldde gewoon wat saaier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-10-2020 om 13:30 zei Vincent868:

- Ik  zou eigenlijk terug willen gaan drinken aangezien ik het toch wel mis. Het enige wat ik deed was thuis luisteren naar een muziekje of een filmpje zien. Dus geen domme dingen zoals rijden onder de invloed van alcohol, geen sms'en versturen waar je achteraf spijt van hebt, etc.  Het leven is ook wat saaier geworden sinds ik gestopt ben met drinken. Mening hierover? 

 

Het is niet om te denigreren maar... "Thuis luisteren naar een muziekje of een filmpje zien", wat is daar zo opwindend aan? Heb je daar alcohol bij nodig om het "minder saai" te maken?

Het is een mythe dat alcohol je groots en meeslepend laat leven. Dat is een ding in je hoofd. Alcohol laat je vooral groots en meeslepend snurken op de bank, nog voordat je filmpje is afgelopen. 

Dat is althans mijn ervaring. En nee, ook ik heb geen groots en meeslepend leven, noch met noch zonder de alcohol. Maar wel een leven waar ik grotendeels tevreden mee ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft van mij niet te stoppen hè, ik ben niet van de blauwe knoop evangelisatiedienst, overigens drink ik zelf ook nog af en toe iets.

Ik raad je wel aan het met jezelf eens te worden. Ofwel doordrinken, ofwel stoppen maar in dat laatste geval moet je de mythen rond alcohol doorprikken en naast je neer leggen, anders blijft het een strijd in de kop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind 't wel stuitend dat jouw huisarts jouw overgewicht erger vond dan je drankgebruik.

En eigenlijk heb ik het idee dat je terug wilt gaan drinken en opzoek bent naar bevestiging: geen probleem hoor, 1 fles per dag, lekker doen! Beetje sporten erbij en op je eten letten kom je ook niet aan. 

Ik vrees dat je daarvoor op 't verkeerde forum bent...maar misschien heb ik 't helemaal fout. Dat hoop ik dan maar. Dan zijn wij er in ieder geval om je te helpen als je het even niet ziet zitten omdat je leven zo saai is zonder drank. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei maartje:

Ik vrees dat je daarvoor op 't verkeerde forum bent...

Precies mijn punt. 

Als je dezelfde vraag zou stellen: is het ok om (bijna) een fles wijn per dag te drinken op een ander forum, je ook niet veel bijval zult krijgen. De genoemde fora vanwege de mogelijke gevolgen van elke dag flink alcohol drinken. Mocht dat niet duidelijk zijn. Waarom op dit forum vragen om toestemming om te drinken? Dat is wat ik uit jouw bericht haalde en waarom ik zo reageerde. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Vincent868, wat is jouw vraag nou eigenlijk? 
Want ik denk dat je zelf ook heel goed weet dat je hier niemand zult treffen die zegt: 'ja hoor Vincent, trek vanavond maar lekker weer een flesje open'. 
Het antwoord op jouw vraag ken je natuurlijk al. 
Als je al niet op een ander forum wilt neuzen is het misschien handig om eens te googelen op 'alcohol en lever'.... 
Alleen dat al zou meer dan voldoende moeten zijn... 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje, men oordeelt hier nogal snel en springt nogal schrikbarend snel tot conclusies. 

Ik begrijp dat sommigen hier gefrustreerd zijn maar de onnodige sneren zegt veel over de gemiddelde gebruiker hier.

In ieder geval, bedankt voor diegenen die wel iets nuttig hebben bijgedragen aan mijn vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Vincent868:

Jeetje, men oordeelt hier nogal snel en springt nogal schrikbarend snel tot conclusies. 

Ik begrijp dat sommigen hier gefrustreerd zijn maar de onnodige sneren zegt veel over de gemiddelde gebruiker hier.

In ieder geval, bedankt voor diegenen die wel iets nuttig hebben bijgedragen aan mijn vragen.

LOL kennelijk zijn er gevoelige snaren geraakt. Jammer dat we je drinkgedrag niet hebben goedgekeurd. Niet heel verbazend, toch? Toch maar weer terug naar die fijne huisarts ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Vincent868:

Jeetje, men oordeelt hier nogal snel en springt nogal schrikbarend snel tot conclusies. 

Ik begrijp dat sommigen hier gefrustreerd zijn maar de onnodige sneren zegt veel over de gemiddelde gebruiker hier.

In ieder geval, bedankt voor diegenen die wel iets nuttig hebben bijgedragen aan mijn vragen.

En wat ga je doen nu? Ben ik heel benieuwd naar. Nogmaals ik vond de vragen heel normaal, zag er geen goedkeuring in om maar door te gaan zoals je deed daarvoor, het waren vragen van jou en een paar maanden niet gedronken. Er zijn veel mensen die het zo doen als jij doet/deed, altijd verbetering om je verder te verdiepen idd.

De Gamma-Gt is idd een belangrijke waarde ivm leververvetting etc.

Obesitas/gewicht/diabetes/ te weinig normaal vocht water/aanleg en nog meer zaken  hebben idd ook invloed op je Gamma Gt, dat vergeten veel mensen, net zoals veel zout en bv suiker en meer voedingsmiddelen. Je eetpatroon is best gezond zoals ik het las.

Snap dat je je in een hoek gedrukt hebt gevoeld, zou ik ook hebben gehad als ik hier net pas binnen kwam.

Zou het fijn vinden als je gaat melden wat je plan is @Vincent868

bewerkt door Smaragd
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Smaragd:

En wat ga je doen nu? Ben ik heel benieuwd naar. Nogmaals ik vond de vragen heel normaal, zag er geen goedkeuring in om maar door te gaan zoals je deed daarvoor, het waren vragen van jou en een paar maanden niet gedronken. Er zijn veel mensen die het zo doen als jij doet/deed, altijd verbetering om je verder te verdiepen idd.

De Gamma-Gt is idd een belangrijke waarde ivm leververvetting etc.

Obesitas/gewicht/diabetes/ te weinig normaal vocht water/aanleg en nog meer zaken  hebben idd ook invloed op je Gamma Gt, dat vergeten veel mensen, net zoals veel zout en bv suiker en meer voedingsmiddelen. Je eetpatroon is best gezond zoals ik het las.

Snap dat je je in een hoek gedrukt hebt gevoeld, zou ik ook hebben gehad als ik hier net pas binnen kwam.

Zou het fijn vinden als je gaat melden wat je plan is @Vincent868

Ik heb dit forum een kans gegeven maar het zit hier klaarblijkelijk vol met "Holier Than Thou" mensen die zich meteen persoonlijk aangesproken voelen om me onnodig aan te vallen en zelfs met me te spotten. 

Toch bedankt aan diegenen die wel op mijn vragen hebben geantwoord. Mag een slotje op de thread, mods.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer, je had ook kunnen blijven vanwege de normale oprechte reacties. 
Het is net als het echte leven, een forum/internet.

Haal eruit wat voor jezelf nodig is, toon je ballen en ben wie je bent.

Ga goed man, vind het echt jammer. Hou van mensen met een eigen sterk karakter en mening. Jouw vragen waren niet raar. En degenen die erop reageerden drinken zelf nog , sommigen ,al is het beperkt. Kijk er een beetje doorheen en blijf!

 

bewerkt door Smaragd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik spreek in deze even over mezelf: hij stuurt zichzelf de laan uit. Daarbij krijgt hij ook nog antwoord: een fles wijn per dag is ERG slecht voor je gezondheid, en ok, vaak ook voor je gewicht. Dat is gewoon een feit. Als jij gewoon wil drinken Vincent, moet je dat vooral doen. Maar feit blijft dat het slecht voor je is, en dat heeft NIETS te maken met heilige boontjes gedrag of niet. 

bewerkt door maartje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind het niet om te lachen sorry. Denigrerende opmerkingen ook. Je zult voor het eerst hier komen. De 1 is verder dan de ander en het mag best scherp en confronterend zijn. Maar ik schaam mij hoe sommigen op hem reageren. Maar dat ligt aan mij, weet ik. Tik het wel. Anders krop ik het op. Heeft @Vincent868 ook niks aan. Snap je nogmaals. Kijk er een beetje doorheen en ben toch benieuwd naar jouw plan. Jij mag/moet er ook zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...